Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 05 okt 2011, 12:32

Bara för allas skull och lite klargörande, ifjol stodd et chassie/motor/boggie (inim årtalsbegränsningar), resten fria uppdateringar av bromsar ,pipor , förgasare etc
Då återstår ju frågan är detta en ändring eller är det bugg i systemet?
antar man får fortsätta använda fria variatorer,gasare, pipor etc iofs så fanns ju det mesta redan -85 men ska man hålla årtalet så blir det kärft för många......om man inte hittar NOS prylar??
jag är säker halv dumm nu men återstår lite frågetecken än för mig :?:
Stora Racer -85, 401cc och uppåt, LC/FA/FC, Framvagn, Fri ombyggnad till framvagn (clonebyggen, ej ex termosar på en EX 440 etc), Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 05 okt 2011, 12:51

Jodå, skidor får man byta ut och dem står ju även med under modifieringar men inte i standardklasser.

Boggietyp, Motortyp, Chassie är de tre viktiga punkterna som skall vara före 1985.

Varför jag skriver motortyp är för att om du har en exakt likadan motor från 87 som en 85, alltså inga skillnader överhuvudtaget så är det inga problem att använda motorn. Detta handlar om tillgänglighet. Dock varför inte en 86:as Formula MX eller en INDY eller en Phazer eller liknande får användas om än de inte skiljer sig från sina bröder från 1985 är endast anledningen att hålla nere antalet maskiner av den kaliber.

Alltså, det är i stort sett inga ändringar på detta jämfört med tidigare år. Vi har bara skrivit in att det tex är tillåtet att byta skidor om det är det å står de inte med så finns de inte uppräknat i din klass.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 05 okt 2011, 13:15

Toppen då kan jag pusta ut och slippa dyra inköp :thumbright: då fick man ny energi för fundera på vilken skoter man ska åka med i vinter........ ;) och fram med hammaren och rikta upp lite

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 05 okt 2011, 16:20

Jajjemen.. bara att slå på radion å plocka fram skiftnyckeln. Hoppas att alla börjar förstå regelverket!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Gunnar » 05 okt 2011, 17:23

om allt är från 78 men typ cylindrarna är från 85 i vilken klass åker man i då?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Invader » 05 okt 2011, 20:26

"Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna)"
Tror många misstolkar att ( inom årtalsbegränsningarna) gäller hela meningen, när det bara gäller boggien..
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 05 okt 2011, 21:36

Gunnar: Om cyllarna fanns 78 i samma utförande som 85, alltså som en Rotax 503 tex så får du åka i 76-79 men är de så att det kom en helt ny cylinder till 80-85 års modell så får du åka i 80-85. Tex om du har en 78:as EX 440 med Phazer cylindrar..

Jag gör en ändring där.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Gunnar » 05 okt 2011, 21:48

okej, då är jag me.
De kommer bli otroligt spännande första tävlingen.. längtar!

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 05 okt 2011, 21:51

Nu har jag uppdaterat texten och förtydligat boggie å de.. läs första inlägget.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 08 okt 2011, 13:56

En liten fråga som säkert går att få svar på om man söker! Får man bygga om boggien med delar från en nyare boggie ? exembelvis ta stag och kanske dämpare osv ?? Är rätt tjorvigt att bygga om en Eltigre boggi för standard matta då den både måste förlängas och bredas. därför har jag en ide om att ta vissa delar där det är kritiskt från en nyare JAG eller Cougar boggie. Man ser ju vissa clone maskiner med helt egen konstruerade boggisar, med andra ord dom är inte från 1985 utan 2011 or.

