Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
skerf
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 sep 2010, 18:28
Ort: Bureå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av skerf » 25 mar 2011, 22:03

Vill gärna revidera mig ang, antal cylindrar vad gäller klasserna upp till 1975 som naturligtvis kan vara 3-cylindriga också.
MVh järnsläppad Mikke Jansson

Användarvisningsbild
Stickan
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mar 2011, 21:36
Ort: Storuman

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Stickan » 26 mar 2011, 01:21

De vore ju kul med lite specialbyggen så varför inte!
Men ska <-85 va en gräns även där eller? Tid, möjlighet, å pengar är de ju inte alla som har!
Tillhör dom som vill sätta ihop nåt roligt men en cylinder men samtidigt tycker att klassen är bra som den är.
Så även om risken finns att deltagarna blir för få i en Open Mod klass så tycker jag att de borde va två klasser i enstånk.
Risken finns ju att vissa skippar enstånk pga att (man ha ju ändå ingen chans)!
Hur som hälls, driftsäkerhet ledde till två medaljer i år så man vet ju aldrig för än alla är i mål!
Be careful what you wish for, you might get it!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 26 mar 2011, 01:27

Blir bara en enstånksklass..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hotpistons » 26 mar 2011, 17:58

Inte för att skryta men jag råkade tänka en liten stund.... Tillbaks till lilla lc....

Jag har ju en -85as Formula mx som jag gjort i ordning för att köra lilla lc med en 354a.
men då jag som av en händelse råkar ha en F/A 800 liggandes borde det ju vara bättre att lasta ner den och åka lilla lc med den snurran...
Kan det bli rättvist ???
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

txl 340
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 mar 2011, 19:49
Ort: Täfteå
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av txl 340 » 26 mar 2011, 20:13

Det
verkar bra om det blir en delad klass 400lc och supermod
Jag var orolig att det skulle bli väldigt få i lilla lc nästa vinter.
Det skulle vara roligt om man fick köra mot mikael larsson nästa vinter,nån gång ska han få bli tvåa.
Mats lilla lc #60

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Kronjocke » 26 mar 2011, 21:10

Om jag nu uppfattat, Marinos förslag, så försvinner. Följande klasser. Enstånk std, Lilla fläkt tjej, Lilla fläkt mod samt bredband. Och, dom som kör, Lilla fläkt mod maskiner, kan då köra i Stora fläkt std. Och vill man köra med dubb, på sin fläkt maskin, så kan man köra i Lilla Lc / SRV klassen. Är det korrekt uppfattat av mig ???
Jag är inte intresserad, av att, lägga mig i, och styra klass ändringarna, så att dom passar mig.
Utan, jag vill veta, vilka ändringarna blir, så jag inte sätter igång, och bygger,köper samt lägger ned tid på, nått projekt som inte passar in i nån stans.
Planerna, är att bygga en maskin, för Lilla fläkt mod. Så, ska jag av-vakta, eller börja handla delar och börja plasta huven??
En annan ide, är att ersätta den 340 lc (bara strul, med den motorn) som sitter i min Polaris, med en yamaha 540 och åka i Lilla Lc.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

jonsa
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2010, 22:56
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av jonsa » 26 mar 2011, 22:16

Om man nu får byta motor i lilla fläkt, vad får man göra av resten av maskinen?
TEAM SORK # 19

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 27 mar 2011, 00:15

tanken var med lilla fläkt std att den skulle vara precis som den är nu men man skulle öppna upp för att tex använda en rotax 377 i en blizzard som i mitt fall om än de inte kommer bli så i mitt fall. Motorn skall då vara helt original med allt vad de betyder. Dock skulle man isf tillåta dubbelförgasare för de är svårt för någon å säga att den inte kommer från en citation ss. Känns som det kommer bli fler frågetecken än det är värt..

