Diskutioner klasser/regler BC 2011 - nu med nya reglementet

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Diskutioner klasser/regler BC 2011 - nu med nya reglementet

Inlägg av marino carlsson » 15 mar 2010, 20:28

Nu behöver jag eran hjälp att läsa igenom detta för att tillägga/ändra diverse småhål/luckor/tryckfel etc. Klasserna är klara så det är bara små detaljer som kan ändras!! Gör detta så snart som möjligt så vi får spika fast de slutgiltiga.

Mvh Marino


Nya klasser och lite ändringar i reglementet

OBS! Ta dig tiden att läsa allt detta flera gånger om så de inte blir några frågetecken ang detta. Är de så att du drar med dig dina mindre läskunniga vänner in i denna veteranjungel så se till att dom får ta del av dessa regler.

Ett mål att nå för att klasserna ska bevisas vara nog intressanta är att vi skall kunna nå 12st deltagare i varje klass som minimum. Då får vi fulla finalfält i alla klasser.
Det är nu viktigt att ni som deltagit aktivt för att få till dessa klasser ser till att de finns underlag för att köra alla klasser. Når vi inte målen kommer klasserna att strykas framöver!


Nya regler & klassindelningsförslag Burkarcupen Vol 4

Alla förare skall ha tecknad förarlicens/försäkring hos SMS Svenska Motorsportsalliansen vilken då gäller för alla tävlingar som är sanktionerade av SMA. Inkl bil/mc tävlingar. Gäller från de datum den tecknas och ett år framåt. Engångslicenser kommer också att kunna erbjudas på plats för respektive tävling.

OBS! Vid varmkörning skall varmkörningspall med täckande skydd för mattan användas, absolut förbjudet att lyfta upp skotern och varva ur den.

Alla förare skall använda ryggskydd, fasta skor, handskar och godkänd hjälm (Ej ridhjälm eller annan typ av ej motorrelaterad hjälm). Retrohjälmar är dock fortsatt godkänt.

Startnummer ska följa en viss standard (Ca: 15cm höjd ex. svart mot vit eller vit mot svart) då detta med föraransvar inte fungerat. Har många gånger fått påpeka startnumrens utformning och sekretariatet på de flesta tävlingar har klagat på oläsliga/felaktiga startnummer.

Reglerna skall tolkas enligt följande: Det som inte står uppräknat är förbjudet, arrangören besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppkommer.

Alla vitala delar så som Chassie, Motor och Boggie måste komma från årsmodell som matchar klassens årsmodelsbegränsningar. Övrigt uppräknade delar får användas från moderna maskiner. Fri ombyggnad av chassie inom årtalsbegränsningarna.

I alla klasser utom Lilla & Stora L/C samt Stora Tjejklassen gäller bladfjädrat som krav.

I alla standardklasser är det tillåtet att dreva om

I alla klasser utom Lilla/Stora L/C gäller fläkt/fartvindskylda motorer som krav.

I alla klasser utom standardklasserna är motordonationer tillåtet mellan olika kubikklasser, cylinderantal och de märkesrelaterade. I standardklasserna skall originalmotor eller utbytt av samma typ användas. Är de en ET340 skall en ET340-motor användas. Dock i Enstånksklassen är det oki att byta till en motor som saluförts i chassiet. Ex Ockelbo 300 som har haft flera olika std alternativ.

I alla klasser där de fria modifieringarna tillåts gäller att delar av skoterrelaterad härkomst skall användas.

Klassindelning

Lilla Fläkt Tjej -85, 1-2-3cyl upp till 400cc F/C & F/A, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre,dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

(NYHET) Stora Fläkt Tjej -85 1-2-3-4cyl 400cc och uppåt F/C & F/A, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), framvagn tillåtet, matta Max 32mm.

(NYHET) Enstånk Veteran Std -76, 1cyl & Wankel, Fri uppdatering av bromsar, förgasare (1st), motorvariator, styre, dyna, matta Max 32mm. Motordonationer får göras om motoralternativet funnits i modellen. Tex Ockelbo som haft såväl Husqvarna, Sachs, Ilo etc. Inga fabriksracermotorer kan anses vara en standardmotor och tillåts därför inte i denna klass.

(NYHET) Enstånk Mod -85, 1cyl, fri trimning, fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipa, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Lilla Fläkt Standard -85, 2-3-4cyl upp till 400cc, Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, förgasare (dock får inte dubbelförgasare monteras om det inte satt original) matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie.

