Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 26 jan 2012, 07:24

Vi kör tills det krakulerar sen börjar vi om från början.. Än känns det vara ett par år innan alla är rymdforskare och bygger månraketer av en everest 440. Jag förstår vad du säger men med år efter år av över 100-talet startande betyder återigen något. 75st av dem kör för att det är kul. Samtliga 75 kommer aldrig klara av att bygga en F/A stånka av en SSR motor med metanoldrivet förgasarsnöre. 20st kanske söker sig till en annan klass eller hoppar runt i hopp om att lyckas bättre för drivet finns att vinna. Det kanske skiter i fartgrenarna och koncentrerar sig i tävlingarna då ryttaren är viktigare än hästen. 10st kommer betala sig fram till framgång och så finns det ett par stycken som kommer säga upp sig från jobbet, läsa upp religonskunskap A, göra högskoleprovet och söka sig vidare till en ingengörsutbildning för att på heltid kunna använda sina kunskaper till att bygga 130hk F/A snurror för att en dag kunna komma till dragracebanan å spöa konkurrenterna. Tyvär den dagen, första repan i elimineringen så kom barbro loppa å satt sig på stiftet. Skotern dör och sven volter, som köpt sig en evert 440 av grannens mormor, tanka 87 oktan, eventuellt kört till tävlingen, puttrar i mål på 13 blankt (strax sämre än sin sämsta kvaltid) varpå han slår ut 130hk. Den snubben måste då vänta ett helt år till på att få visa sin maskin i sin allra ädlaste form för någerst annars än just där gick maskinen knappt använda. Ett troligt scenarium är att pelle lastar sin släde tillsammans med lite dynamit och den är ett minne blott. Svenne han kör 12 sekunder året efter å är dönöjd. På samma tank dessutom.

Just så här ser det ut för ruskigt många i den här cupen. Visst har jag överdrivit men så här ser ändå sanningen ut i sin helhet. Den sanningen i samverkan med statistik/resultat sätter några parametrar för det vi byggt upp.

En annan stor parameter är garaget. Dem som bygger kärnreaktorer måste ju fått tiden från någerst för det är inte tvärsnide att bygga slädar av den karaktär vi ser ute på banorna ibland. Den tiden kanske kom från en minskad öldrickning eller massiv TV konsumtion. Detta är det viktigaste och grundpelaren i det hela. Att vi ska vrida och vända regelboken tills alla är nöjd varenda år. Skriva böcker som gör den gråhårige flintskallig av detaljer. Med tanke på hur det ser ut och har sett ut i all oändlighet så ändras regler konstant inom motorsporten när saker å ting dras till sin fingerspets å någon blev värre än den andre. Tror någon att vi ska lyckas få ihop ett reglemente som inte en endaste tomte ska kunna lirka sig igenom.

Bygg å ha roligt, var kreativ och var nöjd över vad ni bygger. Kom ut på banan och lek å ha skoj.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 26 jan 2012, 09:08

Hatten av Marino :thumbright: enormt bra skrivet måste jag säga, Nu fick du mej faktiskt att skratta så morgon kaffet havererade jobbets tangentbord :lol:

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Ors » 26 jan 2012, 09:18

+1 :thumbright: !

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av magichandauto.se » 26 jan 2012, 21:17

jag tycker mycket om villda ideer och byggen, ficksar gärna sådan själv när ökonomi och tidd sträcker till, är oxå enig i marino carlsson resonomang, själv så vill jag ju komma först om jag kör ett motorfordon, måste vedgå detta, är sjuk efter att få ta med skotern och prova på race, men typ 100+ mil enkelresa, så vill man ju inte va sist av startplattan... nu blir man väll det endå då vinte har nån snö än att åka på så träning blir ¨vid star i sånna fall. hadde tänk kört nått lopp i år, men ser att det blir inget, först måste jag bygga nått vildare, fast det e ju himmla roligt att bygg oxå, hoppas bara man inte blir utesluten innan start, när man väl kommer.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 27 jan 2012, 05:51

Bästa är om du lägger upp en byggtråd om du är osäker eller ställer frågor via PM så kan jag svara direkt eller efter konferens. På så sätt kommer ingen att utesluta dig. Vi har aldrig stoppat något från att starta hitintills, endast bett om att föraren skall åtgärda vissa saker ibland typ bromsar som varit otillräckliga osv. Är det oigentligheter och dem upptäcks före tävling kan man ju alltid klassas om eller ifall det upptäcks efter bli av med poäng/placeringar. Men, starta det lär du kunna göra om du förstått reglementet.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 27 jan 2012, 12:22

marino carlsson skrev:Vi kör tills det krakulerar sen börjar vi om från början..
Äntligen ett rakt besked!! Då behöver int någon fundera:-) hoppas den som hoppar bäst vinner imorgon!!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 27 jan 2012, 13:35

