Lenko Larven med mos

Bilder och information om ditt skoterprojekt
PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av PiteRobban » 02 nov 2009, 18:21

Galant turbo skrev:Det där var det sista från förra säsongen så nu blir det realtid på uppdateringarna.

En sak jag ska kolla upp som vore frän, är om det går att vända på cylindrarna. Det vore ju perfekt att få förgasaren fram och avgassystemet bakåt. -Hur svårt kan det vara egentligen? :D Man skulle få ner vikten och tyngdpunkten. Den är lite baktung nu och det gör det lite jobbigt ibland.
Det borde ju gå kan man tycka.. kom bara ihåg att vända på kolvarna också så att inte ringarna sprätter av i nån av de gigantiska kanalerna =). Det hade vart coolt :P. Om du imponerar mig med den där besten i vinter också så skall jag dig belöna :P

Hade jag haft ork hade jag kunnat gå ut och riva av cyllarna på en av mina mag 340 snurror och testat vända. Har en som står utan toppar. Men ork är något som jag har dåligt om just nu... eller lust snarare :P.. Kallt och mörkt och ruggigt...

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av trioman75 » 03 nov 2009, 09:57

Snyggt bygge :thumbright:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 07 nov 2009, 23:04

Eltigre skrev:Underbart bygge =)

inga filmer??
Finns bara en film än tyvärr, den finns länkad i tråden också. http://www.youtube.com/watch?v=-bJHHO09qtM
Filmad på en vanlig kamera så kvaliteten är inte den bästa, trist är också att slutrepan i filmen bara gick runt 80km/h -gick fortare senare. Jag släppte av gasen alldeles när det började filmas också :( -Självbevarelsedriften vaknade tillfälligt, för sista gången hoppas jag.
PiteRobban skrev:Det borde ju gå kan man tycka.. kom bara ihåg att vända på kolvarna också så att inte ringarna sprätter av i nån av de gigantiska kanalerna =). Det hade vart coolt :P. Om du imponerar mig med den där besten i vinter också så skall jag dig belöna :P

Hade jag haft ork hade jag kunnat gå ut och riva av cyllarna på en av mina mag 340 snurror och testat vända. Har en som står utan toppar. Men ork är något som jag har dåligt om just nu... eller lust snarare :P.. Kallt och mörkt och ruggigt...
Ahh, bra tips där om kolvringarna, det hade jag nog kunnat missa i senildemensens tecken. Åker cylindrarna av vore det ju skamligt och troligen straffbart om de inte portades upp i kanalerna innan de monteras tillbaka.

Lite ork har jag också mycket av, det är ett överskott man gärna delar med sej till bättre behövande. Är det någon som saknar det så mailar eller faxar jag över lite. Låter ju ruggigt att skruva i kyla och mörker så det behöver du såklart inte göra. Men det finns ju en överhängande risk att jag gör lite ofrivillig förstörande provning. Så jag får höra av mej till dej om du kanske kan släppa lite delar då :)
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av PiteRobban » 07 nov 2009, 23:27

jajjemän... det är bara att hojta till =)

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
ElanDude
Inlägg: 281
Blev medlem: 17 feb 2008, 23:30
Ort: Rusksele

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av ElanDude » 08 nov 2009, 00:00

PiteRobban skrev:
Galant turbo skrev:Det där var det sista från förra säsongen så nu blir det realtid på uppdateringarna.

En sak jag ska kolla upp som vore frän, är om det går att vända på cylindrarna. Det vore ju perfekt att få förgasaren fram och avgassystemet bakåt. -Hur svårt kan det vara egentligen? :D Man skulle få ner vikten och tyngdpunkten. Den är lite baktung nu och det gör det lite jobbigt ibland.
Det borde ju gå kan man tycka.. kom bara ihåg att vända på kolvarna också så att inte ringarna sprätter av i nån av de gigantiska kanalerna =). Det hade vart coolt :P. Om du imponerar mig med den där besten i vinter också så skall jag dig belöna :P

Hade jag haft ork hade jag kunnat gå ut och riva av cyllarna på en av mina mag 340 snurror och testat vända. Har en som står utan toppar. Men ork är något som jag har dåligt om just nu... eller lust snarare :P.. Kallt och mörkt och ruggigt...

//Robert
jag vet ej hur det lirar på 503an men på min lynx med kholermotor funka det utmärkt att vända cyllarna och kolvarna, fick bara porta upp försiktigt i kanalerna för att det skulle stämma överens.. /Petrus
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 20 nov 2009, 16:25

Har ej plockat ner motorn än och undersökt om det går. Står lite för mycket andra saker som ska fixas först i vägen. Men jag har fått en "ny" förgasare som skall ersätta Buttericksförgasaren från Tillotson. Tack Lasse M för den! En hederlig Mikuni från en 35-hästars Rotax 440 (tror jag det var). Blir nog lagom efter lite laborerande med munstycken m.m.