Tycker ni rör om så mycket i förslagen.. Det fungerar ganska bra som det är men vi måste enas hur vi ska göra med lilla L/C maskiner, framvagnsfläktare och de som vill åka dubbat men ändå fläkt för att få så rättvist som möjligt men ändå en stor klass. Det är här skon klämmer. Självklart så får alla som trimmat en 377 eller dyligt åka med stora fläkt mod istället. Att släppa dem i stora fläkt std är inte rättvist mot std maskinerna och det kommer bli liv om de när rätt moddad upp till 400cc fläkt kommer.

Ska vi köra Lilla L/C som den varit i år men även släppa in alla som vill åka dubbat med fläktmaskiner som är bladfjädrade också? Det borde ge en stor klass om än rätt blandad. Problemet med dubbinförande är ju att det bara är en/två tävlingar som de får användas dubb. Resten av tävlingarna så är det ju ingen skilnad mellan Stora fläkt mod och de som kör sånna maskiner i Lilla L/C.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 27 mar 2011, 12:47

Tycker att lilla Lc ska behållas som en Lc klass, fläkt maskinerna får köra i fläktklasserna där dom hör hemma (med bladfjädring). Sen om fläktklasserna vill köra dubb på ovalen så får man väl göra en fläktklass med dubb, och en utan.
Tror dessutom att blanda lilla Lc med storkubiks fläktmaskiner på sikt fördärvar klassen lilla Lc, om det nu är vätskekylt man vill se på tävlingarna. Det känns som att detta har blivit en klass för de som kör fläktmaskin och vill behålla sin framvagn, men det känns fel att det ska bekostas av maskinerna i klassen lilla Lc.

Om vi nu spikar en klassindelning för framtiden så är ändå det viktigaste att, oavsett klassindelning så måste man följa upp att alla följer de regler som finns för respektive klass. Hur det praktiskt ska gå till vet jag inte, men det finns säkert dom med några bra ideer runt detta (Kanske besiktningsmän på tävlingar, Vi har många märkes experter här på forumet som kan bidra inom sitt område).
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 27 mar 2011, 14:48

mogge skrev:Tycker att lilla Lc ska behållas som en Lc klass, fläkt maskinerna får köra i fläktklasserna där dom hör hemma (med bladfjädring). Sen om fläktklasserna vill köra dubb på ovalen så får man väl göra en fläktklass med dubb, och en utan.
Tror dessutom att blanda lilla Lc med storkubiks fläktmaskiner på sikt fördärvar klassen lilla Lc, om det nu är vätskekylt man vill se på tävlingarna. Det känns som att detta har blivit en klass för de som kör fläktmaskin och vill behålla sin framvagn, men det känns fel att det ska bekostas av maskinerna i klassen lilla Lc.

Om vi nu spikar en klassindelning för framtiden så är ändå det viktigaste att, oavsett klassindelning så måste man följa upp att alla följer de regler som finns för respektive klass. Hur det praktiskt ska gå till vet jag inte, men det finns säkert dom med några bra ideer runt detta (Kanske besiktningsmän på tävlingar, Vi har många märkes experter här på forumet som kan bidra inom sitt område).
Hur tänker du nu???

Ska Srv och Phazrarna uteslutas ur burkarcupen för att dom har framvagn???
Är de ok för l/c maskinerna att ha framvagn eller bör dom skaffa bladfjädring åxo???

Sett över vinter så har vi varit 21 olika aktörer 10 fläktar och 11 l/c maskiner.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Tripple from hell » 27 mar 2011, 15:44

Mitt förslag i lilla lc är att köra den som den är, med undantag att höja till 400cc på lc.Vem vet på två år kanske det finns tillräckligt med maskiner för att göra en ren lc klass och en ren fläkt/ framvagnsklass. känns som att det är mer spännande att åka på en tävling med 15 istället för 5 deltagare. Däremot tycker jag inte att det är ok att släppa in fläktare bara för att det sitter dubb på dem det kommer att ta död på klassen. P.S Är ooootroligt taggad för att få knäppa några fläkt yammisar på näsan vid nåt race nästa år :thumbright:
mvh / Tomas
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 27 mar 2011, 16:33

Phazer-85 skrev:
mogge skrev:Tycker att lilla Lc ska behållas som en Lc klass, fläkt maskinerna får köra i fläktklasserna där dom hör hemma (med bladfjädring). Sen om fläktklasserna vill köra dubb på ovalen så får man väl göra en fläktklass med dubb, och en utan.
Tror dessutom att blanda lilla Lc med storkubiks fläktmaskiner på sikt fördärvar klassen lilla Lc, om det nu är vätskekylt man vill se på tävlingarna. Det känns som att detta har blivit en klass för de som kör fläktmaskin och vill behålla sin framvagn, men det känns fel att det ska bekostas av maskinerna i klassen lilla Lc.

