Enstånk mod klassens framtid i BC

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 02 apr 2014, 23:25

Jag tänkte få igång en diskussion om enstånk mod klassen, för den är lite utrotningshotad nu.

Klassen har ju varit väldig populär tidigare så jag tänkte att vi skulle försöka komma fram till vad som har hänt.. För 2 år sen i BC5 var klassen den näst största med 37 maskiner, ifjol var ett värdelöst år med 13 maskiner varav få körde mer än en tävling, och i år var det inte mycket bättre heller. Det vore jävligt dumt om klassen försvinner för det är ju med dom maskinerna allt började (tänker på 60 tals maskiner då det nästan enbart fanns enstånkare).

Så frågan är, vad hänger det på? Varför bygger ingen enstånk och varför kör inte dom som har färdiga maskiner sen tidigare?
Både Marino och jag har hört lite olika svar på den frågan men inte nog många svar för att riktig få klarhet i det hela. Dom åsikter jag själv har hört är att det har spårat ur för mycket, det är för mycket jobb för att kunna vara med i toppen. Ett annat svar var att det var för dyrt att vara med. Ingen har sagt att det är tävlingsformerna som körs det hänger på men jag kan tänka mig att många kanske inte tycker det är så häftigt att pröjsa 350 spänn för att köra dragrace med en enstånka.

Nu ska reglerna kastas om lite för att få ett jämnare startfält så det borde förhoppningsvis lösa det första problemet. Ett förslag till nya regler är:
Enstånk mod -75
1cyl FC/FA, fri trimning, endast skoter motorer (ej cross cylindrar) upp till 75. Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipa, skidor, styre, dyna. Glidboggi av originalmodell tillåten om chassit kom med den från fabriken. Matta max 32mm. Chassi från 75 eller äldre måste ha funnits med enstånksmotor, men motorn behöver inte vara originalmotor till chassit.
Och som i alla andra klasser ingen överladdning.

(uppdaterat förslag)
1cyl FC/FA, fri trimning, endast skoter motorer (ej cross cylindrar) upp till 75.
Chassi från 75 eller äldre måste ha funnits med enstånksmotor, men motorn behöver inte vara originalmotor till chassit. Chassin upp till 85 med hjulboggi och motor som fanns 75 tillåten, t.ex Elan och Ockelbo 300.
Fri uppdatering av bromsar, sekundärvariator/kedjehus inom årsmodellsbegränsningen dvs 75.
Skidor, styre, dyna får bytas ut mot andra inom årsmodellsbegränsning eller tidsenlig/original liknande, ej cross styren, plastskidor eller RMK dynor ;)
Fri uppdatering av förgasare, pipa, primärvariator.
Glidboggi av originalmodell tillåten endast om chassit fanns med glidboggi från fabriken. Ej tillåten att byta till annan modell glidboggi på dom maskinerna.
Matta max 20 (??) mm, tillåten att kapa ner mattor som har haft högre kammar.


Det är alltså ganska restriktivt jämfört med dom reglerna vi har haft dom senaste åren och borde minimera antalet timmar och kronor man behöver lägga ner på en maskin för att kunna vara med och slåss om pallplatserna.
Snotten som vann sista tävlingen i Bocksliden är beviset, den har en Sachs 320 cylinder (som en 290 fast med 76 borr) på en helt orörd 290 bottendel, portningen gjordes på några timmar (och då är det en gjutjärnscylle så det gick inte fort), toppen tog 2 minuter att svarva upp från 73 till 76 mm annars är den orörd och pipan tog 2 kvällar att bygga. Så det är varken mycket tid eller pengar i en konkurrenskraftig motor. Chassit är inget märkvärdigt heller, allt är original förutom att det är bytt till glidboggi.

