Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 30 sep 2009, 15:38

Hepp!

Nu har jag satt igång med mitt sommarprojekt! :oops:
(Samtidigt som rapporterna om första snön kommer norrifrån! :lol: )

Jag har alltså en Ockelbo 300 från ungefär -68, i ett skick som matchar resten av mina grejer, d.v.s. slitet men... Ja, slitet i alla fall!

Nu har jag fru, tre ungar och en risig kåk att lägga resurser på så det här projektet sker lite i skymundan med minsta möjliga kontantinsats. Tonvikten ligger på att få en någorlunda användbar lekskoter att gnida omkring med på åkrarna hemma och som helst inte skall se alltför jävlig ut. Tyvärr har tidens tand tillsammans med tidigare ägare gjort ett gott dagsverke med att motverka detta; rostigt och buligt chassi, krokiga skidor, fel huv med fyrkantig framlykta, tjocka färglager först i mörkgrönt och sen i svart, utbytt styre med rullgas, trötta lager i boggihjulen, o.s.v.

Bild
På plussidan kan man väl säga att JLO L297:an startar och går, remmen är ny, mattan ser skaplig ut och den går ju att köra i alla fall...
Tyvärr sitter det en H4 insats i lyktan och jag har inte hittat nån lampa som matchar JLOns mäktiga 40W generator så lyset är ju i stearinklass :(
Ska bygga en H4-Ba20d adapter och slänga i en 35W lampa så blir det nog bättre. :thumbright:
Bild

Nja, här ser man väl bristen på snygg silverfärg, kackigt ditsvetsade huvgångjärn, sönderbruten stötfångare, uschligt avgassystem, m.m.
Å andra sidan ser man också den sportiga riktiga skivbromsen och dynlådan i prima Ockelbo-orange glasfiber! :?

Bild

Här ser man tydligt variationen av färger och att variatorskyddet finns. Däremot ser man inte att variatorn är glapp i varenda nit, har utslitna glidbussningar och att skivorna är rostiga...

Bild

Här är den balla dynlådan. Hålet för tanklocket är uppsågat i efterhand, men resten är ruggigt seriöst gjort. De snygga plastemblemen från båtvärlden nytillverkas å finns att köpa för 200:-styck, men det passar nog inte lågbudgetprofilen för den här somm... öh...höstens arbete.

Bild

Åsså lådan bakifrån. Under täckplåten finns ett runt hål med diameter runt 15 cm och ett likadant i framkant. Har faktiskt börjat undra om det har varit tänkt för pipdragning?? :?: Har läst rykten om gamla racing Ockelboare med pipa under dynan. Eller ett fack för skidor? Fanns väl nåt uråldrigt lagkrav om plats för skidor förr?

Bild

Avgassystemet är inte det snyggaste jag sett, men det fungerar i alla fall...
...inte så bra heller men just nu får det nog duga om jag inte får tid över i slutet av projektet.
Motorn har jag borstat av med roterande mässingborste eftersom den var GROVT oxiderad och inte gick att få ren med autosol. Ska putsa vidare.

Bild

Brukar det vara ett runt hål med täcklock i tunneln på de här? Såg det när jag dammsög bort löv och näbbmöss för nån vecka sedan och hittade ett chassi under skiten. :shock:
Nu väntar vidare särplockning, tvättning och slipning/ blästring samt lite rostlagning och riktning. Boggihjulen skall gås igenom och hela chassit målas om i silver hammarlack.

Blir det förresten toksegt att ta hem de här stora bilderna?
Hur gör man sånna där snygga thumbnails??
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av RajdLaser_ » 01 okt 2009, 22:28

Lycka till, Ockelbo = kvalite :thumbright: : thumbright : <---- skriv så men inget mellan slag mellan : och thumbright
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 02 okt 2009, 08:59

RajdLazer:
Aha, vi menar olika saker! :) Jag menade hur man gör klickbara småbilder som länkar till en större, så man inte behöver vänta en halvdag på en bild av en risig Ockelbo...

För övrigt har jag lyft ur motorn nu och hittat ett typiskt ooriginal avgashål under täckplåten i tunneln. Annars har det väl inte hänt så mycket kommer bilder när nåt händer...
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 06 okt 2009, 11:40

Nu har det hänt lite lite grann, men då hitta jag inte kameran...
Dynlådan och tanken har hoppat dän och det kommer bilder på det så fort kameran kommer tillrätta... :roll:
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av Bennet » 11 okt 2009, 20:14

Trevligt att du ger Ockelbon lite uppmärksamhet, har själv aldrig stött på någon dynlåda i plast men har hört det ska ha varit en reservdel från Ockelbo. Om den var för racing eller bättre komfort eller något annat skulle vara roligt att veta.

Såg att det fanns en huv på blocket som skulle passa bra till ditt projekt. Är från en 68 så är det fel lyse för din 67a (gissar på det eftersom du har jlo motorn) men bättre än den som på nu iaf.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av spider66 » 12 okt 2009, 16:47

Bennet skrev:Trevligt att du ger Ockelbon lite uppmärksamhet, har själv aldrig stött på någon dynlåda i plast men har hört det ska ha varit en reservdel från Ockelbo. Om den var för racing eller bättre komfort eller något annat skulle vara roligt att veta.

Såg att det fanns en huv på blocket som skulle passa bra till ditt projekt. Är från en 68 så är det fel lyse för din 67a (gissar på det eftersom du har jlo motorn) men bättre än den som på nu iaf.
Om det är den blåa huven du menar så är den såld,jag har redan köpt den :D
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 12 okt 2009, 21:54

Jaha, där skulle man varit snabbare... :(
Å andra sidan kunde huven gott kunnat vara några mil närmare.

Men den såg bra ut på bilden, förutom möjligen färgen då. :D Hoppas den sitter fint på ditt projekt då!

Det vore vä f-n om inte nåt roligare i huvväg skulle gå att hitta här, där dom byggde grejerna.
Bytte några ord med killen som äger firmanamnet och står bakom ockelbo-collection.se i somras och han påstod att de övervägde nytillverkning av pakethuvar, men inte riktigt var klara med vilken modell och vilket pris... Gissar att det inte passar min lågsniffande budget riktigt, men en annan gång kanske.

300:reparationen går f.ö. ohyggligt långsamt, jag har börjat pilla på kedjehuset och styrbågen men sen blev det kväller.
Ja, jag ska ta med kameran ut i morgon! ;)
spider66 skrev:
Bennet skrev:Trevligt att du ger Ockelbon lite uppmärksamhet, har själv aldrig stött på någon dynlåda i plast men har hört det ska ha varit en reservdel från Ockelbo. Om den var för racing eller bättre komfort eller något annat skulle vara roligt att veta.

Såg att det fanns en huv på blocket som skulle passa bra till ditt projekt. Är från en 68 så är det fel lyse för din 67a (gissar på det eftersom du har jlo motorn) men bättre än den som på nu iaf.
Om det är den blåa huven du menar så är den såld,jag har redan köpt den :D
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av Bennet » 14 okt 2009, 21:50

spider66 skrev:Om det är den blåa huven du menar så är den såld,jag har redan köpt den :D
jo det var den jag tänkte på
skrotsamlarn skrev:Det vore vä f-n om inte nåt roligare i huvväg skulle gå att hitta här, där dom byggde grejerna.
Bytte några ord med killen som äger firmanamnet och står bakom ockelbo-collection.se i somras och han påstod att de övervägde nytillverkning av pakethuvar, men inte riktigt var klara med vilken modell och vilket pris... Gissar att det inte passar min lågsniffande budget riktigt, men en annan gång kanske.
Låter intressant, hörde med dom om det fanns en möjlighet att ta fram en 380 huv men fick aldrig något bra svar på det.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 14 okt 2009, 22:55

Bennet skrev: Låter intressant, hörde med dom om det fanns en möjlighet att ta fram en 380 huv men fick aldrig något bra svar på det.
Apropå 380!!! :D
Har jag fattat rätt att 380:n har tanken bakom motorn/ framför dynan?
Har nån i så fall en bra bild på en sån tank?
Jag försöker identidiera tanken i dynlådan på min 300!
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av Bennet » 14 okt 2009, 23:19

skrotsamlarn skrev:
Bennet skrev: Låter intressant, hörde med dom om det fanns en möjlighet att ta fram en 380 huv men fick aldrig något bra svar på det.
Apropå 380!!! :D
Har jag fattat rätt att 380:n har tanken bakom motorn/ framför dynan?
Har nån i så fall en bra bild på en sån tank?
Jag försöker identidiera tanken i dynlådan på min 300!
jo det stämmer, har ingen bar bild på den tanken men här är en bild på dom som jag hittade på http://ockelbo300.forum24.se/
Bild
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 16 okt 2009, 09:34

Tank you Bennet! :lol:

Ja, inte ser den ut som min tank i alla fall...

Bild

Är det någon som kan identifiera den så vore det kul. Vet ju inte ens om den kommer från en skoter eller utombordare. :roll:

Annars har jag fortsatt riva i långsamt tempo. Det brukar ramla av nån grej då och då när jag går ut efter ved eller så...

Bild
Dynlådan har hoppat dän.
Bild
Så här ser de där urtagen i gavlarna ut. Det SKULLE kunna tänkas att man tänkt dra en skorsten den vägen men det känns lite långsökt.

