Reglemente och klassindelning veteranracing (2008-09)

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 28 maj 2008, 11:25

Som jag svarade i Mialet.. Besiktning kommer endast att ske vid misstanke om regelbrott/uppenbart avsaknad av kravmärkt skyddsutrustning eller om Skotern inte verkar stämma in i den klass den är anmäld till. De blir ganska rörigt med 8 olika färger som bakgrund å publiken kommer ändå inte att kunna hålla reda på vilken färg som är till vilken klass. Varför jag valt att skriva att de är valfri design med föraransvar att de är tydliga siffror beror på att många kanske vill ha en speciell design på skotern och då kanske man vill ha en bra design på startnumrena med.

Hoppas bara att alla förstår att man inte kan lacka fast ett par nummer å vara säker på att man får de numret.

Den som kommer med en tävling skall ha sett till att de är tillfredställande synlighet på numrerna. Arrangörerna förbehåller rätten att neka start alternativt en chans att se till att siffrorna ändras till belåtenhet innan start. Har man lite vett så kan man inte misslyckas med detta.

Traktorerna kommer att vara mer en uppvisningsgrej så klassindelning kommer ej att behövas.

Det ska en gång ha varit en gräsklippartraktor, övrigt bygg vad ni vill men tänk på att de är erat skinn som svider när de vurpas.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 29 maj 2008, 00:54

Nu när frågan kommer åter så lämnar jag den till er.

Tycker ni att vi ska ha som Robert säger fasta bestämmelser för hur nummerskyltarna skall se ut?

8 olika färger på bakgrundsskyltarna, en för var klass och olika siffror med fasta mått som svemo har de?

Tycker ni att ni vill ha de så så lägger jag in de i reglementet. Mig kvittar de så nu är de upp till er.

Mitt förslag är ändå att vi isf kan lägga fasta minimått på siffror och sätta som krav att de ska vara svarta siffror mot vit bakgrund. Jag tycker de blir för krångligt med en massa olika färger men de är jag de..

Tyck till!

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 29 maj 2008, 12:54

Personligen tycker jag att enda regeln som behövs för nummerskyltarna är att nummret ska vara väl synligt.

Om man kör med svarta siffror på vit eller gul bakgrund, (eller någon annan färgkombination) tycker inte jag har någon betydelse, bara det syns väl.

// Lars

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 29 maj 2008, 13:06

tänkte själv lägga skrikigt orangea siffror direkt på den svarta besten... ;-)
Det torde ju synas aldeles förträffligt!

Så låt det vara fritt bara man har "väl synliga" startnummer är min åsikt.

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 29 maj 2008, 13:34

Huvva..jag vill då inte klistra dit en klisternummerlapp på min huv....är det bara på rutan den ska sitta?
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 29 maj 2008, 15:07

Det var detta jag misstänkte skulle uppdagas.. Vi ger de ett tag till då fler hunnit titta in å säga vad de tycker.. Många vill inte ens sätta en lapp på skotern å enligt mig måste man respektera detta om dem kan tydligt visa sina nummer på rutan..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 29 maj 2008, 17:50

m@dkoffe skrev:Huvva..jag vill då inte klistra dit en klisternummerlapp på min huv....är det bara på rutan den ska sitta?
haha ska du tävla koffe?

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 29 maj 2008, 20:14

Kan inte den som vill ha västar med nummer på istället?

(Det är en viss skaderisk med rutor om man flyger över styret)

// Lars

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 29 maj 2008, 20:49

plusss skrev:
m@dkoffe skrev:Huvva..jag vill då inte klistra dit en klisternummerlapp på min huv....är det bara på rutan den ska sitta?
haha ska du tävla koffe?
Kanske de ja, vi får väl se...blir isåfall bara dragrace. :twisted:
Blir ju lite trevligare nu med dubbförbud i min klass. :D
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 29 maj 2008, 20:54

South Hill Custom skrev:Kan inte den som vill ha västar med nummer på istället?

(Det är en viss skaderisk med rutor om man flyger över styret)

// Lars
Det var ett bra förslag...samma som löpare har vid tävling.
Man får köpa en väst vid första tävling och behålla det numret.
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 30 maj 2008, 00:05

Så om vi skulle säga såhär då?

Nummerkrav: Att om man väljer att klibba på skotern så skall man klibba väldigt tydliga siffror som inte går att missa. Föraransvar och de vet jag att alla klarar om man inte gör små/osynliga med flit å hoppas att de ska bli godkännt ändå.

Eller: Om man absolut inte vill sätta klibba på skotern så skall man fixa en egen väst där man ansvara för att numrna syns väldigt tydligt på både fram och baksida av västen. Förarna får själva skaffa väst och startnummer efter att nummer tilldelats. De vi kan göra då är att vara ute i god tid med anmälan och nummer så de finns lite tid att trycka nummer om man inte väljer klistermodell som fäster på västen. Funkar om man har väst för de.

Tänker inte älta detta nå länge utan har ni synpunkter så kom med dem inom kort.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 03 jun 2008, 22:16

Nu är Reglementet satt och lite småändringar efter vissa samtal. Inget större utan nu är de bara ni tar å läser igenom reglementet och sen bygger ni maskinerna och utrustar er och dem efter detta. Nu är de inte någon mening att de kommer in förslag eller dyligt innan vi testat av detta på någon tävling.

Mvh Marino



Reglemente/klassindelning för tävlingar gällande veteranskoter

Klassindelning

Enstånk veteran: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell -75

Enstånk: 1-cyl oavsett kubik, årsmodell 76-85

Lilla fläkt: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt upp till 400cc, årsmodell -85

Fläkt veteran: 2-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -79

Stora fläkt: 2-3-4-cyl Fläkt/fartvindskylt 400cc och uppåt, årsmodell -85

Vätskekylt: Vätskekylda maskiner oavsett cyl-antal, årsmodell -85

Bredband: Bredband (50cm) & dubbelband oavsett cyl-antal, årsmodell -85

Modifierat: Fritt cyl-antal, fri kubik, fri kylning, fri matta, framvagn, årsmodell -85

I alla klasser gäller fri trimning/modifiering inom klassens årtalsbegränsning. Gäller ej pipor, förgasare, variatorer och bromsar som lämnas öppet i alla klasser.

I alla klasser utom ”Modifierat” är högsta tillåtna kamhöjd på matta 32mm.

I alla klasser utom i ”Modifierat” är dubb & framvagn otillåtet, järngräv är tillåtet i alla klasser. Framvagn är endast tillåtet om modellen saluförts med framvagn men fortfarande endast tillåtna i klass Modifierat (Med detta menas att man inte kan montera egen framvagn på tex en ET340 och sen ställa upp i modifierat). Dock får ombyggnad av framvagn till bladfjädring göras om originalfjädringen stummas (Ex så kan man stumma en SRV och bygga bladfjädrat för att kunna köra i klass "Stora fläkt")

I alla klasser gäller föraransvar att hålla sig till regelrätta årgångskrav etc. då vi omöjligt kan ha tid/möjlighet att kolla alla skotrar. Alla förare som startar får före, under & efter tävling lämna in en protest om misstanke finns om regelbrott hos annan förare. Den förare som lämnar in protesten skall kunna bevisa att skotern inte följer klassindelningens regelverk. Kan inte den ansvarige föraren till maskinen vid kontroll bevisa motsatsen klassas maskinen om och intjänade poäng raderas. Föraren av den omklassade skotern får dock fortsätta tävla utan vidare repressalie såvida de vitala delarna är av tidigare härkomst än -85.













Regler övrigt

§ Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare, kan när som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är inte återbetalninsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specefik tävling stryks.

Protest: Protester skall inlämnas skriftligt senast 30min efter avslutad tävling tillsammans med en avgift på 100kr till sekretariatet.

Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina.

Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts.

Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan fånga upp bråte som lossnar. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion.
Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell skada ej glasbitar lämnar skotern.

Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd samt vara väl fastsatta.

Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken med minst 21W styrka.

Styrskidor: Styrskidor skall i framkant ej vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd avrundning krävs, dock utan måttkrav.

Vindruta: Vindruta bör och rekommenderas att avlägsnas från skoter, dock inget krav.

Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas att täckas av galler eller dyligt material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.

Tävlingsnummer: Skotern skall vara försedd med minst två och högst tre tävlingsnummer. Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel. Valfri design på skyltar & nummer men med krav på tillfredsställande synlighet. Tävlingsnumren bör hålla ett minimått på 150mm och vara av fylld karaktär. Numren skall också vara av brytande färg från bakgrunden. Vitt mot svart eller svart mot vitt rekommenderas.

Skyddshjälm: Vid framförande av fordon under anordnad tävling skall hjälm av godkänd modell användas. Hjälmen skall ha en bra anordning för att kunna låsas mot förarens huvud. Skinnhjälmar, ridhjälmar etc kommer inte att godkännas.

Skyddsglasögon: Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.

Klädsel/skyddsutrustning: Retro klädsel är ett klart lyft för framförande av veteranfordon. Dock rekommenderas ryggskydd och axelskydd. Handskar rekommenderas och skor av kraftig modell är ett krav. Skyddsutrustning är en billig försäkring.


Startavgift: Startavgift gällande veteranskotertävlingar bör hålla ett symboliskt värde, dock tillfredställande för arrangörens utgifter, vid körningar då giltig förarförsäkring saknas.
Vid tävlingar då olycksfallsförsäkring erbjuds får försäkringens kostnad styra prisbilden på startavgiften. Försök att ta in intäkter för omkostnader via förtäringsmöjligheter, publik & sponsorer hellre än att låta förarna betala. De är dock dem som skall krydda arrangemanget.

Besiktning: Besiktning av fordon kan ske sporadiskt vid misstanke om regelbrott. Ansvaret vilar hos föraren att fordonet följer gällande regelverk och att säkerhetsutrustningen är väl fungerande. Obligatorisk besiktning sker endast om arrangörerna anser detta nödvändigt.

Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två timmar, om ej annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart.

Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av fler skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man delar heller inte skoter och kör i olika klasser med en och samma maskin. Varje förare har alltså minst en skoter var och per klass.




Poängräkning:

Från varje deltävling får man med sig Cuppoäng för att sedan efter sista tävlingen kora en vinnare i varje klass. Pokaler kommer tilldelas de 3 bäst placerade i varje klass.
Om poängen är lika efter Cupens slut så kommer den som deltagit i alla tävlingar gå före på pallen. Om 2st förare deltagit i alla tävlingar så kommer individuella segrar/placeringar att räknas till fördel. Står de lika efter detta så kommer sista tävlingens placering att väga tyngst.

01:a 50p
02:a 44p
03:a 40p
04:a 36p
05:a 32p
06:a 28p
07:a 24p
08:a 20p
09:a 16p
10:a 12p
11:a 8p
12:a 4p

Max poäng är alltså vid vinst av alla 6 deltävlingar: 50 + 50 + 50 + 50 + 50 + 50 = 300p


Arrangörens ansvar

Att köra veteranskoter skall vara roligt och enkelt. Att titta på veteranskotrar skall vara underhållande och återblicksgivande. För att detta skall kunna uppnås måste arrangören vara väl förberedd och ha tänkt igenom följande punkter.

Marknadsföring: Att få deltagare till sitt arrangemang kan många gånger vara svårt om man inte använder sig av rätt kanaler. Internetforum av intressets härkomst är en mycket bra kanal för att locka till sig förare. Även en viss publik vistas bland forumen. Som mål skall man ha att så många som möjligt skall ha haft chansen att uppmärksamma tävlingens gällande information. För att uppnå detta bör man i tid planera inför en kommande tävling. Kan man inte sätta ett klart tävlingsdatum bör man gå ut med informationen om att en tävling kommer att äga rum med ett preliminärt datum.
Media skall kontaktas för att få ut detta till gemene man. Vid kontakt med media skall man vara väl förberedd och klar med vad man skall säga. Att ha något specifikt att locka med är att rekommendera. Media uppskattar det exceptionella.
Annonsering och affischering bör göras lokalt och gärna i grannkommuner. Bestämmer man sig att annonsera två gånger så lägg första annonsen tidigt och den andra just innan tävling. Då har deltagarna tid att färdigställa, alt anskaffa ett fordon. Publiken ges då utrymme att planera in tävlingen innan annat fyller kalendern. Se också gärna över närliggande kommuners aktivitetskalender så inte arrangemanget krockar med liknande eller andra stora event.

Tillstånd: Innan tävling ha klart med tillstånd från bestämmande myndigheter. Myndigheterna kan vara markägare, miljönämnd, kommunen och polisen. Polisen måste alltid ge sitt tillstånd för att arrangemanget skall räknas som godkänt. Skall tävlingen arrangeras av klubb/förening tillhörande SVEMO så bör samråd med tidigare nämnda äga rum.

Säkerhet: Att enligt polisens krav och sunt förnuft, eftersträva god säkerhet för både förare och publik. Publik bör ej ha fritt tillträde till tävlingsdepå under pågående tävling. Tävlingsområde bör vara väl avspärrat och anvisat publikområde väl markerat. Om publik skall tillåtas vistas i tävlingsdepå bör detta finnas med i inbjudan till tävlingen så förarna är medvetna om detta. Avsatt tid bör finnas för publikens tillträde i tävlingsdepå. Avsatt tid rekommenderas att läggas i anknytning till planerade pausstopp. Detta för att minska “dötid” för publik. Närmast liggande Akutmottagning skall meddelas i god tid om plats och datum innan tävling så de kan vara i beredskap vid nödvändig utryckning. Även om polisen ej kräver sjukvårdspersonal så rekommenderas detta.
I polisens tillstånd specificeras krav på utrustning så som brandsläckare och annan rekvisita.
Funktionärer som rör säkerheten bör vara väl informerade om sin uppgift och funktion.

Tävlingsupplägg: Tävlingens upplägg bör vara väl förberett så ett bra flyt kan uppnås på tävlingsdagen. Placerings- och tidslistor bör vara förberedda innan tävling. Ett fungerande sekretariat underlättar tävlingens helhet och en fungerande tävling skapar ett vidareintresse hos deltagare.

Speaker: Mycket uppskattat då publiken informeras löpande om vad som händer.

Förtäringsmöjligheter: Då tävlingar av dess slag ofta är en process som utspelar sig under en utsträckt tid rekommenderas att förtäringsmöjligheter finns för besökande i området.
Senast redigerad av 3 marino carlsson, redigerad totalt 11 gång.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Inlägg av FunnyCar » 04 jun 2008, 00:30

En fråga/tillägg ang nummer lappar ?
Personligen tycker jag det funkar mkt bra att ha som tidigare.
Dvs inte ett problem.
Arrangören står för nummer, antingen på skotern eller som i vårt fall med "väst" (typ avdankade skidåknings nummer)
Då vi inte har Sm status på tävlingarna så skulle jag som arrangör tycka att det vore att "krångla" till det hela om vissa har startnummer på skotern och vissa i vårt fall har västar på sig med nummer... och sen står det olika på väst och skoter. Samt kanske någon glömmer nämna det vid föranmälan etc etc...
Då vi själva upplevt att det är enklare att uppmärksamma en förare då man ser numret på föraren än att stå och skrika och vifta mot en skoter där föraren kanske är ute på banan och kikar på en kompis som kör...
Bara en tanke. Det bästa är ju förståss både och...
Man måste även tänka på att många lokala förare som kommer dit bara för en kul grej och inte har en aning om varken internet eller retroskoter sidan utan bara ryktesvägen... Att dom sen ska måsta fixa ett nummer som inte är upptagen verkar ju lite långsökt enligt mig.
Men samtidigt blir det lite mer race över själva skotern om det sitter en nummerklibba där ?
Men det ska va enkelt att delta enkelt att arrangera annars kommer det dö ut lika fort som det blev till =) Det ska inte behövas en klassvärd för varje klass eller ? Små saker kan skaffa mkt onödigt arbete, tänk på det!
Marino "Keep up the good work"
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 04 jun 2008, 17:16

När ni har resonerat helt klart om reglerna så vill jag att det ska renskrivas och klistras in i tävlingar och arrangemang och sen låsas

så det blir en fast post utan massa kludd

//Tommy
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Inlägg av SRX8R9 » 04 jun 2008, 21:27

Det här med fri Trimning/Modifiering i alla klasser. Skulle vilja få lite mer klarhet vad det är som gäller och inte gäller. Tyckte den biten var lite underlig med tanke på texten. Det står typ gäller ej Förgasare,Pipor,Variator etc. (Lämnas öppet) Menas det att Tävlings kommiten På varje (Ort-Tävling) Beslutar om vad som ska vara tillåtet och inte tillåtet? eller får man själv avgöra vilket? :roll:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 04 jun 2008, 22:57

Klargörelse: De är fri trimning i alla klasser inom årtalsbegränsingarna. Pipor, förgasare, variatorer och bromsar lämnas ´öppet i alla klasser. Öppet är alltså valfritt val av förarna.

I klassen modifierat går framvagnsmaskiner och dubbade skotrar och de som inte passar in någon annan stans.

De regler som skrivits upp är renskrivna bara att kopiera in den i ett inlägg å låsa den om nu inte de ska bli ändringar gällande startnummer.

Det jag inte ser som ett problem vad gällande nummer är ju att alla måste anmäla sig på en hemsida i vilket fall som helst. Hela vintern så har jag suttit å tagit emot dessa anmälningar och föreslagit nummer till dem som trots numren skrivs upp på anmälda på sidan med anmälda tagit ett nummer som redan är upptaget. Det har gått bra under 4 tävlingar så jag tror att var och en arrangör kan göra det till sin tävling.

Sen så måste vi arrangörer bestämma hur vi ska göra med resultaten smidigast. Även om vi ska ha en samlingssida för anmälningar osv så att allt hamnar på ett å samma ställe. Våran hemsida som vi använt i år är ju redan inkörd och och de har då fungerat med allt även. Den är också så pass enkel att uppdatera att alla som kan spela forum kan skriva på hemsidan med några enkla knapptryck och instruktioner. Behöver ingen kodning osv. De bästa skulle vara om vi kunde träffas i sommar eller i höst och diskutera detta lite. Nu när de värsta är ur världen så kan vi kanske fixa det. Ska ni ske-arrangörer till Lycksele i sommar?

Sen kan man se de ur en prisfråga även. De flesta vill ju köra med samma nummer hela året och i de stora hela så är de mest i dragracet de kan vara av fördel att ha numrerna på föraren.

Jag är för nummer på skoter och att de är ett föraransvar. Blir billigast så också så inte arrangörerna ska behöva trycka upp en massa västar.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 okt 2008, 22:17

i dragracing tycker jag att det ska vara undantag med framvagn... att köra med en tung TS framvagn är ju bara minus ... I cross eller backtävling är det andra bullar..

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 17 okt 2008, 22:17

Kollade nu lite nogrannare i reglementet... och SRV´n hamnar även den i modifierat.

"Modifierat: Fritt cyl-antal, fri kubik, fri kylning, fri matta, framvagn, årsmodell -85

I alla klasser gäller fri trimning/modifiering inom klassens årtalsbegränsning. Gäller ej pipor, förgasare, variatorer och bromsar som lämnas öppet i alla klasser. "

Alltså är det inte fritt att bygga om till bladfjäder?

Har ni nån annan tolkning??? Marino??

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 17 okt 2008, 22:22

varför inte ???

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 17 okt 2008, 22:37

I alla klasser gäller fri trimning/modifiering inom klassens årtalsbegränsning. Gäller ej pipor, förgasare, variatorer och bromsar som lämnas öppet i alla klasser. "

Framvagn finns ej med som undantag som jag läser texten.
Och endast i klassen modifierat finns det upptaget att framvagnsmaskiner får åka.

Skriv svar