Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Pantera 5000
Super sponsor
Super sponsor
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jan 2009, 18:38
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Pantera 5000 » 31 aug 2011, 08:51

Vad händer med Stora Fläkt Veteran Mod 76-79??
1 st Arctic cat Pantera 5000
Arctic cat F6 EXT -04, John Deere Sportfire -82

http://www.pro-tec-sweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilton
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 mar 2011, 08:38
Ort: Hörnefors

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hilton » 31 aug 2011, 10:21

Om man skulle vilja åka med en 377a med dubbla gasare och pipor, vilken klass åker man isf?

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av holmgren » 31 aug 2011, 14:44

du borde ju få köra i ganska många klasser där trim ä tillåtet, men inte en stånk, lilla fläkt standard,damernas, sen äre ju bara kolla vart din skoter passar in med din års modell.
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 31 aug 2011, 16:49

marino carlsson skrev:Enstånk mod - luftkylda Crosscyllar tillåts eller inte? (Ni som kör lilla fläkt std etc behöver inte yttra er)
Lilla fläkt std - som förra året
Tjejklassen - fläkt eller F/A, framvagn
Retro Veteran - som förra året
Stora fläkt std - som förra året
Stora fläkt vet - som förra året
Stora fläkt mod - som förra året
Lilla racer - Upp till 400cc, dubb och fri framvagn
Stora Racer - 401cc och mer, dubb och fri framvagn

Satt å läste igenom tråden från början och hittade flera fina infallsvinklar som jag grubblat igenom.
notera också att isf blir de ju ren lilla fläkt std igen också.
Pga att vi kan diskutera detta fram och tillbaka hundra miljoner gånger så är det dags att komma fram till ett beslut och jag är beredd att testa detta reglemente ett år för att se hur det faller ut.
L/C är ju klart fördelaktigt då det handlar om ren effekt men då är det ju skitenkelt om man inte vill köra mot L/C maskiner. Då skaffar man en bladstudsare istället. På alla tävlingar där det handlar om körteknik så är jag övertygad att herr Mikael Larsson tex hänger på vilken Stora L/C maskin som helst.
Brännan och funnycar åkte ju supertider med sina F/A maskiner så nog går de få pulver i fläkt och f/a också.

Ni ser att de är en del ändringar i övrigt också så ge några kommentarer på detta så får jag höra. Snart kommer jag slå klubban i bordet så vi får börja bygga.
Hej hopp, jag får bara det här till nio klasser (jojo räkna de kan han :shock: ) kanske att det är tryckfelsnisse som varit framme eller är de så ni grubblar på en tionde klass.
Kan väll tycka att de blir lite mer ojämnt om vi hårfläktar ska åka stora lc kontra lilla men är det så det bestäms så rättar jag mig i ledet, få ta de som en utmaning, som sagt de är inte bara oval och dragrace vi åker.

De borde ju ändå funka med en storafläkt supermod som Lindner var inne på med endast Phazrar, SRV, Lynx 3300, Polaris osv + att man tillåter dubb även här. :thumbright:
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

txl 340
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 mar 2011, 19:49
Ort: Täfteå
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av txl 340 » 31 aug 2011, 20:53

Hej. sitter o läser alla inlägg om klasser. Jag personligen skulle inte ha något emot att köra som förra vintern,lilla lc o stora fläktmod.
hellre det än att inte köra alls.Tror dom flesta i lilla lc håller med.ser fram emot att nypa nån phazer eller srv......
Mvh Mats TXL 340 #60

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 31 aug 2011, 21:40

Ska man köra som förra året ska man nog inte kalla klassen Lilla LC för det blir väldigt missvisande.

Ja grubbla kan man ju göra för att släppa till en 10 klass men jag ser inte underlaget för det.

Å att det inte bara är oval å dragrace gör att jag kan tänka mig att tvinga in en SRV eller Phazer i Stora LC (Stora Racer). Cupen och reglementet är ju uppbyggd så att man ska ha samma skoter och samma förare på alla tävlingar för att få cuppoäng. Detta gör ju att man måste välja rätt skoter för att kunna vilja vinna cupen. Är man inte intresserad av att vinna cupen utan att vinna varje enskild tävling så kanske man måste tvinga sig att köra olika maskiner då tävlingsformerna skiljer sig i vad som lämpar sig bäst.

Som det ser ut i sista klassindelningsförslaget så kör man isf lilla racer med föredetta Lilla fläkt Mod maskinerna. Viktigt är att om det finns en klass för maskinerna man kör så kör man där. Man väljer inte en annan klass bara för att.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 31 aug 2011, 21:49

marino carlsson skrev:Ska man köra som förra året ska man nog inte kalla klassen Lilla LC för det blir väldigt missvisande.