Det viktiga är att ni kommer ihåg att hur ni än läser och tycker så hjälper inte men han gjorde ju ifall att vi tycker det gått över gränsen. "Arrangören besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppkommer.
" Tänkte bara förtydliga detta och eftersom 99% klarar biffen att läsa alldeles galant så kommer det inte ens ta emot å stoppa någon som tjurbyggt.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av magichandauto.se » 27 jan 2012, 20:40

låter ju bra det kommer en byggtråd vad det lider, själv kommer jag göra ett ökonomi bygge till en början, fast sugen på att bygga en värsting oxå, blir det av får man väll komma med två maskiner....
hoppas det kommer snö snart...
Thor

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Reimond » 28 jan 2012, 07:51

I like regulations from USA so far that internal mods are allowed but no external. Should this just apply for F/A or F/C classes and L/C classes are pretty much open for builders? Or does F/A, F/C also needs builders class in future?

If some one has good skills and ideas that should not be closed out of race.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 03 feb 2012, 16:00

Reglementsförfattare sökes:

Jag är icket intresserad av tidigare erfarenheter. Du behöver inte ha körkort. Meriter från vintage racing är ett plus.

Din ansökan lämnar du in med ett helt komplett reglemente och märker med ditt namn. Vinnande bidrag belönas med ett omnämnande på varenda förarsammanträde, fri korv (max 2 per familj) på vintermarknan i Lycksele år 2049.

Ang Tengmans maskin så får han väl försvara sitt skoterbygge själv så får ni diskutera er emellan så ser vi väl om den diskussionen kommer någon vart framledes. Såklart förstod jag att reaktioner skulle komma fram så fort den visade att den kommer att kunna prestera. När byggbilderna las upp så var det bara tummen upp och berömmelse. Men så är det å kommer alltid att vara. Std klasserna finns ju kvar när alla har gett upp å modda ifrån varandra. När man "skojjar" om dessa regeldiskussioner på tävlingarna så verkar det som de allra flesta som faktiskt deltar på tävlingarna tycker det är lika roligt som jag. Dock köper jag ändå vissa argument och låter det inte bara gå in i ett hål å ut genom ett annat. Runt 130 deltagare anmält till de 3 första tävlingarna påvisar ändå det jag alltid vill framhålla. Det verkar inte helt värdelöst ändå. Å nästa grej är att de flesta kommentarer som görs är av dem som inte finns med på dessa anmälningslistor konstigt nog?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Team Lillsia » 03 feb 2012, 17:53

bra Marino :thumbright: bara jäkla jåll åndå att tjafsa om sånt här!! kör skoter och ha kul för F..N :D
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av holmgren » 03 feb 2012, 22:26

Det ha du helt rätt i, angående bygg bilder så hade då jag ingen anning om att det fanns färdigt koncept dock lite för nytt, men det är inte det jag tycker ä det viktiga kring dom här reglerna!!!! du gör inget fel marino, felen görs av dom som söker kryp hål!!! du kan ju int ha koll på alla skoter modeller i hela världen vilket år vad gjordes också vidare, jag fattar inte vad problemen är, tycker man inte det finns nog med prestanda efter tillåtna modifieringar i sin veteranskoter!!! finns det ju moderna skoter tävlingar,det va int bättre förr!!, jag ä rädd för framtiden och jag hoppas fler ä det? som du sa över hundra startande, och det är synd om några enstaka ska göra så att vi ska få dålig stämning på tävlingar och forum, annars kan vi ju ha allt fritt några kopparrör runt motorn på fläkt motorer och kalla dom vätskekylda tex vi ska väll hjälpas åt att bevara det gamla och ha riktigt roligt och mätta våra maskiner och förare mot varandra på så lika vilkor som möjligt. och det har hänt grymt mycket i utveckling upp till 85 ta tillvara på de. det finns ju redan några moderna modifieringar som tillåts nu pga skotrarna överlevnad. inte för att vi ska kunna starta i articcup och vinna nästa år tex.
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Holländaren » 04 feb 2012, 00:05

Är det Eriks framvagn som ifrågesätts nu?
Stående dämpare är då inget som är för ny.. Första Ski-Doon som hade det var Karpik Specialn som byygdes och tävlades med först i 1981.
karpikspecial.jpg
Eriks version ser i princip likadan ut tycker jag, så jag förstår inte problemet?
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av wiktorin » 04 feb 2012, 00:10

Det blir ju alltid svårt att dra en gräns för modefiering av chassin etc. Räcker det med att man
Har en retro bild från tidigt 80tal eller ett rykte att sunevåffla körde med just den modefieringen
när det begavsig. Clone byggen på factory racing maskiner känns helt ok men sedan kan man ju börja undra.
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Ors » 04 feb 2012, 10:08

Om man studerar framvagnarna så ser man att på Karpicks maskin på bilden sitter stötdämparna på trailingarmen och på den andra bilden så sitter stötdämparna på staget. Om det nu är bättre eller sämre vet jag ej, Lynx (Paoli Pippola) började med denna typ av framvagn i början på 1990 ungefär samtidigt som Krister Johanssons Mach1 kom ut på banorna.

