Göra en egen dragracing cup?

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Haggla » 02 sep 2011, 16:52

Gunnar skrev: Har nog problem med att får den att gå till dom tävlingar som har varit i fjol.
har inte mamma sagt till dig att det är fult att ljuga ;)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Gunnar » 02 sep 2011, 16:57

haha, du ska bara veta hur mycke skruva det har varit och lite köra.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av trioman75 » 02 sep 2011, 18:05

Gunnar skrev:haha, du ska bara veta hur mycke skruva det har varit och lite köra.
Så går det när man kör med uddamärkes maskiner :roll: :lol:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av mogge » 02 sep 2011, 18:17

Jag håller med om att det vore bra med en ren dragracing cup pga att vi kör ju redan att antal tävlingar varje vinter som kunde vara i den cupen.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av mogge » 02 sep 2011, 20:52

Men finns det några tankar om hur man samordnar denna cup ?
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Gunnar » 02 sep 2011, 21:09

har du några förslag?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Holländaren » 02 sep 2011, 21:20

Jag har haft lite kontakt med Marcus och får vi bara en till deltävling så tror jag det kan bli av med en dragrace cup. Det kanske räcker med 3 deltävlingar till å börja med? Det ska iaf diskuteras mer inom en snar framtid.

Till dess hade det kanske varit bra å veta vad förarna har för åsikter om t.ex klassindelningen.
Det är flera som har sagt att klassindelningen vi hade på Ededraget var bra, då skulle det alltså se ut såhär:
Enstånk orginal
Enstånk mod
Lilla fläkt
Stora fläkt
LC
Open mod

Enstånk orginal var en stor klass här så den måste få vara kvar. Dock så tycker jag personligen att reglerna för den klassen borde ändras så att årsmodellsbegränsningen är -76 och äldre ist för -85 som vi hade. 77 och nyare hamnar då alltså i enstånk mod som är upp till 85. Precis som det var i Burkarcupen 4 mao. Sen om den klassen måste ingå i cupen vet jag inte för jag tror att det är mest en klass där dom som bor nära resp tävling vill delta, och då känns det lite meningslös att räkna ihop cuppoäng om det kanske inte är nån som kör fler än 1 deltävling.
LC borde delas upp till stora och lilla, om det finns deltagare till en lilla LC klass.
Open mod tror jag kan bli en kul klass också, vi hade bara 2 maskiner där men inser folk bara att klassen finns på fler ställen så kanske det kommer lite intressanta byggen.
Annars är det fri trimning som gäller i alla klasser förutom enstånk orginal. Inga orginalklasser förutom den alltså. Vet att många som har kört orginal här ifjol vill ha mer pulver nu, så jag tror inte det behövs några fler orginalklasser.
Och vad sägs om att tillåta dubb i alla klasser?

Det här är bara mina personliga ideer så det är absolut inte nåt som är spikat, men det kanske räcker för att få igång en diskussion iaf :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Gunnar » 02 sep 2011, 21:36

Låter bra! och Överladdat och dubb ska vara tillåtet i alla klasser :) blir nog mer intressant då för både publik och förare

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Haggla » 02 sep 2011, 21:47

Men fortfarande bara tom -85 på motor etc i klasserna?? eller Hade ni tänkt som på eran Open mod valfri motor så länge resten är -85??

ser kul ut!!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Holländaren » 02 sep 2011, 21:49

Jo i open mod får motorn vara nyare än 85, annars samma regler som i dom andra klasser.
Dvs fri uppdatering av variator, gasare, osv. Men chassi o boggi 85 eller äldre.
Och som sagt i alla andra klasser motor från 85 eller äldre.


