Sida 4 av 8

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 29 aug 2011, 17:31
av El Presidente
Kanske är lite overkill att plocka ner motorn men det finns ju experter för varje märke här på forumet som kan tyda cylindernr och motornr osv...

och som ser om det är en motor från 77 eller 90

iaf kan jag det när det gäller Arctic Cat..

när det är tydliga regler så tror jag dom flesta är ärliga och just nu är det vääälldigt luddigt

kanske en lättare besiktning inför varje race jag skulle kunna ta på mig att va besiktningsman för AC

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 29 aug 2011, 21:04
av Haggla
El Presidente skrev:
kanske en lättare besiktning inför varje race jag skulle kunna ta på mig att va besiktningsman för AC
vore väl en bra ide, lätt visuell besiktning eller ev några i varje klass/ tävling så till slut har alla blivit kollade vid cupens slut??

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 29 aug 2011, 21:56
av marino carlsson
Ja men då kör vi så att efter prisutdelningen på varje tävling så kör vi en visuell enklare "pop the hood" så får experterna göra sina utlåtanden. Det är ju ett enkelt och bra alternativ.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 29 aug 2011, 22:28
av yamaton
marino carlsson skrev:Ja men då kör vi så att efter prisutdelningen på varje tävling så kör vi en visuell enklare "pop the hood" så får experterna göra sina utlåtanden. Det är ju ett enkelt och bra alternativ.
Hellre så att de som hamnar på pallen direkt får ställa sig på anvisad plats i park fermé och så att man snabbt kan göra en visuell kontroll innan prisutdelning.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 29 aug 2011, 22:51
av Holländaren
Jo man brukar ju hinna lasta innan prisutdelningen så det är kanske bättre å göra sånt innan prisutdelningen. Tror också att det borde räcka alldeles utmärkt med en visuell kontroll. Egentligen tycker jag inte ens det är så nödvändig, dom flesta behöver väl ändå öppna huven några gånger under säsongen och är det nu nån som tycker att det har fuskats så är det ju bara lämna in en protest.

Sen tycker jag det är skillnad på likadana och likvärdiga grejer. T.ex en 86as Scandic 377 har säkert exakt samma cyllar och toppar som en 85:a med samma artikelnummer o allt, ska man då inte få köra med dom? Det är då dessutom omöjlig att säga att dom inte är från 85, även om dom kanske har suttit på en nyare motor kan dom ha blivit bytt, osv.. Mao så tycker jag att om det är exakt samma grejer så ska inte nån behöva må dålig för det.
Men sen t.ex att använda 536 cyllar från 1990 för att dom liknar 534/537 från 85 o äldre kan jag förstå att det inte tycks om.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 03:02
av marino carlsson
Som Henrik säger så kollar man givetvis bara obligatoriskt dem som kommer på pallen med undantag för att vem som helst kan bli kollad vid misstanke om fusk.

Som Holländaren säger så har vi också redan accepterat på allt utom chassie att årsmodellerna inte behöver vara 85 ifall det är exakt lika grejor 87 tex. Men en modern 377 är inte samma som en gammal å där måste man göra skillnad för en enduro RC 400 är på typ 65 hk original mot en gammal som är på typ 35. Här handlar det rent utav om tillgänglighet. Chassiemässigt så ska vi hålla oss strikt till 85 då det är en viktig brytpunkt bland många modeller.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 09:02
av Evervärst 444
Håller med Marino och Holländaren totalt. Är det samma gjutnummer på exempelvis 84 cyllar som på 87 , ska det inte spela någon som helst roll, man vet aldrig om det är bytt tidigare. För om det ska vara så strikt, så bör man omedelbart förbjuda nyare pipor från nyare maskiner, desutom införa max kamhöjd på mattan till typ 19 mm eller vad nu den väsrsta mattan som fans 1985 var på, inte 32 mm som är gräns idag. har inte nångonting emot 32 mm gränsen bör tillägas :) Man kör ju för att det är skoj liksom!"!

Re: Göra en egen dragracing cup?FGYU,UYL,U,IUUI

Postat: 30 aug 2011, 13:47
av Haggla
JA DET BORDE JU VARA RIMLIGT.... SKÄLV HAR JAG DIV CYLLAR FRÅN FÖRSTA 534 83 TILL 87 537 OCH DE FÖRSTA 83 O 84 HAR SAMMA GJUTNUMMER SEDAN 85 TILL 87 HAR SAMMA GJUTNUMMER SÅ ANTAR DET ÄR ACCETABELT DÅ ATT ANVÄNDA, DOCK ÄR MINA "RACE" CYLLAR FRÅN 85 DÅ SOM JAG FIXADE IORDNING IFJOL.

VAD GÄLLER BLOCK KAN MAN JU OCKSÅ FUNDERA DÅ FÖR DE PÅ ROTAX 64MM VAR JU RÄTT LIKA LÄNGE (SKA KIKA IKVÄLL) MEN O ANDRA SIDAN ÄR DE JU LITE HÅRDVALUTA ATT HITTA FÖRE -86...
men bra med disk så slipper det bli det sedan när vi rejsar för då har vu ju fullt upp med att skruva!!!

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 16:49
av marino carlsson
Vi kommer inte att förbjuda likvärdiga grejor som är nyare. Punkt. Dock får dem inte som jag skrev tidigare ha ett större effektuttag osv..

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 21:21
av El Presidente
jaja kör ni med motorer och cyllar från 87

men kalla det fan inte retro för det är de INTE!!!

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 21:56
av Holländaren
Om det är omöjlig att säga om en sak är från 85 eller 86, då är det alltså omöjlig att bevisa att den inte är från 85. Hur hade du tänkt att man ska kontrollera en sån här grej om man nu skulle förbjuda det? Går det inte att genomföra en regel så kanske man inte ska ha nån regel. Sen om grejer som uppfanns i 85 verkligen är retro eller inte går ju å diskutera men det är en annan sak ;)

Extrem exempel.. Rotax 247 (Elan motorn) har haft EXAKT samma cylle från 79 ända fram till 96 (och nästan garanterat är 71-78 samma också förutom att den har en halv mm mindre borr). Samma portning, samma material, samma artikelnummer, den var precis lika slö i 96 som den var i 79. Hur ska jag eller nån annan med säkerhet kunna veta om en sån cylle är en 96a eller 79a?
Egentligen är Elan ett rätt bra exempel på att grejer kan vara retro fast dom kanske har för ny tillverkningsdatum. För jag tycker då att en 96as Elan är retro, bortsett från dekalerna kanske :)
http://www.reproductionvintageparts.com/elan/1996E.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 22:12
av marino carlsson
Tror presidenten fick ett smärre frispel som tvärest ;) Hoppas de går över..

Allt handlar ju inte bara om att man ska köra Ockelbo turist med sneaste boggiehjulen heller. Det finns ju några fler kategorier än dem som vill att allt ska vara blänkande skinande rent, helst nytt från fabrik, för att få kallas veteran eller brukas.

Allt handlar om tillgänglighet! Jag tycker det är skitroligt att ni beställer hem låda efter låda med prylar från USA med bling bling grejer och sen ställer in dem i garaget å går ut då å då å lägger en vaxfläck lite här å där.

Jag tycker också det är skitroligt att Sven-Erold Fluknäs, 16år från brylbärget, har grävt upp sin farbrors EX 440 och lyckats klämma dit en sachs 290 vev då 440 hade rasat. Synd bara att det var en magisk kombination så han spöa skiten ur alla.

Jag tycker också det är roligt att 185 ekipage var anmält till Ovalen förra året varav endast en bråkdel av dessa maskiner tillhör det första segmentet medans resterande faktiskt är bonnfilade, hemmaknåpade, utklurade, nytänkande osv..

Jag tycker däremot att det är förkastligt om inte alla kan acceptera att alla tycker olika.

Retro eller inte, who will tell the diffrent? Vem tar på sig kungakronan å avgör vad som är Retro, vem sätter standarden. Inte tror jag det är någon här inne iaf.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 22:21
av Holländaren
Det är tur vi lyckas hålla oss till ämnet som tråden handlar om iaf :mrgreen:
Ska se om jag lyckas klura ur hur man splittar trådar för just nu känns det inte som att det handlar så mycket om nån dragracing cup längre.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 22:30
av El Presidente
Holländaren skrev:Om det är omöjlig att säga om en sak är från 85 eller 86, då är det alltså omöjlig att bevisa att den inte är från 85. Hur hade du tänkt att man ska kontrollera en sån här grej om man nu skulle förbjuda det? Går det inte att genomföra en regel så kanske man inte ska ha nån regel. Sen om grejer från 85 verkligen är retro eller inte går ju å diskutera men det är en annan sak ;)

Extrem exempel.. Rotax 247 (Elan motorn) har haft EXAKT samma cylle från 79 ända fram till 96. Samma portning, samma material, samma artikelnummer, den var precis lika slö i 96 som den var i 79. Hur ska jag eller nån annan med säkerhet kunna veta om en sån cylle är en 96a eller 79a?
Egentligen är Elan ett rätt bra exempel på att grejer kan vara retro fast dom kanske har för ny tillverkningsdatum. För jag tycker då att en 96as Elan är retro, bortsett från dekalerna kanske :)
----------------------------------------------
Nä då är det ju omöjligt, jag har ju ingen pejl på rotax men det låter ju jävligt weird att dom inte utvecklat sina cyllar på 16år

men det kanske är så med yamaha och andra märken också att det inte går av avgöra om det är nytt eller gammal va vet jag.

Sen tycker jag ju inte 85 är retro heller för den delen utan det ska väll vara 30år för att få kallas veteranare.

Ska slänga på min gamla buckliga big pipe från eltigern så jag slipper höra snacket ... du dåå du kör ju med en ny pipa :D

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 22:52
av El Presidente
marino carlsson skrev:Tror presidenten fick ett smärre frispel som tvärest ;) Hoppas de går över..

Allt handlar ju inte bara om att man ska köra Ockelbo turist med sneaste boggiehjulen heller. Det finns ju några fler kategorier än dem som vill att allt ska vara blänkande skinande rent, helst nytt från fabrik, för att få kallas veteran eller brukas.

Allt handlar om tillgänglighet! Jag tycker det är skitroligt att ni beställer hem låda efter låda med prylar från USA med bling bling grejer och sen ställer in dem i garaget å går ut då å då å lägger en vaxfläck lite här å där.

Jag tycker också det är skitroligt att Sven-Erold Fluknäs, 16år från brylbärget, har grävt upp sin farbrors EX 440 och lyckats klämma dit en sachs 290 vev då 440 hade rasat. Synd bara att det var en magisk kombination så han spöa skiten ur alla.

Jag tycker också det är roligt att 185 ekipage var anmält till Ovalen förra året varav endast en bråkdel av dessa maskiner tillhör det första segmentet medans resterande faktiskt är bonnfilade, hemmaknåpade, utklurade, nytänkande osv..

Jag tycker däremot att det är förkastligt om inte alla kan acceptera att alla tycker olika.

Retro eller inte, who will tell the diffrent? Vem tar på sig kungakronan å avgör vad som är Retro, vem sätter standarden. Inte tror jag det är någon här inne iaf.
---------------------------------------------------------------------
Ja du Marino du får tycka va du vill om de jag skriver

som du skrev" Jag tycker däremot att det är förkastligt om inte alla kan acceptera att alla tycker olika" du verkar ju inte direkt acceptera de jag tycker eller hur?

men nog om detta nu håller vi oss till ämnet..

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 30 aug 2011, 23:58
av L-Å
Hej på Er!
Nu var det ett tag sedan jag var inne på detta fantastiska forum, kul att se det så levande och aktivt.
Till saken: Nu när denna fantastiska tävlingsform ska erhålla SM-Status, så behöver vi inte uppfinna hjulet en gång till, -det finns redan!
Jag tycker som "Yamaton" - Naturligtvis ska vi ha Park Fermé efter finaler, där en kontroll av något slag ska kunna göras, protest-tiden brukar vara 30 min efter sista a-finalens målgång, kan givetvis ändras till en lämpligare tid.
Bara vetskapen om att detta tillämpas gör att mycket kommer att "saneras".

Inom Burkarcupen så Är det sagt att i handeln förekommande maskiner och reservdelar -85 och äldre ska kunna delta.
Hur många välrepresenterade fabrikat finns i "cupen", kanske 5-6 st. där ex Rotax/Sachs finns i flera chassin. det borde innebära att så komplicerat kan det inte vara att få till en hyfsat välfungerande okulär besiktning. givetvis med glimten i ögat - det är ju inte partikelfysik vi håller på med. När det gäller alla mod-byggen så går det ju redovisa vad jag har använt för prylar, (ursprungskontroll) 85 och äldre. Allt detta sker i Park Fermé,

I övrigt så är det som alltid svårt att få till detta med klassindelningar och reglemente, jag vet att det finns många som är väldigt engagerade i dessa frågeställningar, och som gör ett gott arbete, men förr eller senare så måste någon ta beslut i frågan, många med mig väntar på att detta ska ske, för annars så blir det så kort om tid till byggandet av alla "nya" projekt. Jag är helt övertygad att detta år kommer att bli fantastiskt, med många härliga race.

