Ovalsserie & Dragrace

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Ovalsserie & Dragrace

Inlägg av marino carlsson » 24 nov 2008, 21:14

Hejsan, detta är bara en liten framtidscheck jag gör och hoppas på många svar och åsikter åt båda håll.

Jag har varit på Styrelsemöte med travsällskapet inför Ovals den 17 januari. Jag lyft frågan om ytterligare nyttjan av banan och de var dom mycket possitiva till. Lite av tanken var nu när man börjar se efter förra året och sen nu efter detta år att många faktiskt börjar vara lite rädd om maskinerna och inte vill hoppa och studsa så mycket (helt förståeligt) så kanske burkarcupen skulle ha följt utveckligen och förarnas tycke om de nu är mindre krockrisk och nötande av chassien som man är ute efter.

Jag pratade med dem och 3 tävlingar är väl vad jag mäktar med att ansvara över och de var då inga problem. Har fått till ett väldigt bra samarbete då dom har en mycket fin anläggning med allt vad bana, sekretareat, filmtorn osv, dom sköter plogning av parkeringar, depåer osv så behöver vi bara sköta själva raceandet och marknadsföringen.. Ganska bra deal tycker jag.

Ni närmre norrbotten är ju riktiga fenor på de där med dragracing så den biten skulle ni ju kunna styra upp sen har vi en gemensam poängserie så man kan bli lite av en champ.. Som vi har nu i Burkarcupen fast med många olika grenar.

Backtävlingar är ju riktigt roligt de med men i Lycksele så är de iaf dyrt att hyra stora backen (Bocksliden) dagtid och de kommer bli mycket jobb för oss i år att hålla parkering i den backe vi ska hålla till i nu i år. Men de får vi ta nu. Detta är ju för framtiden. Tror inte att Åsele och Vilhelmina är något att räkna med kommande år men kanske?

Tyck till, ge tips hur vi ska göra för en stabil fortsatt kurs på att träffas och ha kul med våra maskiner. Finns ju en viss del i skaderisken jag vill få bort med att ta bort hopp å studtstävlingar även.. De är ju för att sträcka ut maskinerna och för att träffas å skryta lite som vi gör detta, Lr?

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 25 nov 2008, 19:37

Det är bara en sak, det här med "backrace" tycker jag är lite fel, backrece är man ju van att ha i äkta ospårat puder, inte som det är på tävlingar där det är en hårdpackad slalom backe, eller är det bara regemetsenligt?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 nov 2008, 19:59

Isf tror ja att de är hemmapulartävlingar du varit på för jag har aldrig sett en skotertävling i djupsnö men vi i kompisgänget har pratat om att göra en "ånyesttävling" bara för varandra. Leta upp en fet backe med mycke snö å sen få man en halvtimma på sig att ta sig så långt som möjligt.. Den som tagit sig längst med alla medel vinner..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 25 nov 2008, 20:10

Ok, en halvtimma, man kan ju tro ni ska burka uppför ett flugg, man hinner långt med en lång motorsvag maskin på den tiden, eller ska man säga det beror på föraren också

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 nov 2008, 21:07

Jag vet inte om du har sett, men förmodligen inte, backarna efter elledningarna i flakaträsk... hehe.. Är de riktigt brant å dåligt före så krävs de sin man att spaka sig fram där..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 25 nov 2008, 21:56

Det kan inte vara dom som visas i MDP filmen?

Vi har också lite härliga ellinjer här omkring, endel år kanske man tar sig upp eller så får man köra över ett berg, men det är bara roligare det

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 26 nov 2008, 12:27

Inte från MDP men de är också jobbiga...

Nu till ämnet, är de ingen fler än henke som tycker något i frågan?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 26 nov 2008, 13:12

Personligen så tycker jag att det är bra mycket roligare att köra när det är lite gupp och hopp. Kräver lite mer av en som förare en att köra rakt fram där det mer handlar om bästa skotern/inställningar vinner. Men förstår dom som har lite mer ovanligare maskiner att dom inte vill köra gupp och hopp tävlingar. Men är det tävlingar som är rakt fram och man har möjlighet så kommer jag nog att dyka upp iaf, för det är alltid roligt att komma ut och köra och prata retroskoter
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 26 nov 2008, 14:20

Själv är jag helt inne på att testa en riktig IS-oval så vi får lite fart på alla som har en gammal ismaskin stående i bodan.