Marino har lovat att kolla på kostnadsfrågan, det kanske kan gå att få billigare licens/försäkring för enstånkorna. Det går ju ändå inte riktigt lika fort som i dom flesta andra klasser och är det nu det som krävs för att folk ska komma och köra så tycker jag att dom andra klasser kan stå ut med att enstånkorna kanske kan komma undan lite billigare.

Så låt höra nu vad ni tycker, jag får ju hoppas att vi blir fler än 3-5 st per tävling nästa vinter!
Har ni fler förslag på vad som behövs göras för att få fler deltagare så vill vi såklart höra om det :)

Själv åker jag på byta motor och boggi på Olympicen men det gör jag gärna bara det blir fler deltagare och jämnare race.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av RetroR » 03 apr 2014, 05:27

Åka med kompositskidor, crosstyre och RMK dyna tycker jag är lite fel, jag tycker nog mera det ska se ut som det gjorde förr. Men det kanske bara är jag som gillar Retro? =)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av RetroR » 03 apr 2014, 05:58

32mm matta känns också lite för mycket men det är mina tankar och jag bara delar med mig av dom och hoppas det gillas?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 06:59

Bara för att nåt är tillåtet vill inte säga att man måste göra det eller att alla andra gör det eller att nån gör det öht ;) I år körde alla med original eller liknande dyna och skidor trots att reglerna tillåter byten. Och den enda maskinen som det var bytt styre på var Kents Elan men vill han nu ha det så måste han ju få det, det är då ingen anledning för nån att stanna hemma...
Ang. mattorna så verkar dom flesta göra det för att dom vill komma längre än halvvägs upp på backtävlingarna. Jag kör med 22 och det räcker det också. Tillåter man det inte blir det inte mycket till tävling där, tror att Christer med blizzarden håller med efter Bygdsiljum. Kan hålla med om att 32 kanske är att ta i men vet 2 som kör med det redan och det har inte stört mig så mycket. På vissa tävlingar är det en fördel, på dom flesta en nackdel. Dom är tyngre att vifta runt, och man tappar styrförmåga så på hårda och krokiga banor är det en nackdel med höga kammar, men på en backtävling är det nog en fördel när banan blir lite mjukare. Dom maskinerna med 32 matta (Bennets Ockelbo och BOs SC3) tycker jag inte ser mindre retro ut för det, mattan är ju inte det första man tittar på :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Gunnar » 03 apr 2014, 07:22

Ska en polaris eller et250 inte gå klassa in i bc, är det så du har tänkt?
Men visst, ska det vara retro så ska det vara som det var på 60-70talet. Hjulboggi och spjällförgasare.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 07:28

Det är inte jag som har hittat på dom här reglerna utan alla som körde klassen i år var nog överens om att nåt behöver ändras och 75 gransen är redan mer eller mindre spikat, kan hända att det blir ett annat år men tanken är att bara få gamla enstånkor för att få ett jämnare startfält med liknande chassin och kassa motorer ;) En Olympic från 69 går ju inte att jämföra med en Citation från 85. Dom gamla maskiner finns det större intresse för både från förarnas och publikens sida så vi skippar dom nyare.

Har nån nu en Ockelbo 300 eller Elan från 78 så måste dom ju få vara med också för det är väl i princip samma maskin som 75 förutom några obetydliga detaljer. Det kanske skulle ha lagts till nåt i stil med att nyare maskiner med hjulboggi och motor med tillverkningsstart före 75 är tillåtna?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av RetroR » 03 apr 2014, 08:20

Ok....men jag ha då sagt vad jag tycker!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av RetroR » 03 apr 2014, 08:22

Gunnar skrev:Ska en polaris eller et250 inte gå klassa in i bc, är det så du har tänkt?
Men visst, ska det vara retro så ska det vara som det var på 60-70talet. Hjulboggi och spjällförgasare.
....och RMK dyna! =)

(Kunde inte låta bli)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 08:31

Men tror du verkligen att folk inte vill komma och köra för att reglerna tillåter RMK dynor? Det är väl rätt självklart att ingen vill se såna dynor och jag tror ju att 99% har nog mycket vett för att inte sätta en sån dyna på skotern. Men förbjuder man byte av dyna så skulle min dyna på Olympicen vara förbjuden, för det är en nytillverkad kopia på en Blizzard -70 dyna.

