Diskutioner BC 2010 REGLER/KLASSER

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 17 jun 2009, 00:29

Tycker att man ska begränsa vilka variatorer som får användas isf om man nu går ifrån orginalvariator i en orginalklass. T.ex att man får byta till en 94C eller Powerbloc men inte till en 102a eller liknande. Dom 2 variatorer får man inga krokiga vevaxlar av och det är lätt att få tag i delar till dom.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 17 jun 2009, 00:33

Ja de är ju ett förslag de med.. Tanken jag har med en originalklass är inte att de ska gå sakta utan att de ska kunna vara billigt å haka på i toppen även på ett dragrace. Rätt fingrar på justerskruven så ska man vara med.. Med den begränsningen så sparar man mycket pengar på att inte måsta köpa en 102c eller liknande. Dock får de inte bli för krångligt de här..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
ElanDude
Inlägg: 281
Blev medlem: 17 feb 2008, 23:30
Ort: Rusksele

Inlägg av ElanDude » 17 jun 2009, 09:13

marino carlsson skrev:Ja de är ju ett förslag de med.. Tanken jag har med en originalklass är inte att de ska gå sakta utan att de ska kunna vara billigt å haka på i toppen även på ett dragrace. Rätt fingrar på justerskruven så ska man vara med.. Med den begränsningen så sparar man mycket pengar på att inte måsta köpa en 102c eller liknande. Dock får de inte bli för krångligt de här..
håller med marino att vi inte får krångla till det för mke, jag köper med klädje en klippny variator för 8-10 tusen bara variatormekanikern följer med, sen vad det e för märke och modell e ointressant! /Petrus
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
mickeSTX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 apr 2009, 09:36
Ort: Lycksele

Inlägg av mickeSTX » 17 jun 2009, 14:20

marino carlsson skrev:Då var de ingen som körde 377 och de är väl den överhängande motorn som används i Lilla fläkt. Skulle man måsta åka 377 i stora fläkt var de bara att kasta alla dom motorerna i en binge.

Variatorbiten i originalklassen har vi diskuterat lite på sidan om också och de blir så att man får byta motorvariator av olika själ. Har man en nyrenoverad vevaxel är de inte kul å hänga på en skitvariator som slår den sne. Även de att de är både dyrt å svårt att få tag på delar till originalvariatorer många gånger.
Det är bara det att klassen är optimerad för Rotax 377, du måste ha en sådan motor för att hänga med, vilket är synd. 340 motorerna finns det en uppsjö av. Alla fabrikanter har flera modeller som passar in. Skall man i fortsättningen prioritera att alla skotermärken motortillverkare skall kunna medverka så måste man tänka till vad det gäller kubikgränserna. Lika dant vad det gäller stora fläkt. 440 motorer finns i massor, men klassindelningen gör att man måste satsa på 500 cc och uppåt för att hänga med, då begränsas motoralternativen och skoterfabrikaten väsentligt, är väll endast Rotax och Arctic i fläkt veteran och Yamahas 540 snurra i stora fläkt.
Vad det gäller att kasta alla motorer i en binge, så är det så vi känner som åker 340 å 440, vi tävlar på dom villkoren mot kubikstinnare maskiner, men vi håller på ändå. :) :)
STX -77 F/A Race
STX 440 -77 Orginal
EX 440 -79
ET 340 -80

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 17 jun 2009, 16:56

Tittar vi resultatmässigt så håller jag inte med dig.

Långloppet i Vilhelmina vanns av en helt original ET340

Ovalen vanns av en trimmad ET340

Original ligger en ET340 på ca: 35hk

Original ligger en 377:a 30-35hk om de inte är en SS den sitter i då den lämnar 40 med dubbelförgasare.

Polaris 340 fläkt: 36hk original..

Tror de sitter i annat än vilken av motorerna man utgår ifrån.

De 377:or som går riktigt bra i Lilla fläkt är de inga hobbytomtar som varit å mixtrat i heller. Tror att skulle samma dremmel hamna i en Yamaha så skulle de gå precis lika bra.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Tolkningar

