Vart landade veteranreglerna?

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 08 apr 2009, 13:35

Kanon!! Då är det bara dubben jag kämpar för i Mod. klassen..... :twisted:
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
mRetro
Inlägg: 253
Blev medlem: 28 dec 2008, 15:40
Ort: Umeå

Inlägg av mRetro » 08 apr 2009, 15:41

Känner att jag måste göra ett inlägg i debatten.

Jag kan förstå om ni arrangörer är orolig för ev olyckor pga höga farter osv, det är vi också. Jag kan säga att dom samtal som figurerade i depå innan start handlade väldigt mycket om det, och den känsla jag fick i dessa samtal var att alla i denna klass kör på säkerhet. Ingen av oss är intresserad av att kvadda en dyrgrip som dessa maskiner. Sen så undrar jag verkligen om farterna blir så mycket högre i vår klass jämfört med dom andra stora klasserna.
Till en början denna helg så blev det is i kurvorna först av allt vilket medförde att höga hastigheter uppnåddes på dom snötäkta rakorna även för dom utan dubb, är det nån gång det är stor risk för olyckor så är det väl när man kommer med för hög fart in mot en kurva där det från förra kvalet helt plötsligt har bildats is.
Så länge som ovaltävling skall köras på en bana där underlag ändras under tävling finns det risk för felbedömning. Det säkraste anser jag vore om alla körde med dubb och bra styrstål.

Jag skickade en fråga till Wahl Bros eftersom det här nu diskuteras. jag skickade frågan om dom kunde rekomendera mig en bra matta för oval race på is utan dubb. Detta fick jag som svar: what type of ice ovals uses no studs would that not be dangerous.

/mRetro

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 08 apr 2009, 16:11

mRetro skrev:

Jag skickade en fråga till Wahl Bros eftersom det här nu diskuteras. jag skickade frågan om dom kunde rekomendera mig en bra matta för oval race på is utan dubb. Detta fick jag som svar: what type of ice ovals uses no studs would that not be dangerous.

/mRetro
Ja det är väl precis vad vi som körde med dubb känner...

Och jag vill även tillägga att av alla dom tävlingar jag nu åkt i Burkarcupens regi är detta med ovalracingen det som kändes absolut säkrast med bred bana, flera spårval och bra grepp och manövrerbarhet.
(Kommer dock att satsa på ännu vassare styrstål till nästa år)

MERA DUBB TILL FOLKET!!!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 08 apr 2009, 16:43

Många intresanta inlägg ang klassindelningar i Burkarcupen.

Mitt inlägg i denna debatt är följande......

Vore det inte bättre att diskutera en klassindelning på ett mera "nationellt" plan.
Så här menar jag...
Både motorcross, rally, dragracing mm mm finns olika klasser som tävlar. Är det en rally tävling så står det också vilka klasser som tävlar just i den tävlingen samt om det ingår i en cup.

Ett sådant regelverk skulle vi behöva ha inom retroskoter tävlandet också.

Nu är det faktist så att på vissa tävlingar går en skoter i en klass, nästa tävling är det en annan klass indelning som gäller, trots att skotern är den samma.

När vi har ett sådant regelverk då kan man börja diskutera vilka klasser som ska vara med i tex i Burkarcupen.


// Lars

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

Inlägg av L-Å » 08 apr 2009, 21:11

Hej på Er!
Ni ska ha all respekt för att ni för den här debatten på sakliga grunder och med konstruktiva förslag.
Jag kommer in väldigt sent i denna fråga och har kanske inte så mycket att tillföra, men en personlig åsikt är ju att det är många som kommer och tittar på oss, och utan denna klass så skulle det bli lite fattigare.
Nästan all motorsport har ju en "top class" där dom som vill lite mer kör.
Men vad gör vi med dubben? - Jag tror ju inte att det blir fler avåkningar eller den typen av problem om det sitter dubb i mattan, problemet skapas om dubben inte sitter kvar. Dom flesta av oss har nog kännt hur det är att ligga bakom en medtävlande, även om det finns stänkskydd, all snö is grus och annat - ja ni fattar.
Har man inte facemask så gör det jäv--gt ont. Kommer det en lös dubb med spetsen före i denna snösprut så räcker inte det personliga skyddet.
Det fanns en gång i tiden krav på kraftigare och längre stänkskydd som dessutom var förstärkta i infästningen med vajer så att stänkskyddet inte skulle kunna vikas upp, och att den dubb som används är avsedd för sitt ändamål och inget "hemsmide".
Föslag: Riktiga stänkskydd som "stänger" ramtunneln, och riktiga dubb som sitter kvar, inget "hemsmide". Dubbväst och visir har jag ingen erfarenhet av, det är ju klart att det är säkert bra men kanske en overkill. -Dubbklasserna är häftiga att se, härligt, härligt men farligt, farligt. Var rädda om Er.
mvh L-Å

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 08 apr 2009, 23:08

Ja känner mig kluven i situationen och vill verkligen inte förstöra för er med dessa superspeciella ultraballa maskiner. Ni ska självklart få vara med å leka på era önskemål. Nu känner jag att många har deltagit i debatten och majoriteten måste få bestämma.

