Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 10 okt 2011, 11:01

Hotpistons skrev:En fundering till då.. I stället för att leta världen runt för att hitta en 534 alt 537a el så skulle man i stället kunna smacka ner... säg en 89as 583a pula på 521 cyllar från kanske en plus eller liknande å vips så behövde man ju plötsligt bara leta i hyllan... ???
Åsså blev de ju inge märkvärdigt att man lyckats få tag på en 537..
varför int ta fjolårets puffra och förbättra den bara den gck väl hyfsat?? dra slipen några varv till och mata den med mer soppa så ska du se att dy flyger över alla pucklar.

eller så tänk om jag har en till 537a liggandes.................kanske i nyskick i slid hus snart........

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 10 okt 2011, 12:53

Jag ids inte ens svara.. Har ju redan gjort de en gång.. Andra får tycka till och jag har sagt det förut. Antingen använder man russinet man blev begåvad med å funderar om det är oki efter vilka riktlinjer vi har eller så gör man inte de å riskerar att bli förnedrad som fuskare.. Men det är upp till er racers!

Hur många specifika frågor ska jag behöva svara på? Måste vi göra en reglementsbibel som gör det omöjligt att hitta grejor? Kan vi inte försöka tänka logiskt efter det som bestämts och så gasar vi å har kul.. Gör det inte besvärligare än vad det är.

Men räkna med att motorer och dyligt kan bli poppade i år!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hotpistons » 10 okt 2011, 12:59

Jo om jag ska vara med så har jag tänkt köra med mitt gammla russin.
Men som det är skrivet nu så är det ju inge problem med att poppa en sån motor för det är ju helt oki med en sån konstilation. men hur mycket retro är det över det ??
Dessutom finns det ju ingen anledning att poppa en sån motor. syns ju redan utanpå vad det är...

Det blir ju inte besvärligare utan det blir ju såå mycket enklare. Sen lite trist för dom som letat världen över efter prylar.

Jag bara undrar eller tänker jag fel och är helt ute och cyklar ??
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 10 okt 2011, 13:05

Är underdelen exakt samma utan att du får några fördelar? Fanns cylindrarna du ska köra med 85? Vars är isf problemet? I annat fall så får varannan 503:a, 540:i etc förmodligen lyftas ut då många köpt motor från något objekt som garanterat inte är från 85. Att man sen byter en fläktkåpa för att de ska stå 85 på den har ju ingen roll. Se bara till att du inte drar fördelar av årsmodellen. Låter lite brysk men vi har ju pratat om det här 1000 gånger. Helst du å jag!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hotpistons » 10 okt 2011, 13:12

Min underdel är från en 534a och tillverkad -85 det vet du ju..
Möjligt att hålen skiljer lite på typ 583 vet inte. Har inte mätat och kollat.
Jo jag vet ju turerna kring 503 etc etc..
Tänkte mer på det att det då inte är mycket att glädjas över att ha en 534,537 längre då utbudet nu är hur stort som helst.
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 10 okt 2011, 14:49

Om BC finns kvar om fem år och kanske har dubbelt så många startande som i fjol ??? tänk det senariot.. Vad tror ni en 454-537 kommer att kosta då ? förmodligen skit mycke.. Jag hoppas iafa att BC ska vara någoting där alla ovaset inkomst ska kunna vara med och fajtas om en pall plats. Som Marino skrev fortsatt gör vi det här för att det är kul å ska vara enkelt och billigt. är ju hyffsat rätt sätt att gå framåt tycker då jag.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 10 okt 2011, 14:51

Personligen har jag inte en enda pryl på min egen maskin som är nyare än 1980 kanske jag oxå bör tilläga.. Men den lär nog hamna långt ner på placerings listan däremot ;)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Gunnar » 10 okt 2011, 17:41

Evervärst 444 skrev:Personligen har jag inte en enda pryl på min egen maskin som är nyare än 1980 kanske jag oxå bör tilläga.. Men den lär nog hamna långt ner på placerings listan däremot ;)
kan det inte vara så att du kör fel märke? :mrgreen:

Jag tror det kommer att spåra ur mer och mer, det finns alltid dom som vill vara värst. jag kör då bara för mig själv, de är inte så noga vilken klass jag kör. Jag tycker de är kul att skruva/justera och sen köra och se om det gick nå fortare.
Jag har kapat tiden på varje tävling och de är ju kul.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 10 okt 2011, 18:07

Gunnar skrev:
Evervärst 444 skrev:Personligen har jag inte en enda pryl på min egen maskin som är nyare än 1980 kanske jag oxå bör tilläga.. Men den lär nog hamna långt ner på placerings listan däremot ;)
kan det inte vara så att du kör fel märke? :mrgreen:

Jag tror det kommer att spåra ur mer och mer, det finns alltid dom som vill vara värst. jag kör då bara för mig själv, de är inte så noga vilken klass jag kör. Jag tycker de är kul att skruva/justera och sen köra och se om det gick nå fortare.
Jag har kapat tiden på varje tävling och de är ju kul.
Kör lite olika märken! yamaha;) ski doo och arctic cat!

