Vart landade veteranreglerna?

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Vart landade veteranreglerna?

Inlägg av Soderberg » 18 feb 2009, 07:02

Googlade och hamnade i tråden som ältades fram och tillbaka här inne förra våren/sommaren. Hittar dock ingen slutlig överenskommelse av regler? Jag antar att det finns ngn här inne, så länka gärna till den tråden.

Oavsett var reglerna hamnade så tycker jag att det va onödigt mycket snack om dubbat eller ej, motorer som tillverkats efter -85 eller ej. Tycker personligen att dubbat kan få två egna klasser med tiden beroende på antal intressenter (340 och 440). Iofs missar man då Eltigre och några till som blev 500 cc kring åren 79/80, men det får man leva med. 340 och 440 klasser va det ursprungliga och alla gamla ismaskiner som togs in i Sverige från Canada/USA i mitten på 70-talet klassades in här.

Vad gäller dubb eller ej så spelar det ingen roll bara man separerar dem. Folk som tycker att det är kul att tävla lägger ner en herrans massa energi och en del pengar på sin skoter, så det finns ingen anleding att tro att ett dubbförbud skulle betyda mindre antal isracemaskiner. Att byta en matta för dessa till en vanlig är ju en timmes jobb bara. Sen är det väl bara att begränsa kamhöjden, sen får var och en välja fritt under ex 32mm. Mer kamhöjd än så ska det absolut inte vara. Tycker personligen at 25mm räcker för att få det rättvist. Det dräller ju av modeller som inte ens rymmer mattor med högre kammar än 25mm. meningen kan ju inte vara att dessa ska behöva flytta transmission i chassiet för att klara kamhöjden. För övrigt så fanns inge matta över 22mm på den tiden. Allt över det är 90-tal.

Motormässsigt så är det sunt förnuft och ärlighet tycker jag. Det är ju annars helt omöjligt att veta årtal då tex Rotax kört med samma motorfamilj från mitten av 70-talet och fram till slutet av 90, ex alla 436cc utan RAVE, alla 521cc/581cc utan RAVE. Vem ska tex kunna avgöra vem som kör 581cc cylindrar i ett 521-block från 70-talet? Likadant är det med Kawasaki där det dräller av 550-cylindrar på deras gamla Jetskis.

Om allt detta ska bli enkelt och överskådligt i längden även för publiken, så måste strävan gå mot motsatsen till Bildragracingens gytter av regelverk.
Ola

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 18 feb 2009, 08:10

Känns som du håller på att vara en vinter efter...
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Inlägg av sled-ex » 18 feb 2009, 08:17

Om du läst regeltråden så står det tydligt att vi kör det här reglementet i vinter och utvärderar efter säsongen.
Här finns klasser och regler:
http://www.alltomlycksele.se/lmu/index. ... 32&Id=1832

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 18 feb 2009, 09:05

Och glöm inte att göra en presentation samt lägga in var du bor i din profil.

Mvh Richard
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Re: Vart landade veteranreglerna?

Inlägg av Swesled » 18 feb 2009, 12:50

Soderberg skrev: Om allt detta ska bli enkelt och överskådligt i längden även för publiken, så måste strävan gå mot motsatsen till Bildragracingens gytter av regelverk.
Ola
Reglementet är väl väldigt enkelt nu? Det är väl bättre att läsa innantill innan man klagar kan man tycka.
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Vart landade veteranreglerna?

Inlägg av Soderberg » 18 feb 2009, 22:35

Menade inte att klaga. Tycker hela konceptet är kanonkul. Jag önskade bara en länk till en eventuell färdig klassindelning. Resten var bara tankar och tycken om det som skrivits. Även om jag i dagsläget inte äger nått att tävla med, så är jag gladeligen med och hjälper till vid en utvärdering. Har tävlat och skruvat i det mesta med 2-taktsmotorer, så nån vettig åsikt kan jag säkert komma med :) .

Bor förövrigt i Skeå och känner sedan länge en hel bunt av de som redan tävlar inom denna genre. Regade mig igår och hade ingen energi till att göra en profil mitt i natten. Den kommer...... cheers

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

..

Inlägg av Ballan » 18 feb 2009, 22:55

Vi får absolut inte glömma att det här är en rolig grej.. Reglerna är väldig enkla och bra nu! Ska man börja strama mer och mer så kommer nog en del tappa lite intresse säkert.. Tycker det har varit mycket prat och små pik om reglementet på den senaste tiden... nu är vi mitt i säsongen och 2 deltävlingar avklarade.. Kör resterande tävlingar sen kan man tycka till om reglementet.. Tror att Marino har nog att tänka på så här mitt i vintern, istället för att planera in nytt reglement..
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: ..