Men det ena företar ju inte det andra, utan det är ju kul om det kan bli lite mera av allt.... =)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Jörgen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 dec 2007, 10:00
Ort: Lycksele

Inlägg av Jörgen » 26 nov 2008, 19:38

Nu är du inne på rätt spår Marino!

Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.

Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.

När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.

Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.

mvh. Jörgen

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 26 nov 2008, 21:00

Jörgen skrev:Nu är du inne på rätt spår Marino!

Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.

Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.

När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.

Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.

mvh. Jörgen
håller helt med.

// Lars

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 26 nov 2008, 21:02

Jörgen skrev:Nu är du inne på rätt spår Marino!

Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.

Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.

När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.

Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.

mvh. Jörgen
En backtävling kan väl inte heller va speciellt farligt för maskinen eller förarn heller?
Att k

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Inlägg av FunnyCar » 26 nov 2008, 21:35

Precis, backe är väl ingen dum ide att köra, det ju rätt kul tävlings form, men jag tycker man ska gå tillbaka som man körde backtävlingar förr i tiden dvs 2 banor och man kör på var sin bana, men kan väl nästan kalla det slalom. Inte 4 i varje heat eller mer som det är i dagsläget bland nyare maskiner... Körde själv med en gammal ombyggd (hpd) phazer 1, för 10 år sedan och det va inge kul i första kurvan att möta fullsponsrade crossmaskiner som inte brydde sig att det kom en annan maskin i vägen (funka ju lika bra att valla med =) ...
Kan säga att förvåningen blev stor då man kom till den tävlingen (som alla år tidigare körts med 2st i varje heat.) helt plötsligt hade blivit 4 och på samma bana. Vilket man inte sagt något om i anmälan.

Det är väl i och för sig inget vi behöver vara rädda för men tanken att vissa brukar trots allt sina otroligt fina maskiner och vissa något udda även till racen... Så en mindre incident vore ju en katastrof.
Det behövs bara 1 misstag av någon/något och hela "veteranrace grejen" kan vara över... Tänk på det!
Det ska vara enkla former av race,
billigt att genomföra, men framför allt minimera säkerhetsrisken och ha bra säkerhet !!!

"Kronjocke", tycks minnas att du var i bygdsiljum för 10 år sedan med Kissen man ser under laglöst... ??? har för mig att du skotta bort andra vallen ända ned i depån :lol: ... du tryckte väl inte på knappen :D ???
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 26 nov 2008, 21:54

Det där med 2 banor är något vi verkligen skall anamma till backtävlingen i Rusksele. Riktigt bra ide, de är ju faktiskt många som börjar ha fina maskiner som Jörgen säger så de ska vi självklart ha i åtanke. Detta år är ju tävlingarna satt och marknadsförda rätt hårt så i år blir de som tänkt men detta är ju som sagt inför kommande år.

Ska se över om de inte går göra någon bättre deal med friluftsfrämjandet för nytjandet av Bocksliden dagtid, de är ju som en bra backe i övrigt.

Fortsätt fylla på alla ni som har något att säga, de är bra att få in synpunkter på vad man kan förbättra osv.. De är ju för er vi gör detta och då vill vi att ni ska tycka att de är så bra som de bara kan bli. Sen att de blir lite fel ibland de får ni räkna med, vi är bara människor.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 26 nov 2008, 22:19

marino carlsson skrev:Det där med 2 banor är något vi verkligen skall anamma till backtävlingen i Rusksele. Riktigt bra ide, de är ju faktiskt många som börjar ha fina maskiner som Jörgen säger så de ska vi självklart ha i åtanke. Detta år är ju tävlingarna satt och marknadsförda rätt hårt så i år blir de som tänkt men detta är ju som sagt inför kommande år.

Ska se över om de inte går göra någon bättre deal med friluftsfrämjandet för nytjandet av Bocksliden dagtid, de är ju som en bra backe i övrigt.

Fortsätt fylla på alla ni som har något att säga, de är bra att få in synpunkter på vad man kan förbättra osv.. De är ju för er vi gör detta och då vill vi att ni ska tycka att de är så bra som de bara kan bli. Sen att de blir lite fel ibland de får ni räkna med, vi är bara människor.

Mvh Marino
Ja man vill ju int vräka sunn allt för mycke känn ju jag me.. Inte för att jag ha nånting dyrt men huven ä ju hel å blank iaf! :)
Att k

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 26 nov 2008, 22:42

Jörgen skrev:Nu är du inne på rätt spår Marino!

Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.

Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.

När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.

Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.

mvh. Jörgen
har inte så mycket nytt att tillägga men helt sant som jörgen säger att denna skonsammare tävlings form både gynnar skotrarna samt arrangören.
mindre risk för olyckor och i mitt tycke en trevligare tävlings form att titta på.

anders
-------------------------------------------------------
srx 440 -80
rv-77

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 26 nov 2008, 22:55

Även om man inte har något nytt att tillägga tycker jag de är viktigt att man gör sin röst hörd. bara för att en tycker något så ids man inte lägga så stor vikt i det men är de många som har samma åsikt så finns de ju ett tydligt behov av ändring så fortsätt att kommentera vår framtid.

Tänk på att mig kvittar de då körandet inte är för mig viktigt i sig oavsett vad som bestäms. De viktiga är att ni som har de stora intresset får de som ni vill ha de.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 27 nov 2008, 09:02

Nog får det gärna bli mer dragrace och oval bara inte burkarcupen med dess olika deltävlingar blir förstörd jag tror inte det här forumet representerar stordelen av alla som kör just Burkarkuppen (inge elakt menat) Men jag har hört mej runt litegrann och dom jag pratat med låter inte så imponerad av en massa styrlåsrace.
Förstår ju att dom som putsat allt dom kan inte vill vara och stångas i fajter på bana men alla här verkar ju ha fulla gården med skotrar måste man då ta den finaste man har och köra med om man är rädd för att det guppar och att det kan finnas motståndare på banan ?
Burkarkuppen förknippar iallafall dom jag känner med race medans veteranutställning är något annat.
Och anmälda till cupen verkar det ju inte vara brist på.
Angående olyckor så tror jag inte det spelar nån roll vilken typ av tävling det är.
Tex om det bara skulle va ovals börjar ju dom som tycker om att tävla bygga maskiner enbart för den grenen och det kommer att gå fortare och fortare och fortare......

Hoppas ingen tar illa upp nu..

Mvh Erik
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 27 nov 2008, 11:35

Hotpistons skrev:Nog får det gärna bli mer dragrace och oval bara inte burkarcupen med dess olika deltävlingar blir förstörd jag tror inte det här forumet representerar stordelen av alla som kör just Burkarkuppen (inge elakt menat) Men jag har hört mej runt litegrann och dom jag pratat med låter inte så imponerad av en massa styrlåsrace.
Förstår ju att dom som putsat allt dom kan inte vill vara och stångas i fajter på bana men alla här verkar ju ha fulla gården med skotrar måste man då ta den finaste man har och köra med om man är rädd för att det guppar och att det kan finnas motståndare på banan ?
Burkarkuppen förknippar iallafall dom jag känner med race medans veteranutställning är något annat.
Och anmälda till cupen verkar det ju inte vara brist på.
Angående olyckor så tror jag inte det spelar nån roll vilken typ av tävling det är.
Tex om det bara skulle va ovals börjar ju dom som tycker om att tävla bygga maskiner enbart för den grenen och det kommer att gå fortare och fortare och fortare......

Hoppas ingen tar illa upp nu..

Mvh Erik
-------------------------------------------

Ingen vill väll att burkarcupen ska förstöras det är ett fantastisk tävlig på alla sätt

låt burkarcupen vara!!

men man måste ju respektera att del tycker det är roligast med styrlåsrace och bygger maskiner för just dragrace.

Det är ju rätt logiskt att dom som vill köra skotercross kommer att göra det

och dom som gillar dragrace kommer att köra dragrace

det får inte bli typ VI och DOM känsla över det här

det handlar ju bara om att göra en par till fristående tävligar vid sidan om burkarcupen

vi har ju samma mål och önskan, att det ska finnas tävligar och spektakel

för alla med veteran skotrar
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Inlägg av FunnyCar » 27 nov 2008, 14:49

precis....
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Skriv svar