En jobbig sak med att vända cylindrarna (om det går) blir ju kåporna runt motorn, de måste nog modifieras en hel del om man skall få dom hyfsat täta runt om så att kylluften passerar som den ska. Verkar ju inte vara några lösa plåtar runt bara, utan rätt rejäla gjutna grejer. Men man får ta det eftersom :)

Egentligen vet jag inte varför jag ska trimma motorn, -den går ju så man skiter knäck redan nu. Men det måste ju bli portning och filning när cylindrarna åker av också. Det är troligast ett tvångsmässigt beteende som borde gå att bota med terapi och/eller mediciner. Men bra karl reder sej själv så terapin blir filningen, medicineringen får bli i form av morfin när jag ligger i gipsvaggan. :snowmobile:
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av PiteRobban » 20 nov 2009, 16:32

hahaha... du är en riktig hårding :thumbright: . Man får skratta gott när man läser dina skriverier :P. Jag har följt v12 dubbelturboprojektet och skrattat så tårarna sprutade lite då och då =). Kul!

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 16 dec 2009, 22:14

Idag var det ett Kodak-moment i garaget men ingen Kodak med tyvär :?

En cylinder sitter "bakofram nu och en rätt :) Blir till att porta i kanalerna bara så kommer det bli yppersta världsklass!
Precis som ni förutspådde här.

Har inte ens lyft ur motorn ur Larven utan tog ut ena cylindern på plats. Men jag måste ju riva hela motorn nu när det ska filas och fräsas i blocket. Merjobb är ju trist men att slippa avgassystemet i klockspelet samt att få ner tyngdpunkten är värt lite jobb...

Sen måste jag ju köpa packningar också, det är ju surt att kosta på ett sånt här lik sådana våldsamma summor. :)
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 19 dec 2009, 00:29

Jag har insett vad otroligt roligt det är att jobba med små tvåtaktare. Det går ju så otroligt snabbt och enkelt, på nån timme har man lyft ur motorn och plockat ner den i molekyler, en viss skillnad mot en V12a i sinnessjukt trånga BMW 750 :shock:

Markerade upp i blocket var det behövdes fräsas för att matcha kanalerna på de vända cylindrarna.
Bild

Gjorde samma på cylindrarna också fast det inte är så viktigt där på grund av flödesriktningen.
Bild

Sen efter en halvtimme var det klart. Fast det var ju lite för lätt så jag var tvungen att ge mej på att porta kanalerna lite också. Jag höjde foderkanten mot kanalerna en del och snyggade till kanalerna. Det var redan urfräst en del tidigare så jag tog inte så mycket. Den sjuka varvvilligheten kan ju förklaras av att det frästs en del tidigare :-)

Mopednostalgin infann ju sej omgående så att "jacka" kolven kändes tvunget också.
Bild
Bild

Urfräsningen matchar insugskanalens form.

Kommer så klart mer bilder senare.
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av marino carlsson » 19 dec 2009, 08:05

Trevligt med lite trimning så här på morgonskvisten..

Med tanke på vad du skrev så håller jag med till fullo. Jag har blivit allergisk mot bilar sedan man börjat med skotrar, de är så sjukt mycket trevligare och enklare att meka gammskotrar..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 19 dec 2009, 10:55

Ja visst är det trevligt :)

Kom att tänka på en sak vid morgonkaffet nu. -Vilken idiot man är....

Jag har inga bromsar, inget elsystem alls, ingen nödstopp eller avstängning över huvud taget, väldigt tveksamt förgasararrangemang. -Vad börjar man med?

-River motorn och trimmar den :oops:
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Laser » 19 dec 2009, 23:06

De e de som är konsten med att prioritera rätt! :lol: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 27 feb 2010, 16:41

Nu börjar motorn ta form. Vart ju inte helt otippat lite modifiering av kylkåporna, men vem vill se bilder av sånt :D
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 27 feb 2010, 19:36

För att svara på min egen fråga, -Inte jag iaf.

Men nu kommer dom ändå.