Ja grubbla kan man ju göra för att släppa till en 10 klass men jag ser inte underlaget för det.

Å att det inte bara är oval å dragrace gör att jag kan tänka mig att tvinga in en SRV eller Phazer i Stora LC (Stora Racer). Cupen och reglementet är ju uppbyggd så att man ska ha samma skoter och samma förare på alla tävlingar för att få cuppoäng. Detta gör ju att man måste välja rätt skoter för att kunna vilja vinna cupen. Är man inte intresserad av att vinna cupen utan att vinna varje enskild tävling så kanske man måste tvinga sig att köra olika maskiner då tävlingsformerna skiljer sig i vad som lämpar sig bäst.

Som det ser ut i sista klassindelningsförslaget så kör man isf lilla racer med föredetta Lilla fläkt Mod maskinerna. Viktigt är att om det finns en klass för maskinerna man kör så kör man där. Man väljer inte en annan klass bara för att.
Som sagt, de blir en härlig utmaning med Phazern...ja..dom andra åxo för den delen som väljer att åka fläkt i Stora racer, den här klassen blir ju egentligen som modifierat va för några år sedan.

Bara de klubbas nån gång så vi kan börja mecka på allvar.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 31 aug 2011, 21:56

Klubban kommer vina inom ett par dagar så den som har åsikter eller känner någon som har åsikter, se till att få fram dem nu..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Hotpistons » 31 aug 2011, 23:40

vars hamnar nu dom där super mega mod storafläkt ? i stora lc eller har jag missuppfattat det ?

Å ang lilla fläkt vad blir det för klass egentligen ? krokig makaron till en sne... mixtra lite.. orginal..

jag kan ju tycka att om jag har fixat till ett par 377 cyllar från nån butrix lynx eller nått och gjort dom som ett par cyllar från en citation ss... ja då har jag ju bara mixtrat lite... och då är det ju bara orginal cyllar till en just sådan. Eller ??
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av holmgren » 01 sep 2011, 14:35

du få gräva fram en ss då är inga problem.
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 01 sep 2011, 17:31

Supermod = framvagn, Max 400cc L/C, Fri cc FA/FC, Dubb -85 ?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 01 sep 2011, 18:04

marino carlsson skrev:Supermod = framvagn, Max 400cc L/C, Fri cc FA/FC, Dubb -85 ?
Haha..tror att ett moln med beslutsångest har svept in över vissa delar av Lycksele... ;) :thumbright:

För mig spelar de faktiskt ingen roll om jag kör stora/lilla racer eller supermod, kommer att bli kul vilket som men jag har garderat mig en aningens.
De blir säkert lite liv från en del håll om vi med storkubiks höjfläktarn ska forsätta i den klassen men gärna för mig, många av lc 340isarna har ändå sagt att dom vill forsätta med oss, så för mig är valet fritt.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Jocke H
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jan 2009, 14:24
Ort: Ö-vik

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Jocke H » 01 sep 2011, 19:57

Enstånk mod - luftkylda Crosscyllar tillåts eller inte?
Vad säger ni som åkte Enstånk mod i fjol om det?
Eftersom det redan körts med en sådan maskin, verkar det inte ha stört er allt för mycket. :?:

Skulle va skoj att försöka snickra ihop nåt skoj med en crosscylle.
Troligen lär man inte ens vara i närheten av Topp filarna på bana i denna klass.
Men va spela de för roll bara man ha roligt!
Everest340 -77 (TNT)
Blizzard5500 -79
Citaition3500 -79
49Ranger -12

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Haggla » 01 sep 2011, 20:16

Jocke H skrev:Enstånk mod - luftkylda Crosscyllar tillåts eller inte?
Vad säger ni som åkte Enstånk mod i fjol om det?
Eftersom det redan körts med en sådan maskin, verkar det inte ha stört er allt för mycket. :?:

Skulle va skoj att försöka snickra ihop nåt skoj med en crosscylle.
Troligen lär man inte ens vara i närheten av Topp filarna på bana i denna klass.
Men va spela de för roll bara man ha roligt!
du få låna nån L/C av mig :-)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Holländaren » 01 sep 2011, 20:48

Jocke H skrev:Enstånk mod - luftkylda Crosscyllar tillåts eller inte?
Vad säger ni som åkte Enstånk mod i fjol om det?
Eftersom det redan körts med en sådan maskin, verkar det inte ha stört er allt för mycket. :?:

