Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 22 mar 2011, 23:39

SPIKAT

Klassindelning

Enstånk Racer -85, 1cyl, fri trimning, vevhuset skall vara från en snöskoter, fri kylning gäller dock endast skotercylindrar i övrigt FA/FC upp till -85, fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipa, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Lilla Fläkt Standard -85, upp till 400cc, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, förgasare (dock får inte dubbelförgasare monteras om det inte satt original) matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307.
Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Stora Fläkt Std -85, 400cc och uppåt, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, förgasare (dock får inte dubbelförgasare monteras om det inte satt original) matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307.
Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Retro Veteran -75, Fri cc, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie & motor -75

Stora Fläkt Veteran 76-79, 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -79.

Stora Fläkt Mod 80-85, 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Stora Fläkt Supermod -85, 401cc och uppåt F/C & F/A, Framvagn, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Dam Racer -85, F/C & F/A, Fri cc, Fri framvagn, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre,dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Lilla Racer -85, Upp till 400cc LC/FA/FC, Framvagn, Fri ombyggnad till framvagn (clonebyggen, ej ex termosar på en EX 440 etc), Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Stora Racer -85, 401cc och uppåt, LC/FA/FC, Framvagn, Fri ombyggnad till framvagn (clonebyggen, ej ex termosar på en EX 440 etc), Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.
Senast redigerad av 4 marino carlsson, redigerad totalt 5 gång.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Holländaren » 23 mar 2011, 00:54

Du vet nog min åsikt om enstånk mod men jag kan skriva iaf. Jag tycker att alla som vill bygga en L/C enstånka eller sätta dit en cross cylle är varmt välkomna i klassen! Kjell Engström kör ju redan med en Husqvarna cylle och ingen har klagat på honom trots att han tog en pallplats i Skellefteå. Gick det nu för sig i 1972 ska det väl gå bra även idag :)

Men årsmodellsbegränsningen ska gälla även för cross cyllar. Eller man skulle kanske rent av säga att cross cyllar måste vara luftkylda?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 23 mar 2011, 01:08

Givetvis skall de inte vara l/c crosscyllar då och givetvis skall det vara årsmodellbegränsning även där.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

phredde
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 jan 2007, 00:02
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av phredde » 23 mar 2011, 08:22

Intressant med "enstånk mod" skulle den enda ändringen vara att tillåta cylinderbyte eller finns det mer ideer isåfall?
Polaris Gemini 244
Volvo 16v turbo 1100hk

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 23 mar 2011, 09:55

det är väl konverteringen till crosscylle som ligger högst på agendan.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 23 mar 2011, 11:18

Inte för att jag har deltagit i en burkar tävling, men en säkerhets grej vore väll att tillåta dubbar i alla klasser. i alla fall i stora fläkt som många börjar ha riktigt bra att åka med. Visst det kan vara farligt vid en överkörning men det är det i alla fall.. Men att kunna bromsa hårt borde höja säkerheten ordentligt. tänk att slada runt på exempelvis ovalen sen kommer någon bakifrån i 120-130 blås och inte hinner stana. det är en dödsolycka 90% säkert..

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Team Lillsia » 23 mar 2011, 12:36

Läste jag rätt att lilla fläkt mod skall tass bort? :cry:


Sen en liten grej som går att förbättra men som inte har med klasserna att göra, är att det skulle underlätta för förarna som inte vill hänga i depån i 6 timmar att det syns ifrån publiken vilket heat nummer det är eller att speakern ropar ut heat nummren fast de kanske blir lite tjatit.

Som sagt skylta heat nummren mot publiken så att förare som vill kolla på medans de väntar ser när de skall göra sig i ordning för start.
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 23 mar 2011, 15:24

Ja med ibland 2 deltagare på en tävling är det inte mycket att ha en klass för tyvär. Tycker det är mycket märkligt att inte fler är sugen på just lilla fläkt mod då det är en alldeles perfekt klass å mixtra i men statistiken har talat tyvär.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

phredde
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 jan 2007, 00:02
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av phredde » 23 mar 2011, 15:40

Jag tycker reglerna för cyl skulle vara då att man får ta en luftkyld cylinder valfri årsmodell och inte vätskekyld.
Polaris Gemini 244
Volvo 16v turbo 1100hk

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 23 mar 2011, 15:53

Inte valfri årsmodell, kommer inte på fråga. Är det veteran så måste vi iaf hålla oss någorlunda till det äldre.

Hur många vätskekylda enstånkor det skulle byggas tror vi? Inte många inte men kanske någon.. Hade man vetat att det skulle bli jättemånga byggen skulle det gå göra en exprimentklass men det blir det inte så därför kanske man kan öppna upp modklassen lite till istället om nu dem tycker att det är oki å möta mixtermaskiner. Det som hållit sig till skoterprylar har ju börjat få rejäl snurr på de maskinerna också.

Har faktiskt tänkt mer å mer på att öppna upp en klass till för återväxten och har fått en hel del förfrågningar om det också.
Att göra en Ungdomsklass från de år man fyller 12 tills man fyllt 16. Då börjar man ju ha lite begrepp och sen begränsar man maskinerna till enstånk -85 och helt standard. Med målsmans tillåtelse och på dess ansvar då. Va tror ni? Skulle fungera på de flesta tävlingar, sen får varje arrangör ta beslut om man vill ha med klassen eller inte. Klassen kan också köras utom tävlan alltså rent som uppvisning eller prova på. Men det är givetvis inte omöjligt att köra den i Cupen heller.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
bellman
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 10 jan 2008, 09:22
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av bellman » 23 mar 2011, 17:20

Tja!
Har en grabb som fyller 11 år på måndag och en av hans drömmar är att få köra burkarcup.
Så för att vara partisk tycker JAG 11 år.
Livet är som bäst när man sitter på en yamaha.

