citation 3500, renovering NY motor, Rotax 503 (sista sidan)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 15 dec 2009, 21:09

Idag fick jag minn beställning som skulle bestå av startklackar och startfjäder så jag tänkte nu blir det äntligen en start men när jag öppnade så fanns det ingen fjäder, Helvette tänkte jag men såg detta på kvittot "Restnoterade varor skickas fraktfritt då de inkommer". Suck tänkte får väll gott vända med starten då. Annars har jag byggt färdigt boggien och smällt på mattan,kedjehuset idag. Imorgon troligtvis kommer jag sätta på boggien och fixa den startklar och bara vänta på fjädern :thumbright: Nu över till bilderna.

Bild
Min extremt stora beställning :? Hoppas att fjädern kommer snart.

Bild
Jag gick på Ballans idé och kapade bort en liten bit och satte den på andra sidan.

Bild
Det vart mycket rakare då :thumbright: (bordet står snett och konstig vinkel så allting ser mycket snedare än det egentligen är.)

Bild
Här ligger dom nya (vad kallar man dom?), något längre en dom gamla 8)

Bild
Bild
Så då vart boggien klar nu är det bara att smälla på den, vänta på fjädern och förstås fixa huven har kommit en bit men det har aldrig varit prio 1.


Det var allt för denna gången.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 19 dec 2009, 13:11

Har hämtat fjädern Och smällt ihop magnapullen och satt in boggien. Men när jag tänkte starta den och köra iväg så vägrade den starta :( Den Startar relativt enkelt sen går den 4-5 sec vad man en gör så går det inte att rädda den och den dör, och då känns det som den surar ner sen och ger absolut inga livstecken på x antal drag sen startar den går 2 sec dör om och om igen :( Har säkert något med den som håller i snöret men har någon nå tips på hurfan man ska få igång skrället så ut med dom. Men här är lite bilder iaf.

Bild
Här ligger en av mina slavar och skruvar lite.
Bild
Bild
Och där sitter boggien fast och mattan är spänd :thumbright:
Ska se om jag får igång den så det får blir en premiärtur idag.

Blunder
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 dec 2009, 16:06
Ort: Rissna
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Blunder » 19 dec 2009, 14:08

tja ser fint ut :D men skulle de inte funka med boggien har ja en som ligger :P som passar med 289 mattan :P
Ski-doo Citation-X -->345*25

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 19 dec 2009, 17:19

Blunder skrev:tja ser fint ut :D men skulle de inte funka med boggien har ja en som ligger :P som passar med 289 mattan :P
Okej ska komma ihåg ditt namn när jag hoppar och landar på vändhjulen och knäcker förläningen.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 19 dec 2009, 17:53

Det började med att låsringen som sitter på magnapullen var lite för stor då den satt jätte löst (dåligt rinab) så den lossnade så det vart upp den den och fixa till det, Ja jag ringde hit Mattias för lite hjälp och så vi bytte stift, så startade den direkt. :thumbright: Lekte omkring lite på gårn och när vi hade lekt färdigt för stunden upptäckte vi att alla (satt 3 av 6 i början) bultarna till magnapullkåpan Hade åkt ut (gängpaj på alla :( ) jag tryckte in kåpan medans Mattias drog igång den sen for vi på en liten resa i nån km men märkte att tändhatten hoppade och hade sig, mirakel att den inte dog :O Så det får bli en ny hatt. Osså direkt jag drog mer en halvgas (cirkus 40-50km/h) började den baktända kan det bero på att hatten hoppade och hade sej? Så när vi kom hem så vart den av med motorn för att borra upp hålen för att få dit m6 bultar med mutter istället för dom trasiga gängorna, Vi öppnade gasaren av ren nyfikenhet och märkte att det satt i 220 munstycke, låter inte det lite stort ?? (mikuni 32)

Bild
Känns som att nått saknas :lol:

Bild
Bild
Där ligger den så fint och färdig borrad och väntar till på måndag när järnia öppnar så jag kan köpa bultarna :D

Bjuder även på en bild på huven nu saknas bara lite nät sen är den klar.

