Diskutioner BC 2010 REGLER/KLASSER

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 25 jun 2009, 13:28

Jag gillar den här klassindelning :)
Men namnen måste nog tänkas över lite iaf för stora fläkt klasserna, för det är lite halv otydlig nu tycker jag. Vilken är retro och vilken är vintage, inte så lätt att veta om man inte riktig har studerat klassindelningen? Tänkte på publiken då som kanske inte är lika insatt som förarna.
Och tänker väl även lite på mig själv då som måste ta hand om anmälningarna ;)

Jag antar att klass bokstäverna inte behöver vara samma storlek som själva startnumret? Det är väl bra med en minimum storlek så det går att läsa iaf men det är ju startnumret som är viktigast. Kan bli trångt på många huvar annars tror jag.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 jun 2009, 17:40

Eller så skiter vi helt och hållet i bokstäverna för de ingen som ser dom ändå när dom kommer svischandes förbi i 73 blås i snöyran.

Som speaker så håller man ju ändå koll åt publiken på vad de är för maskiner som är ute på banan.. Den som inte vet vad de är för klass som är ute på banan vet heller inte de även om de står bokstäver.

Om du tar på dig din hjälm, din facemask eller va du nu undrar över och så ställer du dig framför spegeln och frågar dig själv:

- Skulle du vilja att någon kastar en näve grus i ansiktet på dig själv?

Förmodligen skulle du bli lika sur även om du hade en rymddräkt på dig men skulle de göra något eller inte? Blir svaret då nej så borde du fungera som heltäckande ansiktsskydd.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 jun 2009, 17:50

ska klasserna heta gammsataskoter före 1976, lite nyare än en gammsata men inte lika ny som en 80-85 och slutligen dom här nyförbannade skotra som är nyare än 80?

I dragrace heter klasser som typ "super stock top metanol", ursäkta om de inte finns någon sån klass men missförstå mig rätt.

Det låter ju inte så ballt men är väl de enklaste om de är för din egen skull rent arbetsmässigt. De tar jag gärna hänsyn till då jag vet vilket mögel de kan vara. Publiken fattar lika noll om de heter så här eller om de har ett annat namn.

Stora Fläkt 1 / 76
Stora Fläkt 2 / 77-79
Stora Fläkt 3 /80-85

Tävling:

Den som kommer på 3 vettiga namn som skiljer dessa klasser åt snarast möjligt och som verkar vettigt vinner en timme hångel med RetroR på nästa tävling :)



Till era damer så kan ni säga att nu börjar de trilla in lite priser till dem inför kommande säsong.

Totalvinnaren i tjejklassen kommer vinna en Hårfärgning och en Hårklippning på frisörsalong i Lycksele.

Sen har vi hunnit få in ett pris på enskild tävling i form av Fotvårdsbehandling värde ca: 400kr

Tanken är att varje tävling skall ha ett specefikt pris som riktar sig mera åt hållet för damer/tjejer.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
ocklahomare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:11
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av ocklahomare » 26 jun 2009, 08:20

Hej!
Varför bryta retro veteran vid 76, är det inte bättre att ha både enstånk veteran och retro veteran är brytna vid samma årtal 1975. Annars blir det ju en klass som dommineras av Yamaha STX och EX 76:or. Det är väl bättre dom får åka med dom andra med lika maskiner i klassen 77-79.

Mvh!
Ante
Hirth me!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 26 jun 2009, 17:52

Ja du har helt rätt... De jag bara är lite orolig över är att de inte kommer nog många 75 och neråt.. men iofs så är de ju rätt meningslöst med den klassen om man släpper 76:orna där.

Ändring: Fläktklassen bryter vi vid -75
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Inlägg av jag 3000 » 26 jun 2009, 18:45

Jag har en fråga,vad bestämmer vilken klass man kör i motorn eller chassiet?
Om man tex. har ett arctic chassie fån 78 och stoppar in en srv motor från 84, kör man då i stora fläkt eller i fläkt veteran?
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 26 jun 2009, 20:44

Du får byta motor fritt inom årtalsbegränsningarna! Vilket fack hamnar då en 84:as motor?`
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Inlägg av jag 3000 » 26 jun 2009, 22:33

ok, då förstår jag :D
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 01 jul 2009, 13:51

Svårt det här med namnen.. Men man kan ju helt enkelt döpa dom stora fläkt 75, 79, 85 kanske? Inte vet jag...

Hur ser det ut nu för det här, verkar det som att den klassindelningen som finns i första inlägget nu är den som kommer gälla? Eller när blir den slutliga klassindelningen bestämt?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 01 jul 2009, 19:01

Jo de känns som läge att fastslå klassindelningarna nu så då gör vi de.

Nu är de alltså gällande, kanske vi byter namn på någon klass men de påverkar ju inte reglerna.

Sätt igång å bygg skotrar nu så hörs vi vidare!

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 01 jul 2009, 19:25

Bra! :)

Då ska Elanen få lite extra kärlek nu när det finns en klass där den faktiskt kan ha en ärlig chans på dom flesta tävlingar :) Riktig kul att det blev en stora fläkt upp till 75 klass, hoppas att det dyker upp många fräna maskiner i den klassen nu! Och kanske ett och annat hemmabygge?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 02 jul 2009, 18:08

Ja att de nu dyker upp maskiner är ju som ett krav för att klasserna ska finnas kvar..

Kanske ska skapa en tråd med vilka som tänkt köra burkarcupen nästa år och med vilka maskiner så får vi en liten hum om vad som komma skall.. Det är rätt bra som arrangör också.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evert
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2008, 14:57
Ort: Lycksele (Betsele)
Kontakt:

Inlägg av Evert » 02 jul 2009, 19:46

Låter som en bra idè Marino :)

Även om inte alla som ska köra hänger här så får man nog en hum om hur det kommer att se ut.
Yamaha STX-R 440 -76

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 02 jul 2009, 22:16

Ni som känner folk som ska köra fast inte hänger här så kan ni ju näma dem.. De är ju ändå inte någon anmälan de här utan lite för skojs skull.. Nya L/C maskiner som är i farhågorna är mycket intressanta.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

En Fundering!?

Inlägg av Phazer-85 » 05 jul 2009, 21:43

Jo Marino jag undrar om det i fortsättningen kommer att tillåtas en stumning av framvagn på en SRV/Phazer för att få köra i stora fläkt istället för lilla LC -85, Upp till 350cc

Enligt reglerna i BC vol2 så fick man inte sätta framvagn på tex. ET 340
och åka modifierat men man fick stumma en SRV/Phazer för att åka
stora fläkt.
Skall de vara så, om man inte tillåter det så skulle de bli fler i lilla LC -85, Upp till 350cc.
Som sagt en fundering. :?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 05 jul 2009, 22:09

Har svarat i din andra tråd då jag såg den först..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Inlägg av Phazer-85 » 06 jul 2009, 21:17

Jo ja såg det.
Lyckades starta en ny tråd, d :oops: e va inte riktigt va ja tänkt men men....

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 08 jul 2009, 13:16

Jo Marino, hur blir det för mig då, kommer jag att få köra i Lillafläkt orginal eller måste jag in i Lillafläkt modefierat?
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Användarvisningsbild
Conny
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 17 mar 2009, 15:55
Ort: Cornercreek

Re: Diskutioner BC 2010 REGLER/KLASSER

Inlägg av Conny » 21 sep 2009, 20:00

Alltså så törs jag ställa upp med min 645 trippel blizzard 72 i luftkylt mmmmmmmmmmmm samt indy 500 81 lc med framvagn loving it
Ski-doo Blizzard 645 Trippel 1972
Polaris Centurion 500 1980
Polaris Indy Centurion 500 1981
Polaris Indy XLT SKS 94
Polaris ultra SPX SE 1997
Polaris Cutlas 340
Yamaha EX 440 1978
Skiroule 440 +
Ski-Doo TNT 440 1974

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2010 REGLER/KLASSER

Inlägg av marino carlsson » 21 sep 2009, 21:41

Det törs du absolut och jag hoppas verkligen att en riktig veteranklass i 400cc & uppåt ska bidra till att de dyker upp lite mera gammla ockelboar, yamaha, skidoo etc.. Finns ju som sagt en del häftiga gammelracers också som kanske inte bör tävla med en pantera eller liknande..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Låst