Tycker att dom grejer du nämner är rätt så små detaljer, det är knappast så att vi får 10 extra deltagare om man förbjuder byte av dynor, skidor och styre. Men är det nu små detaljerna som är det enda som finns att klaga på så är det ju positivt :thumbright:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 08:35

Och jag menar inte att låta negativt mot det du skriver, tycker såklart det är bra med mer input :) Men jag tror det måste finnas/ha funnits större problem än dynor och styren som vi behöver lösa först. Eller är resten av det nya förslaget rentav såpass bra att det kan tänkas funka?
Har du förslag på hur reglerna kan göras om eller formuleras bättre så skriv bara..

Plastskidor kan vi gärna förbjuda för min del och det håller säkert dom flesta med om att det är onödigt att tillåta dom, dyna och styre kanske kan skrivas om till att det är tillåtet att byta till nåt tidsenligt eller original liknande? Det är ju rätt vanligt att en 40-50 år gammal skoter har rutten dyna eller rentav saknar dyna.
Reglerna för mattan tror jag är dumt att ändra på för jag vet att Bennet har lagt mycket energi på att göra om hans matta för att få den att funka med hjulboggi, och han är ju en av dom mer trogna deltagare. Känns dumt att börja utesluta dom få deltagare som finns i nuläget. Hade det inte varit för det så hade det räckt med lägre kamlängd för min del, men som sagt det är både för och nackdelar med högre kammar på våra relativt effektsvaga maskiner. Dom flesta vill nog byta matta iaf så då är frågan vad man ska tillåta för längd istället, 13-15 mm kammar räcker ju för att ta sig uppför en mjuk backe och såna mattor finns att köpa med 1,97 delning men en 19-23 mm 307 matta får man för en bråkdel av priset vilket såklart är en fördel om man vill hålla ner maskinernas kostnad. Dock åker man då på bygga om mattan och drivningen istället.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
mRetro
Inlägg: 253
Blev medlem: 28 dec 2008, 15:40
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av mRetro » 03 apr 2014, 11:03

Jag tycker igentligen att det finns allt för många maskiner som har gått ifrån veteran utseendet på vissa detaljer.
Om man byter ut mot nått nytt eller nytillverkat så tycker jag att det i alla klasser skall se ut som det gjorde på den tiden vilket innebär att det inte behöver hålla sig inom årtalsbegränsningen bara det ser ut som det gjorde då. Plastskidor tycker jag inte borde få vara med och inte moderna cross styren.

Vad gäller enstånk så tycker jag att mattan borde vara begränsad till max 20mm kammar och att man kunde tillåta att man kan kapa ned en högre matta för att göra det möjligt till lite billigare mattor.
Igentligen tycker jag att det borde vara lägre kammar än så för tjusningen med enstånk tycker jag är att man måste planera sin körning för att över huvud taget ta sig fram. Det är ju en del i tävlingens moment vilket jämnar ut fältet även om man har olika trimmat. Det ska vara lite jävligt att ta sig fram. De är ju de som är kul. :D :D :D
/mRetro (Team Snopro Sweden)

Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 11:29

Att tillåta nedkapade mattor vore ju en bra lösning :) Då går det att komma undan billigt om man bara är beredd att lägga lite tid på det istället. Längden går ju att diskutera då, måste man lika kapa så har det kanske ingen större betydelse om man måste kapa bort 2 mm eller 10 mm, det blir lika mycket jobb iaf.

Vill gärna höra fler åsikter om mattfrågan, för om än det kanske jämnar ut sig i slutändan så vore det ju optimalt om det blir jämna race på alla tävlingsformer.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 13:03

Pratade nyss med Johnny Holmgren som tänker köra enstånk nästa säsong och vi kom fram till att det förmodligen är bäst att tillåta så lite ändringar som möjligt för att det ska bli jämt och spåra ur så lite som möjligt.

Nytt förslag:
1cyl FC/FA, fri trimning, endast skoter motorer (ej cross cylindrar) upp till 75.
Chassi från 75 eller äldre som måste ha funnits med enstånksmotor, men motorn behöver inte vara originalmotor till chassit. Chassin upp till 85 tillåtna så länge modellen har hjulboggi och både chassi och motor har tillverkningsstart 75 eller tidigare. T.ex Elan, Ockelbo 300.
Fri uppdatering av bromsar, sekundärvariator/kedjehus inom årsmodellsbegränsningen dvs 75. (detta pga att vissa modeller har en sekundär som inte går att ha å göra med eller bromsar som är helt odugliga, men för att undvika att det spårar ur med moderna sekundärer).
Skidor, styre, dyna får bytas ut mot andra inom årsmodellsbegränsning eller tidsenlig/original liknande, ej cross styren, plastskidor eller RMK dynor ;)
Fri uppdatering av förgasare, pipa, primärvariator.
Glidboggi av originalmodell tillåten endast om chassit fanns med glidboggi från fabriken. Ej tillåten att byta till annan modell glidboggi på dom maskinerna.
Matta max 20 (??) mm, tillåten att kapa ner mattor som har haft högre kammar.
Och som i alla andra klasser ingen överladdning.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av RetroR » 03 apr 2014, 13:34

Bättre nu..... Men förtydligande att skotern skall ha en tillverknings start 1975 eller tidigare för att få klassas in....
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 13:37

Har ändrat nu i förra inlägget, bättre så? Om inte så formulera gärna om det :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 13:40

En annan sak vi diskuterade som inte direkt har med reglementet att göra är att många antagligen tror att det är tråkigt att köra enstånka. Får man dom bara att prova så tror jag många skulle byta åsikt där, men kostar det 350 kr så vill dom nog kanske inte ta det steget... Vi kanske skulle haft ett race, gärna i Lycksele trakten där det finns flest deltagare, där det är gratis att prova på enstånksklassen. Antingen är man å kör med egen maskin mot resten av klassen (men får inga cup poäng) eller så kanske vi som kör skulle ha lånat ut våra maskiner till dom som vill prova på ett heat eller 2 mot varandra så dom får se hur det går till utan att det behöver kosta nåt.
Vet ju då en som vi fick dra i håret för att få med men sen var han sålt ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
mRetro
Inlägg: 253
Blev medlem: 28 dec 2008, 15:40
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av mRetro » 03 apr 2014, 15:11

Här ett klipp från Youtube som visar hur enkelt det är att kapa kammarna på en matta ;)

https://www.youtube.com/watch?v=IeCpl8Dh7FI" onclick="window.open(this.href);return false;
/mRetro (Team Snopro Sweden)

Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 03 apr 2014, 15:55

Tycker de verkar lovande regelmässigt
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av sled-ex » 03 apr 2014, 17:44

Känns viktigt att få till ett enkelt och bra reglemente i denna klass, för den är ju superfrän.
Som Nico säger så var det ju så det började, med trimmade 1 bangers.
Hoppas kunna rusta mig en enis nån dag och vara med och tampas.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 03 apr 2014, 19:10

Nu har jag förhandlat med SMA och enstånksklassen kommer klassas som bil så slipper han göra speciallicenser för enstånk. Det gör att årslicenser för enstånksklassen kommer ligga på 400kr/år istället för 600kr så har vi gjort lite åt kostnaden också. Vi kan också titta på att sänka startavgiften 50kr så då har jag gjort lite åt kostnaden.

Hoppas de känns fair. Allt för att rädda kvar de härliga gamla stånkorna
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar