citation 3500, renovering NY motor, Rotax 503 (sista sidan)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 22 dec 2009, 22:15

Tack för det :D

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av simlar » 22 dec 2009, 22:17

It'sAllAboutCitation skrev:Okej jag vet inte om det hjälper mej något då jag inte har någon av dom modellerna. Jag har en manual till min men hittar inget om det. På nästan alla punkterna står det bara contact your dealer :( Men tror du det är samma på alla modellerna??
Laser skrev:Du kan nog använda det som ett riktvärde att utgå ifrån. Vet viktigaste är ju att svänghjulet sitter fast och inte kan skaka loss. Dra till 9kpm och känn. Verkar det sitta, kör så. Däremot kan du ju efter någon tur efterdra. Har inte muttern lossnat så är det OK.
Ja är nog ganska lika på dem flesta modellerna, en 277a är ju trotsallt en halv 503a

Även ett tips:
http://www.ultralightnews.ca/rotax277/
(vet att det är till ett flugplan egentligen men allt förutom förgasaren och drivningen är ju samma)
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Laser » 22 dec 2009, 22:21

It'sAllAboutCitation skrev:Tack för det :D
Varsågod :D
Lycka till
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av marino carlsson » 23 dec 2009, 03:40

simlar skrev:
It'sAllAboutCitation skrev:Okej jag vet inte om det hjälper mej något då jag inte har någon av dom modellerna. Jag har en manual till min men hittar inget om det. På nästan alla punkterna står det bara contact your dealer :( Men tror du det är samma på alla modellerna??
Laser skrev:Du kan nog använda det som ett riktvärde att utgå ifrån. Vet viktigaste är ju att svänghjulet sitter fast och inte kan skaka loss. Dra till 9kpm och känn. Verkar det sitta, kör så. Däremot kan du ju efter någon tur efterdra. Har inte muttern lossnat så är det OK.
Ja är nog ganska lika på dem flesta modellerna, en 277a är ju trotsallt en halv 503a

Även ett tips:
http://www.ultralightnews.ca/rotax277/
(vet att det är till ett flugplan egentligen men allt förutom förgasaren och drivningen är ju samma)

De är 253:an som är en halv 503:a.. Dock kanske de är samma borr men 277 har längre slag än 253 & 503..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av simlar » 23 dec 2009, 10:57

marino carlsson skrev:
simlar skrev:
It'sAllAboutCitation skrev:Okej jag vet inte om det hjälper mej något då jag inte har någon av dom modellerna. Jag har en manual till min men hittar inget om det. På nästan alla punkterna står det bara contact your dealer :( Men tror du det är samma på alla modellerna??
Laser skrev:Du kan nog använda det som ett riktvärde att utgå ifrån. Vet viktigaste är ju att svänghjulet sitter fast och inte kan skaka loss. Dra till 9kpm och känn. Verkar det sitta, kör så. Däremot kan du ju efter någon tur efterdra. Har inte muttern lossnat så är det OK.
Ja är nog ganska lika på dem flesta modellerna, en 277a är ju trotsallt en halv 503a

Även ett tips:
http://www.ultralightnews.ca/rotax277/
(vet att det är till ett flugplan egentligen men allt förutom förgasaren och drivningen är ju samma)

De är 253:an som är en halv 503:a.. Dock kanske de är samma borr men 277 har längre slag än 253 & 503..
Ok, vad bra. Har tänkt lite att det kan ju inte vara en halv 503a då den är på 500cc och 277 är på 268,7cc. Ja men då vet jag ;)
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 23 dec 2009, 16:30

Dan började med att farsan slet upp mig från sängen och sa att om du vill till ljusvattnet så får måste vi fara nu. Jag slängde i mig nått att äta och satte mig i bilen och så åkte vi dit. Jag köpte en kondensatorn och 3 glidklackar och så fick jag hjälp med att få loss svänghjulet. Och när jag kom hem så satte jag igång direkt bytte glidklackarna, och bytte kondensatorn och så skruvade jag tillbaka allt :thumbright: Väntar nu bara på att får tag på en momentnyckel sen är det bara att hänga på motorn och hoppas att Holländaren har rätt :D

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Lindh » 23 dec 2009, 18:32

Jag är hemma de är bara komma å låna momentnyckeln :D
Eller ska jag ta med den å komma till dig så man får känna på maskinens fulla potential 8) ???