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Gunnar » 10 okt 2011, 18:11

kan väll säga att jag kör articcat ibland också...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 10 okt 2011, 18:20

Gunnar skrev:kan väll säga att jag kör articcat ibland också...
:thumbright:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 10 okt 2011, 19:01

Vi ska diskutera denna fråga på annat sätt än forumet för här skriver 5st vad dom tycker. Så vi kan göra klart med hur vi ska ha de framöver. Då kan vi ju också diskutera om de är oki å ha foder från 583 tex.. Alltså moderna borrningar som inte existerade då.. Eller de kanske man använde? Vi ska också göra en rutin för hur man anmäler missförhållanden om man upptäckt någon som fuskar osv. Är ni rädd att bygga bort er? Gör de inte då! Typ specialframvagnar som inte fans osv..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 10 okt 2011, 20:05

marino carlsson skrev:Vi ska diskutera denna fråga på annat sätt än forumet för här skriver 5st vad dom tycker. Så vi kan göra klart med hur vi ska ha de framöver. Då kan vi ju också diskutera om de är oki å ha foder från 583 tex.. Alltså moderna borrningar som inte existerade då.. Eller de kanske man använde? Vi ska också göra en rutin för hur man anmäler missförhållanden om man upptäckt någon som fuskar osv. Är ni rädd att bygga bort er? Gör de inte då! Typ specialframvagnar som inte fans osv..

Hur svårt kan det vara ?

Man sätter regler för att dom ska följas. Vi säger väl årsmodell fram till -85 och då måste väl det vara det som gäller punkt............ inte -86 eller nyare. Jag håller inte med dig Marino om att vi ska acceptera motorer som är nyare än -85, sen förstår jag också att det är svårt att kontrollera men målet måste va att hålla stenhårt på detta, annars kommer det att barka iväg.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 10 okt 2011, 20:34

mogge skrev:
marino carlsson skrev:Vi ska diskutera denna fråga på annat sätt än forumet för här skriver 5st vad dom tycker. Så vi kan göra klart med hur vi ska ha de framöver. Då kan vi ju också diskutera om de är oki å ha foder från 583 tex.. Alltså moderna borrningar som inte existerade då.. Eller de kanske man använde? Vi ska också göra en rutin för hur man anmäler missförhållanden om man upptäckt någon som fuskar osv. Är ni rädd att bygga bort er? Gör de inte då! Typ specialframvagnar som inte fans osv..

Hur svårt kan det vara ?

Man sätter regler för att dom ska följas. Vi säger väl årsmodell fram till -85 och då måste väl det vara det som gäller punkt............ inte -86 eller nyare. Jag håller inte med dig Marino om att vi ska acceptera motorer som är nyare än -85, sen förstår jag också att det är svårt att kontrollera men målet måste va att hålla stenhårt på detta, annars kommer det att barka iväg.
Amen....
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hotpistons » 10 okt 2011, 21:01

Hmmm men får jag använda foder från en rotax 335 då ??? :mrgreen:
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 10 okt 2011, 21:17

marino carlsson skrev:Vi ska diskutera denna fråga på annat sätt än forumet för här skriver 5st vad dom tycker. Så vi kan göra klart med hur vi ska ha de framöver. Då kan vi ju också diskutera om de är oki å ha foder från 583 tex.. Alltså moderna borrningar som inte existerade då.. Eller de kanske man använde? Vi ska också göra en rutin för hur man anmäler missförhållanden om man upptäckt någon som fuskar osv. Är ni rädd att bygga bort er? Gör de inte då! Typ specialframvagnar som inte fans osv..
Håller med men tror man får lite problem med att det finns nog lite olika alt på lösningar på motorer tex bigbore , svårt att det fanns till.
några skotrar specielt om de började tillverkas runt 84-85 oavsett märke inte bara rotax.
alt är att tillåta valfria trimningar på cyllar som det står bara prylarna är -85.
vet ej tex yamaha/polaris/Artic cat om de fanns bigbore då?? finns det att verifiera?? kan tänka mig det finns någon uppborrad/omfodrad skoter här och där för det ligger ju lite i utmaningen att få gamla bettan att gå fortare :-)