Inlägg av SRX8R9 » 18 jun 2009, 22:50

Nu måste även jag komma in här!! Vad ni håller på och Gormar. Om alla som vill tävla. Åker original med dom olika fabrikanternas åkdon. Så skulle det även där bli ett utslag för att vinna. Till slut skulle alla som vill detta och kör en specefik klass med intresset eller pengarna. Välja det märke som går fortast. Då blir det så i slut ändan. Att alla kommer åka på samma skoter märke. Och då blir det ju den som snabbast trycker stumt som vinner. (Tråkigt) Det roliga i den här hobbyn är väl att få åtgärda vissa detaljer på grejorna. Och därefter gå ut och ge järnet och ha kul.Det man bör tänka på praktiskt i Klassindelningarna är väl att likställa Cubic Inches, F/A Fläkt, L/C. Mattbredd. Fäste.
Fabrikanterna Experimenterade och spände musklerna för att utveckla sina Motorer, Chassie, Drivlina. Den som vann på Söndag fick sälja sina grejor på Måndag. Sällan fick den privata konsumeraren ta del av det godiset. Utan fick hålla tillgodo med utprovat hållbart i längden massproducerade fordon för geneme man.
Men dom som har sökt idogt i flera Decennier och fått tag på Xperimental godiset (Ej för gemene man) och kör bitarna i dom massproducerande Fordonen. Låt dom då leka i egen fålla. Eller utmana och försöka trimma och komma i kapp. Det är väl en av bitarna som är tjusningen i Sporten. Och Ungtupparna som tror att just deras -09 är värst tills dom blir omblåsta av nått Gammalt Oidentiferbart. Svart och lågt Gick som Fan. Hann aldrig i kapp fordon. (SRX) 8) Det är som Legenden Alla har hört talas om han men ingen har sett han.

Man kan inte bara gå och köpa/få en billig skoter som det står stora siffror på och tro att den blir värst. Det kostar på att vinna det brukar visa sig i slutändan också. Mitt råd är gå ut kör ha roligt puttra framåt. Spenderar du en å annan penning ha lika roligt med körandet. Och vinsterna. Tack för mig. Ha nu en riktigt trevlig Midsommar och fila på grejorna. Det ska jag.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 23 jun 2009, 22:11

Ska justera till hur diskutionerna ser ut hitintills på första inlägget. Kommer ju fram åsikter utanför forumet också som jag tar hänsyn till..

Sen ett tillägg som är lite roligt är att de kommer bli Resultatservice i Dagstidningen för Västerbotten.. VK & VF. Säkert inga problem att få med Norran heller.. Som kul om man kan få in top 3 från varje klass efter varje tävling. Ev också tabell över topp 3 förare totalt sett..

Lite roligare å läsa resultat om de inte bara står om Hockey å fotboll..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Inlägg av FunnyCar » 24 jun 2009, 00:22

Vad bra!
Tycker norran är tunn som den är så det vore bra om det kunde fyllas på med resultat från racen!
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
ocklahomare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:11
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av ocklahomare » 24 jun 2009, 19:49

Hej veteran nissar.
Vore det inte bra med en älders indelning på fläkt och stora Vet oavsett hjulupphängning.

Typ
tom 75
76-79
80-85

I klassen för 80-85 tillåt framvagn eller ta bort srv maskinerna med bladfjdring, så åkte man väl inte på 80 talet.
Det är väl roligt om vi kan bygga maskiner med strävan om att det ska vara retro. I dag verkar det vara att man vill bygga så snabba maskiner man kan, med så lång fjädrings väg man kan. Sen ska det var styrhöjare också, vilket inte var då. Det känns lite fel att tillåta SRV med stummad framvagn lite konstigt, för den har väl en bra bakfjädring i alla fall.
Tillåt 2-3-4 cyl så länge det är LUFT kylt, det man vinner med en trippel förlorar man i tyngd.För dom som vill bygga "moderna" maskiner med en massa finesser finns det skoter cross för.

Bevara retrot!
Hirth me!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 24 jun 2009, 21:43

Vet inte om du bara missade att läsa de tidigare inläggen? De är mest troligt så de blir i Fläktklasserna.. Ska ändra på framsidan nu.

Sen att de optimeras hos många är en del av hobbyn enligt mig. De är redan så många maskiner som har byggts så jag tänker då inte ställa de så att SRV maskinerna inte får vara med.

De som inte bryr sig om vinst eller förlust bygger inga högstyremaskiner med så moderna boggies som SRV å då dem inte bryr sig så spelar de heller inte någon större roll.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 24 jun 2009, 22:25

Nu är första inlägget uppdaterat och vi börjar nu närma oss ett fastställande av dessa klassindelningar även om inte alla kan bli nöjd.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 24 jun 2009, 22:36

Börjar i mitt tycke bli lite för långa och krångliga namn på alla klasser.
Skulle helst se att stora LC får ha kvar samma namn och heta modifierat istället
sedan kanske lilla standard och stora standard skulle passa in. (det vár ju så det hette en gång i tiden)

N´Richard
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 24 jun 2009, 22:53

Om de inte är något annat än cc som skiljer L/C klasserna åt så tycker jag de låter konstigare om en ska heta Lilla L/C å en Modifierat. Lilla å stora L/C måste ju vara de optimala. Går ju inte att missförstå.

Att döpa klasser till lilla å stora standard kan jag inte förstå överhuvudtaget då de endast finns en klass som är standard.

Tror inte att namnet på klasserna är något vi ska bry oss i just nu. Nu måste vi få till ett vettigt avslut på de här istället så vi kan börja göra i ordning maskinerna. Vet att de står å trampar i lite olika garage runt om för att få sätta igång.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 24 jun 2009, 23:12

Vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask.
Räknas crosshjälm med inbyggt hakskydd tillsammans med goggles som "heltäckande visir" i detta fallet? Tolkar regeln som om man vill slippa de öppna hjälmarna men att dessa tillåts i kombination med facemask och goggles?
Senast redigerad av 2 yamaton, redigerad totalt 24 gång.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 24 jun 2009, 23:22

RetroR skrev:Börjar i mitt tycke bli lite för långa och krångliga namn på alla klasser.
Skulle helst se att stora LC får ha kvar samma namn och heta modifierat istället
sedan kanske lilla standard och stora standard skulle passa in. (det vár ju så det hette en gång i tiden)

N´Richard
Ja så enkla förkortningar som möjligt är att föredra om man ska ange klasstillhörigheten tillsammans med startnummret.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Tripple from hell » 24 jun 2009, 23:42

Lilla & stora L/C måste jag hålla med om är det absolut bästa vi kan döpa det till, vi måste tänka på att publiken oxå ska ha lätt att följa med i racen!
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Inlägg av sled-ex » 25 jun 2009, 00:41

Känner att jag vill göra en liten reflektion, tycker att det börjar se riktigt bra ut med klassindelningarna, tyvärr så blir det många klasser men det bär väl ditåt.
Dom klasser som haft minst antal startande är väl enstånk och vätskekylt (?!) så vi får hoppas att regeländringarna gör att vi får se fler på startlinjen i dom klasserna, annars känns det onödigt med fler klasser.
Som Tfh sa så är det ju bra om även publiken fattar nått av namnen på klasserna så jag föreslår:
Retro 440 isf Retro Veteran
Fläkt 440 isf Fläkt Veteran
Vad betyder "Retro Veteran" egentligen? Det är ju bra om namnet ger en hint om vad det är för skotrar. Men det finns kanske bättre förslag?

På avdelningen säkerhet är det bra att det blir höjda krav för att det börjar gå fort och olyckor kommer att hända.
Men på dragracingen skulle man kunna slippa ryggskydd eftersom det är den "ofarligaste" disciplinen, men det är självklart en rekomendation.
Det finns ju dock några som enbart provar på DR för skojs skull och det kan verka overkill med ryggskydd där.
/Anders

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 jun 2009, 09:39

Retro (franska rétro, från rétrospectif, bakåtblickande, ytterst från latin) syftar på att inpireras av eller intressera sig för en tidigare eras trender, moden eller teknologi. Man talar till exempel om retromode, retrobilar och retrodatorer. Den som gillar det som är retro kallas för retrofil, och behöver inte själv ha varit med om den tid som favoriseras. När ett flygbolag har ett flygplan målat enligt gammal grafisk profil kallas det retrojet.

Inom mode syftar retro framförallt på nytillverkade varor som inspirererats av en tidigare era. Om det rör sig om äldre enskilda plagg används hellre termen vintage.

I enlighet med detta skulle de vara lämpligare så här, bakom står startnummer och förslag på klassförkortning.

Tjejklass - 23/T

Enstånk Vintage - 23/EV

Enstånk - 23/E

Lilla fläkt Std - 23/LFS

Lilla Fläkt Mod - 23/LFM

Fläkt Vintage - 23/FV

Fläkt Retro - 23/FR

Fläkt Mod - 23/FM

Bredband - 23/B

Lilla L/C - 23/LLC

Stora L/C - 23/SLC



När någonting är nytt är de alltid klurigt att veta vad saker och ting betyder. Efter denna säsong så borde vi kunna vara ganska nära sanningen på vad som skall vara gällande. När de sen fungerar så fungerar de. Huvudsaken de inte blir som i dragrace där de tillkommer 5-11 nya klasser och namnändringar år efter år..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 25 jun 2009, 11:05

Föreslår i så fall att vi kapar C:et för "cooled" i lilla och stora LC så kvar blir LL och SL, alternativt LV och SV.
Vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask.
Räknas crosshjälm med inbyggt hakskydd tillsammans med goggles som "heltäckande visir" i detta fallet? Tolkar regeln som om man vill slippa de öppna hjälmarna men att dessa tillåts i kombination med facemask och goggles?
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 25 jun 2009, 11:28

yamaton skrev:Föreslår i så fall att vi kapar C:et för "cooled" i lilla och stora LC så kvar blir LL och SL, alternativt LV och SV.
ja det blir lite för mycke med tre bokstäver efter....nästan mycke med två men det verkar oundvikligt...

LM- Lilla modifierat
SM- Stora Modifierat

Eller:
LV- Lilla vätskekylda
SV- Stora vätskekylda

Men i en perfekt värld skulle en bokstav vara önskvärt...... :wink:
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Låst