En Fundering!?

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

En Fundering!?

Inlägg av Phazer-85 » 05 jul 2009, 21:39

Jo Marino jag undrar om det i fortsättningen kommer att tillåtas en stumning av framvagn på en SRV/Phazer för att få köra i stora fläkt istället för lilla LC -85, Upp till 350cc

Enligt reglerna i BC vol2 så fick man inte sätta framvagn på tex. ET 340
och åka modifierat men man fick stumma en SRV/Phazer för att åka
stora fläkt.
Skall de vara så, om man inte tillåter det så skulle de bli fler i lilla LC -85, Upp till 350cc.
Som sagt en fundering. :?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 05 jul 2009, 22:07

Dom tankarna har florerat bland mina hjärnceller också men grejen är den att de är för många som redan har sumpat bort sina framvagnar och annpassat sig efter föregående år så jag tror inte vi gör någon ändring där. Däremot tror jag de kan komma en hel del nya SRV då man kommer möta betydligt jämnare motstånd då stora L/C separeras från dessa.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 05 jul 2009, 23:06

marino carlsson skrev:Däremot tror jag de kan komma en hel del nya SRV då man kommer möta betydligt jämnare motstånd då stora L/C separeras från dessa.

Mvh Marino
Nu blir jag förvirrad......har jag missat nått?
Visst är det väl så att SRV´n kommer hamna i stora L/C?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 06 jul 2009, 01:46

Varför skulle en SRV på 55hk köra bland 90-100hk vätskekylda skotrar?

SRV´n borde ju hitta ett bättre motstånd i Lilla L/C där TXL340 mfl kommer åka. Dess effekter är ju ganska samma lika..

De SRV/Phazer som har bladfjädrar får åka Stora fläkt Modern.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 06 jul 2009, 08:02

marino carlsson skrev:Varför skulle en SRV på 55hk köra bland 90-100hk vätskekylda skotrar?

SRV´n borde ju hitta ett bättre motstånd i Lilla L/C där TXL340 mfl kommer åka. Dess effekter är ju ganska samma lika..

De SRV/Phazer som har bladfjädrar får åka Stora fläkt Modern.
Jo men se det går ju sämre då SRV´n har 540 cc och endast platsar i Stora L/C eller tänker jag fel?

(Kanske heldre att stora fläkt modern skulle tillåtas ha framvagn då detta visat sig vara av mindre betydelse i dessa tävlingar?)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 06 jul 2009, 12:23

Det är vad jag har förespråkat tidigare men fått mothugg i frågan.

Va tycker ni andra?

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Inlägg av wiktorin » 08 jul 2009, 22:45

Släpp inte lös jävulen i stora fläkt :evil:
Det går nog hårt i den klassen ändå.
Begränsningen har varit just bladfjädringen.

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 09 jul 2009, 07:32

ja om vi tar tex ss 25 med en rotax 462 på 60hk skulle den då få köra storafläkt bara för att det är lite spätt å köra med ??

Eller lilla Lc ??

men visst är det väl självklart att man får stumma framvagnen och sätta dit bladfjädring ??

Mvh Erik
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 09 jul 2009, 08:07

Det råder ingen tvekan för mig att vätskekylda ska köra i vätskekyld klass.
Jag tycker även att fläktkylda ska köra i fläktkyld klass.

Och om man ser på tävlingsformen "Burkarcupen" med den typ av banor som erbjuds har en icke framvagns försedd maskin visat sig många gånger vara snabbare.
Tror det mesta sitter i motorn/drivlina och mindre i lätta bladfjäderchassie eller dom tyngre framvagnschassina (heter det så?? :roll: )
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Inlägg av wiktorin » 09 jul 2009, 20:52

RetroR skrev:
marino carlsson skrev:Varför skulle en SRV på 55hk köra bland 90-100hk vätskekylda skotrar?

SRV´n borde ju hitta ett bättre motstånd i Lilla L/C där TXL340 mfl kommer åka. Dess effekter är ju ganska samma lika..

