John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Skidorna var slitna och fula. Inte oreparerbara, men jag hade nya skidor liggande.
När jag tog av skidorna så märkte jag att spindelbussningarna var slitna. De övre var helt slut och utslitna.
Att få tag på nya verkade omöjligt, så jag köpte stötdämparbussningar och svarvade egna.
Gamla spindelbussningen och den nya stötdämparbussningen.
Efter några minuter i svarven...
Tog bladfjädrarna från gamla skidorna och gav dem en liten tryckning i pressen för att få tillbaka lite av den studs som en gång fanns
Hade inget foto av när jag pressade till Sprintfirefjädern, men jag gjorde samma med bladfjädrarna till min SS440
Målade bladfädern och monterade den på nya skidan.
Gjorde även en glidplast för bladfjädern. Tyvärr blå, men det blir svarta senare
Och med nya skidor så ska det så klart vara nya stötdämpare.
Monterat och klart. Och bussningarna blev hur tighta och fina som helst...
När jag tog av skidorna så märkte jag att spindelbussningarna var slitna. De övre var helt slut och utslitna.
Att få tag på nya verkade omöjligt, så jag köpte stötdämparbussningar och svarvade egna.
Gamla spindelbussningen och den nya stötdämparbussningen.
Efter några minuter i svarven...
Tog bladfjädrarna från gamla skidorna och gav dem en liten tryckning i pressen för att få tillbaka lite av den studs som en gång fanns
Hade inget foto av när jag pressade till Sprintfirefjädern, men jag gjorde samma med bladfjädrarna till min SS440
Målade bladfädern och monterade den på nya skidan.
Gjorde även en glidplast för bladfjädern. Tyvärr blå, men det blir svarta senare
Och med nya skidor så ska det så klart vara nya stötdämpare.
Monterat och klart. Och bussningarna blev hur tighta och fina som helst...
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Folk flest inser inte hur mycket job som faktiskt kan vara nedlagt på en snöskoter. De ser bara om huven har blank och fin färg, eller om huven är sliten med repig lack... Det är skillnaden för dem om en skoter är fin eller ful
Huven på den här skotern har tidigare ägare kapat sönder och det har även körts med grovt roterande sandpapper, så lacken är inte direkt högblank.
Ett tag så funderade jag på att använda huven från min andra Sprintfire. Den är okapad och ganska hel, men den har den gräsligaste gröna färg man kan tänka sig
Så det får bli originalhuven. Jag hyfsar till den så att den duger över den här vintern, så reparerar och lackar jag den i sommar.
Monteringstapparna för huvens gångjärn är avbrutna och borta...
Så jag gjorde en specialkonstruktion
Funkar fint
Målade huven med en blanksvart färg
Men sparade färg och dekaler på sidan.
Tillverkade även en egen modell av huvöppnare
Huven på den här skotern har tidigare ägare kapat sönder och det har även körts med grovt roterande sandpapper, så lacken är inte direkt högblank.
Ett tag så funderade jag på att använda huven från min andra Sprintfire. Den är okapad och ganska hel, men den har den gräsligaste gröna färg man kan tänka sig
Så det får bli originalhuven. Jag hyfsar till den så att den duger över den här vintern, så reparerar och lackar jag den i sommar.
Monteringstapparna för huvens gångjärn är avbrutna och borta...
Så jag gjorde en specialkonstruktion
Funkar fint
Målade huven med en blanksvart färg
Men sparade färg och dekaler på sidan.
Tillverkade även en egen modell av huvöppnare
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Biltemas ljudisolerplattor med klister, fast extralimmade med RTV-silikon
För att täcka de fula hålen i huven så klippte jag ut en aluminiumplåt som jag sedan gjorde en enkel form för att pressa lite profil på plåten.
Svart färg är snyggt...
Monterat i huven. Jag tycker själv att det blev bättre än att ha öppna hål.
För att täcka de fula hålen i huven så klippte jag ut en aluminiumplåt som jag sedan gjorde en enkel form för att pressa lite profil på plåten.
