Bara för att reda ut begreppen lite här. Sno pro är vad den nordamerikanska ovalserien kallades från den andra hälften av sjuttiotalet. För dessa tävlingar tog skotertillverkarna fram speciella tävlingsmaskiner och populärt kallades dessa maskiner för snopros. På ovals senast körde te.x Backe en SSR IFS "snopro" och jag själv föregångaren SRX "snopro". Hur snyggt det gick vet jag inte men jag tycker att det gick säkert iaf. Sedan är det med monterade isstål så att man kan man volta med vilken skoter som helst om styrvinklarna är felaktiga. Har man skidorna alldeles rakt parallellt tenderar dessa att styra ihop och med de vassa stålen kan man lätt få svåra kast även på raksträckorna.marino carlsson skrev:Är de någon som skulle kunna slänga upp en rulle på när ni smiskar de där Snopromaskinerna så vi får se hur säkert å snyggt det går?
Det är nämligen så att en jag pratade med per telefon förra året hade ett par stycken och hade voltat med den ena 2 gånger. Ena gången på en raksträcka. Fick ett PM nu från en här på forumet som verkligen verkar veta vad han snackar om och han skrev att vad jag än gjorde så skulle vi inte släppa in IFS Snopromaskiner i Burkarcupen pga säkerheten..
Tycker de är bra vi har fått igång en dialog så har ni mycket att fundera på inför diskutionen i Åmsele. Då gäller det att vara med å lägga fram sina åsikter igen. Tycker det är kul att många engagerar sig.
Blir de för många hit å dit åt alla håll som de blev förra året så kör vi som vi gjort i år helt enkelt då det fungerat alldeles utomordentligt nu när jag tänker efter. Ev plockar bort dubben ur tävlingen och som någon nu sa låt dom dubbade köra som en uppvisningsklass utanför tävling.
Fortsätt diskutera! Är inte rädd för avhoppare då deltagarantalet lär stiga kraftigt inför nästa år ändå. Många maskiner som byggs i fulla vredet just nu. Att någon kommer köra försiktigt och med respekt för kompisarna på banan kan vi fetglömma för det har vi hela säsongen bevisat att så är inte fallet. Alla utom dom chanslösa vill vara först i mål.
På återhörande
/Mvh Marino
Vad gäller att köra med respekt för varandra kan jag bara tala för mig själv och det jag upplevde på ovalbanan. I finalen hade jag läge att knycka spåret för Gunnarsson i första böj efter starten genom att sticka in nosen där men gjorde det inte. Backe hade kunnat göra samma sak på mig i ett av kvalen men gjorde inte det utan körde om på yttern istället! Vi hade en tät final i modifierat och alla ville garanterat var först i mål men säkerhet gick före risk.
Vi som har deltagit kan bara säga vad vi tycker men i slutändan är det arrangörerna som måste fatta besluten.