De SRV/Phazer som har bladfjädrar får åka Stora fläkt Modern.
Jo men se det går ju sämre då SRV´n har 540 cc och endast platsar i Stora L/C eller tänker jag fel?

(Kanske heldre att stora fläkt modern skulle tillåtas ha framvagn då detta visat sig vara av mindre betydelse i dessa tävlingar?)
Hur vet vi om framvagn eller inte har någon betydelse.Vi har i vinter inte hamnat i det läget? Framvagnen på en SRV är knappas (HI TEC) men är
bra mycket bättre än bladfjädrar.

Användarvisningsbild
Rvmannen
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 feb 2007, 12:27
Ort: Ersmark (Ume)

Inlägg av Rvmannen » 10 jul 2009, 07:53

Håller med Richard
" Det råder ingen tvekan för mig att vätskekylda ska köra i vätskekyld klass.
Jag tycker även att fläktkylda ska köra i fläktkyld klass."

Det kommer alltid att finnas undantag,
Rotax 532 FA ligger på 95 HK
Yamaha 645 tror jag ligger uppemot 115hk

Det är inte alltid hk som styr

/Johan
Team Snopro Sweden

T'NT RV Factory Racer SnoPro-76
Blizzard X 440 SnoPro-77
Super Sonic 340 SS SnoPro-78
Citation SS-80
Everest 500 -82

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 10 jul 2009, 16:22

Nu var det ju inte vätskekylt eller inte och häskrafter hit och dit jag tänkte på utan hurvida man skulle blanda in framvagnsmaskiner eller inte i dom olika klasserna ??

" Det råder ingen tvekan för mig att vätskekylda ska köra i vätskekyld klass.
Jag tycker även att fläktkylda ska köra i fläktkyld klass."

Är det lika glasklart med framvagns maskiner ??
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 10 jul 2009, 16:48

RetroR skrev:Om man ser på tävlingsformen "Burkarcupen" med den typ av banor som erbjuds har en icke framvagns försedd maskin visat sig många gånger vara snabbare.
Tror det mesta sitter i motorn/drivlina och mindre i lätta bladfjäderchassie eller dom tyngre framvagnschassina (heter det så?? :roll: )
Som det visat sig under vintern tävlingar ser jag inget hinder för att bara dela in fläktkylt och vätskekylt i var sin klass vare sig det sitter framvagn eller ej.

Men det är vad jag tycker......vad tycker ni andra då?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Inlägg av Phazer-85 » 10 jul 2009, 20:10

Tycker att de verkar rätt vettigt med Lilla/stora L/C, borde bli rätt jämt med tanke på hk antalet.
Nu har ja iof bara kört gras drag i Åmsele så ja kan ju bara spekulera.
Men nå hade de vart godare me dressing till allt gräs man fick äta när ja mötte Gunnarsons SRX........ :wink:

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Inlägg av wiktorin » 10 jul 2009, 21:20

Hotpistons skrev:Nu var det ju inte vätskekylt eller inte och häskrafter hit och dit jag tänkte på utan hurvida man skulle blanda in framvagnsmaskiner eller inte i dom olika klasserna ??

" Det råder ingen tvekan för mig att vätskekylda ska köra i vätskekyld klass.
Jag tycker även att fläktkylda ska köra i fläktkyld klass."

Är det lika glasklart med framvagns maskiner ??
Instämmer med Hotpistons

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Inlägg av wiktorin » 17 jul 2009, 23:32

Är reglementet och alla klasser klara nu eller blir det någon ändring?
Kan vara bra att veta innan det drar igång :D

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 18 jul 2009, 20:59

Nu är de väl mer småändringar så sätt igång å meka du..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 19 jul 2009, 18:14

marino carlsson skrev:Nu är de väl mer småändringar så sätt igång å meka du..
OK :D Jag som nu köpte en SRV 540-83 i våras. Vilken klass, kan ska jag anmäla den i ??
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Inlägg av Phazer-85 » 19 jul 2009, 21:23

Till Kronjocke!

Då ska du köra lilla L/C om du behåller framvagnen.
Om du stummar framvagnen kan du även köra stora fläkt.

Mvh

Skriv svar