Ett realistiskt mål kan vara att hålla prylarna från 85 och nerått sedan valfri trimning, det har ju körts bigbore etc redan och motor alt som inte fanns men dock med tidsenliga grejor
Tror personligen inte det skiljer sig så mycket effekt mäsigt från en 74mm borr(tror jag det var) till dagens 76mm som det fanns på vissa 537er som gjordes från decker (speciela kolvar).
Genom att det byggs egna lösningar på motorer både här och där så känns det svårt att förbjuda egna lösningar/alt använda de foder som passar för just det bygget, man kan ju faktist använda många olika foder(alla dess märken) och göra nästan som man vill på just sin egen skoter 8).

antingan måste man hålla sig till det som original fodret tillåter (alla märken)eller så kan man om man kan försöka pula dit något annat som inte alltid är så lyckat :-) bara cyllar håller -85

´Men låt Chefen skriva vad som gäller sedan är det bara att följa och lika för alla..........

Ska uppdatera mig lite (kollade av några gamla mail) decker gjorde ett 580 kit back in the days..... men behövde tydligen någon speciell kolv fodren blen väldigt tunna men var det race så var det

)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 11 okt 2011, 04:59

Jag vill inte förbjuda någon att mixtra, det är halva hobbyn. Jag vill heller inte att folk ska ruinera sig för att bygga motorer men jag vill inte att folk ska komma med saker som inte fanns 1985.

Enligt min mening så anser jag att är det samma 88 som 85 har det ju ingen som helst betydelse mer än att det är lättare att få tag i grejor vilket i sin tur innebär billigare.

Som jag tidigare skrivit så tycker jag det är ok att använda tex rotax 377 tills HO cylindrarna kom som då automatiskt skjuter 377:an från SS:ens 40hk till 60hk

Eller kör man Yamaha så spelar de väl ingen roll om man har en 86:as SRV motor eller inte.

Däremot chassiemässigt så är det stenhårt att chassiet skall vara en 85:a eller äldre. Det är av den enkla anledning att annars kommer det krylla av ybersnabba maskiner som skulle göra att den äldre skaran snabbt blev oaktuell. Nu är det grattis till dem som hittat en 85 eller äldre Phazer eller Polaris osv om man nu tycker det är bra maskiner för sin klass.

Finns det inte en poäng i vad jag säger?

Men för min personliga del kan jag gärna sätta ett gravt krav på 85 på varenda pryl men då var de nog så att halva startfältet fick riva isär sina maskiner och börja om från början.

Vi kan givetvis skriva in i reglementen att maskiner skall behålla sin cc sånär som på maxborr för originalfoder osv. Som sagt berör det mig inte personligen i ryggen då det är helt utanför mitt egna område och vilket som skulle mina egna maskiner aldrig spela någon roll för sättandet av reglementet.

Det är väl den stora skillnad mellan mig och er för det flesta ser om sitt eget hus vilket jag förstår på alla sätt å vis. Därav min roll att gallra och få ihop något som alla i slutändan kan trivas med. Men det är inte lönt att hacka på reglementet å leta alla kryphål man kan tänkas leta åt för det gör mig inte på bättre humör. Helst när man vet att det är i syfte att just få påpeka att man kan fuska!

Använd sunt förnuft, det kommer man långt på. Förstår man inte gör man som alla andra som inte sitter å skriver här. Då ringer man å frågar vilket fungerar alldeles ypperligt det också.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hotpistons » 11 okt 2011, 09:34

OM jag ifrågasätter ifall det är oki att använda motorer från -89 är väl syftet inte att fuska!!!
Det står ju så i reglementet och jag undrar om det verkligen är oki. Men nu VET jag ju att det tydligen är så.
Och då ett reglemente är en tolkningsfrång kan du ju inte bli irriterad å på dåligt humör för att jag ifrågasätter saker??
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 11 okt 2011, 09:55

Snälla Erik.. Du vet vad som gäller. Tyd bara bibeln rätt å enkelt..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Linka » 11 okt 2011, 10:09

Ja sluta fubba nu Erik. :mrgreen:
#108

Skriv svar