Svart färg är snyggt...
Monterat i huven. Jag tycker själv att det blev bättre än att ha öppna hål.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Imponerad av dina ideer och lösningar.
Det här blir riktigt bra
Henke
Det här blir riktigt bra
Henke
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
He He!! Jo, det blir mycket improvisationBucket skrev:Imponerad av dina ideer och lösningar.
Det här blir riktigt bra
Henke
Önskar att man hade tillgång till överfulla skoterskrotar där vraken står på rad kilometer efter kilometer...
- MrWilleScott
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 14 jan 2017, 12:34
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Kul läsning, väntar på "på snö" bilder!
Men fyfan va man känner sig lat o oduglig när man läser om ditt projekt, en själv kan inte ens byta styrstål utan att stressa o slarva
Men fyfan va man känner sig lat o oduglig när man läser om ditt projekt, en själv kan inte ens byta styrstål utan att stressa o slarva
Ski-Doo Alpine 640 1978, Polaris Switchback 600 144 2005 (plågat den sen -06 ), Honda Trx 420 Fe 2010, Yamaha et340t 1983 (fruns )
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Tok, inte tror jag att du är lat... du kör ju både Alpine och Polaris, då måste man väl hålla igång och underhålla
Såg att frugan din kör ET340, så hon har det ju lättare
Min äldsta dotter kör ET340 -88 och hon var med upp till Mora på Snowriders CannonBallRun under helgen som var. Det inledande momentet på tävlingsdagen var körning på deras veteranskotercrossbana, och här är en häftig bild på dottern med ET:n i flygande fläng
Jag hade tänkt att jag skulle köra Sprintfiren, men det är några småsaker kvar att fixa innan den får komma ut i snön.
Så jag tog fin-Yamman. Det får bli John Deere nästa år istället.
Såg att frugan din kör ET340, så hon har det ju lättare
Min äldsta dotter kör ET340 -88 och hon var med upp till Mora på Snowriders CannonBallRun under helgen som var. Det inledande momentet på tävlingsdagen var körning på deras veteranskotercrossbana, och här är en häftig bild på dottern med ET:n i flygande fläng
Jag hade tänkt att jag skulle köra Sprintfiren, men det är några småsaker kvar att fixa innan den får komma ut i snön.
Så jag tog fin-Yamman. Det får bli John Deere nästa år istället.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Det stora uppkapade hålet mitt i huven, som får huven att likna lite på 1982 års Sprintfirehuv passar inte tycker jag.
Så för att göra någonting åt det (bara för nu) så blev det en perforerad plåt...
Den ska lackas svart och limmas fast på plats, så att jag enkelt får bort den när huven ska repareras på riktigt.
I Sverige finns inga vindrutor till Sprintfire, och jag har inte hittat någon annan ruta som är i närheten att modifiera.
Så en egentillverkad ruta får det bli.
Jag gillar egentligen inte originalrutans utseende, den har absolut för mycket "gubbstil" och inte alls den halvsportiga stil som borde ha suttit på Sprintfire.
Nu är jag ingen (plexi)glasmästare, men jag försöker att göra en lägre och smalare ruta, lite i stil med SRX440 fast inte tonad.
Först en mall...
Vindrutan är gjord i 1,5mm tunt plast. Här testar jag hur den ska sitta.
Här syns också den perforerade plåten i huvhålet efter lack.
Gorilla tejp och en monteringssats för vindruta (samma som Lynx G-type)
Bra tejp är grejer det
Monterad med en svart rutlist som styvar upp rutans överkant.
Bild från förarposition
Blev inte så jäkla halvtokigt tycker jag
Så för att göra någonting åt det (bara för nu) så blev det en perforerad plåt...
Den ska lackas svart och limmas fast på plats, så att jag enkelt får bort den när huven ska repareras på riktigt.
I Sverige finns inga vindrutor till Sprintfire, och jag har inte hittat någon annan ruta som är i närheten att modifiera.
Så en egentillverkad ruta får det bli.
Jag gillar egentligen inte originalrutans utseende, den har absolut för mycket "gubbstil" och inte alls den halvsportiga stil som borde ha suttit på Sprintfire.
Nu är jag ingen (plexi)glasmästare, men jag försöker att göra en lägre och smalare ruta, lite i stil med SRX440 fast inte tonad.
Först en mall...
Vindrutan är gjord i 1,5mm tunt plast. Här testar jag hur den ska sitta.
Här syns också den perforerade plåten i huvhålet efter lack.
Gorilla tejp och en monteringssats för vindruta (samma som Lynx G-type)
Bra tejp är grejer det
Monterad med en svart rutlist som styvar upp rutans överkant.
Bild från förarposition
Blev inte så jäkla halvtokigt tycker jag
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Så är det snart dags för uppstart Långtidsprojektet närmar sig sitt slut
Men först måste vikten på den lilla Sprintfiren kollas...
Den får åka traktor till varumottaget med vågen.
Uppställd för vägning. Vikten på pallen är borträknad, likaså oljan i separatoljetanken.
Så torrvikten på min Sprintfire är....
158,8 Kilogram
Men först måste vikten på den lilla Sprintfiren kollas...
Den får åka traktor till varumottaget med vågen.
Uppställd för vägning. Vikten på pallen är borträknad, likaså oljan i separatoljetanken.
Så torrvikten på min Sprintfire är....
158,8 Kilogram
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Efter lite testkörning så är det bara att konstatera att skotern går skitbra och är hur kul som helst
Fick strama upp mattan lite efter några åkturer och variatorremmen skriker lite vid tillslag när remmen är varm, men det kanske går till sig när den slitit in sig.
En sak som däremot måste fixas var ljudnivån från avgassystemet.
Det var inte obehagligt när man kör, men skidturister och bybor uppskattade inte det vassa ljudet, och man ska inte skapa skoterfiender i onödan...
Det finns inte mycket plats för att montera en ljuddämpare, men jag hade en liten idé om hur jag skulle förlänga avgasröret och krossa ljudvågorna lite mera.
Jag kapade bort den bakre ändan igen. (bilden är från när jag modifierade tidigare)
Sedan svetsade jag igen hålen så att avgasströmmen styrdes fram en sektion, där blir det ett hål och ett rör...
Tillverkning av ljuddämpare
Packad och klar
Färdig!
En "typ" flödesbild för avgaserna
En kvällstur med lite kompisar för att kolla hur Sprintfiren funkar och låter.
Perfekt ljudnivå. Mild på låga varvtal och lagom vasst vid fullgas. Inga problem med varmgång eller tvekningar, så det verkar ha blivit en lyckad operation
Fick strama upp mattan lite efter några åkturer och variatorremmen skriker lite vid tillslag när remmen är varm, men det kanske går till sig när den slitit in sig.
En sak som däremot måste fixas var ljudnivån från avgassystemet.
Det var inte obehagligt när man kör, men skidturister och bybor uppskattade inte det vassa ljudet, och man ska inte skapa skoterfiender i onödan...
Det finns inte mycket plats för att montera en ljuddämpare, men jag hade en liten idé om hur jag skulle förlänga avgasröret och krossa ljudvågorna lite mera.
Jag kapade bort den bakre ändan igen. (bilden är från när jag modifierade tidigare)
Sedan svetsade jag igen hålen så att avgasströmmen styrdes fram en sektion, där blir det ett hål och ett rör...
Tillverkning av ljuddämpare
Packad och klar
Färdig!
En "typ" flödesbild för avgaserna
En kvällstur med lite kompisar för att kolla hur Sprintfiren funkar och låter.
Perfekt ljudnivå. Mild på låga varvtal och lagom vasst vid fullgas. Inga problem med varmgång eller tvekningar, så det verkar ha blivit en lyckad operation
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 14 gånger.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Ett projekt i min smak! Snyggt jobbat
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Bugar djupt och tackar så mycketjocke skrev:Ett projekt i min smak! Snyggt jobbat