När jag tog av skidorna fann jag denna ekvlibristiska svetsövning:
Bild
:thumbright: Det är dyrt med styrstål!
Bild

Annars håller jag som sagt på att rensa chassit så sakteliga.
Bild

Blir roligare när det vänder och man kan börja visa nån förbättring! :)
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av Bennet » 16 okt 2009, 11:07

skrotsamlarn skrev:Tank you Bennet! :lol:

Ja, inte ser den ut som min tank i alla fall...

http://www.postimage.org/Ts1TZjmA.jpg

Är det någon som kan identifiera den så vore det kul. Vet ju inte ens om den kommer från en skoter eller utombordare. :roll:
Tycker det ser ut att vara samma typ av tank som sitter på dom tidiga modellerna av trioman. Har för mig att jag har hört att det dom kan komma från båtar men jag är inte säker.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av Starlite » 16 okt 2009, 18:10

Någon verkar ha förstört motorn med att slipa den med rondell ? :x
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 16 okt 2009, 22:46

Starlite skrev:Någon verkar ha förstört motorn med att slipa den med rondell ? :x
Njäe, det är inte så illa som det ser ut. (Hoppas jag, det är jag själv som gjort det! :oops: )
Fläktkåpan var nåt så in i h_e grovoxiderad att det inte gick att rå på med något annat än mässingborste, men eftersom jag till slut övergick till en roterande sådan i borrmaskin så blev det lite rått utseende eftersom den helt enkelt inte är jämnt borstad över hela ytan. Ska ge mig på den på allvar snart så blir det fint och jämnblankt. Jag lovar! :D
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 11 nov 2009, 23:12

Hej å hå.

Här händer inte ett enda dugg!

Först råkade en nära släkting ut för en otäck olycka som ledde till död efter en dryg månad på sjukan, sen fick vi Svininfluensa hela familjen så nu ligger frugan på sjukan med dubbelsidig lunginflammation och skit så här finns inga minuter över för nåra skojigheter inte... Suck! :(
Men hon bättrar sig sakta och kanske får komma hem i slutet av veckan så kanske man kan smita ut en stund nån kväll igen...

Tur att man kan samla inspiration från alla asballa byggen här så länge! :thumbright:

Förresten hur får man enklast loss skruven till drevet på drivaxeln sedan man redan tagit bort kedjan och mellanaxeln? Har försökt hålla emot med lite av varje men får f_n inte löss den där...
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av trioman75 » 12 nov 2009, 11:06

Det är vänstergänga på drivaxelbulten, så vad du än gör dra inte av bulten :shock:
Tanken ser ut som en båtmotortank och med tanke på färgen troligtvis från en Cresent..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 15 nov 2009, 09:05

...
trioman75 skrev:Det är vänstergänga på drivaxelbulten, så vad du än gör dra inte av bulten :shock:
Tanken ser ut som en båtmotortank och med tanke på färgen troligtvis från en Cresent..
Aha! :)
Jag har faktiskt misstänkt det, så jag har begränsat våldsamheterna tills jag hört mig för.
Då ska jag prova igen så fort jag kommer åt.
Tack för tipset!
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
FALKEN
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 nov 2008, 11:56
Ort: Uppsala/Lofsdalen

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av FALKEN » 16 nov 2009, 09:09

Tanken ser exakt ut som en Monark/crescent utombordartank,orginal nr:2881-1101-01 orginal från 1961 oframåt,fanns som 11 och 15 liter.Råkades ha en orginal reservdels pärm på dessa gamla motorer.Mvh Falken
Yamaha Phazer XTX-14
Yamaha Apex McX Turbo 400hk-06
SnowBike 65-01
Yamaha Venture 700-99
Ockelbo 4500-89 röd
Ockelbo 4000-82
Yamaha SM 300 retrosoffa-78
Ockelbo Trioman-75
Ockelbo 600-74
Yamaha SL300B Europa-72(donator)
Ockelbo 300 Wankel-71
Ockelbo 600-71(partygrill)
SnoTric SC11-71(18Hk)
Rusch R22 -72
Yamaha s 350 Europa-71
SkiDoo Olympique 12/3-70(soffa till retroboden)
Ockelbo 300-67
Sno-Tric SC-1-66
Linson-66
Ockelbo Turist-65
Bolens Diabolo Rouge-68-69ca

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av Lindh » 18 aug 2010, 19:35

Börjar ju nästan vara ett år sen en uppdatering här! Har det hänt nåt? :D

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: Snikrenovering Ockelbo300 ca -68

Inlägg av skrotsamlarn » 05 sep 2010, 08:34

maqqe17 skrev:Börjar ju nästan vara ett år sen en uppdatering här! Har det hänt nåt? :D
Inte ett j-la dugg!!!!! :lol: :lol:
Men är nu av med jobbet och har snyftat till mig en större kompressor så nu drömmer jag om att blästra chassiet vilken dag som helst när det teoretiskt fins både tid och bättre flås.
Tyvärr är verkstan ockuperad av en bromskass volvo 245 och husrustarsäsogen är i full gång fortfarande, men nu nån dag så kanske.... :roll:
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Skriv svar