Burkarcupen säsongen 2009?

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Burkarcupen säsongen 2009?

Inlägg av RetroR » 20 aug 2008, 11:07

Ok, nu börjar det ju dra sig mot vintern och jag undrar hur det ser ut med tävlingarna och upplägget inför vinterns tävlingsåka.

N´Richard

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 20 aug 2008, 23:25

Ja som de ser ut och är bestämt är väl först och främst att den nya klassindelningen och reglementet ska gälla som vi körde på gräsdragracet. Vid eventuella dispanser för särskild tävling så framgår det av tävlingsinfon. Annars gäller reglementet. Blir de så att de är få skotrar i någon klass så får man slå ihop klassen med närmast liggande klass om de är bättre rent tävlingsmässigt men skilja dem åt vad gäller placeringar..

Nordlands Guld Racet hoppas jag blir av men kommer inte vara en del av Cupen utan då får man väl anmäla sig dit till de arrangörerna och vara med å tuna maskinen eller bara för att de ska vara roligt. Jag hoppas att tävlingen blir av då de alltid är en mycket trevlig fest på kvällen.
Blir de av så är de första lördagen i December som gäller. Mindre än 3 1/2 månad kvar...

Som de ser ut så är det såhär (Datum inte satta):

Lycksele: 2 Tävlingar - Backtävling och Ovals
Skellefteå: 1 Tävling - Dragrace (Bilskroten)
Vilhelmina: 1 Tävling - Långlopp under WWW-helgen
Åsele: 1 Tävling - Holeshot under Vintermarknaden

Vad gällande Lyckseletävlingarna så spekulerar jag så här:

Backtävlingen kanske vi lägger i Kåtaberget som är i Rusksele, har inte pratat med intresseföreningen men de borde vara lite intresserade av att de händer grejor i Byn. De ligger 3,5 mil utanför Lycksele men inte till nackdel för Umeå/skellefteå-bor då de inte blir längre.. Ska åka dit å kolla hur backen ser ut osv så man ser om de är möjligt å göra en bra tävling där. Fördelen är att man då kan köra på dagen en helg utan att de ska kosta 25000 för att hyra backen som dom tagit i Bocksliden då det varit Coldway-CUP där tidigare om vintrarna. Blir så mycket trevligare med dagsljus både för förare, publik och fotografer. Kanske inte ger lika mycket publik där men tror de kan bli bättre ändå.
I år kommer vi då satsa på att göra de så bra för förarna som möjligt med mycket körtid osv istället för att försöka hålla de kort bara för att publiken inte ska bli less. Dom får väl gå hem när dom känner sig nöjd.

Ovals grubblar jag över att kanske köra på tid alt poäng för placering klassvis där man då kör 3 heat á 5 varv + Finaler 8 varv eller så. Blir lättare att hålla reda på vem som vinner osv. Sen blir de lite "först över mållinjen" tävling och de kan ju vara lite mer spännande. Varje varv tar i snitt sett på de olika klasserna 1 minut så de blir lite lindrigare för motorerna även. Inte så kul om de måste renoveras efter tävling. Får man vila lite mellan klasserna. Kanske inte lika trångt på banan heller men med den nya klassindelningen så kommer de ändå bli tajtare heat.

Dragracet i Skellefteå antar jag att dom kör som vanligt och vad jag förstått de av vad man hör så är dom seriösa där och mycket duktiga och de alltid är trevliga tävlingar så de ser man fram emot.

Kennet ska jag snacka med så att de blir av och att de sköts som vi brukar försöka ha de. Jag ska hjälpa till så gott jag kan utan att lägga mig i för mycket. Vill tävla lite själv i år också.

Har tänkt att erbjuda mig att man anmäler sig alltid till mig via vår hemsida så behöver man inte leta på olika ställen för att finna information och anmälningsformulär. Det borde underlätta för de övriga arrangörerna.
Även så kan jag ta på mig att lägga in resultat bara jag får in sammanställningarna från de olika eventen efter tävling. Då har vi detta samlat också.

Team tävlingen fortsätter men i år under lite andra förutsättningar. För att även göra de rättvisare där så kommer vi att dela totalsumman på antal deltagare som varit med i Teamet. Sen kommer man att minst vara 3 i ett Team för att få anmäla laget. Detta för att slippa föra resulatat på en massa Team som bara består av en förare. Anmälning utav Teamen kommer att göras separat på eget formulär. Allt för att göra de lättare rent arrangemangmässigt i år då de var onödigt många timmar som gick åt till att föra statistik osv..

Men jag ska ta ett snack framöver med de olika arrangörerna så vi får komma överens över datum och resterande så vi drar åt samma håll så kommer den kompletta infon upp här på egen tråd.

Diskutera gärna de jag skrivit så kan vi kanske hjälpas åt att hitta enkla bra lösningar.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar