Diskutioner BC 2010 REGLER/KLASSER

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Diskutioner BC 2010 REGLER/KLASSER

Inlägg av marino carlsson » 08 jun 2009, 23:33

För att få en bättre överblick över diskutionerna så startar jag en ny tråd där jag även har första inlägget för att eftersom kunna ändra i första inlägget.

Denna tråd får absolut inte kluddas med annat än de som rör just topicen.

Alla skall ha rätt att säga sin åsikt utan att bli dumförklarad.

En dum ide kan föra med sig något den med.


Lägger in årets reglemente så finns de nära till hands:

Dessa regler och klassindelningar har gemensamt tagits fram av förare och arrangörer. Reglerna är väl diskuterade och kommer att gälla under Burkarcupen Vol. 2 som får vara testpilot. Ev. tillägg kan tillkomma men detta är vad som kommer att gälla. Respektera dessa regler och du bidrar till att eldsjälar kommer orkar fortsatt engagemang för veteranskotrar. Det har nyss börjat!

Reglemente/klassindelning för tävlingar gällande veteranskoter

Klassindelning

Enstånk veteran: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell -75

Enstånk: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell 76-85

Lilla fläkt: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt upp till 400cc, årsmodell -85

Fläkt veteran: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -79

Stora fläkt: 2-3-4-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt,(skotrar med fler cylindrar än 2 placeras här oavsett kubik om de har fläkt/fartvindskylning) årsmodell -85

Vätskekylt: Vätskekylda maskiner oavsett cyl-antal, årsmodell -85

Bredband: Bredband (50cm) & dubbelband oavsett cyl-antal, årsmodell -85

Modifierat: Fritt cyl-antal, fri kubik, fri kylning, fri matta, framvagn, årsmodell -85

I alla klasser gäller fri trimning/modifiering inom klassens årtalsbegränsning. Gäller ej pipor, förgasare, variatorer och bromsar som lämnas öppet i alla klasser.

I alla klasser utom ”Modifierat” är högsta tillåtna kamhöjd på matta 32mm.

I alla klasser utom i ”Modifierat” är dubb & framvagn otillåtet, järngräv är tillåtet i alla klasser. Framvagn är endast tillåtet om modellen saluförts med framvagn men fortfarande endast tillåtna i klass Modifierat (Med detta menas att man inte kan montera egen framvagn på tex en ET340 och sen ställa upp i modifierat). Dock får ombyggnad av framvagn till bladfjädring göras om originalfjädringen stummas (Ex så kan man stumma en SRV och bygga bladfjädrat för att kunna köra i klass "Stora fläkt")

I alla klasser gäller föraransvar att hålla sig till regelrätta årgångskrav etc. då vi omöjligt kan ha tid/möjlighet att kolla alla skotrar. Alla förare som startar får före, under & efter tävling lämna in en protest om misstanke finns om regelbrott hos annan förare. Den förare som lämnar in protesten skall kunna bevisa att skotern inte följer klassindelningens regelverk. Kan inte den ansvarige föraren till maskinen vid kontroll bevisa motsatsen klassas maskinen om och intjänade poäng raderas. Föraren av den omklassade skotern får dock fortsätta tävla utan vidare repressalie såvida de vitala delarna är av tidigare härkomst än -85.


Regler övrigt

§ Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare, kan när som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är inte återbetalninsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specefik tävling stryks.

Protest: Protester skall inlämnas skriftligt senast 30min efter avslutad tävling tillsammans med en avgift på 100kr till sekretariatet.

Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina.

Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts.

Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan fånga upp bråte som lossnar. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion.

Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell skada ej glasbitar lämnar skotern.

Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd samt vara väl fastsatta.

Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken med minst 21W styrka.

Styrskidor: Styrskidor skall i framkant ej vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd avrundning krävs, dock utan måttkrav.

Vindruta: Vindruta bör och rekommenderas att avlägsnas från skoter, dock inget krav.

Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas att täckas av galler eller dyligt material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.

