Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hotpistons » 11 okt 2011, 10:09

De va ju inte det som va funderationen. jag har min 534 från -85 å den ska jag använda. så jag är inte orolig för det.. :D
Det är inte för min skull som jag frågar...
Jag ville ju bara få det verifierat hurvida det va oki eller inte med en motor från typ -89
Men eftersom det bara är jag som reagerar så verkar det ju inte vara några konstigheter med det..
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 11 okt 2011, 10:19

Är det exakt samma som en 85:a så tycker jag det är ok. Annars måste vi riva många maskiner dessutom.. Det är lite besvärligt och dyrt för många.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 11 okt 2011, 12:38

Bara en dumm fråga igen då får man åka med mindre cc än vad orginalet är?? det borde gå igenom då :-)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 11 okt 2011, 15:30

Jo de gå bra å köra en 250 i Stora Racer men till vilken nytta? Finns de en klass för maskinen så ser jag att man kör där.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Fox Trac
Inlägg: 137
Blev medlem: 10 feb 2009, 14:47
Ort: Junsele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Fox Trac » 11 okt 2011, 17:29

För alla motorbyggare Här är de bara Å beställa !! Inom års mod begr Å allt :idea:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fox Trac 67-68 ? LLOYD LS400 "386cc"
Sno-Fury mk II Wankel 303cc SC 14
SNO-TRIC Wankel 303cc SC 14
Sno-Fury huv+div+Wankel 303cc
YAMAHA EX 440 79 "20 år på en lägda"

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 11 okt 2011, 18:17

Hotpistons skrev:De va ju inte det som va funderationen. jag har min 534 från -85 å den ska jag använda. så jag är inte orolig för det.. :D
Det är inte för min skull som jag frågar...
Jag ville ju bara få det verifierat hurvida det va oki eller inte med en motor från typ -89
Men eftersom det bara är jag som reagerar så verkar det ju inte vara några konstigheter med det..
Tycker fortfarande inte att det är oki.

Men utbudet blir ju ofantligt mycket större, det kan inte bli nåt problem att fylla lilla Lc med 400:a kubikare :thumbright:

I övrigt så håller jag med Erik, fler kan ju tycka till i frågan.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 11 okt 2011, 18:44

marino carlsson skrev:Jo de gå bra å köra en 250 i Stora Racer men till vilken nytta? Finns de en klass för maskinen så ser jag att man kör där.
menade ev nerfodring av cyllar till mindre CC typ de 537 jag har hemma som är 500cc det blir ju int std men ibland råkar man ha prylar liggandes på hyllan som passar bra till lite olika projekt och nästan färdig för att köra med de gamla åttitals grejorna.........

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 11 okt 2011, 20:09

Det är ju heller ingen standarklass..

Glöm inte heller att ju mer avancerade regler desto mer avancerade koller måste vi ha.

GLÖM INTE GRUNDTANKEN.. För det kommer inte jag göra.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

jonsa
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2010, 22:56
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av jonsa » 15 okt 2011, 23:36

En liten fundering bara. Burkarcupen vs SM status. Skulle det inte vara kul?
TEAM SORK # 19

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 16 okt 2011, 00:35

jonsa skrev:En liten fundering bara. Burkarcupen vs SM status. Skulle det inte vara kul?
De är SM status numer på BC :thumbright:
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 16 okt 2011, 22:02

Tror Jonsa måste varit på semester ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 30 okt 2011, 14:01

Vi måste göra en uppdatering och förtydligande gällande fri modifiering inom årtalsbegränsningarna. Vissa förstår inte poängen så vi måste prata tydligare. Men spika vidare ni som fattat poängen.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 30 okt 2011, 15:18

Kan ju vara bra att spika något en gång för alla så det är glasklart alla har åsikter och lösningar på olika alternativ och just nu lämnar ju detta upp till byggaren att berömma men för min del är det huvudsaken att man har något att gå efter sedan vad och hur spelar ingen roll men känns som det måste till något glasklart asp och spikas i sten.
Antingen std motorer/chassie utan kompromisser eller så fri ombyggnad av vad som tävlades med tom 85 då. Dvs inga andra cyllar etc på motorer utom det som satt på resp motor +fri trimning eller så får var och en bygga vad fantasin sätter gränser så länge resp delar fanns 85 då dvs kan ta en 87as phaser delar eftersom de fanns med samma till tillverkni 85.
Har skälv redan en färdig orginal motor så inga problem men alltid roligt bygga custom grejer:-) med gamla delar
Stefan

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 31 okt 2011, 06:30

Jag jobbar på ändringarna men en ändring är iaf att för att hålla nere vansinnesmaskinerna så håller vi allt som kyls av någon form av läsk till strikt 85 på motordelar. Det innebär att vev, vevhus, cylindrar, toppar skall vara av 85 års modell.

Vad hade man för största big bore kit på tiden före 85 till respektive märken?