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Starlite » 23 dec 2009, 20:03

Måste säga att jag har aldrig använt momentnyckel på magneterna i dom där motorerna, jag drar så det sitter(inte för hårt och inte för löst :thumbright:
Medlem i TT RACING.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 26 dec 2009, 19:01

Nu har jag satt ihop allt men den håller på och jävlas hela tiden :( Asså dom första dragen så startar den och går nån sekund men sen dör den surar ner sej totalt. 100 (överdrivet) drag senare så startar den och går nån sekund sen samma sak igen. Jag har bytt lite tändstift framotillbaka men det har inte blivit något skillnad. Vet någon vad det kan vara för problem.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Starlite » 26 dec 2009, 20:46

Har den gnista? kan vara fel på pumpen eller förgasaren då ?
Medlem i TT RACING.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 26 dec 2009, 23:15

den har gnista men jag tror den får förmycket bensin då stiftet blir jätteblött fast man knappt använder primern. Det sitter en VM 34 tror jag med 220 munstycke, själv tycker jag det låter lite stort men jag vet inte. Ska prova imorgon helt utan primer och se hur den reagerar då.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 27 dec 2009, 16:15

Idag har jag provat ALLT seriöst det vill inte starta :( Jag förstår inte varför, den har gnista, bra komp och får bensin. I början när man drar så startar den tvärt men vad man en gör så dör den och sen 10-20 drag senare så startar den igen och sen dör den om och om igen. Har bytt stift och ny tändhatt men det hjälpte inte. Den nyser inte ens till på stargas heller. Har satt kupévärmaren så motorn ska bli varm och prova då igen. Är det någon som har någon aning vad som kan vara felet så släng ut med det.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Starlite » 27 dec 2009, 20:30

jag har haft liknande fel på min 377a och då var det tändningen som satt lite fel, så det kan ju vara det?
Medlem i TT RACING.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 27 dec 2009, 20:55

Starlite skrev:jag har haft liknande fel på min 377a och då var det tändningen som satt lite fel, så det kan ju vara det?
Kan säkert vara det men just det säger ju inget för mej. Hur ska jag fixa det?

Kan lägga till att jag fick igång den men då hade insugsgummit pajat så den drog tjuvluft men då när jag hade tejpat den så vägrade den starta coh då var stiftet helt svart och blött men jag provade byta stift men det vart ingen skillnad.

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av simlar » 27 dec 2009, 23:22

It'sAllAboutCitation skrev:
Starlite skrev:jag har haft liknande fel på min 377a och då var det tändningen som satt lite fel, så det kan ju vara det?
Kan säkert vara det men just det säger ju inget för mej. Hur ska jag fixa det?

Kan lägga till att jag fick igång den men då hade insugsgummit pajat så den drog tjuvluft men då när jag hade tejpat den så vägrade den starta coh då var stiftet helt svart och blött men jag provade byta stift men det vart ingen skillnad.

Skruvade du lös tändplattan när du tog bort svänghjulet för att byta kondensator? För om du gjorde det så kan den ha vridit på sig och hamnat fel och då kan de felen inträffa (var så på en kompis Puch Maxi och vi fick den aldrig rätt).
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 27 dec 2009, 23:45

simlar skrev:
It'sAllAboutCitation skrev:
Starlite skrev:jag har haft liknande fel på min 377a och då var det tändningen som satt lite fel, så det kan ju vara det?
Kan säkert vara det men just det säger ju inget för mej. Hur ska jag fixa det?

Kan lägga till att jag fick igång den men då hade insugsgummit pajat så den drog tjuvluft men då när jag hade tejpat den så vägrade den starta coh då var stiftet helt svart och blött men jag provade byta stift men det vart ingen skillnad.

Skruvade du lös tändplattan när du tog bort svänghjulet för att byta kondensator? För om du gjorde det så kan den ha vridit på sig och hamnat fel och då kan de felen inträffa (var så på en kompis Puch Maxi och vi fick den aldrig rätt).
Nej jag rörde aldrig plattan. Men jag återkommer när jag har fixat ett nytt insug och se om det var tjuvluften som stökade till allt.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Starlite » 28 dec 2009, 19:00

Hmm problemet kan sitta på insuget, är det inte tätt så går den skit och kan skära. :?
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av RUSCH » 28 dec 2009, 21:43

Trasigt membran i soppa pumpen
den fyller vevhuset med bensin när den startar då
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Lindh » 04 jan 2010, 17:32

Har en överraskning åt dig som väntar på mitt skrivbord Rickard :)
Fixade det när jag, Nygren och Lumberg var i ljusvattnet.
Ta me en 180 spänn å kom.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 04 jan 2010, 18:40

maqqe17 skrev:Har en överraskning åt dig som väntar på mitt skrivbord Rickard :)
Fixade det när jag, Nygren och Lumberg var i ljusvattnet.
Ta me en 180 spänn å kom.
Hade kommit om jag inte hade varit sjuk, Jag kommer så fort jag kan :thumbright:

Skriv svar