Tävlingsnummer: Skotern skall vara försedd med minst två och högst tre tävlingsnummer. Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel. Valfri design på skyltar & nummer men med krav på tillfredsställande synlighet. Tävlingsnumren bör hålla ett minimått på 150mm och vara av fylld karaktär. Numren skall också vara av brytande färg från bakgrunden. Vitt mot svart eller svart mot vitt rekommenderas.

Skyddshjälm: Vid framförande av fordon under anordnad tävling skall hjälm av godkänd modell användas. Hjälmen skall ha en bra anordning för att kunna låsas mot förarens huvud. Skinnhjälmar, ridhjälmar etc kommer inte att godkännas.

Skyddsglasögon: Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.

Klädsel/skyddsutrustning: Retro klädsel är ett klart lyft för framförande av veteranfordon. Dock rekommenderas ryggskydd. Handskar rekommenderas och skor av kraftig modell är ett krav. Skyddsutrustning är en billig försäkring.


Startavgift: Startavgift gällande veteranskotertävlingar bör hålla ett symboliskt värde, dock tillfredställande för arrangörens utgifter, vid körningar då giltig förarförsäkring saknas.
Vid tävlingar då olycksfallsförsäkring erbjuds får försäkringens kostnad styra prisbilden på startavgiften. Försök att ta in intäkter för omkostnader via förtäringsmöjligheter, publik & sponsorer hellre än att låta förarna betala. De är dock dem som skall krydda arrangemanget.

Besiktning: Besiktning av fordon kan ske sporadiskt vid misstanke om regelbrott. Ansvaret vilar hos föraren att fordonet följer gällande regelverk och att säkerhetsutrustningen är väl fungerande. Obligatorisk besiktning sker endast om arrangörerna anser detta nödvändigt.

Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två timmar, om ej annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart.

Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av fler skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man delar heller inte skoter och kör i olika klasser med en och samma maskin. Varje förare har alltså minst en skoter var och per klass. För att kunna behålla poängen i cupen måste en och samma skoter användas hela cupen, dessutom såklart köras av samma förare. En exakt likadan skoter räknas alltså som en annan skoter. Detta för att inte den med mer ekonomiska möjligheter skall fördelaktigt kunna ha flera maskiner optimerad för de olika tävlingarna. Poängen följer alltså både skoter och förare tillsammans.




Poängräkning:

Från varje deltävling får man med sig Cuppoäng för att sedan efter sista tävlingen kora en vinnare i varje klass. Pokaler kommer tilldelas de 3 bäst placerade i varje klass.
Om poängen är lika efter Cupens slut så kommer den som deltagit i alla tävlingar gå före på pallen. Om 2st förare deltagit i alla tävlingar så kommer individuella segrar/placeringar att räknas till fördel. Står de lika efter detta så kommer sista tävlingens placering att väga tyngst.

01:a 50p
02:a 44p
03:a 40p
04:a 36p
05:a 32p
06:a 28p
07:a 24p
08:a 20p
09:a 16p
10:a 12p
11:a 8p
12:a 4p

Max poäng är alltså vid vinst av alla 6 deltävlingar:
50 + 50 + 50 + 50 + 50 + 50 = 300p







-------------------------------------------------------------------------

OBS!! NYTT HÄRIFRÅN! LÄS ALLT NEDAN!

Jag känner att de verkar finnas påtryckningar från nog många håll så jag ger med mig och ger detta med LC en cc-gräns istället för andra begränsningar. Ska de fortsättningsvis efter vara 2st L/C klasser så är de nu upp till er att komma på tävlingarna också. Varför har jag då satt 350cc å inte 340cc. Jo av den enkla anledningen att då ryms de en överdimensionskolv utan att man behöver fråga om de.

I Lilla Fläkt Standard får man efter påtryckningar ang kostnader/problematik att få tag i originaldelar till motorvariatorer. Därför har jag lagt till att man får byta Motorvariator men inte sekundär. Många har också tryckt på att de är av vevaxelknäckande själ man inte vill använda många av originalvariatorerna som finns där ute.

I de större fläktklasserna har årtalsbegränsningar satts som gränsande skilnader.