Fläktmaskinerna och F/A börjar ha närma sig sin topp av vad som går få ur dem så där kör vi på att modellen skall ha tillverkats före 1985 och inga prestandahöjjande uppdateringar får ha skett.

Skall förtydliga detta i reglementet också.

Sen måste vi förtydliga ämnet kring ombyggnad till framvagn. Har ni några förslag på hur och vad man skulle kunna tillåta och skall man sedan få bygget godkänt på något vis? Obligatorisk besiktning av dessa maskiner?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 31 okt 2011, 10:10

Känns som du är rätt ute :thumbright: Vad jag vet om rotax 521 serien var det enda som fanns decker hade ett kit med 76mm kolvar men då var fodren löv tunna och inge att rekommendera tror jag.
Vad gäller framvagn kan ju det vara så att så länge det är seriöst gjort och ser säker ut så borde det vara godkänt och kanske förslagsvis bara tittas/ besiktas 1 ggn sedan anse maskinen ok för burkar tävlande för all framtid :D
Ska ändå tillägga att kanske man ska godkänna det som fanns 85 om det även tillverkades med samma tillverknings nummer etc typ till 87-89 för vet ej hur det är med typ yamaha etc om phazer (som exempel) hade någon ålders betäckning på cyllar, block etc för annars blir det svårt att avgöra för resp modell som tidigare disk och då godkänns vissa och andra inte och det ska ju vara rättvist.
kan ju hända burkar cupen tjänar på det i vissa klasser då det är enklare att få fler tävlande medans andra tycke det är fel men kan man inte verifiera vissa modeller är det nog svårt att förbjuda exakt samma saker som fanns 85 som tex 87.

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 31 okt 2011, 17:21

Man kanske skulle sätta max 440cc eller 500cc som gräns i stora läske maskiner, då slipper man diskutioner med 521er, bigbore motorer mm.
Men baksidan med de är väll att en del måste byta sina motorer som dom lagt en del krut och pärninga på isf.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 31 okt 2011, 18:29

Phazer-85 skrev:Man kanske skulle sätta max 440cc eller 500cc som gräns i stora läske maskiner, då slipper man diskutioner med 521er, bigbore motorer mm.
Men baksidan med de är väll att en del måste byta sina motorer som dom lagt en del krut och pärninga på isf.
Inte för att vara oförskämd men tror samma problem finns hos yama.,polaris etc åkarna, vad gäller 521 så ser man exakt vad för modell det är och om det är en 534,537 eller nyare block genom att titta på den i 2 secunder så inga problem med det , däremot tror jag det är lättare med en yama och överlag de som har kåpor att ta fel årsmodell" eftersom det döljs av just kåpor etc, men tror ej någon medvetet fubbar.
Disk har ju vart att om man får göra större borr eller ej alt egna lösningar på motorer, för egen del skulle de vara kul göra en bigbore 537 vilket jag kommer ändå för privat bruk och se vad den kan leverera.

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 31 okt 2011, 19:17

Haggla skrev:
Phazer-85 skrev:Man kanske skulle sätta max 440cc eller 500cc som gräns i stora läske maskiner, då slipper man diskutioner med 521er, bigbore motorer mm.
Men baksidan med de är väll att en del måste byta sina motorer som dom lagt en del krut och pärninga på isf.
Inte för att vara oförskämd men tror samma problem finns hos yama.,polaris etc åkarna, vad gäller 521 så ser man exakt vad för modell det är och om det är en 534,537 eller nyare block genom att titta på den i 2 secunder så inga problem med det , däremot tror jag det är lättare med en yama och överlag de som har kåpor att ta fel årsmodell" eftersom det döljs av just kåpor etc, men tror ej någon medvetet fubbar.
Disk har ju vart att om man får göra större borr eller ej alt egna lösningar på motorer, för egen del skulle de vara kul göra en bigbore 537 vilket jag kommer ändå för privat bruk och se vad den kan leverera.
De var bara ett exempel Helge...kändes bara som att det mesta av diskutionerna har florerat just kring de jag nämnde....tanken var väll att lufta idee´r på denna tråd :thumbright:

Kåporna på Phazern döljer iaf inga tillverknins nr...
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 31 okt 2011, 21:15

Jo men em rotax döljer inte direkt något åter igen ser du lätt vad det är o tror vi alla glömmer bort att det finns mer än rotax men det är väl så att det är mest vi som luftar våra tankar öppet om möjligheter
Skälv är jag sugen på bygga en dråpare i lilla räser men blir det ändrade regler nu avstår jag för man vill ju inte ev få klagomål om det skulle gå bra som med txl jag åkte 2 gånger med ifjol :-)

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 31 okt 2011, 22:38

Henke skrev:Varför inte max 440cc ;)

Så vi med 433cc hänger med

Det fanns nog en baktanke när de förbjöd 440 på tidiga 80talet , det gick för fort.
Justerar du den rätt så garanterar jag du hänger med länge......... ;)

Skriv svar