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 08 okt 2011, 16:55

Evervärst 444 skrev:En liten fråga som säkert går att få svar på om man söker! Får man bygga om boggien med delar från en nyare boggie ? exembelvis ta stag och kanske dämpare osv ?? Är rätt tjorvigt att bygga om en Eltigre boggi för standard matta då den både måste förlängas och bredas. därför har jag en ide om att ta vissa delar där det är kritiskt från en nyare JAG eller Cougar boggie. Man ser ju vissa clone maskiner med helt egen konstruerade boggisar, med andra ord dom är inte från 1985 utan 2011 or.
men dock modell från -85.så länge det ej är längre dämpare och annat som ger fördel i längre fjädringsväg kan du säker ta en bättre beg dämpare ????
Avsende clone så är det ju boggisar ändå som fanns innan 85 ,och inom dragracing och oval så anpassades boogie efter underlag för tex komma med en oval boogie i backe är ingen hit...... därför finns det en massa olika modeller på marknaden.
tips är att ta en yama boogie/polaris de funkar bra i tö o snö.
Det är en liten vetenskap för att bygga en boogie som fjädrar rätt så matta inte slakar etc

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 08 okt 2011, 21:09

Helt riktigt som Haggla säger.. Du får inte förändra för mycket så du helt plötsligt har fjädringsväg som en modern skoter. Jag förstår vart du vill komma men som tur är finns det nya stötdämpare som är kort också.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Evervärst 444 » 08 okt 2011, 22:42

marino carlsson skrev:Helt riktigt som Haggla säger.. Du får inte förändra för mycket så du helt plötsligt har fjädringsväg som en modern skoter. Jag förstår vart du vill komma men som tur är finns det nya stötdämpare som är kort också.
Ok jag förstår helt är igentiligen inte ute efter att förbätra dämpningen, då tävlingarna jag har planer att köra är Dragrace och kanske snöoval :) av 4 punkter boggien måste bredas för att få rätt bred melan slidsen, så är det enda problematiska stället just vi främre "fjädringsfästet" min tanke var att byta ut det mot en från en JAG eller Cougar från typ 93? som jag tror var året dom gjorde om för standard matta.. Men men probelm är till för att lösas, svarv och fräs finns i garget så nog vet jag det löser sej :) hade bara vart så otorligt mycke mer tidseffektivt :thumbright:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 08 okt 2011, 23:17

Se bara till att du inte kommer med en M10 boggie hemmabyggd så är de nog inga problem att man löser ett problem hemma med svetsen å nå smådelar. Fortsatt gör vi det här för att det är kul å ska vara enkelt och billigt. De kommer jag aldrig släppa på oavsett om någon står å hoppar å studtsar å är förbannad för att du har ett stötdämparfäste från en 93:as arctic!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av spider66 » 08 okt 2011, 23:57

Är en Wahl Bros boggie laglig?
02-818AWeb-01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 09 okt 2011, 02:40

Jag skulle då inte hoppa dig harmynt i ryggen för att du använde den.. Det är ju det där med fjädringen som alla vill komma ifrån. Dragrace å Oval är de ju inte samma problem åt de hållet.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Team Lillsia » 09 okt 2011, 11:43

En liten fundering.

Om vi säger att jag står anmäld som förare till en del tävling och dagen innan start får jag nått slags förhinder typ stukad höft eller nått annat som gör att jag känner att de vore obehagligt att genomföra tävlingen.
Får jag då sätta någon annan lämplig förare från mitt Team på skoter istället för mig och att han löser licens och etc?
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 09 okt 2011, 12:05

Vi har aldrig varit omöjlig men alla ska ha med sig att det kan bli fel osv när man gör ändringar i sista sekund å det får man leva med.

Speakerpapper osv är ju alltid redan utskrivna likaså sekretareatspapper/datalistor. Sen måste vi komma ihåg att det inte är du som kör när vi lägger poängen till cupen osv för att inte du ska få poäng för att någon annan kör din skoter.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Team Lillsia » 09 okt 2011, 13:13

okej glasklart ;)
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hotpistons » 09 okt 2011, 22:45

En fundering till då.. I stället för att leta världen runt för att hitta en 534 alt 537a el så skulle man i stället kunna smacka ner... säg en 89as 583a pula på 521 cyllar från kanske en plus eller liknande å vips så behövde man ju plötsligt bara leta i hyllan... ???
Åsså blev de ju inge märkvärdigt att man lyckats få tag på en 537..
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Skriv svar