Lilla Fläkt Modifierat -85, 2-3-4cyl upp till 400cc, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Retro Veteran -75, 2-3-4cyl, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

(NYHET) Stora Fläkt Std -85, 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, skidor, matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie. Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Stora Fläkt Veteran Mod 76-79, 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Stora Fläkt Mod 80-85 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

(NYHET) Bredband -85, minimum 50cm bred matta/dubbelband, Endast F/C eller F/A motorer, fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Lilla LC -85, Upp till 350cc, Framvagn, Fri ombyggnad till framvagn, Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare variatorer, pipor, skidor, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm. (I denna klass går även fläktkylda maskiner med framvagn ex.vis Phazer och SRV.

Stora LC -85, 351cc och uppåt, Framvagn, Fri ombygnad till framvagn, Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare variatorer, pipor, skidor, dyna, boggie (inom årtalsbegränsningarna), matta Max 32mm.

Förare i LC-klasserna måste bära skydd som skall bestå av ett hårt täckande skydd över bröst och rygg för att förhindra kross skador och kropps pungtering. Ett helkroppsskydd för typ motocrosstyp är helt ok att använda. Detta gäller endast Ovaltävlingar där dubb tillåts.
Om dubbmatta används skall stänklapp vara försedd med säkerhetsvajer och stänklappen skall nå hela vägen ner till marken vid obelastat läge.
Vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Särskild besiktning på maskiner som deltar i denna klass.


VIKTIGT! Ordentliga startnummer i år så de inte blir några problem för sekretariatet. Kommer ni med otydliga startnummer och sekretareatet inte kan se dem och ni tappar poäng eller placeringar pga detta så kommer man inte att kunna överklaga eller få detta ändrat. Se nu till att den lilla grejen blir som de ska!

Regler övrigt

§ Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare, kan när som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är inte återbetalningsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specifik tävling stryks.

Protest: Protester tas upp med tävlingsledaren för diskussion. Se till att det är en väl befogad protest och tävlingsledaren har rätt att åberopa att handläggning av protesten skall senareläggas. Vid tolkning av reglementet så kan arrangören vända sig till Burkarcupsgeneralen.

Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina. Vid upprepad överträdelse kan föraren placeras sist i tävlingen eller gällande heat.

Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts.

Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan fånga upp bråte som lossnar. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion.

(NYHET) Varmkörningspall blir ett krav i alla klasser. Ingen varmkörning utan pall i tävlingsområdet vilket innefattar allt från parkering, depå, start etc. Vid upprepad överträdelse kan föraren placeras sist i tävlingen eller gällande heat.
Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell skada ej glasbitar lämnar skotern.

Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd samt vara väl fastsatta. Original räcker som tillfredsställande.

Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken med minst 21W styrka. Endast vid dragrace får skotern sakna bakljus.

Styrskidor: Styrskidor skall i framkant ej vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd avrundning krävs, dock utan måttkrav.

Vindruta: Vindruta bör och rekommenderas avlägsnas från skoter, dock inget krav.

Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas täckas av galler eller dyl material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.

Tävlingsnummer: Skotern skall vara försedd med minst två och högst tre tävlingsnummer. Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel. Tävlingsnumren skall hålla ett mått på ca: 150mm och vara av fylld karaktär. Numren skall också vara av brytande färg från bakgrunden. Vitt mot svart eller svart mot vitt rekommenderas.

Skyddshjälm: Vid framförande av fordon under anordnad tävling skall hjälm av godkänd modell användas. Hjälmen skall ha en bra anordning för att kunna låsas mot förarens huvud. Skinnhjälmar, ridhjälmar etc kommer inte att godkännas.
Skyddsglasögon: Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.

Klädsel/skyddsutrustning: Retro klädsel är ett klart lyft för framförande av veteranfordon. Handskar och skor av kraftig modell är ett krav. Ryggskydd är ett krav i alla klasser. Skyddsutrustning är en billig försäkring. Vid Ovaltävlingar skall i de klasser dubb används i alla förare bära heltäckande ansiktsskydd och skyddsväst som har ett kraftigt täckande skydd för bröstet. I huvudsak skall skyddet täcka för hjärta och lungor mot dubb som släpper eller vid en överkörning.

(NYHET) Burkarcupens startavgifter för 2011 är 100kr.