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Linka » 23 mar 2011, 17:33

Jag tycker oxå att det är helt rätt att ungdomarna ska få prova på att gasa i burkarcupen, sen om dom ska räknas in i poängsystemet eller inte får vi väl diskutera fram här isf. Sen kanske man inte ska släppa iväg dom på ett långlopp.
#108

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av RetroR » 23 mar 2011, 18:06

Har som funderat om det inte vore dags att återgå till individuella startnummer igen och kanske en färg på bakgrunden i nummerskylten i varje klass då det skulle underlätta mycket för publik och funktionärer i en del avseenden.

Vad tycker ni om det då?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

phredde
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 jan 2007, 00:02
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av phredde » 23 mar 2011, 18:14

Jag skrev ju att det skulle vara luftkylda cylindrar, ej vätskekylda. Och då finns det inte så mkt att välja på men det finns t.ex luftkylda skotercylindrar som är nyare än 85 det var bara det jag tänkte.
Polaris Gemini 244
Volvo 16v turbo 1100hk

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 23 mar 2011, 19:30

Tycker att ditt/erat förslag Marino om lilla l/c inför nästa säsong låter riktigt vettigt, upp till 400cc på l/c maskiner om de är bra eller inte kan ja inte säga men om ja jämför med indy 400an som gått i stora l/c i år så verkar den gå lika med våra i lilla klassen så den tanken är inte allt för tokig.

Som sagt serien är rätt lång och många olika deltävlingar där alla maskiner har förusättningar att vara i topp i någon tävlingsgren, har märkt under vintern att vi varit rätt många anmälda men när de väl är tävling så har inte alla haft möjlighet att tävla.
Därav så vore en splittring i lilla l/c inte de bästa då vi förmodligen inte skulle bli så många i dom två nya klasserna som det var prat om.
Tycker även upplägget att man bara får räkna poängen av dom fyra främsta placeringarna va en bra ide´.

En grej vi pratade om på ovalen i Lycksele va att de borde finnas en bajamaja (för tjejerna och dom som lätt får scen skräck i kissnings ögonblicket :mrgreen: ) och hamburger försäljning i depån, (gäller endast ovalen lycksele)
I övrigt så tror ja de har funkat riktigt bra i depån med pallbockar, heat tavlor m.m.
Kanske att man skulle dela ut ett tävlings program till publiken så dom lättare kan följa/hålla koll på vem/vilka som räjsar,
såklart blir de mer jobb och en extra kostnad för arragören men ja tror att de skulle va uppskattat.

Mvh
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Stickan
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mar 2011, 21:36
Ort: Storuman

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Stickan » 23 mar 2011, 22:33

Kanske lägga till Enstånk Open Mod -85 som ett alternativ?
Be careful what you wish for, you might get it!

Användarvisningsbild
Stickan
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mar 2011, 21:36
Ort: Storuman

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Stickan » 23 mar 2011, 22:50

Tänk er en Enstånk Open mod där chasi, motor å boggy är <-85 men övrigt är valfrit!
En över laddad ET250 med turbon från en saab 900 å 52 kammars matta!
Har än så lägge kört för skojs skull men många idéer finns på hyllan!:)
Be careful what you wish for, you might get it!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 23 mar 2011, 23:07

Nu kommer många vettiga grejer här.

Bellman: Det innebär ju att han nästa säsong fyller 12 vilket då skulle innebära att han kan vara med.

Phazer: Programblad brukar finnas på vissa tävlingar och vi har haft det ibland och givetvis är det en kanongrej för publiken. Brukar gå finansiera via sponsorer också. Depådass till ovalen är en bra tanke som damerna redan haft påtryckningar om, ang hamburgeria så är det något att lägga fram till travet då dem säljer maten.

RetroR: Ang startnummer så är det nog en grej vi också tagit till oss under åren och det verkar lurt att vi gör det. Enklast är att bara ha 100 för enstånk 200 för nästa klass osv typ. Slipper man ha fula bakgrundslappar på skotern.

Förhoppningarna är ju att vi ska ha roliga klasser nästa år med många deltagare i varje klass. Självklart är det roligare att tävla om man har 20 motståndare varenda tävling. Blir lite mera match att vinna också.

Phredde: Jag förstår inte riktigt hur du menar?

Stickan: Enstånk open mod var en grej vi diskuterat om men problemet är nog att det skulle vara väldigt få projekt, däremot om man begränsar kreativiteten dit jag nu nämnt och de som kör enstånk tycker det är oki att släppa in typ Kjell Engströms maskin (som redan varit med) eller om någon vill få för sig att bygga en encylindrig srx eller dyligt.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 24 mar 2011, 07:55

Låter riktigt vettigt med 400cc i lilla L/C tänk er en liten ** i ett orginal ** det skulle nog vara ett bra alternativ att åka runt med 8)

ska nog fundera på det..........

Användarvisningsbild
bellman
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 10 jan 2008, 09:22
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av bellman » 24 mar 2011, 09:05

Oki du menade året dom fyller 12 år
Sedan det där med en halv srx,släpp fram dom vettja.
Vi har ju redan en halv srv. Sen är det ju så att det inte med säkerhet
Leder till nått enastående. Fråga MIG. bara för att det skall vara mycket att
Köra med så är det lång väg till att få till det.
Bra med mer konkurrens.
Livet är som bäst när man sitter på en yamaha.

Skriv svar