Om vi nu spikar en klassindelning för framtiden så är ändå det viktigaste att, oavsett klassindelning så måste man följa upp att alla följer de regler som finns för respektive klass. Hur det praktiskt ska gå till vet jag inte, men det finns säkert dom med några bra ideer runt detta (Kanske besiktningsmän på tävlingar, Vi har många märkes experter här på forumet som kan bidra inom sitt område).
Hur tänker du nu???

Ska Srv och Phazrarna uteslutas ur burkarcupen för att dom har framvagn???
Är de ok för l/c maskinerna att ha framvagn eller bör dom skaffa bladfjädring åxo???

Sett över vinter så har vi varit 21 olika aktörer 10 fläktar och 11 l/c maskiner.

Nej de ska inte uteslutas, men Lc står väl för vätskekylt.

Det finns idag möjlihet att köra phazer och srv i storafläkt men då är kravet bladfjädring. Kanske en klass med fläktkylda framvagnskotrar är en ide där srv och phazer mm får stångas. Tycker ändå att som det är idag med 200cc i volymskillnad är ganska mycket !!!
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 27 mar 2011, 17:09

Tripple from hell skrev:Mitt förslag i lilla lc är att köra den som den är, med undantag att höja till 400cc på lc.Vem vet på två år kanske det finns tillräckligt med maskiner för att göra en ren lc klass och en ren fläkt/ framvagnsklass. känns som att det är mer spännande att åka på en tävling med 15 istället för 5 deltagare. Däremot tycker jag inte att det är ok att släppa in fläktare bara för att det sitter dubb på dem det kommer att ta död på klassen. P.S Är ooootroligt taggad för att få knäppa några fläkt yammisar på näsan vid nåt race nästa år :thumbright:
mvh / Tomas

Klockrent Tomas :thumbright: Kunde inte sagt de bättre själv.

Såg att de skiljde 0,1 sekunder mellan mig och Tomas 340 i Skeå, ganska jämt va!?

Jo Mogge ja vet vad l/c står för men nu är de ju sagt att vi med fläkt och framvagn åker i den klassen pga av de förmodligen blir jämnast så mellan maskinerna, är de inte lite av de man är ute efter att få en klass jämn och så många deltagare som möjligt.
Om ja inte minns fel så står de väll i reglementet att man INTE får stumma en framvagns maskin för att få köra stora fläkt, så den gubben gick inte.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 27 mar 2011, 17:20

Phazer-85 skrev:
Tripple from hell skrev:Mitt förslag i lilla lc är att köra den som den är, med undantag att höja till 400cc på lc.Vem vet på två år kanske det finns tillräckligt med maskiner för att göra en ren lc klass och en ren fläkt/ framvagnsklass. känns som att det är mer spännande att åka på en tävling med 15 istället för 5 deltagare. Däremot tycker jag inte att det är ok att släppa in fläktare bara för att det sitter dubb på dem det kommer att ta död på klassen. P.S Är ooootroligt taggad för att få knäppa några fläkt yammisar på näsan vid nåt race nästa år :thumbright:
mvh / Tomas

Klockrent Tomas :thumbright: Kunde inte sagt de bättre själv.

Såg att de skiljde 0,1 sekunder mellan mig och Tomas 340 i Skeå, ganska jämt va!?

