Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 743
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 18 jan 2019, 21:07

Sebbe skrev:
04 jan 2019, 22:21
Grymt bra jobbat :thumbright: :thumbright: sången på den där maskinen är bland det trevligaste jag hört på länge! Ska bli grymt kul att få se den där på banan :D
Man tackar.
Jepp, sången är helt underbart och gör sig inte bra på film...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 743
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 18 jan 2019, 21:10

jag 3000 skrev:
05 jan 2019, 16:32
Mäktigt bygge, den ser riktigt brutal ut måste jag säga! Ska bli skoj att sen film på en riktig fullgasrepa senare :thumbright:
Tackar.
Längtar åxå tills man fått den justerad och stabil i EGT temp så man kan låta den prata i 201m...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 743
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 18 jan 2019, 21:23

Alatalo skrev:
15 jan 2019, 10:55
Sjukt fränt bygge...!

Jag kommer ihåg alla dubbelslid radfyror som figurerade inom dragracing under nittiotalet. Vill minnas att det fanns svetsade såväl som hopbultade. Du råkar inte ha några detaljbilder på "skarvning" av vevaxel och blockhalvor på just din motor...?
Vevaxeln är inget konstigt med, man har tagit en tredje vev å tagit mitten partiet från den å satt in mellan cyl 2 å 3.
Blocken på den här rovan är lösa, alltså inte svetsat eller bultat ihop. Det är motorplattan, veven å plattan uppe på topparna som håller ihop den. Allt måste vara EXAKT rakt i linje (å den är exakt på den här motorn :thumbright: ).
Kolla tidigare i tråden på bilden "Glasblästring påbörjad" så ser man lite bättre skraven i blocken...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Alatalo
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 dec 2013, 21:01
Ort: Kalix

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Alatalo » 20 jan 2019, 16:08

Vet du varför man valde 180 graders tändföljd och att köra cylinder 1 och 3 samtidigt...?

Jag minns att man byggde om Vmax-4'orna från 90 till 180 graders tändföljd när man skulle varva mer än original. Annars fick de problem med torsionsvibrationer i vevaxlarna. Men jag vill minnas att man då parade ihop cylinder 1 med 4 och 2 med 3...?
93 Mach 1 670
93 Vmax-4 750

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 743
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 29 jan 2019, 22:05

Alatalo skrev:
20 jan 2019, 16:08
Vet du varför man valde 180 graders tändföljd och att köra cylinder 1 och 3 samtidigt...?

Jag minns att man byggde om Vmax-4'orna från 90 till 180 graders tändföljd när man skulle varva mer än original. Annars fick de problem med torsionsvibrationer i vevaxlarna. Men jag vill minnas att man då parade ihop cylinder 1 med 4 och 2 med 3...?
Ingen aning om varför. En del motorbyggare säger 180 å en del säger 90. Själv är man alldeles för ny i quad-branschen för att kunna argumentera för eller emot. Denna rova kommer att köras med 180 till å börja med, men man vet aldrig vad som händer, så mitt i det så kanske det blir en 90.
Att man väljer para ihop 1 å 4 istället för 1 å 3 är nog åxå nått man måste ha provat fram under en tid, jag skulle tro att bänk å vibrationsgivare är ett måste för att säkert veta vad som är bäst.
Vartalet verkar vara mycket viktigt att ha koll på så man inte ligger på dom varv som det blir en resonans/självsvängning i rotationen...
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 743
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Inlägg av Forsnäsmopar » 29 jan 2019, 22:42

En liten uppdatering på bussprojektet...

[attachmen5t=0]20190118_172832.jpg[/attachment]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Skriv svar