Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 18 jan 2019, 21:07

Sebbe skrev:
04 jan 2019, 22:21
Grymt bra jobbat :thumbright: :thumbright: sången på den där maskinen är bland det trevligaste jag hört på länge! Ska bli grymt kul att få se den där på banan :D
Man tackar.
Jepp, sången är helt underbart och gör sig inte bra på film...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 18 jan 2019, 21:10

jag 3000 skrev:
05 jan 2019, 16:32
Mäktigt bygge, den ser riktigt brutal ut måste jag säga! Ska bli skoj att sen film på en riktig fullgasrepa senare :thumbright:
Tackar.
Längtar åxå tills man fått den justerad och stabil i EGT temp så man kan låta den prata i 201m...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 18 jan 2019, 21:23

Alatalo skrev:
15 jan 2019, 10:55
Sjukt fränt bygge...!

Jag kommer ihåg alla dubbelslid radfyror som figurerade inom dragracing under nittiotalet. Vill minnas att det fanns svetsade såväl som hopbultade. Du råkar inte ha några detaljbilder på "skarvning" av vevaxel och blockhalvor på just din motor...?
Vevaxeln är inget konstigt med, man har tagit en tredje vev å tagit mitten partiet från den å satt in mellan cyl 2 å 3.
Blocken på den här rovan är lösa, alltså inte svetsat eller bultat ihop. Det är motorplattan, veven å plattan uppe på topparna som håller ihop den. Allt måste vara EXAKT rakt i linje (å den är exakt på den här motorn :thumbright: ).
Kolla tidigare i tråden på bilden "Glasblästring påbörjad" så ser man lite bättre skraven i blocken...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Alatalo
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 dec 2013, 21:01
Ort: Kalix

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Alatalo » 20 jan 2019, 16:08

Vet du varför man valde 180 graders tändföljd och att köra cylinder 1 och 3 samtidigt...?

Jag minns att man byggde om Vmax-4'orna från 90 till 180 graders tändföljd när man skulle varva mer än original. Annars fick de problem med torsionsvibrationer i vevaxlarna. Men jag vill minnas att man då parade ihop cylinder 1 med 4 och 2 med 3...?
93 Mach 1 670
93 Vmax-4 750

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 29 jan 2019, 22:05

Alatalo skrev:
20 jan 2019, 16:08
Vet du varför man valde 180 graders tändföljd och att köra cylinder 1 och 3 samtidigt...?

Jag minns att man byggde om Vmax-4'orna från 90 till 180 graders tändföljd när man skulle varva mer än original. Annars fick de problem med torsionsvibrationer i vevaxlarna. Men jag vill minnas att man då parade ihop cylinder 1 med 4 och 2 med 3...?
Ingen aning om varför. En del motorbyggare säger 180 å en del säger 90. Själv är man alldeles för ny i quad-branschen för att kunna argumentera för eller emot. Denna rova kommer att köras med 180 till å börja med, men man vet aldrig vad som händer, så mitt i det så kanske det blir en 90.
Att man väljer para ihop 1 å 4 istället för 1 å 3 är nog åxå nått man måste ha provat fram under en tid, jag skulle tro att bänk å vibrationsgivare är ett måste för att säkert veta vad som är bäst.
Vartalet verkar vara mycket viktigt att ha koll på så man inte ligger på dom varv som det blir en resonans/självsvängning i rotationen...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 29 jan 2019, 22:42

En liten uppdatering på bussprojektet...

[attachmen5t=0]20190118_172832.jpg[/attachment]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Ors » 01 jun 2019, 10:28

Hur går det? Såg på FB att den har varit på tävling 😊!

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 23 aug 2019, 22:39

Ors skrev:
01 jun 2019, 10:28
Hur går det? Såg på FB att den har varit på tävling 😊!
Sorry för det sena svaret :oops: men nu kommer det en liten uppdatering.
Det var MÅNGA problem när den sattes igång men framför allt så fanns det INGEN fart/power i den :cry: .
Efter många dagar av testkörningar på sjön så började vi sakta men säkert hitta både fart å power i dubbelsliden.
Det är inte lätt att börja med en helt nybyggd maskin och motor som man inte känner å inte vet nånting om.
Men hur som helst så blev det att inte åka på någon tävling före vi lyckats att tuna in den hyfsat så man inte
skämmer ut sig totalt då det kändes som om det var många som hade ögonen på mig, både i veteranvärlden men
framför allt i "moderna" världen och Byacupen som det är tänk att åka i.
Jag hade stenkoll på konkurrenterna om vilka tider dom åkte på dom första tävlingarna så vi hade lite å gå på i alla fall.
Till slut så kunde vi inte tuna nå mera då basvikten på dom justerbara vikterna blev för liten, vilket i sig är possessivt.
Vi bara lastade på och lastade på å 900:an bara svalde å svalde :thumbright: och till slut så gick det inte att vikta på nå mera.
Det är på gång flera uppgraderingar till nästa säsong och målet är att köra hela cupen denna gång.

Som sagt så åkte vi till Tjautjas för att testköra i sista tävlingen för säsongen och ta den som en "test å tune" dag.
Vi var 9 startande i klassen trim 1050cc och jag tror att jag blev kval 7:a med tiden 7,47s med 150,4 km/h i slutfart ( men vi har kört betydligt snabbare än så hemma) då banan var betydligt sämre än det vi tunat för på än på hemma sjön.
Vi fick upp varvtalet igen till första elimineringsrundan ut men det innebar också att startvarven (sänkte inte nog med varv i boxen) också ändrades så när jag tryckte in
launchcontrol knappen och fällde gas i botten så slog variatorn till å skotern hoppade fram någon meter och rödlampan lyste för fullt :evil: .
Jag lät skotern "rulla" fram kanske 1 till 2 längder innan den stannade för att sedan fälla full mutter, jag vet inte säkert när min motståndare
fällde fullt men han kom inte ikapp under hela repan vilket jag ser som en "seger" i sig.
Jag slutade 6:a av 9 startande på den första tävlingen som jag ställde upp i viket jag är enormt nöjd över å det är med i stort
sett en STD dubbelslid motor så det finns MYCKET att hämta ur rovan.
Uppdateringar kommer sen om vad görs inför kommande säsong för siktet är helt klart inställt på att köra "veteran rekord" på 201m.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Lindh » 07 okt 2019, 06:47

Sinnessjukt bygge! Kan förstå att de inte är helt lätt att få allt å lira haha !

Skriv svar