Det var ju det med överladdning också :) Hade helt klart varit kul å tillåta det i alla klasser men det får diskuteras om alla går med på det.
Jag kom på en annan sak, kan det tänkas finnas nog med maskiner till en retro veteran klass? Tänker då med 75 som gräns som i Burkarcupen. Själv vill man ju gärna se äldre maskiner på banan och det kanske blir lite mer lockande att köra om dom får sin egen klass ist för å behöva köra mot 85or?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av spider66 » 02 sep 2011, 22:14

Släpp dubben fritt :thumbright: Min åsikt är att man inte ska tillåta överladdning i alla klasser. Låt dom i open mod överladda.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Holländaren » 02 sep 2011, 22:25

Det är ju också ett alternativ, för att undvika att alla sen måste köra med överladdning för å ha en chans. Själv så känner jag stressen redan ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Forsnäsmopar » 03 sep 2011, 00:12

Härligt att det kommer in mycke förslag å ide'r :thumbright: .
Jag har personligen lite förkärlek till backtävlingar å har snackat med en bekant om en tänkbar anläggning/slalombacke, å det lät väldigt possessivt.
Det kanske finns intresse att köra en backtävling i eller utanför cupen???
Håller med om att det är bekvämt att ha en ren dragracingcup med tanke på all justering men jag tycker åxå att det hör till att man måste justera maskinen optimalt inför en tävling.
Dubbfrågan kommer att diskuteras å kanske det är ett bra förslag att släppa det fritt???
Överladdning är en känslig fråga för vissa (nån måste ju köra i från Holländaren ;) ).
Risken är givetvis att det skenar iväg å man måste åka med turbo el gas för att hänga med men det ska åxå hålla ihop en hel tävling/säsong. Håller till 100% med Gunnar att det blir mycke intressantare för publiken att få se hp-stinna veteraner i alla klasser.
Det där med att tillåta överladdat endast i Open Mod tycker jag blir fel. Jag kommer att åka Rotax 277 med 10-20HP gas å det kommer att innebära att jag får köra mot betydligt nyare å effektstinna motorer (i grundutförande) som dessutom garanterat är trimmade + kanske överladdning, vi talar säkert uppemot +150hp, har inte mycke att hämta där :( .
Man kan ju köra ett provår å sedan göra en utvärdering om man ska tillåta överladdning i alla klasser eller inte + göra samma med dubben.

Önskar att ALLA förare som är intresserad att delta i en eventuell cup , postar vad vi vill köra för något, för de viktigaste är ju att vi sätter ihop en cup som dom flesta vill vara med å köra.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Gunnar » 03 sep 2011, 07:16

de kanske är lite fel att få köra överladdat i alla klasser, man skulle kanske göra en xtra klass i varje klass, där allt är tillåtet.
Typ:
Lillafläkt
Lillafläkt Topfuel
Då får man välja om man vill köra mot överladdade maskiner med sin sugmotor.
Kanske man skulle få köra me specialchassin också i topfuel.


De där med veteranklass ska ju såklart finnas.

Ös på med förslag!

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av mogge » 03 sep 2011, 11:16

Forsnäsmopar skrev:Härligt att det kommer in mycke förslag å ide'r :thumbright: .
Jag har personligen lite förkärlek till backtävlingar å har snackat med en bekant om en tänkbar anläggning/slalombacke, å det lät väldigt possessivt.
Det kanske finns intresse att köra en backtävling i eller utanför cupen???
Håller med om att det är bekvämt att ha en ren dragracingcup med tanke på all justering men jag tycker åxå att det hör till att man måste justera maskinen optimalt inför en tävling.
Dubbfrågan kommer att diskuteras å kanske det är ett bra förslag att släppa det fritt???
Överladdning är en känslig fråga för vissa (nån måste ju köra i från Holländaren ;) ).
Risken är givetvis att det skenar iväg å man måste åka med turbo el gas för att hänga med men det ska åxå hålla ihop en hel tävling/säsong. Håller till 100% med Gunnar att det blir mycke intressantare för publiken att få se hp-stinna veteraner i alla klasser.
Det där med att tillåta överladdat endast i Open Mod tycker jag blir fel. Jag kommer att åka Rotax 277 med 10-20HP gas å det kommer att innebära att jag får köra mot betydligt nyare å effektstinna motorer (i grundutförande) som dessutom garanterat är trimmade + kanske överladdning, vi talar säkert uppemot +150hp, har inte mycke att hämta där :( .
Man kan ju köra ett provår å sedan göra en utvärdering om man ska tillåta överladdning i alla klasser eller inte + göra samma med dubben.