Fredrik 860R
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 nov 2008, 20:42
Ort: Sävar

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Fredrik 860R » 07 feb 2012, 11:38

holmgren skrev:Det ha du helt rätt i, angående bygg bilder så hade då jag ingen anning om att det fanns färdigt koncept dock lite för nytt, men det är inte det jag tycker ä det viktiga kring dom här reglerna!!!! du gör inget fel marino, felen görs av dom som söker kryp hål!!! du kan ju int ha koll på alla skoter modeller i hela världen vilket år vad gjordes också vidare, jag fattar inte vad problemen är, tycker man inte det finns nog med prestanda efter tillåtna modifieringar i sin veteranskoter!!! finns det ju moderna skoter tävlingar,det va int bättre förr!!, jag ä rädd för framtiden och jag hoppas fler ä det? som du sa över hundra startande, och det är synd om några enstaka ska göra så att vi ska få dålig stämning på tävlingar och forum, annars kan vi ju ha allt fritt några kopparrör runt motorn på fläkt motorer och kalla dom vätskekylda tex vi ska väll hjälpas åt att bevara det gamla och ha riktigt roligt och mätta våra maskiner och förare mot varandra på så lika vilkor som möjligt. och det har hänt grymt mycket i utveckling upp till 85 ta tillvara på de. det finns ju redan några moderna modifieringar som tillåts nu pga skotrarna överlevnad. inte för att vi ska kunna starta i articcup och vinna nästa år tex.
Kan du utväckla kopparrörs motorn,vad skulle det ge?
är dessa modifieringar ok?
ex1 srx 440 motor med small bore foder på 399cc i lilla racer
ex2 framvagns maskin med stummad framvagn och bladfjädrar i bladfjädrad klass,

tycker själv ovanstående exempel är ok,
men kan ibland känna att vissa har förstorings glaset på ena ögat och svetsglasögon på andra.
Polaris cutlass F/A #15

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av holmgren » 07 feb 2012, 11:49

ett steg i fel riktning!!! ja med tanke på antal anmälda i stora racer så hade man ju tagit säg långt med en srv och koppar rör.
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Stina

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Stina » 07 feb 2012, 11:50

Stora Racer -85, 401cc och uppåt, LC/FA/FC, Framvagn, Fri ombyggnad till framvagn, kan dock komma att besiktas. Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Behöver man säga mer? ;)

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 07 feb 2012, 13:17

Fredrik 860R skrev:
holmgren skrev:Det ha du helt rätt i, angående bygg bilder så hade då jag ingen anning om att det fanns färdigt koncept dock lite för nytt, men det är inte det jag tycker ä det viktiga kring dom här reglerna!!!! du gör inget fel marino, felen görs av dom som söker kryp hål!!! du kan ju int ha koll på alla skoter modeller i hela världen vilket år vad gjordes också vidare, jag fattar inte vad problemen är, tycker man inte det finns nog med prestanda efter tillåtna modifieringar i sin veteranskoter!!! finns det ju moderna skoter tävlingar,det va int bättre förr!!, jag ä rädd för framtiden och jag hoppas fler ä det? som du sa över hundra startande, och det är synd om några enstaka ska göra så att vi ska få dålig stämning på tävlingar och forum, annars kan vi ju ha allt fritt några kopparrör runt motorn på fläkt motorer och kalla dom vätskekylda tex vi ska väll hjälpas åt att bevara det gamla och ha riktigt roligt och mätta våra maskiner och förare mot varandra på så lika vilkor som möjligt. och det har hänt grymt mycket i utveckling upp till 85 ta tillvara på de. det finns ju redan några moderna modifieringar som tillåts nu pga skotrarna överlevnad. inte för att vi ska kunna starta i articcup och vinna nästa år tex.
Kan du utväckla kopparrörs motorn,vad skulle det ge?
är dessa modifieringar ok?
ex1 srx 440 motor med small bore foder på 399cc i lilla racer
ex2 framvagns maskin med stummad framvagn och bladfjädrar i bladfjädrad klass,

tycker själv ovanstående exempel är ok,
men kan ibland känna att vissa har förstorings glaset på ena ögat och svetsglasögon på andra.
Tror vi ska lägga ner alla funderingar på byggen och skälv Försöka göra något eget, skulle vi granska alla byggen då tror jag säkert det finns anmärkning på 30% minst men bättre lägga energi på bygga skälv och koncentrera oss på det vi kan skälv ska jag krypa til korset och baRa göra det jag är bra på och se om det räcker någonstans evpå nÅgon tävling.
Amen som de säger

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av holmgren » 07 feb 2012, 14:45

har absolut ingeting emot nåt skoter bygge, det är roligt att folk vill bygga och greja det gör jag med, problemet blir då man ska försöka tävla under så lika förhållanden som möjligt, måste man försöka hitta kryp hål tycker jag man kan köra hur mycket man vill hemma i stället, det viktiga är inte det som är nu! det är hur det tillåts utvecklas i framtiden!
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Skriv svar