Ju kortare reglemente/klassindelning, = mindre utrymme för misstolkning, inom bilsporten så finns det några rader som löste mycket "tjafs"
citat: det som inte står angivet i detta reglemente Är inte tillåtet.

Det finns alltid dom som läser reglementet som Fan läser Bibeln, en liten tröst i det är att det är sällan man ser dessa människor på tävlingsbanorna, dom gasar bäst hemma vid datorn eller på olika forum.

Även det allra bästa reglementet finns det "hål" i, sedan är det ju upp till var och en att ta sig en funderare.

Tack för ett gott arbete - jag längtar(snart) till snö och vinter............ ;)

mvh L-Å

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 31 aug 2011, 00:46
av marino carlsson
El Presidente skrev:
marino carlsson skrev:Tror presidenten fick ett smärre frispel som tvärest ;) Hoppas de går över..

Allt handlar ju inte bara om att man ska köra Ockelbo turist med sneaste boggiehjulen heller. Det finns ju några fler kategorier än dem som vill att allt ska vara blänkande skinande rent, helst nytt från fabrik, för att få kallas veteran eller brukas.

Allt handlar om tillgänglighet! Jag tycker det är skitroligt att ni beställer hem låda efter låda med prylar från USA med bling bling grejer och sen ställer in dem i garaget å går ut då å då å lägger en vaxfläck lite här å där.

Jag tycker också det är skitroligt att Sven-Erold Fluknäs, 16år från brylbärget, har grävt upp sin farbrors EX 440 och lyckats klämma dit en sachs 290 vev då 440 hade rasat. Synd bara att det var en magisk kombination så han spöa skiten ur alla.

Jag tycker också det är roligt att 185 ekipage var anmält till Ovalen förra året varav endast en bråkdel av dessa maskiner tillhör det första segmentet medans resterande faktiskt är bonnfilade, hemmaknåpade, utklurade, nytänkande osv..

Jag tycker däremot att det är förkastligt om inte alla kan acceptera att alla tycker olika.

Retro eller inte, who will tell the diffrent? Vem tar på sig kungakronan å avgör vad som är Retro, vem sätter standarden. Inte tror jag det är någon här inne iaf.
---------------------------------------------------------------------
Ja du Marino du får tycka va du vill om de jag skriver

som du skrev" Jag tycker däremot att det är förkastligt om inte alla kan acceptera att alla tycker olika" du verkar ju inte direkt acceptera de jag tycker eller hur?

men nog om detta nu håller vi oss till ämnet..

Jo då, jag accepterar att du tycker var mest en pik på hur MYCKET du inte tyckte om. Inget illa ment på något sätt, men det såg ut som du blev galen när du hamrade in ett par rader ;) Nog om de, till ämnet som sagt...

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 31 aug 2011, 00:48
av marino carlsson
Mycket bra sagt L-Å.. Helst att dem med de största onda ögat ändå hänger hemma vid burken när det är race så vi som tar besluten behöver igentligen inte ha särskilt stor ångest över vad som bestäms bara de finns en plan på hur vi ska upprätthålla det.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 01 sep 2011, 21:42
av Mcb Jocke
Hej alla glada och sura, vad tror ni om att gå tillbaka till ämnet. Vi struntar i regelverket tills vi vet vilken form av cupp det blir, om det blir dragrace eller isoval cupp. Det finns dom som vill is och dom som vill drag, vi måste enas om detta för vintern är snart här.
Jag gillar de båda alternativen men kan alla arangörerna fiksa dessa tävlingar, vi kanske väljer den som passar bäst för alla.
L-Å och Marino jag håller med, det är trevligt att köra skoter :thumbright:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 02 sep 2011, 16:00
av Gunnar
jag tycker vi ska göra en ren och fin dragracingcup, inte blanda in nå fler saker. jag vill kunna bygga en skoter bara för dragracing. Finns inte tid för mig att bygga om den och justera den så att den passar för oval. Har nog problem med att får den att gå till dom tävlingar som har varit i fjol.