![:) :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Skidoo Citation LS -1985
![Bild](http://i22.photobucket.com/albums/b328/marinocarlsson/theresecitationls.jpg)
Grabben har ju en Citation LS som vi köpte i våras med trasig matta.. Inför Åmsele gräsdraget så tvärbytte jag drivhjul 7t 2.52 (1,97 original) och satte på en 307x38x23 från en Skidoo MXZ 600 -1999. Fick förlänga boggien gärnet och de blev inte så där vidars snyggt men åtminstånde för tillfället fungerande. Original är mattan till en sådan runt 260x38x0 så en 307 med 23 kammar bör ju bli lite av en mountainversion.
Då mattan blev längre så kändes en förlängning av tunneln också nödvändig. Fick en tunnel av Dirty H från en SRV så lämplig bit av bakdelen kapades av och monterades.
Boggien känns bra i fjädringen och har ju lite markfrigång redan original så jag tänker inte släppa ner den något mer. Däremot så blir de att beställa/köpa lite delar i form av nya glidklackar där bakre svingarmen ska löpa mot boggiskenorna. Dom var helslut så den glappade rätt fint där. När mattan gick av för förra ägaren så var de pga att främre boggiehjulsparets axle gått av. Därav saknades dessa på gräsdragracet och det i sin tur ledde till att slidesen brann fast.
Har nu monterat dit en beggad axel med beggade hjul i bra skick. Lagren kändes fina dem med. Förhoppningsvis ska de inte brännas fast något mer nu.
Plåtskidorna på dessa maskiner är som en varm smörkniv i flytande margaring och bredden kan liknas med eggen på ett japanskt ninjasvärd så nu har jag monterat Extra Large plastbelag. Förhoppningsvis ska de göra att den flyter upp på snön ordentligt.
Motorn i ett sådant mountainmonster är en grym encylindrig Rotax 253 med CDI. Utvecklar någonstans runt 25-27hk i bästa fall. Kommer inte att modifieras på något sätt. Denna maskin har tillsammans med resten av ekipaget gått endast 472 mil så den ska fortsättningsvis få purra på i lugnan ro.
När jag kollade linjeringen så stod dem som två cowboys med benbrott. Då originalvariatorn inte är något exotiskt så bytte jag till en Powerblock varpå benbrotten inte blev till de bättre. Den blev nu sneställd åt andra hållet. Motorn har nu flyttats så nu ska den linjera rätt oki iaf. Dock har inte variatorn kallibrerats då jag avvaktar tills snö finnes.
Sekundärvariatorn måste ha schimsats av någon nån gång. Det ser ut som de ska sitta en 35mm rem så remmen som ska vara där (1103 31mm) ligger redan ett par cm ner i sekundären. De lite skumma är att sträckningen känns inte slapp i remmen vilket innebär att när remmen ligger där den ska bör den bli som en fiolsträng.. Någon som kan förklara vad som kanske har hänt? Iofs kanske de går att flytta fram kedjehuset. Någon kanske har feljusterat sig fram..?
I övrigt så är dynan lite halvtaskigt omklädd någon gång men tillräckligt bra för att jag inte ska orka bry mig om de iaf. Tanklocket har någon HULKEN-kille dragit åt lite för hårt någon gång så tankhalsen har gått av på mitten vilket resulterat i att man endast har en halv gäng att dra på tanklocket. Jag gjorde en EPA-raggarlösning och drog fast en liten spännrem på var sin sida tanklocket så jag har tryck på tanklocket.
HAR NÅGON EN BILLIG TANK? - Då köper jag den gärna..
Med 472 lugna mil på mätaren som enligt utsago säljarens barn nött fram i en havsvik utanför umeå så är allt i ett relativt bra skick faktiskt. Huven har jag i våras polerat där de varit lackat och där de är sån där mattgul (numera mattvit) plast har jag lackat svart. Den delen som är under rutan lät jag vara solblekt. Rutan sitter ihop och är fin. Har bytt ut bromshandtaget till ett i järn då plasthandtaget som satt original var knäckt.
Grabben är ju bara 9 vårar så tanken att göra den till en riktig snömaskin är för att Pappa Latmask inte ska behöva springa å rycka lös den allt för ofta. Med dess lätta vikt av 133kg och grabbens vikt på ca 33kg så tror jag faktiskt denna kommer bli en utmanare i snögång denna vinter..
Någon som har erfarenhet av dessa kan gärna dela med sig i denna tråd då den förmodligen inte kommer bli så vansinnigt uppdaterad i övrigt. De är ju inte något jätteprojekt då de mesta redan är gjort.. Så berätta gärna en historia om eran Citation LS eller kanske lägga upp några bilder, ja va vet jag..
Bilder kommer inom kort, tänkte bara att man kunde sparka igång en tråd iaf så blir de en till gul plutt på detta eminenta forum..