Skulle va skoj att försöka snickra ihop nåt skoj med en crosscylle.
Troligen lär man inte ens vara i närheten av Topp filarna på bana i denna klass.
Men va spela de för roll bara man ha roligt!
Vet att här i byn så har vi då ingenting emot det :) Bara kul med specialbyggen!
Sen var det ju även snack om LC skotercyllar och även det ska väl gå bra :)
Men som sagt, årsmodellsbegränsning 85 o äldre måste gälla även för dom delarna.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Bennet » 01 sep 2011, 21:10

Vet inte riktigt vad jag tycker om crosscylindrar och lc, crosscylindrar förbjöds ju av någon anledning men uppfattning om dom kanske är ändrad nu.
Hur det än kommer att bli så kommer jag då att köra på som vanligt gissar jag.
Jocke H skrev:Eftersom det redan körts med en sådan maskin, verkar det inte ha stört er allt för mycket. :?:
vad har man nu missat, vilken motor syftar du på?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 01 sep 2011, 21:12

Phazer-85 skrev:
marino carlsson skrev:Supermod = framvagn, Max 400cc L/C, Fri cc FA/FC, Dubb -85 ?
Haha..tror att ett moln med beslutsångest har svept in över vissa delar av Lycksele... ;) :thumbright:

För mig spelar de faktiskt ingen roll om jag kör stora/lilla racer eller supermod, kommer att bli kul vilket som men jag har garderat mig en aningens.
De blir säkert lite liv från en del håll om vi med storkubiks höjfläktarn ska forsätta i den klassen men gärna för mig, många av lc 340isarna har ändå sagt att dom vill forsätta med oss, så för mig är valet fritt.
Jo jag har en del beslutsångest därför jag presenterar lite olika tankar att tycka till om. Jag har också fått den uppfattningen att Lilla L/C folket var inte allt för brydd över motståndet i F/C maskinerna och när dem inte är så många själv heller så döper jag hellre om klassen för att inte förvirra publiken varför det kör en SRV i en lc klass tex. Bättre med stora klasser istället för många.

Sen nu blir de diskning om man kör vallen på ovalen i vinter ;) Att råka tucha den är en sak men att åka på den gills inte.

Sen döper vi Stora L/C till Stora Racer istället och så får man helt enkelt välja om man vill åka där eller i lilla lc med fläktpjäserna beroende på va man anser sig ha för chanser ;) Alt då man vet att det inte är så många storkubikare på cross osv..

Bennet: Kjell Engströms
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Bennet » 01 sep 2011, 21:23

marino carlsson skrev:Bennet: Kjell Engströms
aaa borde kunnat listat ut att det var den, den motorn är lite i en gråzon enligt mig och tror att det har skrivits om den tidigare här på forumet.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 01 sep 2011, 21:49

marino carlsson skrev:
Phazer-85 skrev:
marino carlsson skrev:Supermod = framvagn, Max 400cc L/C, Fri cc FA/FC, Dubb -85 ?
Haha..tror att ett moln med beslutsångest har svept in över vissa delar av Lycksele... ;) :thumbright:

För mig spelar de faktiskt ingen roll om jag kör stora/lilla racer eller supermod, kommer att bli kul vilket som men jag har garderat mig en aningens.
De blir säkert lite liv från en del håll om vi med storkubiks höjfläktarn ska forsätta i den klassen men gärna för mig, många av lc 340isarna har ändå sagt att dom vill forsätta med oss, så för mig är valet fritt.
Jo jag har en del beslutsångest därför jag presenterar lite olika tankar att tycka till om. Jag har också fått den uppfattningen att Lilla L/C folket var inte allt för brydd över motståndet i F/C maskinerna och när dem inte är så många själv heller så döper jag hellre om klassen för att inte förvirra publiken varför det kör en SRV i en lc klass tex. Bättre med stora klasser istället för många.

Sen nu blir de diskning om man kör vallen på ovalen i vinter ;) Att råka tucha den är en sak men att åka på den gills inte.

Sen döper vi Stora L/C till Stora Racer istället och så får man helt enkelt välja om man vill åka där eller i lilla lc med fläktpjäserna beroende på va man anser sig ha för chanser ;) Alt då man vet att det inte är så många storkubikare på cross osv..

Bennet: Kjell Engströms



De här blir väll bra, en supermod (klart häftigaste namnet) och en Stora racer klass, gillar iden med att de finns möjlighet att köra Stora racer med bigblock fläktarna.
Veckla ut gammkroppen ur fosterställningen och dräm klubban i bordet nu innan ångest molnet kommer på retur....

En fundering, rent teoretiskt borde de va möjligt att åka båda dessa klasser i cupen med ex. en Phazer eller SRV....eller???
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 01 sep 2011, 22:02

Sen nu blir de diskning om man kör vallen på ovalen i vinter Att råka tucha den är en sak men att åka på den gills inte.




Glömde säga att de här va en lysande ide åxo... :thumbright:
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Skriv svar