Bakåfram med gylfen bak:
Bild
Bild

Blev en förskjutning av kåporna, förutom spegelvändningen, insug och avgas var ju inte helt oväntat olika...
Bild
Bild
Bild

Bild

Gapet som blev löstes med det uppenbara alternativet, -TEJP!
Bild

Sen fanns det en del störande moment på motorn som löstes så här:
Bild
Bild

Men så kan man ju inte göra!
-Nä det kan man inte, jag har behållit Ockelboplåten, -man ska aldrig glömma sitt ursprung! :D

Det här är ett epa-bygge av rang då jag inte har verktyg för att göra någonting alls egentligen,
ingen vinkelslip, två 75-kronors borrmaskiner som är trasiga bägge två :cry: Men tejp är bra!
Bild
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Laser » 27 feb 2010, 20:00

Tejp har otvivelaktigt fått ett oförtjänt dåligt rykte! :lol:
Ser bra ut de där.... :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

einar
Inlägg: 204
Blev medlem: 07 jan 2010, 01:44
Ort: Dala-Järna
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av einar » 27 feb 2010, 20:30

Jag ser på bilderna att det har gått åt lite pilzner under trimmandet :thumbright:
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 13 mar 2010, 11:15

Hehe, ja det har väl slunkit ner en och annan sval brygd under skruvandet.

Den här stackaren har ju aldrig stått så länge inomhus och mattans beroende av luftfuktighet gjorde sej påmind.
Mattan krympte så illa att mattsträckningen inte räckte, fick lossa hela mattspännings-mekanismen och släppa
några stag i "karossen"

Mattlängden kan variera upp till 30cm beroende på luftfuktighet :shock:

Har varken vatten eller avlopp i garaget, men en presenning och dunk löste problemet, en vecka i vatten ger ung. en decimeter.
Praktiska saker det här :oops:
Bild
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Laser » 13 mar 2010, 20:11

Hehe, jo det fanns en gång en skogsförvaltning som bistert fick lära sig att LArven lämnar man inte ute under barmarksperioden ostraffat :roll: Det blir väldigt dyrt :!:
Där hjälpte inte ditt patent heller.... så det blev att flytta framaxeln en bit bakåt. :shock: Många hål blev det borrat.. :!:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 21 mar 2010, 07:24

Laser skrev:Hehe, jo det fanns en gång en skogsförvaltning som bistert fick lära sig att LArven lämnar man inte ute under barmarksperioden ostraffat :roll: Det blir väldigt dyrt :!:
Där hjälpte inte ditt patent heller.... så det blev att flytta framaxeln en bit bakåt. :shock: Många hål blev det borrat.. :!:
Jag har ju gjort den modifikationen också :oops: Finns numera hål för framaxeln fyra cm bakom originalets placering. Det fick jag göra i snöstorm med batteridrivna odugliga Biltema-verktyg. Men då var körkåtheten högre än förståndet. Man förlorar ju en del av den suveräna framkomligheten med axeln bakflyttad också. -Men köra vill man ju :)

Är ett imponerande spännande material i mattan. Runt 30cm skiljer sej mattlängden beroende på väder och vind. Hur tänkte man där? Finns ju en justering i leden på mitten för att kompensera detta men den är inte i närheten av att kunna kompensera variationerna i längd.

Ser ut att bi ännu ett fiasko i år (också), -brukar ju köra det här epaskrotet en gång per år , på påskhelgen på den legendariska pimpeltävlingen i Gäddede. I år ser det ut som att det inte blir någon resa upp överhuvudtaget, syrran som har stugan däruppe har småbarn som är lite för jobbiga att frakta med dit. I fjol kom man ju upp till Gäddede iaf, men skruvade i vredesmod hela helgen och missade pimpeltävlingen, :? vart bara några provrepor. Dom var av klass iofs men det håller ju inte :) Vill ju tukta bygget lite mer!

Snön här i klyktattarland börjar ju bli blöt is bara. Ännu en missad säsong, men det finns kanske fler. Börjar ju bli dags att damma av dubbelturbo12an nu :D
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 17 okt 2010, 05:53

Mattan har nu krympt till i princip obefintlighet, bara bandlisten som håller ihop den.
Fick lossa ställskruvarna för mattlängden då torkan gjorde att hela maskinen höll på att bryta av sej själv, -bra grejer! :shock:

Men i år då -jävlar :D
Team Larven shall return, blir det 110km/h i år kanske?
Ska försöka verifiera med en GPS-loggning så ni inte tror jag ljuger helt och hållet. ;) :)

Är ju några månader kvar till den legendariska pimpeltävlingen i Gäddede (Påskhelgen), lär ju inte vinna den i år heller, men man hoppas på att förlora med stil!
Sämst skoter dit, bogserad hem och svordomar av rang som inte går att författa utan att kölhalas av moraliska eller tekniska språkfilter.
Så brukar det bli, och så kanske det förblir, men Team Larven ska inte behöva åka Lynx i år! Kan det bli två Larven i laget år kanske?
-"potentialen" finns! Det vore en skräll som skulle eka så högt att Dunderklumpen skulle dra en kallsup i Jormvattnet och Jätten Jorm skulle vakna.
Bild
Bild
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Skriv svar