Besiktning: Besiktning av fordon kan ske sporadiskt eller vid misstanke om regelbrott. Ansvaret vilar hos föraren att fordonet följer gällande regelverk och att säkerhetsutrustningen är väl fungerande. Obligatorisk besiktning sker endast om arrangörerna anser detta nödvändigt.

Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två timmar, om ej annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart.

Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av fler skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man delar heller inte skoter och kör i olika klasser med en och samma maskin. Varje förare har alltså minst en skoter var och per klass. För att kunna behålla poängen i cupen måste en och samma skoter användas hela cupen, dessutom såklart köras av samma förare. En exakt likadan skoter räknas alltså som en annan skoter. Detta för att inte den med mer ekonomiska möjligheter skall fördelaktigt kunna ha flera maskiner optimerad för de olika tävlingarna. Poängen följer alltså både skoter och förare tillsammans.
Undantag gäller för tjejerna som har möjlighet att dela skoter med herrarna. Allt för att göra de lättare att få med tjejer i cupen.


Poängräkning:

NYTT 2011
Resultatet från de 4 bästa placeringarna kommer räknas. Vid eventuellt lika resultat avgör individuella placeringar. Vid lika resultat även där väger Burkarcupens sista tävlingen tyngst (Finaltävling Lycksele).
Om de av okänd anledning skulle vara lika även där koras alla parter till cupsegrare då lottning inte ger en rättvis bild.
Detta år kommer också ett räknesystem att användas där antalet startande i varje klass avgör slutgiltiga poängen. Poängen tilldelas med aktuell poäng för placering gånger 1.xx antal deltagare i klassen. En segrare tar därmed exempelvis 50 x 1,25p = 62,5p i en klass där 25st kommit till start. Detta system kommer gälla både i den individuella poängräkningen och för Teamtävlingen.
Teamtävlingen kommer annars fungera ungefär som ifjol, dvs alla team och deras förare måste vara anmälda innan första tävlingen och det är teamets snittpoäng som räknas. Vi tar varje förares 4 bästa resultat, slår ihop dom, och delar den siffran i antalet förare i teamet.

Pokaler kommer tilldelas de 3 bäst placerade i varje klass.

01:a 50p
02:a 44p
03:a 40p
04:a 36p
05:a 32p
06:a 28p
07:a 24p
08:a 20p
09:a 16p
10:a 12p
11:a 8p
12:a 4p

Mvh Burkarcupens styre
Senast redigerad av 7 marino carlsson, redigerad totalt 25 gång.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011 KLISTRA GÄRNA

Inlägg av sled-ex » 15 mar 2010, 21:03

Helt klart ett steg i rätt riktning då jag hört många som efterlyser standardklasser då dom inte vill trimma sönder sina klenoder. :thumbright:

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av elanmannen » 15 mar 2010, 23:43

Ni har gjort ett kanonår 2010 och jag tycker tankarna går i rätt riktning inför 2011!
Kom ni fram till något kring skruvdubb i fler klasser på oveln?
Chez nous c´est Ski-doo!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Holländaren » 15 mar 2010, 23:51

Bara så du vet så kommer jag kämpa för att ha kvar retro veteran ;)
Även om jag inte hann köra i den klassen i år som det var tänkt så var det iaf en frän klass att se på. Kommer dock köra i Arvidsjaur nu när ingenting har rasat och man faktiskt hinner med nåt annat. Och som du vet är det några byggen på gång som skulle platsa alldeles utmärkt där.
Har fler argument än så men jag kan spara dom till sen, finns väl risk att jag kommer upprepa några av fjolårets argument också :mrgreen:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 16 mar 2010, 01:56

Jag är helt på banan ang retro veteran klassen då det är många gamla racermaskiner som passar in.. Det är bara det att dom måste visa sig på banan också för att det ska vara hållbart.

Kommer troligen inte falla bort detta år då saker å ting måste ha sin gång å man måste ge de en chans.

RetroR hade en fundering som jag delvis delar och jag är inte berörd så mycket av enstånksklasserna så jag lyfter frågan.

Hur skulle ni välja att göra med enstånksklasserna?

Enstånk Std -85
Enstånk Mod -85

eller

Enstånk Veteran -Hjulboggie
Enstånk -85

eller

Som det varit detta år?



Tycker ni man ska föra in Hjulboggie i Retro Veteran för att jämna ut oddsen lite?


Kom med vettiga ideer och tankar så ska vi nog gemensamt komma fram till hur vi vill ha det. Tror också stenhårt på att plocka fram lite mera standardklasser. Man kan ju släppa lite på Standardkraven istället och tillåta ändring av styre, signalanordningar, trickpall, stänklapp etc :) Bara de effekthöjande/prestandahöjande sakerna bevaras i sitt ursprung.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Holländaren » 16 mar 2010, 02:26

Jag skulle hellre ha enstånksklasserna som det var i år, eller dela upp hjulboggi/glidboggi, istället för att dela upp orginal/mod. Mig personligen spelar det ingen roll vilken av dom det blir, men hellre nån av dom 2 än att dela upp orginal/modifierat. En orginal Ockelbo 300 är ju inte så mycket att komma med mot en orginal ET250 t.ex.
Att dela upp hjul/glidboggi har både för och nackdelar. Alla som kör hjulboggi tycker ju säkert att det är helt okej men jag kan tänka mig att Tomas Sjöström måste fundera om lite vilken klass han ska köra i isf. En annan som blir drabbad är Jocke som har orginal glidboggi på Puman, som faktiskt har mindre fjädringsväg än dom flesta hjulboggi maskiner. Den maskinen tycker jag passar bättre i klassen som den var i år, dvs bland hjulboggi maskinerna. Och det säger jag inte bara för att han är min team- och garagekompis ;)

Ang hjulboggi i retro veteran så tycker jag det är världens bästa grej, men om det hjälper att få dit fler maskiner det vettefan. Kan dock tänka mig att det kanske blir så att dom som deltar gör så på fler tävlingar för det är ju som du säger att det jämnar ut oddsen lite bättre.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
bellman
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 10 jan 2008, 09:22
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av bellman » 16 mar 2010, 21:10

Tja!
för min del så spelar det inte så stor roll hur klasserna blir ,huvudsaken är att få så många som möjligt till dom olika klasserna.sen kan jag ju alltid välja vilken av boggina jag skall köra med,hjulboggin som är orginal eller min skidoo 75:as boggi.
Jag kör gärna med dom nyare enstånkarna för att få en större klass.
1:a året som vi körde så var vi inte splittade och det gick ju bra.
Tex min GP 246 mot dom nyare et 250.

Vi hörs i arvidsjaur
Tomas Sjöström
S & R Racing
Livet är som bäst när man sitter på en yamaha.

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av elanmannen » 16 mar 2010, 23:07

Jag fick intrycket av att nuvarande stånkaklasser funkat ganska bra så jag röstar i så fall för att behålla stånkaklasserna oförändrade.
"If its not broken dont fix it" typ.

Som Nico säger - inte rätt att en Puma eller för den delen nån annan 70-74 boggi skulle klassas som för "modern". De samtida maskinerna hör hemma tillsammans - vissa var bättre på det ena och vissa var bättre på det andra. Resultaten har ju visat att inget är givet med varken det ena eller det andra. Sen tror jag inte heller att en hjulboggiregel per automatik skulle ruska fram ett större och intressantare startfält - möjligtvis ett gäng gaffalmoddade Elaner.
Chez nous c´est Ski-doo!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 17 mar 2010, 00:21

Nej jag har också varit inne på era diskutioner gällande stånkaklasserna att dom skulle hållas lika som dom varit inför kommande säsong..

Största skilnaderna ser man i stora fläkt och fläkt veteran där endast ett fåtal ens har chansen att vinna oavsett körskicklighet då maskinerna skiljer sig för mycket. Dock ska vi inte glömma att Tobias Eriksson som ligger delad 2:a i Stora Fläkt med en mig veterligen helt original SRV. Dock så har den modernare variatoralternativ tror jag men i övrigt endast väljusterad och underhållen.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 17 mar 2010, 00:28

elanmannen skrev:Ni har gjort ett kanonår 2010 och jag tycker tankarna går i rätt riktning inför 2011!
Kom ni fram till något kring skruvdubb i fler klasser på oveln?
Det kan nog bli fullt möjligt att vi gör en sådan tilläggsregel för Ovalen.. Dock så ska jag höra mig för vilken typ man rekomenderar som sitter bra i mattan. Eller de kanske ni här vet.. Och föressten vad tycker ni andra om att tillåta skruvdubb i de annars dubbfria klasserna under Ovalen?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
mickeSTX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 apr 2009, 09:36
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av mickeSTX » 17 mar 2010, 07:37