Jo Mogge ja vet vad l/c står för men nu är de ju sagt att vi med fläkt och framvagn åker i den klassen pga av de förmodligen blir jämnast så mellan maskinerna, är de inte lite av de man är ute efter att få en klass jämn och så många deltagare som möjligt.
Om ja inte minns fel så står de väll i reglementet att man INTE får stumma en framvagns maskin för att få köra stora fläkt, så den gubben gick inte.
I de tror jag du har fel.. För att köra i stora fläkt Mod är de helt ok att åka bladfjädrad srv men inte i std klassen.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 27 mar 2011, 17:27

Man kan ju dela så att i fläkt veteran kör alla bladfjädringsmaskiner (Som har det som standard) och i storafläkt alla med framvagn. Detta innebär att tex, en everest 500 -81 eller en Ex 440 -80 kör i fläktveteran, och phazer och srv mm i storafläkt. och lilla lc är för Lc maskiner.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 27 mar 2011, 17:37

Grrrr.....vare så de va, ok då glömmer vi de sista ja sa, fel av mig. :(

Men vi är iaf 3 st som kör lilla l/c som är inne på den här tråden och diskuterar, två 340 l/c och en hårfläkt, vi verkar iaf överens om att behålla klassen som den är, talar inte det sitt tydliga språk.
Kör samma lilla l/c ett till år och börja de svämma över med fläktare så äre kanske läge att göra en framvagns klass för fläktare, vilket jag tror att dom små l/c maskinerna förlorar på i slutändan om man ska se på antal deltagare.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 27 mar 2011, 21:25

Phazer-85 skrev:Grrrr.....vare så de va, ok då glömmer vi de sista ja sa, fel av mig. :(

Men vi är iaf 3 st som kör lilla l/c som är inne på den här tråden och diskuterar, två 340 l/c och en hårfläkt, vi verkar iaf överens om att behålla klassen som den är, talar inte det sitt tydliga språk.
Kör samma lilla l/c ett till år och börja de svämma över med fläktare så äre kanske läge att göra en framvagns klass för fläktare, vilket jag tror att dom små l/c maskinerna förlorar på i slutändan om man ska se på antal deltagare.
Jag ska nu inte diskutera emot er som kör i denna klass, men jag skulle bli väldigt förvånad om inte fläktmaskinerna kommer att dominera än mer än för tillfället med tanke på hur snabbt fläktarna överlag har börjat åka.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 27 mar 2011, 21:58

mogge skrev:
Phazer-85 skrev:Grrrr.....vare så de va, ok då glömmer vi de sista ja sa, fel av mig. :(

Men vi är iaf 3 st som kör lilla l/c som är inne på den här tråden och diskuterar, två 340 l/c och en hårfläkt, vi verkar iaf överens om att behålla klassen som den är, talar inte det sitt tydliga språk.
Kör samma lilla l/c ett till år och börja de svämma över med fläktare så äre kanske läge att göra en framvagns klass för fläktare, vilket jag tror att dom små l/c maskinerna förlorar på i slutändan om man ska se på antal deltagare.
Jag ska nu inte diskutera emot er som kör i denna klass, men jag skulle bli väldigt förvånad om inte fläktmaskinerna kommer att dominera än mer än för tillfället med tanke på hur snabbt fläktarna överlag har börjat åka.
Diskutera måste vi för att utvecklas, så fortsätt me de Mogge, du ger dina synpunkter precis som jag.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

pekke
Inlägg: 68
Blev medlem: 07 mar 2010, 21:49
Ort: Malå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av pekke » 27 mar 2011, 22:10

alltså jag ska inte lägga mig i alltför mycket men de enda de drabbar egentligen i lilla l/c är ju vi "hårdingar" som kör med bladfjädring! för där måste jag få säga att ni har en bra fördel ni som har termosdämpare :) men hellre mycke deltagare än att va 5st i lilla l/c

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 27 mar 2011, 22:28

verkar bli lite rörigt hä'r nu :-) men vad begränsar kubiken i lilla L/C avsende fläkt maskiner??

om jag inte misstagit mig visst får man köra med typ txl utan framvagn i denna klass?? dvs bladfjädring eller??

Skriv svar