Ett mål att nå för att klasserna ska bevisas vara nog intressanta är att vi skall kunna nå 12st deltagare i varje klass som minimum. Då får vi fulla finalfält i alla klasser.



Nya regler & klassindelningsförslag Burkarcupen Vol 3

Alla förare skall ha tecknad förarlicens/försäkring hos SMS (Svenska Motoralliansen) - Kommer att berätta mer om detta framöver. Kostnad är iaf 600kr/år (kanske blir 350kr efter lite påtryckningar) och då gäller den alla tävlingar som är sanktionerade av SMA. Inkl bil/mc tävlingar. Gäller från de datum den tecknas och ett år framåt.

Alla förare skall använda ryggskydd, fasta skor, handskar och godkänd hjälm (Ej ridhjälm eller annan typ av ej motorrelaterad hjälm). Retrohjälmar är dock fortsatt godkännt.

Startnummer kommer att ska följa en viss standard då detta med föraransvar inte fungerat detta år. Har många gånger fått påpeka startnumrens utformning och sekretareatet på de flesta tävlingar har klagat på oläsliga/felaktiga startnummer.

Reglerna skall tolkas enligt följande: Det som inte står uppräknat är förbjudet, arrangören besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppkommer.

Alla vitala delar så som Chassie, Motor och Boggie måste komma från årsmodell som matchar klassens årsmodelsbegränsningar. Övrigt uppräknade delar får användas från moderna maskiner. Fri ombyggnad av chassie inom årtalsbegränsningarna.

I alla klasser utom Lilla/Stora L/C gäller bladfjädrat som krav.

I alla klasser utom Lilla/Stora L/C och Bredband gäller fläkt/fartvindskylda motorer som krav.

I alla klasser utom standardklassen Lilla Fläkt Standard är motordonationer tillåtet mellan olika kubikklasser, cylinderantal och de märkesrelaterade. I standardklasserna skall originalmotor eller utbytt av samma typ användas. Är de en ET340 skall en ET340-motor användas.

I alla klasser där de fria modifieringarna tillåts gäller att delar av skoterrelaterad härkomst skall användas.

<B>Klassindelning

Tjejklass -85, 1-2cyl upp till 400cc, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Enstånk Veteran -75, 1cyl, fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Enstånk 76-85, 1cyl, fri trimning, fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Lilla Fläkt Standard -85, 2-3-4cyl upp till 400cc, Allt original. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, matta Max 32mm.

Lilla Fläkt Modifierat -85, 2-3-4cyl upp till 400cc, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Retro Veteran -75, 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Fläkt Veteran 76-79, 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Stora Fläkt 80-85 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Bredband -85, minimum 50cm bred matta/dubbelband, fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, matta Max 32mm.

Lilla LC -85, Upp till 350cc, Framvagn, Fri ombygnad till framvagn, Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare variatorer, pipor, skidor, matta Max 32mm.
Om dubbmatta används skall stänklapp vara försedd med säkerhetsvajer och stänklappen skall nå hela vägen ner till marken vid obelastat läge.
Vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Särskild besiktning på maskiner som deltar i denna klass. (I denna klass får tex SRV med framvagn åka)

Stora LC -85, 351cc och uppåt, Framvagn, Fri ombygnad till framvagn, Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare variatorer, pipor, skidor, matta Max 32mm.
Om dubbmatta används skall stänklapp vara försedd med säkerhetsvajer och stänklappen skall nå hela vägen ner till marken vid obelastat läge.
Vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Särskild besiktning på maskiner som deltar i denna klass.
</B>


VIKTIGT! Ordentliga startnummer i år så de inte blir några problem för sekretareatet. Kommer ni med otydliga startnummer och sekretareatet inte kan se dem och ni tappar poäng eller placeringar pga detta så kommer man inte att kunna överklaga eller få detta ändrat. Se nu till att den lilla grejen blir som de ska!
Senast redigerad av 8 marino carlsson, redigerad totalt 4 gång.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jun 2009, 00:57

Tråden är nu klistrad :)