marino carlsson skrev: Största skilnaderna ser man i stora fläkt och fläkt veteran där endast ett fåtal ens har chansen att vinna oavsett körskicklighet då maskinerna skiljer sig för mycket. Dock ska vi inte glömma att Tobias Eriksson som ligger delad 2:a i Stora Fläkt med en mig veterligen helt original SRV. Dock så har den modernare variatoralternativ tror jag men i övrigt endast väljusterad och underhållen.
Nu förstår jag inte hur du menar!
Vilken annan klass än Fläkt veteran har haft 4 olika segrare i 5 tävlingar !
Nu finns det en del orginalmaskiner i klassen och jag tycker det är helt OK att skapa en orginalklass för maskiner 400cc och upp, var faktiskt själv inne på det ifjol.
Men att sedan slå ihop 2 så stora klasser som Fläkt veteran och Stora fläkt tycker jag inte verkar så genomtänkt. Behåll dom som dom är kommer att bli nog många deltagare ändå.
STX -77 F/A Race
STX 440 -77 Orginal
EX 440 -79
ET 340 -80

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av skoterräven » 17 mar 2010, 09:19

i klass
Retro Veteran Mod -75 (Klass i riskzon pga få deltagare)
kanske man skulle flytta årsmodellen lite framåt förslagsvis 77-78
för att en 77 everest är inte mycket att komma med mot en citation 79eller en ex 79
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 17 mar 2010, 10:47

skoterräven skrev:i klass
Retro Veteran Mod -75 (Klass i riskzon pga få deltagare)
kanske man skulle flytta årsmodellen lite framåt förslagsvis 77-78
för att en 77 everest är inte mycket att komma med mot en citation 79eller en ex 79
Detta skulle öppna upp för alla RV och jag tycker inte det verkar särskilt nära att någon hänger med Leif Lundberg som har en 75:a.. Klassen skulle som förstöras då..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 17 mar 2010, 10:55

mickeSTX skrev:
marino carlsson skrev: Största skilnaderna ser man i stora fläkt och fläkt veteran där endast ett fåtal ens har chansen att vinna oavsett körskicklighet då maskinerna skiljer sig för mycket. Dock ska vi inte glömma att Tobias Eriksson som ligger delad 2:a i Stora Fläkt med en mig veterligen helt original SRV. Dock så har den modernare variatoralternativ tror jag men i övrigt endast väljusterad och underhållen.
Nu förstår jag inte hur du menar!
Vilken annan klass än Fläkt veteran har haft 4 olika segrare i 5 tävlingar !
Nu finns det en del orginalmaskiner i klassen och jag tycker det är helt OK att skapa en orginalklass för maskiner 400cc och upp, var faktiskt själv inne på det ifjol.
Men att sedan slå ihop 2 så stora klasser som Fläkt veteran och Stora fläkt tycker jag inte verkar så genomtänkt. Behåll dom som dom är kommer att bli nog många deltagare ändå.
Jag är ganska övertygad om att de finns nog många originalmaskiner i både Stora fläkt och Fläkt Veteran att de skulle bli en stor klass iaf. Man slår ju igentligen inte ihop 2 klasser utan man ändrar hur man bryter klasserna.
Visst det blir en mycket tuffare motstånd för dem som har trimmat då man endast kommer möta sådan som har trimmat men det är ju hela poängen. Sedan att man i en originalklass bara möter just original jämnar ju ut oddsen en hel del.

Har en känsla om att det här skulle innebära ganska många ny deltagare som inte tyckt sig ha en chans då man inte kunnat/velat trimma.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Forsnäsmopar » 17 mar 2010, 13:25

Jag måste hålla med Nico i frågan om enstånka klasserna, att en std. Ockelbo 300:a inte har mycket att hämta mot en std. ET250.
Hur menar du att dela klassen (enstånarklassen) med val av boggie?
Skulle det bli.....

Hjulboggie -85
Glidboggie -85

Så att man kan välja nyare grejor i å ändå köra med hjulboggie klassen? Tror att det är ett bättre alternativ än en std./mod. klass.
Förövrigt så tycker jag det funkat bra i enstånkar klasserna i år, men största skillnaden tror jag det blir med en std. å mod. klass, dels effekt å dels fjädring. Du har helt rätt att det gör väldigt mycke att ha grejorna i ordning speciellt när man har lite effekt att köra med.
Men det ska helt klart diskuteras så det kommer fram förslag och åsikter från alla berörda, mitt i de föds det en bra ide´.
Min röst (i dagsläget iaf) blir att behålla enstånkar klasserna som det har varit, men som alltid så måste man anpassa sig efter klassindelningen om man vill va med å köra för det är ju ändå det som är det primära.
Senast redigerad av 1 Forsnäsmopar, redigerad totalt 17 gånger.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

