Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av wiktorin » 22 jan 2012, 17:45

marino carlsson skrev:Vet polaris-åkare som vill använda sig av 650 cyllar eller åtminstånde foder så nog finns problemet även där. Just av den anledning att redan många motorer är byggda så stannar vi nog vid att vevhus, vevaxel, cylindrar och toppar skall stenhårt hålla 85 och äldre.
Så nya egen tillverkade cylindrar(billet modell) med foder av rätt årgång är uteslutet då?
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 23 jan 2012, 01:01

Inga billetcylindrar här!

Ang variatorskydd så var det inget jag såg. Kan någon ha en bild på den?

Vi kommer ha besiktning av sådana saker i Lycksele så då lär vi väl upptäcka det om den dyker upp.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 23 jan 2012, 01:24

Har nu mailat individen i fråga efter att jag sett bild på skotern och informerat om åtgärder. Har även tillagt på hemsidan vad som kommer tittas på i första hand på besiktningen. 132 skotrar så är det svårt att ha 20min besiktningar.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Rotax 532 f/a

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2012, 12:44

Han har ju använt sig av delar före 85 och åker utan kylssystem. Ryck ut hela kylssystemet Haggla, inga slangar som det kan vara vätska i och dyligt. Sen får vi väl ta den här diskussionen längre fram men du hinner ju anmäla dig till Backtävlingen i Umeå sen är det ju en drös med crosstävlingar att köra Haggla. Gott om tid spöa skiten ur konkurrenterna med fartvindskylda slädar. Fredrik fann en lucka i systemet som ingen tänkt på och vad ska vi göra åt det nu då? Förstår att du är bitter då så många var på dig men du kanske kommer ihåg vad jag sa till dig också.

Tänk att det är runt dragrace som det här frågorna diskuteras som hårdast. Eftersom Skellefteå inte ska köra nå dragrace nästa år så kanske det är bäst vi slopar det ur cupen, minst diskussioner då!

Haggla, skulle du kunna skriva ett skottsäkert reglemente och lämna som förslag inför 2013 i den tråden där det berör. Skulle bara vara kul att få se hur det skulle se ut då ni experter fått allt glasklart. Detta är inte ironi utan fullt allvar. Eller så kan ni PM:a det färdiga reglementet så lägger jag upp det i diskussionstråden 2013.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Rotax 532 f/a

Inlägg av magichandauto.se » 25 jan 2012, 12:46

intressant detta som haggla skriver, vist fri trimm, men vart går gränsarna? vist jag kan ju oxå låna utrustning och svarva fräsa svetsa mm i slutändan kan jag väll ta ett löst foder och göra en ny sylinder med att bygga upp kanaler och alt..... har varit inne på den ideen.

tycker annars om sådana här byggen, var man får fritt ulopp för sin kreativitet, men om man ska tävla på likvärdiga vilkår?

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Rotax 532 f/a

Inlägg av magichandauto.se » 25 jan 2012, 12:52

innom racing så är det ju ofta slik att man får slipa svetsa mm, så länge orginal delen är idetifierbar, kan va att delarna ska hålla nåt sånära orgilanmått, samma material och delenumer finnas kvar. inte enkelt detta, men himmla intressant.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Rotax 532 f/a

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2012, 12:53

Jag brukar fundera på en sak ibland. Varför dog "skoter"dragracing ut? Jag vet svaret..
Senast redigerad av 1 marino carlsson, redigerad totalt 25 gånger.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Rotax 532 f/a

Inlägg av magichandauto.se » 25 jan 2012, 13:01

vet inte jag, viste inte att den var död... vet folk som körer drag (bil) helften av tiden går att jaga spånsorer, penger är väll en årsak att månge lägger av, är väll därför man vill hållas med veteran skotrar för att få ner kostnadarna, men det e klart kan man så är det ju inga problem lägga ner mång hundra tusen i en sådan maskin oxå. hoppas man slipper en slik utväkling.

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Ors » 25 jan 2012, 13:30

Tänkte skriva detta i en annan tråd,men det kanske passar bättre här.

Tror oxå detta "problemet" är mest i dragracing (eventuellt kanske backe),men i cross är det ju många andra egenskaper som kan vara bra än "bara" effekt. Men på samma gång så är det ju ingen nackdel med lite extra,är nog svårt skriva ett reglemente som ingen kan hitta "genvägar" i. Men jag tror hela grundtanken med burkarcuppen lätt glöms bort då det är lätt att det blir lite väl special....Detta är absolut ingen kritik till någon då jag om nån tycker specialbyggen är bland det fränaste som finns!

Jag tycker såhär,kör en outlawklass där allt är fritt motormässigt förutom bladfjädring/gummifjädring(ockelbo mfl) och årsmodell till -85 på chassie. Då kan "alla" som är i gränslandet få hamna där och då kan man exprimentera så mycket man vill!

Fast då får man säkert nya problem....Varför måste JAG köra i den klassen....svårt detta.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Holländaren » 25 jan 2012, 13:40

Klart man måste få bygga om en LC cylle till F/A om man nu vill det. Det går ju att porta upp en fläktkyld cylle precis lika mycket som en LC cylle. Lite mindre jobb på insidan kanske med LC som utgångsobjekt för dom flesta LC cyllar har väl aningen vassare portning från fabriken, men desto mer jobb på utsidan.
Så effektmessigt blir det ingen skillnad. En portat LC cylle är inte bättre än en FC cylle med samma portning, förutom när det gäller kylningen (som man då behöver för att få det hela att hålla också). Plockar man då bort vätskekylningen så är dom lika och man hamnar i precis samma sits som alla andra som kör med luftkylda cyllar.

