CannonBallRun 27 januari 2018 i Mora

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

CannonBallRun 27 januari 2018 i Mora

Inlägg av SS440-80 » 06 okt 2017, 23:48

Här är ett tips för alla oss retrofiler i södra skotersverige, som varje februari önskar att vi bodde närmare Lövånger :D

Tidningen Snowriders chefredaktör Björn Friström och hans chef och lagvigda fru Michaela har nu i några år arrangerat veteranskoterevenemang med start vid deras redaktion i Stenis utanför Mora och målgång mitt i Älvdalen vid Hotell Älvdalen.

Nu är datumet precis släppt och inte ens Snowrider har gått ut med information om tider eller anmälningsupplägg ännu, men snart så.... och då uppdaterar jag den här tråden med den infon.

Men en skarp gissning (och förhoppning) är att det blir liknande CBR 2017.
Det var nästan 60 förare med skotrar 1989 och äldre som startade senast. Lagen blev indelade i 6 lag med en lagom blandning av äldre och lite nyare veteraner i varje lag.
Första delen av dagen så var det tävlingsmoment på Snowriders veteranskotercrossbana samt lite andra utslagsgivande svårigheter. Se Youtubefilmen på detta: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=BFe9B4yLsoI[/youtube]

Efter detta så blev det matpaus innan lagen drog iväg med en halvtydlig karta till hjälp, för att ta sig så fortast möjligt upp till Älvdalen.
Hela laget måste ta sig ända fram för att inte få tidstillägg i sammandraget. Skulle någon maskin tacka för sig helt och hållet så fanns det bogseringshjälp att få.

När lagen anlände till Hotel Älvdalen så fick man välkomstdrink i den fina isbaren som byggts utanför. Var riktigt roligt att stå där och surra lite och se veteranarna rulla in.
På kvällen så var det mat och prisutdelning i hotellets restaurang. Naturligtvis var det livemusik också.
En del hade ordnat hämtning av sig själva och skotern redan samma kväll, men många hade bokat rum på hotellet och stannade kvar till söndagen.

Förbaskat kul dag var det och jag hoppas att det blir ännu fler deltagare 27:e januari.

Här kommer lite bilder som jag tog under CBR 2017.

Strax startdags
Bild


Uppsamling inför "skotercross" :D
Bild

Bild

Bild


Tävlingen igång :evil:
Bild

Bild

Bild

Min dotter Ninni i flygande fläng :thumbright:
Bild


Efter tävlingsmomenten och lite lunch a´la Snowrider så är färden mot Älvdalen igång.
Naturligtvis händer det saker under färden, här var det en tändspole som gett upp. Men en ny i reserv fanns såklart med :lol:
Bild


Framme vid Hotell Älvdalen med isbaren
Bild

Bild


Mat och festligheter var välförtjänt efter en heldag på skoter med kort fjädringsväg
Bild


Björn Friström delar ut priser.
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: CannonBallRun 27 januari 2018 i Mora

Inlägg av SS440-80 » 12 dec 2017, 20:55

Här är information hämtad från Snowriders Facebooksida för CannonBallRun 2018 https://www.facebook.com/events/168324667088772/

Information
Lördagen den 27 januari 2018 är dagen D för dig med veteranskoter.

Vi har märkt att snöskoterentusiaster liksom raggare inte räds för att använda sina fordon. Jag måste säga att veteranskoterägaren faktiskt är mer orädd då vi rent historiskt sett att våra Canonball Run-deltagare använder gastummen och mer därtill. Vårt evenemang Canonball Run eller CBR som vi också kallar det, har rullat på i många år. Här kombinerar vi en utflykt med ett visst tävlingsmoment där man tävlar lagvis mot varandra under en hel dag från morgon till kväll. Vi startar denna dag vid redaktionen i Stenis utanför Mora och avslutar den på Älvdalens hotell där vi övernattar. Den här dagen är alltid rolig för oss i arrangörsstaben och vi ser alltid fram emot årets Canonball Run.

När, var, hur?
I vanlig ordning så träffas vi vid redaktionen på lördagen den 27 januari och där får alla en ordentlig genomgång vad det är som gäller och blir indelade i ett lag. Vi försöker alltid att dela lagen så lika och rättvist som det bara är möjligt. Vår intention är att alla lag kommer att ha samma snittålder på sina maskiner. Du kan absolut komma till CBR själv eftersom vi delar in dig i ett lag och förser dig med lagkompisar. Vi kommer sedan att gemensamt åka till vår egen bana på Barktippen i Stenis och där göra upp om det mesta. Här kan vad som helst hända och du får reda på vad, när du kommer dit. Alla lag har här en möjlighet att skrapa ihop ett visst antal poäng samtidigt som det gäller att ha hela och fräscha maskiner för den resterande trippen. Vi avslutar lekarna på barktippen med en stadig om än lite försenad lunch för att orka med den resterande strapatsen.

Sen då?
Från Barktippen gäller det sedan att tillsammans med hela sitt lag transportera sig de fem milen till Älvdalens hotell där mat, dryck och sovrum väntar. I år ska vi förlja en förutbestämd rutt där det kommer att hända en del saker. Varje lag ska ta alla sina lagkamrater med maskiner till Älvdalen. Hela laget förväntas ta sig fram hela vägen med hjälp av varandra. Lämnar man någon maskin efter leden får man tidstillägg vilket är förödande. Man ska alltså ta sig hela vägen fram med ett intakt lag. Vi uppmuntrar till fusk och ju påhittigare man är, desto bättre. Men blir man påkommen finns det risk för eventuell diskning.