Bild

Har tyvärr inga bilder på när den va ute i de vita men det kommer.


Och är det någon som vill ha min gamla mattan som startmatta i nått dragrace så bortskänkes den till den som orkar hämta den. 8)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Lindh » 19 dec 2009, 18:02

Jo det me stiften är ju nåt otroligt känsligt. Den vägrade ju starta på det nya stiftet trots att de gav gnista, men gammelstiftet, som dessutom hade fel "siffra" (typ br8es då de skulle va br9es eller hur de va), första rycket...
Så att de va fel stift kanske också bidrog till baktändningen.

Iaf så hade jag väl nån bild jag kan lägga till...

Bild

Bild

Bild



Btw jäklar va rostigt och skitigt det såg ut att vara i motorrummet med sådär bra blixt på kameran! Ser ju nästan nylackat ut IRL...

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 19 dec 2009, 18:06

Haha där kom lite bilder bär jag körde lite på gårn :D Och på andra bilden uppe till vänster ser man min andra stora hobby just skidåkning :D ( förstora kläder, glider på järnrör, hoppar och snurrar i hopp kanske man ska förklara för att ni ska förstå :lol: )

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Noe » 20 dec 2009, 19:35

Kul att se hur ni jobbar på och hittar lösningar på saker och ting, det ska ni ha creds för faktiskt.

Att det är ett br8es istället för ett br9es gör inte så att skotern misständer.


Vad är det för motor på den där?
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 20 dec 2009, 21:37

Det sitter en rotax 277 i den mer info vet jag inte. Men idag bytte jag stift till ett helt nytt b8er (Samma nummer som original) och till en nya tändhatt men det hjälpte inte :cry: den baktänder ( man ser explosionen i gasaren) direkt man kommer upp i lite högre varven ( cirkus 50 km/h ) Vet någon vad det kan vara för fel?

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av simlar » 20 dec 2009, 21:59

It'sAllAboutCitation skrev:Det sitter en rotax 277 i den mer info vet jag inte. Men idag bytte jag stift till ett helt nytt b8er (Samma nummer som original) och till en nya tändhatt men det hjälpte inte :cry: den baktänder ( man ser explosionen i gasaren) direkt man kommer upp i lite högre varven ( cirkus 50 km/h ) Vet någon vad det kan vara för fel?
Måste ju var felinställd tändning. Dessutom så är det väl brytarspetsar på den? har jag på min poro med rotax 277 iaf.

Vet själv att det är ett jävla rackel med att ställa in brytarna och få svänghjulet på precis rätt ställe så det inte blir varken för mycket eller för lite förtändning. (har dock bara försökt med tändningen på en Puch Maxi men borde vara ganska likt på en enstånka skotermotor med.)
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av marino carlsson » 20 dec 2009, 22:01

Då är den nog för förtänd.. testa att vrida på tändplattan.. Någon annan får fylla i åt vilket håll.. Men bara lite lite lite åt gången..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Holländaren » 20 dec 2009, 22:04

Min 640 gjorde sådär när jag hade en dålig kondensator.. Den gick så fint på tomgång och på högre varv utan last, men så fort man belastade den så knallade den så uti h-vete och gick som ett arsel.
Du kan ju börja med att kolla så alla sladdar på tändplattan har bra kontakt och att det inte glappar nånstans. Om sladdarna verkar vara okej så testa och bytt kondensatorn.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 20 dec 2009, 22:06

marino carlsson skrev:Då är den nog för förtänd.. testa att vrida på tändplattan.. Någon annan får fylla i åt vilket håll.. Men bara lite lite lite åt gången..
Jag anade det :shock: har aldrig i min väldigt korta tid med motorer ens rört ett tändsystem, ( bytt cdi en gång, hatt och nått stift) men jag vet inte ens vars plattan sitter :oops: och än mindre hur man ställer in den :?

Svar till holländaren Imorgon när det är ljust ska jag kolla alla sladdar och om det inte funkar ska jag byta kondensatorn ( när jag tar reda på vad det är och var den sitter :oops: )

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Holländaren » 20 dec 2009, 22:07

It'sAllAboutCitation skrev:
marino carlsson skrev:Då är den nog för förtänd.. testa att vrida på tändplattan.. Någon annan får fylla i åt vilket håll.. Men bara lite lite lite åt gången..
Jag anade det :shock: har aldrig i min väldigt korta tid med motorer ens rört ett tändsystem, ( bytt cdi en gång, hatt och nått stift) men jag vet inte ens vars plattan sitter :oops: och än mindre hur man ställer in den :?

Svar till holländaren Imorgon när det är ljust ska jag kolla alla sladdar och om det inte funkar ska jag byta kondensatorn ( när jag tar reda på vad det är och var den sitter :oops: )
Om det är CDI på den så vet jag då inte om mitt svar hjälper nåt ;) Ingen aning hur det ser ut med CDI nämligen :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 20 dec 2009, 22:09

Holländaren skrev:
It'sAllAboutCitation skrev:
marino carlsson skrev:Då är den nog för förtänd.. testa att vrida på tändplattan.. Någon annan får fylla i åt vilket håll.. Men bara lite lite lite åt gången..
Jag anade det :shock: har aldrig i min väldigt korta tid med motorer ens rört ett tändsystem, ( bytt cdi en gång, hatt och nått stift) men jag vet inte ens vars plattan sitter :oops: och än mindre hur man ställer in den :?

Svar till holländaren Imorgon när det är ljust ska jag kolla alla sladdar och om det inte funkar ska jag byta kondensatorn ( när jag tar reda på vad det är och var den sitter :oops: )
Om det är CDI på den så vet jag då inte om mitt svar hjälper nåt ;) Ingen aning hur det ser ut med CDI nämligen :)
Den är inte cdi på den tror jag. (cdin jag har bytt var till moppen om det var det du syftade på)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av marino carlsson » 20 dec 2009, 22:11

Ser då inte ut som de sitter någon CDI på din iaf.. Har den brytare så är de ju inte en CDI å de ser du rätt fort.. Eller så har du ingen CDI-box så har du heller inte CDI såklart..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Noe » 20 dec 2009, 22:15

Kondensatorn hittar du bakom svänghjulet som i sin tur sitter bakom fläkten.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 20 dec 2009, 22:19

marino carlsson skrev:Ser då inte ut som de sitter någon CDI på din iaf.. Har den brytare så är de ju inte en CDI å de ser du rätt fort.. Eller så har du ingen CDI-box så har du heller inte CDI såklart..
Jag vet att jag har brytare och inte cdi men vad den är/gör har jag tyvärr ingen aning om... Har hållit mej så långt ifrån allt som har med tändsystemet jag kan men det värkar som jag måste dit och böka endå tillslut. Aja nån gång måste ju vara den första, Men hur ställer jag in tändningen??

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 22 dec 2009, 16:59

Imorgon ska jag troligtvis fara till Maskus och köpa men en kondensator, glidklackar och kanske något annat som jag inte kommer på just nu. Men då tänkte jag ta bort allt så det var klart när jag fick hem den. Men när jag hade plockat bort fläkten och allt annat så det såg ut såhär
Bild
Hur får jag lös saken som sitter i vägen (gissar att det är svänghjulet) ???
Och hur hårt ska jag skruva fast svänghjulsmuttern sen?? (kg)

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Starlite » 22 dec 2009, 17:21

För att få lös svänghjulet så gör du en avdragare, en plåt, 8-10mm tjock med 3st hål som du skruvar skruvarna i, det är 3 hål i svänghjulet som du drar fast den i..
När du drar fast skruvarna så trycks då svänghjulet ut.


En rolig sak jag märkte, du har satt mattan åt fel håll tror jag. :D
Medlem i TT RACING.

Skriv svar