Jag ser inte problemet iaf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 25 jan 2012, 14:05

Helt rätt Nico :thumbright: pulvret är rätt likvärdigt mellan F/A och L/C sen är ju fästet begränsat till 32 mm matta så det blir lika för alla, gäller ju att få fast effekten oxå :) Kom faktiskt på nu då jag nämner matta! hur har ni i BC gänget respektive övriga beslutat er för att mätta kamhöjden vid mistanken om för stor matta ? finns ju två olika skolor en som säger total höjden från undersida mattan till högsta punkt på kamen, eller bara själva kammen? jag mätte för skojs skull två olika nya mattor som annonserades som 32mm den ena var 38 mm om man mätte under i från upp på kammen, och ca 32mm om man bara mätte kamhöjden, den andra var total höjden 32 mm mätt undersida och högst upp på kammen.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2012, 15:10

Som jag fått lära mig så mäter man kamhöjden från centrum på mattans tjocklek till toppen på kammen. Sen ser man rätt stor skillnad på en 32 å en 38 om man ser den LIVE. Däremot kan det vara svårare om någon har en 34mm arctic matta eller dyligt.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 25 jan 2012, 15:31

Min tanke var mest på att det har varit mycket disk om att delar ska ha funnits tillverkade innan 85 om det ska vara ok att använda alt byta ut mot likvärdiga nyare delar typ Ida stag mm mig kvittar det jag lämnar aldrig lc , blir ju i mina ögon en fabricerad cylinder som inte fanns och läser man reglerna som är uppsatta så blir det ju lite knasigt.
Dock igen gillar jag sÅdant men det är ganska stor skillnad att basera på en 503 och 521 cyllar vad jag fått höra iaf men nu är vi ju i rätt tråd och hoppas ALS åsikter respekteras vare sig det är positivt eller negativt annars finns det ingen anledning att ha denna disk från alla som vill göra sig hörd utan att bli nerdankad.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Holländaren » 25 jan 2012, 15:40

532an som han har byggt på fanns i 1985 så det är inga problem på det viset. Som jag ser det har han "bara" bytt kylning på den, men själva cyllen fanns ju. Jag ser det alltså som en ombyggnad av en befintlig cylle, inte som en helt ny cylle.
Nu vet jag inte precis hur portningen ser ut på en 532 för jag har aldrig hållt i en sån men jag kan tänka mig att den lär likna 536ans portning på ett ungefär. Den är rätt lik 503an, lite större spolkanaler och bredare avgasport men inget som man inte kan porta sig till på en 503a, det lär ta slut gods lite tidigare på 503an om man ska porta vidare men lyckas man nu svetsa på nya kylflänsar så hade man nog också lyckats fylla på med mer gods runt kanalerna på en 503 cylle :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av holmgren » 25 jan 2012, 16:33

min tanke är att varför ska vi ha olika klasser med olika kylning om det in spelar nånroll då kan man väll lika gärna ha fri kylning lilla/stora racer kubik baserad, och lilla/stora dubb kubik baserad?
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2012, 16:54

Med hjälp av kylvätska kan du öka trimningsgraden och få det att hålla ihop.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av magichandauto.se » 25 jan 2012, 20:39

så om man tar en sylinder, tillräklit gammal från en snöskoter, sätter den i svarven och tar bort alt så när som fodret och nogra mm aliminium och sedan bygger upp med nya insug, avgas, lägger dit lite nya spolkanaler, anpassar för reed mm och svetsar dit nya kylflänsa, ingen kan nogonsinn idenifisera syllen nått mer, men det är 6 mm metall från 79 kvar, så är det helt ok om man kan bevisa det med billder eller dylikt att det varit en gammel sylle?

Lindner
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 dec 2008, 18:20
Ort: Sävar

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Lindner » 25 jan 2012, 21:13

Jaa, och sen kan man massproducera cylindrarna. Hur lätt som helst.
Polaris

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Holländaren » 25 jan 2012, 22:04

Gick det att modda grejerna på samma vis i 1985 (eller den årsmodellen som gäller i klassen) så är det okej, så brukar jag resonera iaf.

Själv tycker jag det är skitkul att folk hittar på såna här byggen, men jag kan ju förstå att det finns dom som inte ids med sånt. Det hade kanske kunnat funka med nån form av super stock klass som dom har i USA? Utsidan får man inte röra men på insidan får man göra precis vad man vill. Portning tillåten alltså, men ingen svetsning osv på utsidan av cyllen och det är orginal avgassystem som gäller.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 26 jan 2012, 06:38

Jag är ju en förespråkare för krativitet i och utmana lite grann men det är av erfarenhet som man ändå nog måste beakta olika saker för i princip räcker det ju med en aluminium bit av chassie nummer sedan kan man bygga sin egen maskin så länge man tar olika delar och svetsa ihop till det ultimata bach eller cross chassie och tror ändå de styrande måste fundera hur utvecklingen ska ske framöver som och tror det blir väldigt många som kommer börja ledsna då på sikt när det kommer mer och mer egna lösningar.
Vad gäller 503 så vill jag nog provköra en som ger lika mycket som en 521 :-)

Skriv svar