Dock så kommer vissa saker att måsta tydliggöras så som ansvarsfrågan i tävlandet. Det blev inte så många svar till mina frågor ang vilka som står bakom när de händer för det är inte en fråga OM de händer en olycka utan NÄR den händer.

Den klass som Dubben skall få vara kvar i kommer säkerheten så som Lars Åke Linder uttryckte de skärpas till. De är inga fattigjon som sitter å trycker på dessa maskiner så det kommer jag inte ta hänsyn till i frågan om säkerhetskraven då farterna är mycket högre.

Förslag:

Obligatoriskt Ryggskydd
Förstärkta extra långa stänkskydd med vajjer som låser den.

Fyll gärna på ni som har erfarenhet om skyddsutrustning.

Inte bara den klassen kommer drabbas/gynnas av förhöjda säkerhetsaspekter. Vi kommer ta upp detta på gräsdragracet. Att köra Ockelbo 300 med helkroppsskydd är väl att ta i men de klasser där de går lite mer undan sätter man ryggskydd som krav.

Klassindelningarna verkar svårt att hitta något vettigt i som alla skall vara överens om men några små justeringar kan vi väl hitta. Stora startfällt är vad vi ska kämpa för å inte massa småklasser för inbördes beundran.

Som de verkar så är de flesta, och då menar jag inte bara de som sitter här, rätt nöjda som det är. Att inte alla kan vinna eller bli överens är bara att acceptera.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 08 apr 2009, 23:20

Kan lägga till mina 2 cent i ämnet här, trots att jag ännu inte har kört något alls i burkarcupen.

Ryggskydd borde vara krav oavsett klass egentligen. Om man vurpar och får en skida olyckligt i ryggen så är det ganska så färdigt. Det behöver inte gå speciellt fort heller.

Dom finns för nån hundring på biltema, och dessutom är det rätt skönt att köra med ryggskydd när det samtidigt agerar njurbälte.

Jag kör aldrig motorcykel utan ryggskydd, och risken att man ska råka ut för något elände känns mindre på motorcykel än i en skotertävling med vingliga skotrar och heta chaufförer.

Det vore ju för hemskt om någon stackare skulle bli invalidiserad pga nåt så enkelt och billigt som ett ryggskydd.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=136030

En ohyggligt billig försäkring, som dessutom gör det mindre jobbigt att köra gammelskotrar med dålig fjädring. Finns inga hållbara argument till att inte köra med ryggskydd, oavsett klass.

Så föraransvar vid besiktning, och även uppvisande av ryggskydd vid anmälan är mina två cent.

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 09 apr 2009, 02:48

Tycker de är helt rimligt och jag tror att med de intresse som blivit för detta så kan alla lägga ut 300kr på en riktigt bra livförsäkring som just detta skydd. Har själv ett likadant..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 09 apr 2009, 02:54

Absolut Marino. Det är ett krav som du som arrangör med gott samvete kan ställa... det är ju trots allt för allas bästa och med säkerheten i åtanke.

Dessutom, om man nu ska sväva iväg litegrann såhär mitt i natten, så kanske folk vänjer sig med att köra med ryggskydd även civilt, och på så sätt kanske minskar dödsolyckorna med snöskoter. Återigen har då motorsporten visat sig positiv för den civila säkerheten vid framförande av motorfordon =).

Skulle kännas rätt skönt att vara delaktig i det =). Då kan man sova gott om nätterna istället för som nu, sitta och filosofera om vart man hittar en lämplig burkarcups-skoter =)

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 09 apr 2009, 12:21

Mycket bra förslag med ryggskydd! :arrow774:
och är det inte dyrare än så finns väl ingen anledning att tumma på det säkerhetskravet oavsett klass.
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 09 apr 2009, 15:53

Helt riktigt. Det fastslår vi redan nu tycker jag.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 09 apr 2009, 18:24

Underbart ! Flera stycken som är överens. Allafall fyra st som tycker samma sak :D
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
ocklahomare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:11
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av ocklahomare » 13 apr 2009, 15:54

Ryggskydd och godkänd hjälm borde väl vara minini kravet.
Kör själv ockelbo 300/380 och har helkroppsskydd. Vid olyckor behöver det intebara att man själv kör omkull, utan man kan bli på körd av andra om man flyger av skotern.
På tal om klass indelningar, hjulboggie har inte mycket att hämta mot typ EX eller SRV som har en helt annan fjädring. Vore kul om man kunde bryta 340 och fläkt veteran vid -75 som i ensånk, då hamnar mer jämbördiga maskiner mot varandra.
Synd bara att det är så långt till tävlingarna, men grymmt roliga arrangemang.

MVH!
Ante
Hirth me!

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 14 apr 2009, 18:17

Hotpistons skrev:Underbart ! Flera stycken som är överens. Allafall fyra st som tycker samma sak :D
Räkna in mig....nu 5 st :wink:

(själv har jag kört varje tävling med ryggskydd och skulle inte kunna tänka mig vara utan)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 14 apr 2009, 22:50

Nu när påskfirandet är över så är vi igång igen. Hoppas alla föressten har haft det bra.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 15 apr 2009, 17:25

Swesled skrev:Mycket bra förslag med ryggskydd! :arrow774:
och är det inte dyrare än så finns väl ingen anledning att tumma på det säkerhetskravet oavsett klass.
Synd bara att det troligen bara är att kasta bort sitt ultraslimmade 1,5 storlek för lilla skinnställ då.. :<

Namen det låter väl helt vettigt..
Att k

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 16 apr 2009, 00:44

green_lightning skrev:
Swesled skrev:Mycket bra förslag med ryggskydd! :arrow774:
och är det inte dyrare än så finns väl ingen anledning att tumma på det säkerhetskravet oavsett klass.
Synd bara att det troligen bara är att kasta bort sitt ultraslimmade 1,5 storlek för lilla skinnställ då.. :<

Namen det låter väl helt vettigt..
Dra ryggskyddet utanför under tävling om det är på det sättet då? 8)

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Angående nästa år Is-Oval

Inlägg av Pinjongen » 16 apr 2009, 16:19

Jag har vid samtal med veteran-skoteråkare från främst norrbotten fått höra att det finns flera intresserade som kommer nästa år och som inte varit med tidigare. Jag misstänker att det kommer att bli så och inte bara från norrbotten, likadant från jämtland och ångermanland.

För att vara föreberedd på ifall det blir över 150 tävlande till IS-ovalen så kanske vi måste tänka över ifall vi måste ha test-och kvalkörningar på lördagen och finaler på söndag. Tänk på att det finns de som kör 40-50 mil och de skulle nog uppskatta att få köra en dag till. Och att det då skulle gå att hitta på nåt kul på lördagkväll :D
Dessutom är det lärorikt för den som aldrig kört fort på is, att testa maskinen innan kvalkörningar. En säkrare tävling, med säkrare förare, blir resultatet.

Angående dubb eller inte, detta diskuteras även utanför detta forum. Samtliga som tidigare har åkt dubb har insett fördelarna när det gäller säkerheten. Framför allt går det ju att bromsa och förhindra en påkörning och styra undan. Det går ju inte om man kör utan dubb och styrstål.
Mitt förslag är: tillåt dubb i mod klassen. Dubbklassen skall besiktigas så att det inte sitter hemmgjorda dubb som är dåligt skruvade. Stänklappen skall ha fångstlina/vajer så att den fångar upp ev lossnande dubb.
Styrstålen skall vara av racetyp coromant och i gott skick. Detta borde gälla alla klasser :!:
Jag tror det är självklart med hel - överkropps skydd, det räcker inte med enbart ryggskydd åtminståne i mod- och vätskekyldklassen.

Jag pratade med en som körde sno-pro isracing 78-79, han sa att de kunde köra fyra i bredd genom kurvorna med bibehållen kontroll, tack vare dubb och styrstål. Han ville hälsa att vi skulle behålla dubben för säkerhetsskull.

Detta ska vi nog diskutera mer i Åmsele?
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Inlägg av Soderberg » 19 apr 2009, 21:05

Önskar bättre standard på hjälmar. Jag kan förstår om en del vill vara hippa med matchande prylar, alternativt retro-stuk på utrustningen. Oavsett retro eller SVEMO-tävlingar....... båda är tävlingar där det händer olyckor. Vill man vara med så kan vi väl iallafall enas om att Marino och övriga ansvariga ska kunna sova lugnt vad gäller vår utrustning. Godkända ryggskydd är lika relevant som godkända hjälmar.
Ola

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 20 apr 2009, 12:21

Den regeln har vi haft även i år. Vad är en godkänd hjälm? Mina kanonkulehjälmar står de godkänd av SVEMO på tex.. Vi har ju haft som regel att man inte får komma i en ridhjälm/militärhjälm etc. Alla skall ha en godkänd hjälm helt enkelt.

Hjälp oss att förtydliga detta..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar