Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 27 mar 2011, 22:35

Tripple from hell skrev: P.S Är ooootroligt taggad för att få knäppa några fläkt yammisar på näsan vid nåt race nästa år :thumbright:
mvh / Tomas
:thumbright:

pekke
Inlägg: 68
Blev medlem: 07 mar 2010, 21:49
Ort: Malå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av pekke » 27 mar 2011, 22:36

yes de får man! jag kör kawa med blad och robin lindberg kör txl med blad ;)

Användarvisningsbild
Kurre
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 jan 2008, 15:41
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Kurre » 28 mar 2011, 09:13

Får jag slänga in en 503a i min TXL och vara med i lilla L/C
Moto-ski Sonic -77
Ski-doo blizzard 5500 -79
Polaris TXL 340-80
Snotric
Sachs 340 (utan chassi)

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 28 mar 2011, 18:51

Kurre skrev:Får jag slänga in en 503a i min TXL och vara med i lilla L/C
Om de är framvagn på den så tror ja inte de är nå problem, annars blire väll stora fläkt, gissar jag iaf.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av wiktorin » 28 mar 2011, 22:50

Hur många klasser blir det och är några spikade?

Roger
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Kronjocke » 29 mar 2011, 18:57

marino carlsson skrev:Ja med ibland 2 deltagare på en tävling är det inte mycket att ha en klass för tyvär. Tycker det är mycket märkligt att inte fler är sugen på just lilla fläkt mod då det är en alldeles perfekt klass å mixtra i men statistiken har talat tyvär.
Ja, jag är som sakt sugen på att bygga en lilla fläkt mod, Har, än så-länge, inte lagt ned så mycket pengar, och lär nu av vakta, med tänkta investeringar.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Kronjocke » 29 mar 2011, 19:16

Phazer-85 skrev:
Kurre skrev:Får jag slänga in en 503a i min TXL och vara med i lilla L/C
Om de är framvagn på den så tror ja inte de är nå problem, annars blire väll stora fläkt, gissar jag iaf.
Varför DÅ :roll: Om, man vill köra dubb, med fläkt/fa så hamnar man i L/c. Ja, om man nu inte, kan göra en klass för dubb och fläkt maskiner.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Kronjocke » 29 mar 2011, 19:23

Det här med Ungdomsklass, låter som en bra ide. Min brorsdotter är sugen, på att köra min STX, hon fyller 15 i jan, och måste således vänta till 2013, innan hon kan tävla. Har även en Polare vars dotter, är i samma ålder, som vill köra. (Hon, körde min eltigre förra året i Ljusvattnet)
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 29 mar 2011, 19:50

Kronjocke skrev:
Phazer-85 skrev:
Kurre skrev:Får jag slänga in en 503a i min TXL och vara med i lilla L/C
Om de är framvagn på den så tror ja inte de är nå problem, annars blire väll stora fläkt, gissar jag iaf.
Varför DÅ :roll: Om, man vill köra dubb, med fläkt/fa så hamnar man i L/c. Ja, om man nu inte, kan göra en klass för dubb och fläkt maskiner.

Som de har varit tidigare så har fläktmaskiner MED FRAMVAGN IFS/TERMOS hamnat i lilla l/c och inget annat, blad fjädrad fläkt/fa kör då alltså i en annan klass.
Så om du vill köra med dubb måste du alltså ha en maskin som platsar i lilla l/c eller stora l/c som läget är just nu.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Kronjocke » 29 mar 2011, 21:18

Tja,, jag vill köra i Lilla LC. Men, eftersom jag väger en bra bit över 0,1 ton. Bland annat pga sjukdom så vill jag inte köra med en ynklig Polaris lc 340/400. Jag kan då, stoppa ned, min 540 i TXL chassit, som har IFS, eller ta min rotax 354 och stopa ned, i nån av mina ski-doos, Men, det jag helst vill göra, är att stoppa ned, min 540 i mitt STX chassi. Och köra med dubb,,, :thumbright:
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 29 mar 2011, 21:33

Kronjocke skrev:Tja,, jag vill köra i Lilla LC. Men, eftersom jag väger en bra bit över 0,1 ton. Bland annat pga sjukdom så vill jag inte köra med en ynklig Polaris lc 340/400. Jag kan då, stoppa ned, min 540 i TXL chassit, som har IFS, eller ta min rotax 354 och stopa ned, i nån av mina ski-doos, Men, det jag helst vill göra, är att stoppa ned, min 540 i mitt STX chassi. Och köra med dubb,,, :thumbright:

540 eller 354 i TXL ifs funkar, dock inte STX:en, om du inte stoppar ner 354an i STXen förstås.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Team Lillsia » 29 mar 2011, 21:35

Är det tillåtet att köra med samma skoter i herr klassen som i dam klassen?
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 30 mar 2011, 12:48

Phazer-85 skrev:
Kronjocke skrev:Tja,, jag vill köra i Lilla LC. Men, eftersom jag väger en bra bit över 0,1 ton. Bland annat pga sjukdom så vill jag inte köra med en ynklig Polaris lc 340/400. Jag kan då, stoppa ned, min 540 i TXL chassit, som har IFS, eller ta min rotax 354 och stopa ned, i nån av mina ski-doos, Men, det jag helst vill göra, är att stoppa ned, min 540 i mitt STX chassi. Och köra med dubb,,, :thumbright:

540 eller 354 i TXL ifs funkar, dock inte STX:en, om du inte stoppar ner 354an i STXen förstås.
Nu är jag ingen Rotax expert men har inte 354an för mycket kubik ? för den är väl vätskekyld och inte fläktkyld?
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 30 mar 2011, 12:52

Hotpistons skrev:Inte för att skryta men jag råkade tänka en liten stund.... Tillbaks till lilla lc....