nicke
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 feb 2009, 14:58
Ort: Boliden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av nicke » 17 mar 2010, 17:15

ang retro veteran -75
dom glid boggierna som fanns före 75 är väl inte så mycket bättre än en hjulboggie :!:
tror att min boggie har 3cm fram och 4cm bak och en dämpare som inte har någon som helst uppgift.
trist om man måste sätta hjul för att hitta en klass som stämmer :?:
konstigt att inte fler kör retro veteran, kanske har dom fel årsmodell på motorn eller nåt.
bra detta diskuteras redan så besluten om ändringar inte kommer så nära inpå nästa säsong.
BLUE SMOKERS
Retro Racing

YAMAHA GP338
SKI DOO F3 -86
SKI DOO F 500 -97

Användarvisningsbild
bellman
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 10 jan 2008, 09:22
Ort: Lycksele

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av bellman » 17 mar 2010, 19:38

Tja!

Dubb tycker jag skall bara finnas i L/C klasserna.
Livet är som bäst när man sitter på en yamaha.

Evert
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2008, 14:57
Ort: Lycksele (Betsele)
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Evert » 17 mar 2010, 23:37

marino carlsson skrev:
Jag är ganska övertygad om att de finns nog många originalmaskiner i både Stora fläkt och Fläkt Veteran att de skulle bli en stor klass iaf. Man slår ju igentligen inte ihop 2 klasser utan man ändrar hur man bryter klasserna.
Visst det blir en mycket tuffare motstånd för dem som har trimmat då man endast kommer möta sådan som har trimmat men det är ju hela poängen. Sedan att man i en originalklass bara möter just original jämnar ju ut oddsen en hel del.

Har en känsla om att det här skulle innebära ganska många ny deltagare som inte tyckt sig ha en chans då man inte kunnat/velat trimma.

Tror det kommer bli rätt tufft för en orginal stx från -76 mfl att tampas mot srv och phazer bla, dom ligger hästlängder före i utveckling samt fjädring i boggie, så inte tror jag det jämnar ut oddsen i en org-klass.
och än värre blir det ju i den trimmade klassen.
det blir för stor skillnad i ålder o utveckling, känns som om det blir sådan klassändring kommer jag från att ha någon chans att vinna nåt till nästan ingen chans att vinna.
gäller nog inte bara mig i denna klass.


Hur blir det med stummad framvagn eller inte på ovan nämda maskiner, och vart hamnar dom i klasserna ?





bellman skrev:Tja!

Dubb tycker jag skall bara finnas i L/C klasserna.

Kan bara hålla med.
Yamaha STX-R 440 -76

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 18 mar 2010, 01:01

Framvagn blir det ingen ändring på.. de får åka med lilla L/C som det varit.. Tycker det har fungerat bra..

Kanske man bara slänger in en klass för helt standardmaskiner 400cc och uppåt istället och behåller det som det varit i år med fri mod.. Vi måste hitta mer originalklasser då det är många som efterlyser det.

Tror de finns underlag i 400cc och uppåt för en sådan klass utan att förstöra något i de klasser som redan finns.

Va tror ni om det?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evert
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2008, 14:57
Ort: Lycksele (Betsele)
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Evert » 18 mar 2010, 08:02

Tycker min klass är bra som den är, som tex mickeSTX åker i stort sett org och ligger 2:a totalt.
Det är en grym klass med massor av vassa maskiner trots att det är blandat orginal och modifierade där jag ser till 85% av alla som åker där som ett hot mot mina egna framgångar :lol:
Det är även inte bara en o samma som vinner denna klass.

Sant ang framvagn Marino.
Även att slänga in en extra klass för std maskiner vore nog en bättre idè om det finns folk som villl köra den iställer för att göra om de klasser som finns för mycket.
Det känns inte kul att bygga i ordning en maskin man blir nöjd med och sedan nästa år är den nästan värdelös konkuransmessigt, reglerna måste spikas och bara möjligtvis inehålla små ändringar
annars kommer budgeten att spräckas för många ink mig.

Förstår även att detta är början på stt reglemente och att det måste prövas fram för att hitta en bra lösning för inte alla men dom flesta som kör.
Yamaha STX-R 440 -76

Låst