Enstånk mod klassens framtid i BC

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 07 apr 2014, 02:54

Ett sista tillägg är att om ni väljer att ge denna klass en chans till att som den ser ut nu förbli oförändrad så är det med 1 år. Det är länge kvar innan 2015 å snöflingor så Kronjocke, som faktiskt är med mellan varven, Everest444, Gunnar å pinkoden är garanterat startklar. Tillsammans med Tengman, nico, Bennet, B-O å kanske några/någon tapper till så borde de ju gå få ihop två heat. Kom ihåg att jag söker inte dragracemaskiner utan cupmaskiner i första hand.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 07 apr 2014, 06:54

Det är tur du inte bryr dej hur dom/vi nya förmågor vill ha det!! NI HAR misslyckats med att behålla tävlande i klassen, det är inte mer än RÄTT att NI lyssnar på dom potentiela tävlande
.. Men kör ni det här i botten.. Det finns andra arrangörer...

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 07 apr 2014, 07:00

Förövrigt ca 10h arbete kvar MAX!!!! på en potent (om jag har tur ;) ) enstånk mod maskin

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2014, 07:28

Tror ju att Marino menar just att han och förarrådet lyssnar på vad vi kommer fram till men dom lägger sig inte i diskussionen vi har för att komma dit utan det är nåt vi får försöka lösa själv. Anledningen vet jag och det är för att varken han eller dom andra i förarrådet är aktiva enstånks deltagare så det är kanske bättre vi själv bestämmer hur reglerna ska vara. Jag tolkar det iaf som att vi får fria händer här med reglerna.

Hoppas ingen misstolkar min roll i det hela heller och tror att det är jag som bestämmer. I BC är jag bara datanisse och är inte inblandat i arrangemangen mer än så. Jag drog igång den här tråden för att jag vill förbättra klassen, och leker alltså debattsledare nu ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2014, 07:50

En annan fråga då.. Är det några som är intresserat av att ha ett riktigt möte om det här?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 07 apr 2014, 08:03

"Tur man inte bryr sej hur ni vill ha det" hur ska vi tolka det??

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2014, 08:08

Ja min gissning är så som jag skrev, man lyssnar på slutsatsen men lägger sig inte i själva diskussionen.
Det är bl.a härför man vill ha ett riktigt möte... ;) Lättare att höra vad folk menar egentligen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 07 apr 2014, 10:03

Ja du kan tolka det som att ni får göra precis som ni vill för det är ju NI som kommer köra å inte jag eller hur. Sen hoppas jag att resultatet blir bra.

Det som jag inte imponeras av är den negativa aura som skrider i diskussionen. Å det mest störande är just att de är dem som aldrig kört en meter som diskuterar.

Hoppas ni kommer ut på banan för vid tangentbordet löser vi världsproblem i den här frågan. När de finns deltagare kan vi prata fakta. När de inte finns deltagare kan man spekulera. Det är i min värld en stor skillnad.

Tycker Stånkacupens maskiner är klart balla och ser gärna dessa maskiner i Burkarcupen och nivån verkar ju landat rätt där då deltagarantalet är högt.

En fråga då: Hur ser den geografiska spridningen ut i Stånkacupen? Alla tävlingar i Umeå med omnejd? Merparten deltagare från Umeå med omnejd?

Om så är fallet är det en viktig parameter att ha i åtanke varför de fungerar. Lättillgängliga tävlingar utan direkt restid. Om stånkacupens tävlingar låg med 20-30 mils avstånd för deltagarna skulle dem lika flitigt delta då? Om inte så förstår ni själva att diskussionens argument inte håller om jag har en poäng.
"No bang for the buck" har fått vissa att byta klass eller sluta också vet jag.
Återigen och har sagt de miljoner gånger förut under åren då diskussion varit i farten ang Bc regler. Försök å inte fastna vid tändstiftsfrågor å personligt intresse. Alla parametrar måste vägas in.

Ändra attityd i diskussionen. Jag har bjudit till så nu är det er tur. Ni har fått de lite billigare nu får ni vara lite tillmötesgående å inte bara tomgnälla! Skönt det är över i alla andra klasser å stämningen har varit sjukt bra i 2 år nu så känner inget sug eller energi i diskussioner med någon som inte bevisat sitt deltagande ens. Over and out!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 07 apr 2014, 10:29

Ja är det störande att dom som inte kört på just ditt arrangemang läger in förslag och åsikter så är det bäst man är tyst, en ny potentsiel team och deltagare med 4 st stånka maskiner och 2 färdiga och 1 st eventuell chaufför mindre till tävling ;)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2014, 12:06

Jag har skapat en liten omröstning här: http://m.voto.se/enstank
Gå gärna in och rösta, det tar inte många sekunder och även icke forummedlemmar kan rösta.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 07 apr 2014, 12:14

Kan inte bli så många färre än vad det är men är inte intresset större hos er att köra så tror jag förlusten är hanterbar.