Jag har ju en -85as Formula mx som jag gjort i ordning för att köra lilla lc med en 354a.
men då jag som av en händelse råkar ha en F/A 800 liggandes borde det ju vara bättre att lasta ner den och åka lilla lc med den snurran...
Kan det bli rättvist ???
Det här är en bättre ide :thumbright:
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Holländaren » 30 mar 2011, 15:10

mogge skrev:Nu är jag ingen Rotax expert men har inte 354an för mycket kubik ? för den är väl vätskekyld och inte fläktkyld?
En oborrad 354:a är på 339,2 cc, vettefan varför den skulle heta 354 egentligen :)
Samtidigt är inte en 454:a 454cc (437), en 503 är inte 503 cc (497) och en 277 är inte 277 cc heller (269). För att hålla det enkelt :lol:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 30 mar 2011, 17:46

mogge skrev:
Hotpistons skrev:Inte för att skryta men jag råkade tänka en liten stund.... Tillbaks till lilla lc....

Jag har ju en -85as Formula mx som jag gjort i ordning för att köra lilla lc med en 354a.
men då jag som av en händelse råkar ha en F/A 800 liggandes borde det ju vara bättre att lasta ner den och åka lilla lc med den snurran...
Kan det bli rättvist ???
Det här är en bättre ide :thumbright:
tror även på begränsa cc för fläkt då det annars blir nog bara stora fläktar där antingen det eller öka cc till 400 då för lc motorer, vet ej vilka tider som körts men de där 540 verkar ju ha ungefär lika tider??

//Stefan

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 30 mar 2011, 18:30

Holländaren skrev:
mogge skrev:Nu är jag ingen Rotax expert men har inte 354an för mycket kubik ? för den är väl vätskekyld och inte fläktkyld?
En oborrad 354:a är på 339,2 cc, vettefan varför den skulle heta 354 egentligen :)
Samtidigt är inte en 454:a 454cc (437), en 503 är inte 503 cc (497) och en 277 är inte 277 cc heller (269). För att hålla det enkelt :lol:
Tusen tack för informationen Nico, det finns alltså ingen logik :|

Då är ju den ok att använda, men det är 800an också, därför anser jag att detta är ett problem för 340 maskinerna i lilla Lc !
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 30 mar 2011, 18:47

Haggla skrev:
mogge skrev:
Hotpistons skrev:Inte för att skryta men jag råkade tänka en liten stund.... Tillbaks till lilla lc....

Jag har ju en -85as Formula mx som jag gjort i ordning för att köra lilla lc med en 354a.
men då jag som av en händelse råkar ha en F/A 800 liggandes borde det ju vara bättre att lasta ner den och åka lilla lc med den snurran...
Kan det bli rättvist ???
Det här är en bättre ide :thumbright:
tror även på begränsa cc för fläkt då det annars blir nog bara stora fläktar där antingen det eller öka cc till 400 då för lc motorer, vet ej vilka tider som körts men de där 540 verkar ju ha ungefär lika tider??

//Stefan
Det är precis vad jag syftar på, Detta blir en fläktklass som reglementet är satt nu. Vill storfläktarna åka med dubb så får man nog lägga till det i deras klass, eller skapa ännu en klass där dubb och framvagn är ok ?
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av spider66 » 30 mar 2011, 18:57

Släpp dubben fritt i alla klasser på oval och dragracing. Då kan ju klasserna vara som dom är nu.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 30 mar 2011, 19:02

Går de inte att fortsätta ett år till som vi haft de i lilla l/c men begränsa till 540 cc på fläktarna och 340 alt 400 på l/c, då spårar de kanske inte ur totalt.
Men sen kan ja förstå dig Mogge att ni i stora fläkt mod eller kanske vilken klass som helst vill åka med dubb, en anlednig till att de inte är tillåtet med dubb i andra klasser kan ju vara ett försök till att hålla ner kostnaderna, bara en gissning.

För den som inte har kunskap eller möjlighet att fixa dubb och vettiga styrstål kan han/hon räkna med en kostnad upp mot 4000-5000 tusen.
Nu kan de ju vara så att alla i stora fläkt mod vill åka med dubb och inte ser kostnaderna som ett problem, isf kan ni lägga fram ett förslag på att även tillåta dubb i den klassen.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Skriv svar