Hej
Är ny på forumet och tänkte berätta vad jag håller på med.
Lyckades komma över 2 st Rajd R60 och en Rajd R46 samtliga kompletta. Ingick även en reservdels motor och annat smått och gott.
En R60 såldes, den andra är donator och R46:an används.
På sidan av att jag njuter av att använda skotern så håller jag på att "bygga" en vässad motor.
Jag har mätt durationer och donat så i helgen ska det portas och räknas pipor.
Variatorer är något som jag inte har mixtrat med så mycket men jag provade att lätta vikterna i primärvariatorn och spänna fjädern i sekundären vilket ledde till att skotern går mycket bättre, växlar ner snabbare när man släpper gasen och tillslaget är högre, vart ohyggligt nöjd.
Fjädern i sekundären var spänd max i "hålen" men jag lyckades att spänna fjädern mer genom att knacka ur expanderpinnen vid stödlagret och vrida glidklackarna 1/3, del alltså flytta alltihopa ett steg. Ett jäkla irriterande jobb men det var värt det med tanke på resultatet.
Det jag har som tanke med det här projektet är se hur långt jag kommer med en MAG340 och fortfarande kan använda skotern till vanlig körning så därför kommer inte Kohler 440 eller nån annan motor vara nåt jag vill byta till.
Jag har inte hittat nån som trimmar MAG/Kohler 340, finns det nån speciell anledning? Kan ju vara så att jag är dålig på att söka också.
MVH
Rajd R46 MAG 340
Re: Rajd R46 MAG 340
Jag är ingen expert på Mag motorerna, men har hört att det inte är så mycket att trimma på. De är mer segdragnings motorer för arbetsmaskiner.
men ja har aldrig provat så kan ju gå att få skjuts i dom med
men ja har aldrig provat så kan ju gå att få skjuts i dom med
Re: Rajd R46 MAG 340
Okej, vad jag kan se kommer spolportarna bli lite jobbiga då det inte finns så mycket gods att ta av.A.Östlund skrev:Jag är ingen expert på Mag motorerna, men har hört att det inte är så mycket att trimma på. De är mer segdragnings motorer för arbetsmaskiner.
men ja har aldrig provat så kan ju gå att få skjuts i dom med
Sen är avgasporten konstig i utformningen är ett stort "knä" i nedre delen av den en bit från själva porten.
Fodren är så dåligt matchade med cylindern så finns säkert nån hästkraft att hämta bara genom att fixa till det så som det borde vara från fabrik.
Piporna kommer att bli jobbiga, måste kanske offra huven från R60:in och kapa lite för kylning och plats men det återstår att se.
Re: Rajd R46 MAG 340
Har en mag 340 o en 440. Skulle tro att du får ut 80 häst på en 440. Den har 4 kanaler ist för två som på 340:in. Dessutom två lager på variatorsidan. 340:in kanske 40 hk. Den är ju liten o kul, men ganska jobbig o trimma. Har en 340 i delar. Fick aldrig till nåt skumt tändningsfel. Har lite 440 delar också. Cylindrar o toppar om du är intresserad. Vad jag vill säga är att trimma hellre en 440.