Men jag ser en sak som jag absolut inte gillar i det nya föreslaget (!!!).. Var har fläkt veteran klassen tagit väg nånstans?!
Ska klassindelningen vara såhär så tror jag inte att det kommer dyka upp några 70 talare i stora fläkt klassen öht. Kolla bara hur det var i fläkt veteran den här säsongen, dom flesta kör ju det nyaste som är tillåtet i klassen. Så det kommer antagligen mest bli 80 talare som kör om gränsen är 85. Och det är kanske bara jag, men jag tycker dom flesta av dom maskinerna är ungefär lika mycket veteran som en Volvo 740. Kanske lite överdrivet, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, det går som inte att komma ifrån att en tidig 70 tals maskin är en helt annan sak än en 80 tals maskin...

Dessutom känns det lite ologiskt att dela upp enstånk veteran i 2 klasser och samtidigt plocka bort fläkt veteran. Fläkt veteran och stora fläkt var ju dom största klasserna i år så att det finns nog med maskiner för att fylla en extra klass det är väl en sak som är säker.
Jag tycker att en riktig veteran klass vore på sin plats.. T.ex där bara maskiner upp till 75 eller ännu bättre, bara maskiner med hjulboggie får köra. Förmodligen blir väl resultaten lite jämnare om man kör med hjulboggie som begränsning istället för årsmodell?
Mera 70 tal åt folket iaf!

Nåja, det här var då det första jag reagerade på. Man blev ju nästan lite upprörd ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 09 jun 2009, 01:55

Bra att kallduschen slog till direkt. Alltid bra för att få fram en diskution.

Skulle de vara bättre att göra en begränsing mellan hjulboggie och glidboggie i klasserna Fläkt veteran och Stora fläkt tror ni?

Jag tycker de är betydligt större skilnad på en sw 440 å en Pantera 5000 än en Pantera 5000 å en XLV så du har helt klart en poäng.

Enligt ditt tycke skulle då klasserna se ut som följande:

Fläkt hjulboggie -85, Endast maskiner som salufördes med hjulboggie, 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Fläkt glidboggie -85, 2-3-4cyl 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Här dyker de direkt upp ett problem! De är att de skulle isf bli så in i helvete med deltagare som skulle vilja köra i Fläkt glidboggie så alla skulle inte få plats.

Alternativet är då att vi bara lägger till en klass för hjulboggiemaskiner istället och kör på de tidigare föreslagna. För att då inte öka i klasser så plockas enstånk veteran standard bort. Den som vill åka standard har då vilket som möjligheten att göra de i Lilla fläkt standard och fläkt standard i enlighet med dessa klassers utformning.

Jag är helt på i tanken att få mera 70-tal än 80-tal på banan!

Huvudtanken för min del med att ändra klassindelningarna är inte att ändra bara för ändrandets skull då de fungerat ändå rätt bra i år om man hör på de flestas tycken. Det jag är ute efter är att ge de som inte vill trimma en ärlig chans att delta på lika vilkor och de genererar ju också mer originalmaskiner vilket är kulturarvsbesparande. Den allra största anledningen till att jag vill ändra i klassindelningarna är att få till så att alla klasser fylls upp. Tycker att 10 deltagare/klass är ett minimimål att sikta mot som heller inte bör vara omöjligt att genomföra.

Ändrar nu i första inlägget!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jun 2009, 03:35

Ja jag tycker då det uppdaterade föreslaget ser kanon ut! Men det är då bara min personliga åsikt och den gäller då mest hjulboggie klassen samt enstånk som jag också tänker köra i till nästa säsong :)

Ute i depån har man ju hört lite olika grejer. Dom flesta verkar som du säger vara rätt nöjda med hur klassindelningen var men jag har även hört några som tyckte det var synd att det har börjat dra iväg nu, man kan ju tänka sig hur det blir till nästa säsong. Själv är man ju inte så intresserat av att köra orginal för jag tycker det är roligt att pilla i motorer, men jag är helt med på att det kommer några orginal klasser. Annars finns det risk för att man tappar dom förarna som inte är intresserad av att trimma, och det vore synd.


Rickards föreslag ang. startnumren tycker jag är ett bra föreslag, det där med bokstäver som beskriver klasserna alltså.

Vad menar du förresten med startnumren kommer följa en viss standard? Får man fortfarende välja startnr själv eller hur blir det?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 09 jun 2009, 08:26

Absolut ska man välja startnummer själva och flera har varit inne på att vi ska försöka lösa så att vi kan behålla våra startnummer på något vis inför kommande säsong. Man kanske ska göra så att de som kört tidigare år har 2 dagar på sig att anmäla sig innan man släpper anmälan för nya kombatanter. På så sätt väljer man förmodligen sitt ordinarie nummer per automatik..?

Att man följer en viss standard menar jag att siffrorna måste vara en viss storlek eller att man sätter åtminstånde ett minimimått.. I ditt fall är detta inte ett problem då du har stora tydliga siffror Nico.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Stora fläkt veteran

Inlägg av Pinjongen » 09 jun 2009, 08:36

Jag har svårt att se tillräckligt antal skotrar för en klass stora fläkt veteran, begränsad för hjulboggie maskiner med över 400cc. Det var väl bara Yamaha SW440? De flesta slutade med hjulboggie runt 1975 utom på breda arbetsmaskiner eller på små encylindriga snöskotrar.

Tillåt glidboggie i Stora fläkt veteran, tycker jag.
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jun 2009, 14:13

Bara SW440? :)
Ski-Doo hade iaf en hel del modeller.. TNT 440, 640, 775, Olympique 440, Nordic 440, 640. Har inte så mycket koll på andra märken men jag kan inte tänka mig att Ski-Doo var den enda som tillverkade skotrar som skulle passa i den klassen.

Det är ju inte så att det inte fanns stora motorer innan det fanns glidboggie. Verkar snarare tvärtom att dom stora luftkylda motorerna försvann samtidigt som hjulboggin. Och det fanns gott om skotrar innan 1975 också, och det är dom jag vill se på banan. Sen om dom har hjulboggie eller glidboggie spelar ingen roll för mig, men jag tror att det blir jämnare race om hjulboggie maskinerna får en egen klass.

Men inte vet jag, du kanske har rätt att det inte finns nog med maskiner för att fylla en 400cc+ hjulboggie klass, själv har jag 3 skotrar som skulle passa i den klassen så det är lätt att tro att det finns hur många som helst :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evert
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2008, 14:57
Ort: Lycksele (Betsele)
Kontakt:

Re: Stora fläkt veteran

Inlägg av Evert » 09 jun 2009, 14:42

Pinjongen skrev:
Tillåt glidboggie i Stora fläkt veteran, tycker jag.
Tycker jag låter som en bra idè annars har jag det rätt tungt att ens vara med i matchen med min stx 440 från -76
i Stora Fläkt Modifierat/standard mot srv mm :?
Yamaha STX-R 440 -76

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Inlägg av Pinjongen » 09 jun 2009, 14:57

Jag verkar ha snöat in alldeles på Yamaha :D Det är klart att det finns fler som de du nämner, men de är inte så många kvar av dem. Helt klart så skulle de ha svårt att hänga med glidboggiemaskinerna. Samtidigt roliga att få se på banan. Svår fråga, det går ju inte att ha hur många klasser som helst. Kanske det skulle gå att låta de två klasserna - Stora fläkt hjulboggie/glidboggie starta i samma heat men resultatet räknas var för sig :?: .
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jun 2009, 15:09

Pinjongen skrev:Kanske det skulle gå att låta de två klasserna - Stora fläkt hjulboggie/glidboggie starta i samma heat men resultatet räknas var för sig :?: .
Det skulle ju också vara en möjlighet, men frågan är om det inte blir för jobbigt för sekretariatet? Iofs är det ju jag som ska fixa ett resultatsystem till nästa säsong så jag kan ju se till så det inte blir allt för jobbigt iaf :)
Jag satt och funderade om det skulle kunna funka med nåt slags handikappsystem, men ditt föreslag lät faktiskt enklare för det kan vara lite svårt att avgöra vad som är en rimlig handikapp då det är helt olika förhållanden på varje tävling.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 09 jun 2009, 15:54

Problemet blir inte i poängräkningen utan i sekretareatet som ni nämner först om man kör klasserna samtidigt.

De skulle vara bra att få en hint om hur många som skulle tycka att den klassen var intressant att köra i? De är ju som sagt många maskiner där ute. Tänk alla Ockelbomaskiner som finns med alla dess möjliga motoralternativ. Alla 380 med de större motoralternativen.

Evert? Är de inte glidboggie på din STX??
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jun 2009, 17:27

Jag tror att det bara var jag och borlänges ockelbopojkar som körde med hjulboggie i fläkt veteran några tävlingar i år, men jag kan ha missat nån.

För mig själv ska jag väl inte säga nåt för mina kassa resultat hittills beror nog på fler saker än bara hjulboggin, men när inte nån av BOParna hamnar bland dom första 10 med deras herrejösses maskiner på långloppet så känns det ju som inte så lönt att ens dyka upp på såna tävlingar med en hjulboggie maskin.

Nåja, nu hoppas jag då att det kommer några som visar intresse för en sån klass iaf.
Och blir det ingen hjulboggie klass pga för lite intresse så tycker jag iaf att gränsen för fläkt veteran ska sänkas ett par år, t.ex 75 som enstånkarna har. Det lär bli många som inte alls gillar den ideen, men nåt måste göras för att få ut dom äldre maskinerna på banan.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evert
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2008, 14:57
Ort: Lycksele (Betsele)
Kontakt:

Inlägg av Evert » 09 jun 2009, 19:46

Jo, det har den Marino.
och med tanke på att fläkt veteran har slopats och ersats av Stora Fläkt veteran -79 där regeln Endast maskiner som salufördes med hjulboggie finns, så "klassas" jag upp och får åka med killarna med massor av cc och eventuellt 9 årsmodeller nyare maskiner. Känns som det hände en del i skoterutvecklingen från -76 till -85 :shock:

om detta regelverk spikas kommer jag inte att ha någon direkt motivation att vara med när jag inte ens kommer att ha någon som helst chans till någon vettig placering, utan då sälja och köpa nått med mera cc och nyare årsmod för att känna att det finns ju en chans till någon vettig placering om jag bara spakar rätt.

Nu kan ju inte reglerna vara alla till lags heller :wink:
Yamaha STX-R 440 -76

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Inlägg av wiktorin » 09 jun 2009, 22:34

Hur skall "Besiktning" av standard klasserna utföras ?
Är "blue printning" av motor tillåten, tänkte på ett inlägg Hotpiston gjorde
i en annan tråd
citat:
Sen började jag undra... kommer motorer att öppnas på dom i otrimmade klassen? För skulle man göra iordning en sådan så skulle jag självklart kolla med fabrikanten portider förbränningsrum osv osv och justera till det som så allt stämmer med vad fabrikanten säger. Då kommer det alltså att se ut som man har trimmat fast man har endast sk Blue printat motorn. Ska då någon hålla reda på alla portider, kanal areor, deck höjder å allt dedär ?? Å vem ska mäta upp om det blir en protest ?

slut citat:

Eller räcker det att man lyfter på huven och okulärbesiktar att
orginal förgasare med tillhörande luftburk.orginal ljuddämpare,Rätt mod
av variator med orginalbestyckning Sitter i :shock:
Kan bli ganska omfattande besiktningar beroende vart gränsen skall dras :?
Vart jag vill komma är vart dras gränsen för standard skoter?
kanske förbjuda sk blue printning,max överdim på kolv 0.5 etc

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 09 jun 2009, 22:54

Jag tyckte att jag gång efter gång efter gång också ha skrivit att de är upp till var och en att sova gott om natten. Är de nu någon som trimmar sin skoter avsevärt och sen ställer upp i en standardklass för att lättare kunna vinna tycker jag de är pinsamt på den här nivån.
En blueprintning och en överdimension måste få räknas till original. De kommer inte vara de som avgör i slutändan. De sitter något på dynan också, oftast håller detta fast sig i styret och den där grejen som gör att gasen åker upp å ner. Vi får inte dra detta till sina ytterligheter och i och med de döda tillförlitligheten. Av alla som deltagit så vet jag 2 som fuskat medvetet under denna cup men då de varit utan framgång har jag låtit det gå förbi då de inte är några nämnvärda fel förutom en för ny motor men han har inte deltagit mer än den gången heller.

De är så att vi måste kunna lita på varandra att vi gör detta på lika vilkor. Annars är dessa diskutioner helt meningslösa då det inte någonsin kommer finnas resurser för att skicka in motorer på koll osv.

Jag har lagt till en fin regel som säger att de som inte står får inte göras. Så hur tolkar du då de när de står att allt ska vara original? Nej du får inte blueprinta motorn men vem ska stoppa dig? Ingen!


Evert, vi ska diskutera dessa regler här för att se till så vi lägger gränserna på rätt nivå. Detta är en diskutionsrelaterad tråd där förslagen ligger på prov. Jag förstår bara inte hur du skulle möta 9 år nyare skotrar om du har en hjulboggiemaskin? Att de ska vara original från att den såldes är inget som måste stå kvar men jag tror de är föga många som väljer att montera hjulboggie på en maskin som redan är utrustad med något som är ljusår bättre?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Inlägg av wiktorin » 09 jun 2009, 23:10

Självklart är det oftas han bakom styret som avgör utgången av en tävling.
Och man blir nog inte långlivad om man inte håller sig till "orginal" delar.
Förr eller senare måste man öppna huven i depån med risk att grannen tittar över axeln.
Eller att någon lägger in en protest på en maskin som sticker ut i mängden.
Kommer det att skärpas till ang.nödstopp .bakljus ev framljus vid kvällskörning?

Evert
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2008, 14:57
Ort: Lycksele (Betsele)
Kontakt:

Inlägg av Evert » 09 jun 2009, 23:28

marino carlsson skrev: Jag förstår bara inte hur du skulle möta 9 år nyare skotrar om du har en hjulboggiemaskin?
Är det bara jag som inte begriper nått ?? :roll:

Efter som jag kör en -76 stx 440 med glidboggie, är jag den enda som har en sådan skoter eller salufördes den med hjulboggie orginal... :roll:

vilken klass skall jag köra då i och vilka skotrar och årsmodeller får jag möta ?
Yamaha STX-R 440 -76

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 10 jun 2009, 01:38

Det blir skärpning på alla frågor som rör säkerheten så som nödstopp och ljusanordningar JA.

Jag trodde de var hjulboggie i din maskin så de var därför jag inte förstod. Om de är så att de blir dålig respons på hjulboggiefrågan så kanske vi tittar på årsmodellbegränsningarna istället. Kapar man vid 77 exempelvis så blir de ett annat läge. Grundklassen är så stor ändå så vi har möjlighet att exprimentera lite där å ändå få bra med deltagare.

Typ om de såg ut som så att de var samma regler i alla klasser men med 3 olika årsmodelldelningar.

Upp till -75
75-80
80-85

Typ.. De är ju en variant.. Men då är de inte frågan om nå originalklass utan då är de fullfjädrat i alla dessa klasser..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

falken91
Inlägg: 174
Blev medlem: 17 mar 2009, 20:47
Ort: kiruna
Kontakt:

Inlägg av falken91 » 10 jun 2009, 09:25

de där med en klass med hjulboggie lät jävligt bra :D jag har en maskin som passar in i i stora fläkt veteran.
kawasaki drifter 340/fa
ockelbo 380 72a 340r motor
fartvindskylt is the sht!

Evert
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2008, 14:57
Ort: Lycksele (Betsele)
Kontakt:

Inlägg av Evert » 10 jun 2009, 14:39

Vad skulle konsekvenserna bli för/nackdelar om stora fläkt veteran skulle se ut så här ??


Stora Fläkt veteran -79 med undantag av maskiner som fanns i samma utförande efter -79 (exempel ex440 -80) både glid/hjulboggie tillåtet, 2-3-4cyl 400cc och upp tom 477cc, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.
Yamaha STX-R 440 -76

Låst