Som sagt, hörs efter 15:e maj
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2014, 15:37

Börjar ramla in en hel del röster nu men inte blev det här lättare för det för alla verkar vilja olika saker...
Här kan ni se resultatena: http://voto.se/poll/enstank" onclick="window.open(this.href);return false;

Dom flesta verkar iaf överens om att det ska vara 75 på chassit.
Sen fråga 2 och 3 när det gäller motorn där blir det genast svårare. 17 st tycker 75, 11 st 85. Och så finns det även en hel del som tycker det är ok att tillåta cross cyllar och några få LC skotercyllar.
Kamhöjden är det 50/50 13 eller 23 mm just nu.
Och även enstånkschassi eller vad som helst är ungefär 50/50. Hoppas att alla har tänkt på att det skulle tillåta t.ex en RV -75 eller GPX.

Ang. hjulboggi så trodde jag att vi var överens om att tillåta original glidboggi om modellen kom med den? T.ex gamla Arctic, TNT och Blizzard. Dom boggisar har mindre fjädringsväg än hjulboggi och väger mer så det ger inte direkt nån fördel.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2014, 22:07

Jaha hur många gånger har alla röstat nu? ;) För nu har vi fått in 69 röster.. Dyker hälften av dom faktiskt upp på nån tävling så ligger vi mycket bra till.

Iaf är det nu såpass många röster att det kanske går att basera nåt på resultaten..
Chassin verkar ju helt klart vara 75 som gäller.
Motor är det 2 till 1 75 mot 85, och jag tror att 75 blir bäst för då har vi samma regel där som stånkacupen och guldhjälmscupen.
27 st tycker vi ska tillåta cross cylindrar, 13 st vätskekylda skoter. 8 av 69 tycker inte vi ska tillåta luftkylda skotercylindrar :roll: Vet inte vad man ska dra för slutsats här men i guldhjälmscupen är det tillåten med crossgrejer och det funkar bra där. Det är är ändå nästan hälften som tycker det ska tillåtas..
På mattfrågan är det fortfarande ungefär 50/50 mellan 13 och 23, men det verkar som att dom högre kamlängder föredras för det är 16 st som har röstat 32 också.
Chassin är det ca 3-2 endast enstånkchassin mot vad som helst.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av FunnyCar » 08 apr 2014, 00:18

Själv hänger jag inte riktigt med i erat resonemang ?
Riktiga tävlingstånkor var ju de tidiga då det tävlades med dom. Det var typ 40 år sen.
Men en modiferad Et 250 eller citation kan bli frän de med...Tycker många Juniorer har riktigt läckra stånkor! Vilka fördelar har dessa mot en hjulboggiemaskin ? Har dom sån grym fjädringsväg jämfört att dom skulle lämna alla hjulboggiesar vid första hoppet ? Eller är det 277 motorerna som är största hotet ? Brukar själv ha tagit med ungarnas blivande Br och den brukar då få pisk på dragrace av gamla snotricar och ockelbos.
Dom riktiga tävlingmotorerna byggdes ju tidigt före -75.
Sen kan jag förstå att man inte slipar sönder en sådan motor men det är ju upp till ägarn vad han gör.
Ska man bara köra gammstånkor så dödar man lite av inovationen i denna klass kan jag tycka...
Visst är det kul att de kommer ut ur garderoben, men jag vet flera som sitter på sånna maskiner men klarar inte av en crosstävling utan nöjer sig med dragrace eller på sin höjd oval.
Sen är ju utbudet på före -75 minst sagt begränsat. Det är ju inte bara köpa sig en maskin utan du ska ju vara detektiv först.
Jag tycker det är kul med skapande och folk som ger sig på specialprojekt. Pinjongen, kronberg, Nico, gunnar, forsnäs, ulf mfl.
Det är ju sånna byggen som får en att gå igång då man står vid sidan av och kikar...
Och man får lyfta på hatten och gratta då nån lyckas. Är alltid så imponerad över stånkarnas framfart.
Det är ju det som är fränt att se på, det publiken pratar om mest, visst några av dessa går kanske bara att åka dragrace men lägg till att folk inte har kropp att åka cross eller pengar till att åka alla tävlingar eller tid... Själva tävlingen är väl det billigaste. Det är ju allt innan man är där som kostar mest.

Jag tycker ändå den dag nån föreslog -85 så kan man inte börja dra tillbaka åldern för en klass.
Ofta kommer folk in och köper grejer till sin gamm maskin eller ringer.
Jag är ju som ett bollplank på jobbet och försöker ständigt sprida veteran intresset vidare bland mina kunder men sista årena har jag mest fått höra hur ointressant veteranracen blivit pga det hela tiden ska ändras i reglementen och att folk inte orkar bygga om eller byta maskin. Folk vill ju inte köpa på sig en gammskoter då dom inte vet hur reglerna ser ut nästa år.. Men sen är det många som har gamla racemaskiner men inte vill åka cross med dom. Året ni började köra standard stånk fram till -75 vet jag 5-6 st med br, citation, et, gemeni, sm , som var på väg in och börja åka race men sket i allt och sålde sina skotrar då året före var till -85...
Sen får man ju inte glömma att folk hittar nya spännande maskiner och testar andra klasser men kanske har maskin kvar i garaget istället för att sälja vidare till nån ny chaufför. Där tror jag det finns en stor förlust i deltagar antalet.

