Dubb eller inte dubb ???

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Dubb eller inte dubb ???

Inlägg av Tompa » 06 apr 2014, 22:43

Jag har funderat lite kring detta med dubb eller inte som tagits upp mellan varven.
Tänkte bara få lufta lite hur jag tänker kring detta.
För att vi skall kunna köra trots att det ibland är lite snö tänkte jag följande:

Varför kan inte vi tillåta dubb, så att vi kan köra dragracing på de isar där de är tillräckligt tjocka. ? Detta skulle ju säkerställa att många flera arrangörer kunde fixa detta utan att det finns snö ?. Såklart skall vi köra på snö om det finns och de skall vara prioritering Nr1, men reservplanen är Is.

Det skulle också kunna vara mycket enklare (tror jag ) att arrangerar ovalkörning trots att det saknas snö, och som jag då har uppfattat detta , finns det mycket många som gillar denna typ av tävling ( se antalet anmälda de senaste åren). Som det verkar så spelar det inge roll för ovalpojkarna om det är en bana på 200 meter eller 500m dvs liten yta som behövs.

Resterande tävlingar , backe ,cross, långlopp eller vad som nu de blir kan man ju klara sig utan dubb eller ??

Om det blir gräskörningar, så tror jag att dubbfritt skulle inte vara några problem för de flesta, ( men kan ha fel här) tror att de flesta skulle "gilla läget" eller så kan man köra med dubb !!!

När det gäller säkerhet, så verkar gemene man vara överens om att dubb kommer att sänka farten ( i alla fall då man bromsar) ... och de är väl ett av syftena med dubb= säkerhet !!!!
Hurevida kostnaden för detta kommer att påverka deltagarantalet de kan jag inte sia om, men för att slippa tävlingar som ställs in tycker jag att vi borde fundera på detta.

Jag har förmodligen inte tänkt hela vägen, men skulle gärna vilja få till mera snack om detta så vi slipper ställa in tävlingar hela tiden, ( menar nu ovaler och dragracing) såklart kan vi köra i lera likväl som de körde i vatten i dikanäs, men så blir det ju i regel inte , för skoter skall köras på SNÖ.


Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Dubb eller inte dubb ???

Inlägg av Gunnar » 07 apr 2014, 07:27

Jag kommer att dubba min matta till nästa år men jag kör inte i BC utan jag kommer köra mer "byatävlingar" och där är det ofta lite isigt.
Har i helgen sett hur storpojkarna gör ;)

Kommer även köra dubb på gräs

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Dubb eller inte dubb ???

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2014, 07:42

Håller med dig att det vore bra att tillåta dubb i alla klasser på vissa grener. Hade alla kört dubbat hade vi inte behövt ställa in våran tävling utan det hade blivit rekordtider istället för hårdare bana gick nog inte att få ;) Men det är ju det då att *alla* ska ha dubbat för att det ska säkerställa allas säkerhet isf.
Är det nu 50% som dubbar, vilket jag tror är att ta i redan, då är fortfarande den andra hälften utan dubb. Hur gör man med dom då om banan visar sig vara för halkig som det nu var både för oss och för Lycksele dragracet? Känns dumt att tvinga på folk dubb för det kostar ändå en slant om man ska ha nog många bra-iga dubb.

Men varenda Amerikan man pratar med blir förvånad när man säger att man inte får köra dubbat, och tycker det är tokerier att vara utan på en ovalbana iaf. Men då tror jag dom har lite mindre problem att kosta på sina byggen också.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Dubb eller inte dubb ???

Inlägg av Gunnar » 07 apr 2014, 07:46

De är ju lite som att komma med vinterdäck i stället för slicks på en dragracetävling... nä dit me dubb du också.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Skriv svar