Inlägg av Soderberg » 20 mar 2009, 16:56

Jag har på mycket kort tid gått från måttligt intresserad till djävulskt intresserad. Jag trodd att mitt motorintresse dog helt och hållet just före 30, men misstaget är accepterat :D . Kommer nästa år förhoppningsvis att vara med och leda John Deere till framskjutna placeringar. Det känns som ett måste att spräcka fältet av Yamaha och andra dussinskotrar :wink: .

Det är dock en fråga jag ställer mig mer och mer den senaste månaden. Varför -85 som gräns? Mellan 81-85 händer det mesta som skett i skoterhistorien, om vi bortser från de sista 6-8 åren då fjädring och viktfördelning ändrats totalt. I USA har de 1981 som gräns om jag inte missuppfattat helt och hållet. Det verkar dessutom som 95% av alla som kört i år håller sig under den årgången. Varför blanda in Indy 600, V-max mfl modeller? Det kändes sisådär att se Thomas möta en Indy 600 i finalen i Örviken till exempel. Saken är den att det redan nästa år kommer att dyka upp en eller annan Yamalaris och då försvinner det roliga då de passerar 120hk redan i orört läge. Med portning har dessa maskiner upp mot 150hk och vilken ägare av gamla SRX, eltigre, Invaders, Liquifire, mfl vill ställa upp den dagen? Om det nu nödvändigtvis ska finna en klass som överstiger 1981 och med framvagn, varför då inte en fri klass som ger alla amatörer med lite fantasi och motorintresse en chans att visa upp vad som helst. Min egen gissning är att det öppna regelverket kommer att döda alla gamla racers.

Önskar nu ingen tillrättavisning med detta. Allt ovan är tankar och funderingar som jag haft tillsammans med många andra på efterfesterna. Då jag själv tävlat och trimmat det mesta som innehållit en tvåtaktare sen länsman va baby, så hade jag i år med dagens regler kunnat sopa hem varenda förstapris (med rätt chaufför). Önskar bara att de som slutligen bestämmer reglerna tänker på detta. I övrigt så är det här ett av det häftigaste som hänt i motorsverige på länge :arrow774:
Ola

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 20 mar 2009, 19:23

Du verkar inte mild du varför har vi inte sett dej på nån tävlingsbana kan man ju undra....
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Inlägg av Soderberg » 21 mar 2009, 00:45

Hotpistons skrev:Du verkar inte mild du varför har vi inte sett dej på nån tävlingsbana kan man ju undra....
En anledning är väl att jag brände ut mig :D . Siktar dock på nästa år.
Ola

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

Inlägg av L-Å » 21 mar 2009, 09:44

Hej på Er!

Jag har inget emot att bli frånkörd av en Yamalaris på 150 hk, jag skulle vara glad om jag fick se en!
mvh L-Å

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 21 mar 2009, 10:09

Ja helt klart. Jag har en underdel, du råkar inte ha några cyllar över L-Å ? :D
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 21 mar 2009, 11:49

Soderberg skrev:
Hotpistons skrev:Du verkar inte mild du varför har vi inte sett dej på nån tävlingsbana kan man ju undra....
En anledning är väl att jag brände ut mig :D . Siktar dock på nästa år.
Ola
Poängen med burkarcupen är väl att ha roligt och att det inte ska vara så mycket allvar och att så många som möjligt ska kunna köra, bränner man ut sig under sånna premisser bör man nog fundera om man inte tar det liiite för allvarligt :wink:
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 21 mar 2009, 14:21

Nu tycker jag dom flesta svaren här är lite neativt laddade

han har helt enkelt missat tråden vi snacka om reglerna

och det är ett samtal som vi garanterat kommer snacka vidare om

när många är missnöjda med en del regler, bland annat Lennart och hans trippel blizze

Så nu tar vi en pepparkaka och är snälla med varandra

så vi inte får samma tråkiga stämmning som det finns på andra forum :D

//Tommy
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Inlägg av Soderberg » 21 mar 2009, 16:05

Eltigre skrev:Nu tycker jag dom flesta svaren här är lite neativt laddade

han har helt enkelt missat tråden vi snacka om reglerna

och det är ett samtal som vi garanterat kommer snacka vidare om

när många är missnöjda med en del regler, bland annat Lennart och hans trippel blizze

Så nu tar vi en pepparkaka och är snälla med varandra

så vi inte får samma tråkiga stämmning som det finns på andra forum :D

//Tommy
Blanda inte in mig i några negativiteter :D . Är en av de gladare sorterna *skrattar*. Den här topicen va inte heller meningen för att trampa någon på tårna. Jag tycker alla inblandade gjort ett kanonjobb med arrangemang och annat runt ikring. Däremot har jag funderingar som många andra.

Min utbrändhet vad gäller motorer grundar sig inte i veterancirkusen. Jag började mitt motorliv 1977 med motocross och sen rullade det på. Allt jag ägt har jag trimmat på egen hand med mopeder som startskott. Avverkade sen ett gäng motorsporter ända fram till 1996 då jag avslutade med ett par år skotercross. Skruvade då mer eller mindre dygnet runt och blev efter den säsongen spyless allt som hade med motorskruvning att göra. Idag lämnar jag till och med in bilen för oljebyte :oops:

Kunskapen har jag dock kvar och veterangrejen har fått det att klia i fingrarna igen :) Håller med helt och hållet om att det ska vara kul och inte på blodigt allvar. Det betyder dock inte att jag inte vill vinna. Poängen med 1985 som årtal förstår jag däremot inte? Det hände alldeles för mycket under dessa år. Alternativ är kanske annars att begränsa till 500cc?

Ähh, ni har gjort ett bra jobb så jag är inte orolig :)

Mvh Ola

Användarvisningsbild
Deerehunter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 nov 2008, 08:16
Ort: Bollnäs

Re: ..

Inlägg av Deerehunter » 21 mar 2009, 17:03

[ . Kommer nästa år förhoppningsvis att vara med och leda John Deere till framskjutna placeringar.

:!: Ja nästa år må bli John deeres.SKA ställa upp med 4 maskiner(hoppas jag):)
John Deere Trailfire 440 80 SÅLD
John Deere Trailfire 440 81 SÅLD
John Deere Sportfire 81 SÅLD
John Deere Liquifire 81 SÅLD
John Deere Liquifire 81 SÅLD
A-C El tigre 6000 80 SÅLD
Yamaha Sm 340 77 SÅLD
Yamaha ex 440 79 SÅLD
Yamaha Gp 440 78?? SÅLD
Yamaha Ex 340 78 SÅLD
Ockelbo Laser 440+ 77
Ockelbo Laser ????
Arctic Cat El Tigre 6000 530l/c 87
Arctic Cat Powder Special 96
Ski Doo Formula Plus 92

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 21 mar 2009, 17:25

Jag känner igen din berättelse soderberg.

Jag har alltid haft ett brinnande intresse för allt motordrivet, men jag gick i väggen -02.
Dock var det inte heller pga några veteranskotrar, utan det var för att jag jobbade som bilmekaniker och vantrivdes. Slutade kunna sova och till slut visste jag inte om jag var vaken eller om jag drömde. Allt var en dimma och gränsen mellan medveten och medvetslös var hårfin.

Så var rädda om er där ute. Det är inget att rekommendera. Det är en lång process innan man blir som folk igen, och efter min upplevelse så ville jag mest bara kräkas åt allt motordrivet.
Numera är det roligt igen så man tar igen det som man missade förut... Det yrkesmässiga bilskruveriet är lagt på hyllan, men det är en bra kunskap att ha.

Åter till ämnet =)

När det gäller årgångar så tycker jag också att det är lite luddigt. Men gränsen måste ju dras någonstans, och jag hade helst sett en "30-årsregel" som för bilar, men det innebär att vi om några år har riktiga värstingar som för några år sedan tävlades i värstingklasserna med, så det håller nog inte i längden.

Nej. Jag finner mig i reglerna som är, med en enda invändning;

Gäller det skotrar före -85 så borde alla originalskotrar äldre än -85 få deltaga i rätt klass. ÄVEN med termosframvagn som inte är stummad.
Känns dumt om man har en fin gammal SRV att börja bygga om den för att klassa in i stora fläkt vilket det faktiskt är. Skotern går ju inte mindre hårt bara för att man försämrar framfjädringen litegranna... Dessutom är det ju roligt med originalmaskiner.
SRV var en värsting i sin klass då. Så varför reducera den till nån halvslö medelmåtta i en värre klass nu?

Nu har jag själv ingen SRV, utan de maskiner som jag har som är dugliga att tävla med i veteranrejs klassas in i enstånka och lilla fläkt.

Bortsett från denna invändning så tycker jag reglerna är bra och genomtänkta.
Jag kör folkrace själv (med bil) och har även en fot i rallycrosscirkusen, så man har läst regelverk ett antal gånger. Många gånger tänker man att "vafan... hur tänker dom som skriver reglerna egentligen?". Dock så är det ju lika för alla och man får rätta sig efter det =)

Tommy; Du har för övrigt den fränaste logotypen jag har sett på länge =)

Nu ska det ölas och eventuellt spelas lite gitarr på födelsedagsfestlighet =). Ha en trevlig kväll
:twisted:

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

gammal

Inlägg av Ballan » 21 mar 2009, 18:27

Jag tycker ändå att alla klasser är genomtänkta. Vill du kör en trimmad skoter som ligger på 150 hk så kör du ju i open mod klassen då, och det kostar ordentligt med pengar om du ska köra med 150 hk där, motorn ska ju ändå vara äldre än -85 hitta dom för några hundra lappar här och där sen skruva mellan varje tävling 1 till 2 veckors mellanrum., tror att du kanske vinner där då men ingen kommer att ge dej nått motstånd. Sen vad gäller srv så varför man bygger om dom är för att få köra i stora fläkt klassen, och den är ganska enkel att bygga till bladfjäder men ändå begålla termos framvagnen så att du inte förstört den för all framtid, ta en orginal srv mot en srv med bladfjädrar kör dom så få du se skillnaden, kul att möta en srv med framvagn på cross banan, tror att srx skotrarna få det nog svettigt i åsele.. jag kör själv i stora fläkt för att det är fruktansvärt hård konkurens och det är väl nästan det fina med det hela. Jag tror att alla i den klassen är med mej när jag säger att den klassen ska vara som den är. Tror också att alla som tävlar i år är nöjd med reglementet också. Men sen kommer det in pekfingrar om reglementet... Vart är ni när det är tävling? Bredvid banan. Samma sak med ordkrysset på tv. När man tittar kan man alla svar. sen när man kommer fram så blir det fel. Självklart så har alla rätt att tycka till. Men jag tror att reglementet ska hållas kvar nästa år också. Sen ni som tycker reglementet är fel, så kom och tävla med maskinen som ni tycker inte klassar in så lär den ju utmärka sej så det kanske ändras. Tills dess så tror jag reglementet står kvar.

Det jag vill komma till hur som helst. är att under alla tävlingar har det varit över 100 anmälda, och i depån har jag inte sett sura miner under tävling, möjligtvis i slutet vid finaler =) men det har ju sina orsaker.. så jag tror dom flesta är nöjd. Förutom nu i Åsele, men kan ju bero på att det är Fredagkväll, alla kanske inte får ledigt från jobb osv...


Jag har en liten ide om att det kanske skulle ha hafts en samling i slutet av sommaren, Med lite veteran skoter tema, med lite film osv, och alla som vill få sin röst hörd inom reglementet kan komma och man har ett litet möte där man kan ta upp sånt här,, sen ha typ tex bytardag på skoter delar, snacka en massa skit osv. som ett lite inför 2009/2010 tävlingar.

För internet i all ära. Tror jag att i verkligheten görs din röst mer nytta.
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 22 mar 2009, 03:04

Okej =). Jag kör inte själv i år pga att jag inte har hunnit med. Är rätt ny i veterancirkusen. Enda tävlingen jag har hunnit med var dragracingen i Sunderbyn, och knappt det... Kom dit med en skoter som gick halvdassigt och flödade som attans ur förgasaren, men jag hade skitkul ändå, trots fyrtaktande enstånka som gick som en påse med nötter =).

Ta inte det jag skrev negativt. Det var bara mina tankar i ärendet. Ni som kör vet ju hur det funkar i verkligheten och är det bra och alla är nöjda så är det väl bra =). Termosframvagnarna är ju inget under av komfort dom heller :P

Oddsen att jag kommer att köra med någon SRV nästa år i burkarcupen är synnerligen små, så för min del kvittar det ändå... :P

Jag är ute efter ett lämpligt objekt att tävla med nästa år faktiskt. Lite sugen på en risig Panther 5000 om man hittar någon som är billig som man inte behöver vara rädd om (läs: LIK).

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 22 mar 2009, 13:13

Jag tycker också reglerna är helt ok..

och det är svårt, om inte omöjligt att göra regler som passar alla

men det är ju det forumet är till för att diskutera så det löser vi nog på bästa sätt
------------------------------------
Lite OT men...

Tack PiteRobban

hade ju en ide om en OCC logga fast RSF

men jag har inget bra ritprogram på datorn så den loggan är gjort i photoshop och det tog säkert 4-5 timmar att göra den =(

och jag är långt ifrån nöjd men...typ nånting liknande tänkte jag

jag tror man gör den bäst på papper och scannar in den på datorn.

Om du vill ha loggan kan jag lägga upp den...den är lite pixlig när den är

stor

mvh//Tommy
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Skriv svar