Hur gammal ska min skoter vara?
Vi sätter gränsen för en veteranskoter vid 1989. Din maskin ska alltså ha tillverkats 1989 eller tidigare. Skulle du råka ha en maskin från 1993, men som såg likadan ut 1989 så släpper vi ju igenom den såklart.

Kostnad
Priset för detta är 500:- per person och då ingår följande. Start i 2017 års Canonball Run med allt vad det innebär då det gäller tävlingar, lekar och bärgningar med mera. Lunch samt fika under dagen. Entré till kvällens festligheter på Älvdalens Hotell.

Boende & Mat
Just boendet och middagen har varit en riktig höjdare genom åren då man verkligen får chansen att umgås med likasinnade. För att möta allas behov och önskemål då det gäller mat och boende så har du nu i år flera möjligheter.
Du ringer till Älvdalens Hotell på 0251 105 00 för att anmäla dig till detta. Vill du både äta och bo så kostar det 600:- och då får du del i dubbelrum. Naturligtvis gör hotellet sitt bästa för att du paras ihop med en kompis. Vill du bo själv så betalar du ytterligare 200 spänn. Hotellrummen brukar ta slut fort så det är bäst att boka upp sig i tid. Vill du bara äta och inte bo? Då kostar middagen 264 :- inkl välkomstdrink. Vi festar till sena natta och dansar så gott vi kan till liveband.

ANMÄLAN Boende & Banquette
Ring Älvdalens hotell uppge koden ”CBR 2018”
Telefon 0251 105 00

ANMÄLAN CBR 2018
Märk mailet Anmälan CBR 2018. Maila namn samt telefonnummer på samtliga deltagare till
bjorn@snowrider.se

Vanliga frågor
#1 Jag kommer långväga ifrån och söker ett boende i närheten av starten på fredag kväll?
Inga problem. Vi har boende för just dig i vår kursgård alldeles bredvid starten vid redaktionen med stor parkering. Del i rum 300:- ink frukost.
Maila bjorn@snowrider.se för detta.

#2 Vad händer om min skoter går sönder på vägen upp till Älvdalen?
Inga problem. Först och främst ska du ju försöka bogsera skotern tillsammans med ditt lag fram till hotellet i Älvdalen! Skulle inte detta fungera så har vi både bärgningsskotrar och en pickup med stort släp som fixar detta.

#3 Hur tar jag mig tillbaka till Mora på söndagen?
Inga problem. Många av deltagarna kör helt enkelt tillbaka med sina snöskotrar. Skulle man inte orka detta så brukar det ordna sig med skjutsningar för att hämta bil och släp i Mora.

#4 Hur får jag med mig eventuell extra packning till hotellet i Älvdalen?
Inga problem. Du lägger din väska eller vad du vill ha med dig upp i en kåpvagn som går hela vägen upp till slutdestinationen. Väskan väntar alltså på dig i Älvdalen vid ankomst.

#5 Min skoter drar 17 liter milen samt går sönder hela tiden. Kan någon transportera bensin samt reservdelar åt mig?
Problem. Du fraktar det du behöver själv. Eller så låter du någon annan i laget göra detta.

#6 Hur hittar jag upp till Älvdalen?
Inga problem. I år ska vi följa en förutbestämd rutt där vi på vägen måste passera några checkpoints. Du får en karta samtidigt som det finns skyltar efter vägen.

#7 Din fru är besviken och hytte med näven när du åkte hemifrån samtidigt som hon ifrågasätter mina prioriteringar då du åker och ”leker” på CBR.
Problem. Du har säkerligen blivit utsatt för vad vi kallar för ett ”smygbyte”, där du nu bor ihop med en annan människa än den du en gång gifte dig med.

#8 Ska min snöskoter vara laglig?
Vad tror du? Det är klart den ska vara det. Lysen, bromsar, försäkring och ljuddämpning är någonting vi gillar å det grövsta. Dödmansgrepp är inte heller att förakta.

#9 Finns parkering för min bil och släpvagn vid redaktionen?
Inga problem. Vi ser till att ditt ekipage får plats hos oss.

#10 Hur länge är baren öppen?
Till klockan 01.00

#11 Jag har fler frågor då jag är extremt frågvis.
Inga problem. Maila bjorn@snowrider.se

#12 Jag vill skicka bilder på mig själv.
Inga problem. Maila stefan@snowmobile.se

Vad kostar det?
Anmälan till CBR 2018 inkl lunch, lekar & bärgning 500:-
Del i dubbelrum samt mat på Älvdalens hotell 600:-
Endast mat på kvällen 264:-
Jag vill ha enkelrum. Då blir det en extra kostnad på 200:-

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: CannonBallRun 27 januari 2018 i Mora

Inlägg av SS440-80 » 03 jan 2018, 23:56

Över hundra anmälda till CBR 2018 nu! Och gott om snö efter sträckan är det redan, så det kommer nog att bli kanonkul :thumbright:

Skriv svar