Ockelbo Trioman 1975

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av Snöstjärnan » 11 nov 2021, 22:19

Ibland är de bra å spara på gammalt "skrot" :thumbright:
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av SS440-80 » 28 nov 2021, 20:31

Originalförgasaren är en Walbro.
Bild

En utvändig tvätt och en invändig rengöring utförd
Bild

Luftfilterhållaren är cool, äkta IBO :D
Bild


Men jag fick tag på en fin Mikuni VM34 billigt, så nu blir det uppgradering...
Bild

Begagnad bränslepump
Bild

Ny membransats
Bild

Insugsgummit får lite större hål
Bild

Det blir ett skumgummifilter, så för att få det att sitta bra behövs ett övergångsgummi i äkta silikon. 2,25" - 2,5"
Bild

Monterat
Bild

Eftersom att förgasaren inte har någon choke, så fick det bli en primerpump
Bild

Bränslepumpen och anslutning för slang till primerpump
Bild

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av swampen » 01 dec 2021, 17:51

StålOmspunnet också!! Oj oj! Fint ska de va!! 😇😃
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av SS440-80 » 01 dec 2021, 18:10

Stålomspunnet från Biltema. Ser riktigt coolt ut, men gummit i slangen var nog jord av papper för de ruttnade och sprack på ett år. Både de som blev monterade i skotrar och de som blev liggande på hyllan. Det är absolut inte den kvaliteten som man vill ha på t.ex knullgummi...

Men den rostfria stålflätan funkar fint runt bättre slangar som synes :mrgreen:

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av swampen » 01 dec 2021, 19:13

Aj aj aj.. ja Biltema och Gummi går ALLDRIG ihop 😩 tyvärr. De är rent Bedrövligt att deras Bensin Slang inte tål BENSIN.
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av SS440-80 » 01 dec 2021, 19:39

Nej, den butiken har problem med kvalitet. :twisted:


Den långsiktiga planen är att få skotern att gå bra först, och sedan renovera den till ett finare skick.
Så den spruckna vinylen på dynan får en enklare lagning nu...

Bild


Bild
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av swampen » 01 dec 2021, 19:45

Håller med dej :-) de är dessutom viktigare att ”hålla liv i dem” än att vänta på ”den där orginal delen i rätt färg”
Grejjerna ska användas :-)
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av SS440-80 » 06 dec 2021, 18:12

Med Mikunin på plats, så blev det provstart. Måste ju försöka att justera in luft/bränsleskruv och tomgång, alternativt behöva byta lågfartsmunstycke.

Uppstart gick bra, men efter varmkörning som krävde en del pump med primern, så började jag att skruva på blandskruven men den dumma motorn ville inte få till en stabil tomgång. Den uppförde sig ganska lika som den hade gjort när jag provkörde med Walbroförgasaren. Misstänkte ett tag att det kunde vara förtändningssystemet i svänghjulet som spökade och ändra tändpunkt när varvtalet blev lågt. Men det kunde väl inte stämma :?:

Testade att spraya lite med startgas in vid svänghjul, runt insugsrör och insugsgummi utan reaktion. Men när jag sprayade in bakom startkransen på variatorn, så då ökade varvtalet. Så packboxen där var dålig.
En lite tråkig grej med ILO Rockwell är att det finns väldigt lite info om vilka delar som finns att tillgå på eftermarknaden. Reservdelsnummer kan man hitta, men inte vilken storlek t.ex en packbox på vevaxeln har. Dessutom så fanns det två modeller av packboxar i reservdelslistan för den här motorn, en för motorer med dragstart och en för de med elstart...

Så det var bara att riva bort variatorn för att kunna mäta storlek på tätningen.
Men kvar satt startkransen :shock: Jag trodde att den satt på baksidan av variatorn.
Bild


Tillverkade en enkel avdragare
Bild


Startkransen sitter bara påpressad/krympt på vevaxeltappen, ingen krysskil.
Den har även en "tapp" som går in igenom packboxen, så det är därför som elstartsmodellerna har en packbox med större inre håldiameter.
Bild


Rengjort och packboxen utryckt
Bild


Ny packbox inhandlad 48x62x8mm
Bild


Packboxen smet dit elegant med lite loctite som smörjning utvändigt.
Sedan uppvärmning av startkransens centrum som sedan gled på vevaxeln lätt.
Bild


Lite service och smörjning av primärvariatorn för återmontering
Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av SS440-80 » 18 dec 2021, 20:33

Variatorremmen var den smalaste gummirem jag någonsin sett i en snöskoter, men det är kanske inte så underligt att den slits om man tittar på sekundärvariatorn :shock:
Bild

Bild


Variatoraxelns yttre lager sitter i en enkel plåt med lagerplåtar
Bild


Lagret ville inte släppa med mindre än att den gick sönder
Bild


Även inne i växellådan sitter ett lager.
Bild

Bild


Axeln sitter stumt, så glidhammare blev lösningen
Bild


Axeln är ur lådan
Bild


Variatorn isär
Bild


Ruskigt djup gravrost på skivorna
Bild

ATK
Inlägg: 103
Blev medlem: 29 jan 2011, 20:12
Ort: Jönköping

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av ATK » 19 dec 2021, 07:49

Oj, mycket jobb! Hur gor du med dom variatorskivorna? Kan du fixa till dom ?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av SS440-80 » 19 dec 2021, 20:15

ATK skrev:
19 dec 2021, 07:49
Oj, mycket jobb! Hur gor du med dom variatorskivorna? Kan du fixa till dom ?
Hade en förhoppning om att kunna sätta upp dem i svarven, men det blir inte mycket gods kvar om det ska bli slätt :(

Så det får bli en rejäl uppgradering. Sekundärvariator från en Yamaha SS440 får bli lösningen.
Bild

Bild


Delad och rengjord
Bild


I svarven för att minska diametern, så att delningen mellan skivorna blir rätt och att den fysiskt går att montera i skotern.
Bild


Rätt avstånd mellan skivorna
Bild


Borrar upp till 25mm så att variatorn passar på variatoraxeln
Bild


Så var det den stackars gamla rostiga variatorn... Det blev vinkelslipen!
Bild


Axeln fri
Bild


Axeln slipad och svarvad, rak och fin
Bild


Yamahavariatorn inmätt och fastsvetsad
Bild

Bild

Bild


Återmonterat
Bild


Yamahavariatorn bygger mera på utsidan, så plåten som håller yttre lagret fick en påbyggnad på 25mm
Bild


Plåt och lager monterat
Bild


Ny variatorrem på plats. Ser för jäkla bra ut och det ska bli skoj att testa.
Bild
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 25 gånger.

ATK
Inlägg: 103
Blev medlem: 29 jan 2011, 20:12
Ort: Jönköping

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av ATK » 20 dec 2021, 21:37

Bra jobbat! Man blir avis på en dels kunskap.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av SS440-80 » 21 dec 2021, 14:44

ATK skrev:
20 dec 2021, 21:37
Bra jobbat! Man blir avis på en dels kunskap.
Ha Ha Ha :D Det mesta går på chans. Ofta går det bra, men om det inte gör det så berättar man inget :mrgreen:

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo Trioman 1975

Inlägg av SS440-80 » 19 jan 2022, 19:36

Så har man kunnat göra några testrundor, och variatorerna jobbar bra. Eventuellt om jag ska spänna på fjädern i sekundären ett snäpp. Den är i mjukaste läget just nu.

Bild


Skidan funkar ganska bra, men stötdämparen är lite smal och vek. Jag är rädd att den kommer att bli krokig, eller att övre fästet kröks.
Så jag letade på en kraftigare stötdämpare och en kortare men styvare fjäder.

Bild


Det är en gasdämparen som är lite lång, så för att förhindra att den sträcks ut för långt så monterade jag en stopprem.

Bild

Skriv svar