Önskar att ALLA förare som är intresserad att delta i en eventuell cup , postar vad vi vill köra för något, för de viktigaste är ju att vi sätter ihop en cup som dom flesta vill vara med å köra.

Håller med, backe är roligt att köra.
Men detta går ju att kombinera: Två skotrar paralellt längst ner i backen och sedan är det först upp som gäller :thumbright:
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Evervärst 444 » 03 sep 2011, 13:36

Backe låter faktiskt roligt :) bara det inte är allt för jäv.a knöligt så utan mest uppför med undantag för "långa sköna" gupp :thumbright: alla är förmodligen inte så sugen på att "vålda" sönder sina maskiner finns ju några av dom som kör och äger dyra ovanliga maskiner, kör dom inte då blir ju cup poängen ganska hotad

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Haggla » 03 sep 2011, 15:12

Nu är det mycke på tapeten!!
Vad gäller överladdning så ska vi vara glade om en dryg handfull +/-har möjlighet att pula dit det och det är ju int bara o skruva dit det...+ att det kostar ju faktist en hel del.
Varför inte dela upp då OpenMod så antingen +85 och fri trimmning ej överladdning och sedan låta de med överladdning -85 åka där också för kommer aldrig att fylla klasserna annars(överladdade) och risken är nog stor att det blir dåliga stegar där annars.

Så:
Enstånk orginal
Enstånk mod
Lilla fläkt
Stora fläkt
LC
Open mod upp till -85 överladdning +85 konventionell trimning dock chassie -85

Sedan backe kan man nog ta utanflör denna bättre få in den i riktiga burk cuppen för det är lite för mycket cross (för mig) och skulle nog behövas en backe där tycker jag.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av trioman75 » 03 sep 2011, 16:00

Tyckte klasserna i Ededraget var bra :thumbright:
Fördelen med orginalklasser är att alla kan vara med.Någonstans måste man ju börja och så är det faktiskt en fråga om tid och pengar :(

Och desto fler som blir "bitna"desto fler blir det i modklasserna året efter :lol:
Det var mina fem öre i den här frågan....
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Gunnar » 03 sep 2011, 16:17

trioman75 skrev:Tyckte klasserna i Ededraget var bra :thumbright:
Fördelen med orginalklasser är att alla kan vara med.Någonstans måste man ju börja och så är det faktiskt en fråga om tid och pengar :(

Och desto fler som blir "bitna"desto fler blir det i modklasserna året efter :lol:
Det var mina fem öre i den här frågan....
helt rätt, de får inte spåraut totalt så ingen har råda att vara me och leka.
ska vi klubba att ededragets regler funkar iår??? jag tror inte de blir nån jätte cup första året så de är väll bra om man kör lite luddiga regler några år så att man lockar många startande

komihåg att vi kör ju för att de är skoj :)

hur ska vi räkna poängen?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Inlägg av Holländaren » 03 sep 2011, 16:32

Det är inte lätt det här med överladdning.. Å ena sidan är det ju skitfränt men å andra sidan har det potential att sabba alla klasser. Utan överladdning har alla lika chans att bygga en vinnarmotor som inte behöver kosta mycket, det försvinner ju som lite om man tillåter överladdning.
Själv så tycker jag inte det är hela världen, går det verkligen inte å köra ifrån dom överladdade utan ladd så kan jag tänka mig skaffa gas också, men jag tror att det kan finnas många som inte tycker så..

Hur funkar reglerna för överladdning i bilsporten? Vi kanske kan sno lite ideer från dom..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar