Diskutioner BC 2010 REGLER/KLASSER

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 10 jun 2009, 14:59

marino carlsson skrev:Typ om de såg ut som så att de var samma regler i alla klasser men med 3 olika årsmodelldelningar.

Upp till -75
75-80
80-85

Typ.. De är ju en variant.. Men då är de inte frågan om nå originalklass utan då är de fullfjädrat i alla dessa klasser..
Det vore ju helt klart ett bra sätt att få ut fler äldre maskiner på banan, och dom flesta som har kört i år borde vara nöjda för ingen behöver isf köra mot nyare maskiner än vad dom har gjort i år.
I enstånk blir det kanske för lite deltagare om man delar upp det i 3 klasser, enstånk 76-85 är nog så liten som den är nu.

Det är inte lätt det här.. ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 10 jun 2009, 17:49

Jag tycker att förslaget med en orginalklass var asbra, det måste vi ha kvar!
Man vill ju kunna va med och tävla utan att behöva trimma sönder sin skoter för att ha nån chans.

Jag håller med om att det blir roligare med fler 70-talare på banan, och för att få fram dom måste det ju löna sig att va med och tävla. Men då tror jag hellre på en hjulboogie-uppdelning, då det blir för många klasser om man ska ha Upp till -75, 75-80, 80-85 i alla klasser... :?
Känns dock som mina åsikter är ganska oviktiga då jag inte varit med och tävlat än, men jag kommer när jag fyllt 16 =)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 10 jun 2009, 23:50

Nej de är inte lätt å veta hur de kommer att se ut inför nästa år. De som man däremot vet och kan gå efter är hur de verkligen har sett ut detta år. Enligt mitt tycke så här långt i diskutionerna skulle jag tänka så här.

Enstånk och enstånk veteran lämnas som dom är då som ni säger är de troligt att de inte finns underlag för 3 klasser. Finns säkert dom som åkt enstånkare i år som vill köra något lite snabbare nästa år också.

Hjulboggieklass skippar man men att göra en annan årtalsbegränsing så som vi visat skulle kunna funka. De med att släppa in skotrar som är av nyare modell vet jag inte om jag tycker man ska göra. En 86:as eller 87:as Phazer skulle ju lika gärna då få slinka in å då var vi i en annan division helt plötsligt. Finns otroligt många maskiner av 87-89 års modell som är samma som 85. De är ju så att en phazer eller en polaris kan vara lite väl överdimentionerade köregenskapsmässigt så de är bra om dom får vara så svår som möjligt att komma över.

De är inte någon som protesterat mot en enda klass för vätskekylda än vilket jag tycker är bra för de är nog enda sättet att få ett riktigt startfält i den klassen.

Är också glad att förare själva frågar efter skärpt säkerhet. De tyder på intresse och aktivt engagemang.

Fortsätt diskutera, de är grymt viktigt att vi alla säger vad vi tycker.

De kan vara så att vi inte tycker lika men huvudsaken är att vi hittar något som fungerar.

Sen har jag börjat fundera om de inte blir lite för sent att fastställa klasserna efter motorveckan då jag vet att de finns en hel del iver där ute att börja göra i ordning skotrar för de olika klasserna.
Fortsätter diskutionerna i den här farten så tror jag att vi skulle kunna komma fram till något inom en snar framtid. Sen att sätta sig ner senare för att diskutera allt annat är inget som hindrar.

Kör på nu ett tag med åsikter åt alla håll å kanter. Ni som bara är inne å läser som gäst som jag vet många gör men ändå har en åsikt. Registrera er ni också och kom med era synpunkter. Bara för att ni ringer mig blir inte åsikterna mer officiella. Pumpa på nu så ska jag ta ihop en grupp å fastställa de slutliga framgent.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Tripple from hell » 11 jun 2009, 00:12

Måste säga ur min synpunkt att jag gärna sett en liten l/c klass, nu ligger mitt intresse mest i drag och ovaltävlingarna där effekt skillnaderna kanske är lite mer uppenbara än vid tex en backtävling där han som
håller in plasten mot styret längst i kurvorna tar hem spelet.
Förutom det tycker jag det ser vettigt ut, man ska komma ihåg att detta är burkar cupen och dess regler som ska anpassas efter olika typer av
tävlingar, vi som kör övriga mindre dragrace oxå måste kanske se över
ett separat reglemente i en annan tråd för att få ett gemensamt reglemente även där till nästa år.
over and out !
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
ElanDude
Inlägg: 281
Blev medlem: 17 feb 2008, 23:30
Ort: Rusksele

Inlägg av ElanDude » 11 jun 2009, 00:41

marino skrev
"Modifierat -85, L/C,F/A,F/C, Framvagn, Fri ombygnad till framvagn, Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare variatorer, pipor, skidor, matta Max 32mm.
Om dubbmatta används skall stänklapp vara försedd med säkerhetsvajer och stänklappen skall nå hela vägen ner till marken vid obelastat läge.
Vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Särskild besiktning på maskiner som deltar i denna klass."

Om vi nu ska förbjuda dubb på andra tävlingar än ovals och dragrace när vi endå på ovals hade ganska starkt startfält -08 i modifieratklassen så tycker jag att vi ska ha kvar en klass där vi som tänker fortsätta köra cuppen slipper dubba mattan för att ha nån chans!
Förstår att förslaget är att få upp startantalet i vätskekylda/mod klassen
men direkt tävlingen efter ovals är det lika stor frånvaro i klassen då dubben försvinner..
Låt en vätskekyld klass vara kvar med dubbförbud, sen om man ska ha någon cc gräns eller inte det får ni sia om....
detta var mina tankar iaf, om nån håller med ovanstående så säg till
så kanske vi få ha kvar en dubbfri L/C klass på ovalen.. /Petrus
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 11 jun 2009, 08:00

"I alla klasser utom Modifierat gäller bladfjädrat som krav. "


Om jag tolkar förslaget till nya regler rätt så kommer alla nästan alla Ockelbo maskiner, många Rajdar och Ruschar klassas in i modifierat
pga. andra lösningar av skiddämpningen.



// Lars

Användarvisningsbild
Kurre
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 jan 2008, 15:41
Ort: Skellefteå

Inlägg av Kurre » 11 jun 2009, 10:46

Jag ser gärna att det blir en liten l/c klass där även modifierade skotrar med små fläktmotorer kan köra . annars måste man byta ut 340 motorn till en större för att ha en chans

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 11 jun 2009, 15:30

Marino speaking: Vi måste se till att hålla antalet deltagare upp under hela säsongen å inte bara på en eller två tävlingar.

Mycket vettigt att diskutera så de blir lika utanför Burkarcupen också. Där kan man inte ha 10 klasser så en vettig ide bör ni titta på.

Ockelbo osv med deras lösningar slipper undan dessa krav. Detta är bara grundreglerna så vi får kolla på resten när vi fastslår regelverket.

En annan sak som kommer skrivas till är att de är fria modifieringar på chassie/plåt/plast.
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 11 jun 2009, 16:48

marino carlsson skrev: Hjulboggieklass skippar man men att göra en annan årtalsbegränsing så som vi visat skulle kunna funka. De med att släppa in skotrar som är av nyare modell vet jag inte om jag tycker man ska göra. En 86:as eller 87:as Phazer skulle ju lika gärna då få slinka in å då var vi i en annan division helt plötsligt. Finns otroligt många maskiner av 87-89 års modell som är samma som 85. De är ju så att en phazer eller en polaris kan vara lite väl överdimentionerade köregenskapsmässigt så de är bra om dom får vara så svår som möjligt att komma över.
Jag har inget emot årtalsbegränsningar, bara inte dom gör så att det inte finns plats för Lilla Fläkt Standard.
Håller med till fullo om att skotrar, nyare än 1985 inte ska få vara med.

Evert
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2008, 14:57
Ort: Lycksele (Betsele)
Kontakt:

Inlägg av Evert » 12 jun 2009, 09:06

Evert skrev:Vad skulle konsekvenserna bli för/nackdelar om stora fläkt veteran skulle se ut så här ??


Stora Fläkt veteran -79 med undantag av maskiner som fanns i samma utförande efter -79 (exempel ex440 -80) både glid/hjulboggie tillåtet, 2-3-4cyl 400cc och upp tom 477cc, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, matta Max 32mm.

Vet ej om det blev missförstått detta då jag menade endast denna klass: Stora Fläkt veteran
Då det blev en del snack om nyare än -85

Tycker att ingen skoter skall vara nyare än -85 som deltar i burkarkuppen

Mvh/Niklas Evertsson
Yamaha STX-R 440 -76

brylle
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 jan 2008, 14:32
Ort: Lycksele

Inlägg av brylle » 12 jun 2009, 16:14

Tänkte bara,om man ville t.ex. utöka bredbandsklassen skulle man inte kunna dra ner på mattbredden till 46cm.För jag antar att det finns säkert några som sitter å håller på nån Rajd 46,å gärna skulle köra,och rätta mig om jag har fel,men visst skulle även SW440 också platsa?
HÄ KUNN HA VURE VÄRRE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 13 jun 2009, 03:54

De med bredbandsklassen och mattbredd har vi diskuterat men skojja om en "riktig bredbandare skulle bli efter om man får börja modifiera "smalbandare" som SW440 osv..

Nej där blir de inga ändringar. Värt att tillägga för er som fortfarande misstänker att jag skulle göra något till min egen fördel så kommer jag inte åka bredband nästa år.. :)

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

brylle
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 jan 2008, 14:32
Ort: Lycksele

Inlägg av brylle » 13 jun 2009, 10:47

OK,trodde att 46cm räknades som bredband.
HÄ KUNN HA VURE VÄRRE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 13 jun 2009, 16:34

Igentligen la jag till den klassen för att Ockelboskotrarna "600" överhuvudtaget skulle ha en chans att delta i en klass på någorlunda lika vilkor. Skulle man släppa in dessa så skulle de bli för stor skilnad. Bredbandsklassen har på slutet varit riktigt tajt och fin å ingen kan utse hur placeringarna kommer bli vilket är roligt. Därav gör vi inga ändringar.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Jocke H
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jan 2009, 14:24
Ort: Ö-vik

Inlägg av Jocke H » 14 jun 2009, 21:07

Angående de här med licens och start nr.
Är det inte enklast å göra licens nr till start nr med klass förkortning framför?
Det systemet använder man sig av i bil världen.
Men vi ska ju inte krångla till de allt för mycket, var bara en tanke.?

Mkt bra med nån form av licens men framför allt försäkring, man vet aldrig när de händer något.

Gillar förslaget med 3 ålders indelningar i Stora Fläkt.


Full fart spar tid....
Everest340 -77 (TNT)
Blizzard5500 -79
Citaition3500 -79
49Ranger -12

BJ570

Lilla fläkt.

Inlägg av BJ570 » 15 jun 2009, 19:58

Varför inte en klass i lilla fläkt. Standard matta å boggie, men fri trimmning av motor. Å max 400cc.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Lilla fläkt.

Inlägg av marino carlsson » 15 jun 2009, 22:01

nik skrev:Varför inte en klass i lilla fläkt. Standard matta å boggie, men fri trimmning av motor. Å max 400cc.
Ska man ha en originalklass så ska allt vara original.. Nästan iaf. Läs klassen en gång till å se om de inte är vettigare som de står nu?

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

BJ570

Re: Lilla fläkt.

Inlägg av BJ570 » 15 jun 2009, 22:29

marino carlsson skrev:
nik skrev:Varför inte en klass i lilla fläkt. Standard matta å boggie, men fri trimmning av motor. Å max 400cc.
Ska man ha en originalklass så ska allt vara original.. Nästan iaf. Läs klassen en gång till å se om de inte är vettigare som de står nu?

Mvh Marino
Vad är nästan? Tycker klassen var ganska jämn ändå.

Användarvisningsbild
mickeSTX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 apr 2009, 09:36
Ort: Lycksele

Inlägg av mickeSTX » 16 jun 2009, 21:07

Nedanstående resonemang rör lilla och stora fläktklasserna.
Förstår inte riktigt varför man skall dela av kubikgränsen vid 400cc, var kanske rätt när det inte var så många deltagande, men det är annorlunda idag.
Tittar man lite hur klassificeringen vid tävling såg ut på senare hälften av 70-talet, år där flertalet skotrar som är med i burkarcupen kommer från.
Klassindelning var då 340, 440cc. Flertalet tillverkare anpassade sig därefter och lade kubiken just under för att passa in i klasserna. Givetvis skall överdim få användas även om då kubikgränsen överskrids något. Då 340 och 440 klasserna blir stora så kan man dela in dem i både standard och modifierat, samtidigt som man kan locka ut någon ny som ej vill skruva sönder sin maskin. Man skapar sedan en ny klass för maskiner över 440cc så får man bort orättvisan med alltför stor kubikskillnad i klasserna.
Vad jag förstår från tidigare resonemang så skulle inte årsgränsen -85 ändras.
Föreslår att även variatorn får bytas i standard då det är svart att få tag på delar till äldre variatorer.
Ja, de var lite ideer som flög genom mitt huvud
:) :idea:
STX -77 F/A Race
STX 440 -77 Orginal
EX 440 -79
ET 340 -80

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 17 jun 2009, 00:24

Då var de ingen som körde 377 och de är väl den överhängande motorn som används i Lilla fläkt. Skulle man måsta åka 377 i stora fläkt var de bara att kasta alla dom motorerna i en binge.

Variatorbiten i originalklassen har vi diskuterat lite på sidan om också och de blir så att man får byta motorvariator av olika själ. Har man en nyrenoverad vevaxel är de inte kul å hänga på en skitvariator som slår den sne. Även de att de är både dyrt å svårt att få tag på delar till originalvariatorer många gånger.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Låst