Själv fantiserar jag om ett GPX bygge och har snart det mesta inhandlat men det är ju frågan om man ska skicka tillbaka delarna till usa eller förvekliga en dröm... Fast man kan ju beställa ett -74 chassie från usa då -76 stx chassiet blir för nytt helt plötsligt :shock: ...
MVH Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 08 apr 2014, 00:32

Efteråt sett var det nog jävulskt dumt att vi gick ifrån enstånk veteran -75 och enstånk -85 och bytte till enstånk std -75 och enstånk mod -85 :( Men det är lätt att vara efterklok... Tanken med det var att det skulle vara mindre skillnad mellan trimmade av olika årsmodell än trimmade/otrimmade av samma årsmodell. Annars var det tillräckligt med folk i båda klasser, men veteran klassen var betydligt större. Skillnaden mellan maskinerna var kanske större än förväntad och ingen var intresserat av att köra i std klassen så den plockades bort redan efter ett år tror jag.

Tror också att en ren std klass upp till 85 skulle kunna funka, maskinerna kör ju redan i ungdomsklassen så då kan papporna och barnen köra samma maskin när dom lika är där :)

Jag tror att det är viktigt att reglerna stämmer någorlunda överens mellan dom olika cuper som finns. Det finns ju några som kör eller vill köra i flera av dom så det är bra om dom inte behöver bygga 2 maskiner för man vet ju hur det blir isf, den ena blir aldrig färdig...

Hoppas att det en vacker dag finns nog med maskiner för att fylla 2 mod klasser igen! För det hade löst många problem :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Southern Hill Custom » 08 apr 2014, 06:56

Varför måste det vara olika regler i BC, stånkacupen och guldhjälmcupen?????

Låt de ansvariga i de olika tävlingarna prata ihop sig och sedan får de komma med ett förslag hur ett gemensamt regelverk skulle kunna se ut.

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
mRetro
Inlägg: 253
Blev medlem: 28 dec 2008, 15:40
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av mRetro » 08 apr 2014, 08:21

Southern Hill Custom skrev:Varför måste det vara olika regler i BC, stånkacupen och guldhjälmcupen?????

Låt de ansvariga i de olika tävlingarna prata ihop sig och sedan får de komma med ett förslag hur ett gemensamt regelverk skulle kunna se ut.

// Lars
Det var det bästa förslag som framkommit i denna tråd. Respekt :thumbright:
/mRetro (Team Snopro Sweden)

Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av FunnyCar » 08 apr 2014, 08:26

Southern Hill Custom skrev:Varför måste det vara olika regler i BC, stånkacupen och guldhjälmcupen?????

Låt de ansvariga i de olika tävlingarna prata ihop sig och sedan får de komma med ett förslag hur ett gemensamt regelverk skulle kunna se ut.

// Lars

:thumbright:
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 08 apr 2014, 09:52

Ja det är väl det vi försöker åstadkomma men Stånkacupen har ju bestämt sig så det är inte så mycket att diskutera isf.
Jag är inne på Markus bana med att ha 85 som årsmodellsgräns egentligen å sen se om maskinerna börjar flöda på men något är ju galet varför det inte finns några maskiner trots samma reglemente de senaste 2 åren.

Reglerna ändras inte om det fungerar men när det inte finns underlag så är det väldigt svårt å då måste man göra något.
Hoppas hoppas och återigen hoppas att det börjar dyka upp maskiner i stånkarklassen hur det nu än blir.

Är också för kreativiteten

Gör en till förfrågan Nico där man frågar rent krast vilka som med 100% kommer om det ser ut som de gör nu eller om det ändras till Stånkacupen..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 08 apr 2014, 10:19

Jag vet inte om det hjälper så mycket med en sån förfrågan för även om man vill väl och tror just nu till 100% att man kommer så är det inte säker man kan hålla sig till det man lovar iaf. Om man har lärt sig nåt i den här branchen är det att det finns många tidsoptimister ;) Själv är jag en av dom.. Det är många som har fler än ett projekt att hålla i och tyvärr så verkar det ju så att enstånksprojekten prioriteras bort i många fall när tiden behövs till nåt annat.

Problemet jag har med stånkacupens regler är att jag egentligen inte vet hur dom är, det låter som att det är stenhård 75 som gäller men vad jag har hört har det körts med överdelar från 76 och 1980 också så det kanske inte är så noga iaf. Är det nu okej så behöver ju inte vi begränsa till 75 heller. Utan isf skulle bottendel 75, överdel 85 vara ett bra alternativ. Det begränsar lite men öppnar upp för kreativitet iaf. I guldhjälmscupen är det ungefär det som gäller också fast dom har inte satt nån årsmodellsgräns på överdelen än så länge iaf.
Jag har pratat med Kent Nordin som är en av dom som driver guldhjälmscupen och dessutom enstånksförare både där och i BC. Han ställer sig då positiv till ett samarbete iaf!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar