Enstånk mod klassens framtid i BC

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 05 apr 2014, 09:12

Mmm jo jag kan se problemet. Men det finns alltid ett men.. Både stånkacupen vad jag tror och guldhjälmscupen vilket jag är säker på tillåter crosscyllar, och dom andvänds, där fightas dom mot potenta sachs och rotax stånkor utan att jag har hört någon klaga??

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 05 apr 2014, 11:08

Kom på en alternativ regel som skulle kunna fungera utan att utesluta några maskiner! Fri trim och chassi till ca - 75 med undantag om maskin är lika på senare årgång typ elan 75 och 77 med andra ord tillåta det mesta på chassi och motor men inom årtalsrammen. Har man då en 79as Et 250 eller annan modernare stånka kanske man kan införa en restriktion exempelvis portning tillåten men inte expansion kammare eller tvärtemot ingen portning men bara pipa.. På det sättet skulle man ju inte behöva utesluta någon på grund av prestanda och årsmodell! Alltså kortfattat införa restriktion om man kommer med en nyare maskin som har bättre förutsättningar för ett högt effekt utag!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av SS440-80 » 05 apr 2014, 12:44

Vad exakt är grunden till brytåret 1975?
Är det för att motorerna blev potentare efter -75, eller är det för att glidboggien tog över?

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 05 apr 2014, 13:24

SS440-80 skrev:Vad exakt är grunden till brytåret 1975?
Är det för att motorerna blev potentare efter -75, eller är det för att glidboggien tog över?

det är en riktigt bra fråga som jag oxå har tänkt på :) detta grundar sej att det är alldeles för få startande enstånk mod maskiner i bc! däremot är det bra många fler startande i stånkacupen där man just kör -75 årsmodell. Gissningsvis är 75 regler i grunden tänkt för att maskiner typ.Sno tric ockelbo osv med hjulboggi och 18 hp ska slippas stångas med Et 250 som har glid och motor som redan orginal käns som en ordentligt maserad sachs 290

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av wiktorin » 05 apr 2014, 13:30

Evervärst 444 skrev:Kom på en alternativ regel som skulle kunna fungera utan att utesluta några maskiner! Fri trim och chassi till ca - 75 med undantag om maskin är lika på senare årgång typ elan 75 och 77 med andra ord tillåta det mesta på chassi och motor men inom årtalsrammen. Har man då en 79as Et 250 eller annan modernare stånka kanske man kan införa en restriktion exempelvis portning tillåten men inte expansion kammare eller tvärtemot ingen portning men bara pipa.. På det sättet skulle man ju inte behöva utesluta någon på grund av prestanda och årsmodell! Alltså kortfattat införa restriktion om man kommer med en nyare maskin som har bättre förutsättningar för ett högt effekt utag!
Tror ni inte att man måste hålla sig till trimmat eller standard?
Risken är annars att någon filat på fel ställe, liten risk att någon blir kollad.
Sedan tror jag att man bör hålla sig till -75 annars blir det bara Et250 i den klassen (ingen racer direkt, men bättre fjädring än en hjul i alla fall)
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av SS440-80 » 05 apr 2014, 13:46

Evervärst 444 skrev:
SS440-80 skrev:Vad exakt är grunden till brytåret 1975?
Är det för att motorerna blev potentare efter -75, eller är det för att glidboggien tog över?

det är en riktigt bra fråga som jag oxå har tänkt på :) detta grundar sej att det är alldeles för få startande enstånk mod maskiner i bc! däremot är det bra många fler startande i stånkacupen där man just kör -75 årsmodell. Gissningsvis är 75 regler i grunden tänkt för att maskiner typ.Sno tric ockelbo osv med hjulboggi och 18 hp ska slippas stångas med Et 250 som har glid och motor som redan orginal käns som en ordentligt maserad sachs 290
Ja är det så, så är ju du inne på rätt linje tycker jag när du vill ha med alla modeller, men för att jämna ut oddsen begränsa trimningen för de senare modellerna.
Är det att motorerna på senare modeller är skillnaden, ja begränsa då motortrimningen för dessa men tillåt fri förbättring av drivlinan.
Om det är glidboggien som är avgörande så begränsa motortrimningen för dessa modeller, men om någon då väljer att montera en hjulboggie på ET:n :shock: så är det bara att trimma på fritt.
En enkel begränsning för motortrimning kunde vara att originalförgasare ska användas, men att portning och pipa är tillåtet. Eftersom originalförgasarna oftast är ganska små så får man en begränsning i topphastighet, men den lilla förgasaren ger däremot bra gasrespons från låga varv vilket får pigga maskiner ut ur kurvor. Portar man sedan efter de förutsättningarna kan man få en otroligt rapp skoter trots en liten begränsning av topphastighet.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 05 apr 2014, 14:02

Ja visst jag tycker det är betydligt bättre än utesluta någon maskin på grund av årsmodell.. Har man då ett et 250 chassi men vill trimma är det väll ok men för att göra det enkelt att avslöja fusk får helt enkelt den nyare maskinen behålla orginal avgas. Alternativt pipa utan porttids ändring eller flödes portning rätt snabbt kontrollera eventuellt fusk med att helt enkelt söka efter cylinder spacer och plocka av pipan och förgasare / alternativt toppen vid skäligen och befogad misstanke om fusk.... Och är man då en.motorbyggare och redan äger ett exempelvis et 250 chassi kan man välja en motor före 1975 om man vill trimma på riktigt! Pipa portning ja helt enkelt alla stegen..
Senast redigerad av 1 Evervärst 444, redigerad totalt 5 gånger.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 05 apr 2014, 14:06

Givetvis viss måste boggi -85 vara tillåtet för båda årsmodeller! För att jämna ut det, om vi nu antar att det är motorn som är begränsning

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 05 apr 2014, 14:11

Och även då tvärtom, exempelvis vill Nico köra sin preppade 277@ i race olyn med glidboggien-85 är det väll bara göra det men utan expansions kammare, alternativt montera en oportad cylinder och vevhus

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 05 apr 2014, 14:41

Risk för fusk finns alltid inom prestanda orienterade motorsport och det kommer man aldrig undan, kan däremot tycka att det SKA kosta en slant exempelvis likvärdigt belopp som en packninga satts kostar, för att lämna in en protest, vissa det sej att protesten var befogad återfår protest inlämnaren summan med pengar, och den tävlande tappar sin cup poäng, men vissa sej protesten efter kontroll ha varit obefogade så får den misstänkte protest pengarna för att köpa nya pakningar osv.. Och för att inte förstöra race dagen för den protest utsatta bör kontroll ske efter avslutat race!

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Pinjongen » 05 apr 2014, 17:26

Läser tråden med stort intresse. Som ni kanske kommer ihåg så byggde jag en vinnarstånka med cross-cylinder. Det är flera som frågat efter och uppmuntrat mig att komma med den till bc tävlingar.
Orsaken till tävlingsuppehållet är så enkelt att olika saker i livet har sin tid. Barn och familj, hus och andra projekt, ja ibland räcker inte tiden till. Och den motorn krävde en del skruvande inför varje tävling.
Sedan någon månad har lusten för att starta upp den till nästa år infunnit sig. Men nu ska reglerna ändras igen....
Visst är det tråkigt med få startande. Men beror verkligen litet antalet startande i klassen på att det är någon annan är allt för överlägsen och då ids jag inte fortsätta köra med den gamla järnhästen....
Jag har ändå varit på några tävlingar och tycker att det mycket roligt med sk experimentbyggen.Det bode uppmuntras!
Reglementet får ju inte bli så avancerat att det liknar Formel1
Så min frågeställning är:
Blir det fler startande med ett strängt reglemente?
Jag är skeptisk....
/ Robban
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
mRetro
Inlägg: 253
Blev medlem: 28 dec 2008, 15:40
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av mRetro » 06 apr 2014, 15:28

Jag tycker att stånkacupen är skoj av den anledningen att dom som ställer upp har maskiner som är till utseendet orginal och med hjulboggie. Sen att det finns dom som har mer eller mindre trimmat spelar ingen större roll då vi alla kör med orginalmattor eller i alla fall mattor med väldigt liten kamhöjd. Jag kör själv en sm300 helt orginal med helt fel variatorrem och säkerligen helt feljusterade variatorer då jag helt enkelt inte bryr mig. Detta eftersom att lågkamsmattorna ändå gör skotrar jämnbördig. Jag tror att det varierar 20-25 hästar mellan oss alla som ställer upp men vi fajtas ändå tätt i racen. Den viktigaste regeln förutom att det utseendemässigt skall se orginal eller orginalliknande ut är kammarna på mattan. För spinner det så spelar det ingen roll hur många hk man har. Jag skrev tidigare att man kanske skulle begränsa kamhöjden till 20mm men för att jämna ut mellan dom som toktrimmar och orginalarna så kanske kamhöjden borde begränsas till 15mm eller varför inte 12mm????.
/mRetro (Team Snopro Sweden)

Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 06 apr 2014, 16:28

Du har en bra poäng i vad du skriver mRetro!

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 06 apr 2014, 16:33

Absolut så enkelt som det bara kan bli :)

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Kronjocke » 06 apr 2014, 17:38

Ja varför inte, en kam höjd på 12mm. Kommer du då, med en sån där, Yamahsuperduperenstoka på 70hk. ( dom har sålt en till swe) så lär du stå kvar, på startlinjen.
Ps. jag har, funderar på att baxa ut, mitt Enstonka projekt, och parkera det i skoterlunden. (för att ge plats tiil andra proekt)Men, nu kanske,,,,,, man ska,,, :thumbright:
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 06 apr 2014, 17:51

Jag tror ju egentligen också att det kan vara bra att dra ner på kamhöjden för att jämna ut lite. Men det kommer ju inte hjälpa så mycket på oval och dragrace om banan är hård. Dom 289 mattor som finns att köpa har 13,5 mm (camoplast) eller 19 mm kammar (kimpex). Har man nu köpt en ny 19 mm matta är det kanske inte så kul att måste kapa ner den till 13.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 06 apr 2014, 17:59

vinnaren får automatiskt kapa av 2mm kammar per seger ;) haha

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 06 apr 2014, 18:01

Haha :) det vore nåt ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Kronjocke » 06 apr 2014, 18:27

Jag tror inte, det finns nån arangör, som kommer släppa ut, Odubbade matter i framtiden. Även om det är Enstonk.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 07 apr 2014, 02:32

Man blir svettig av att läsa. Tur man inte bryr sig hur ni vill ha det bara det blir bra i slutändan.

15 Maj spikar jag regelverket så tills dess kan ni spekulera fritt.

Sen att regelverk ändras "konstant" beror på att ting i utveckling förändras för att passa marknaden.

Inför nästkommande 2 år kommer nästan inga ändringar alls att göras i resterande 9 klasser just pga att vi nått dit vi vill. Retro Veteran står för mångfald å de race de finns maskiner kör vi å är glad de andra ställs klassen in. Likaså blir de i enstånk som vi gjort i år.

Det finns många fler parametrar varför saker och ting blir som de blir. Vi har iaf haft över 200 unika ekipage och 3 tävlingar med över 100 startande i så om ni bråkar ihjäl enstånksklassen som knappt är märkbar i statistiken hotar inte Burkarcupen. Dock för mångfald hoppas jag givet se lite mer enstånkor på samtliga tävlingar. Kommer nog bli mycket körtävlingar nästa år då farttävlingarna dominerat detta år.

Oval kommer inte köras inom BC så ni vet redan nu men de finns ju gott om arrangörer så det är ju lugnt ändå.

Sköt nu dessa diskussioner sakligt så får vi meddela utfall efter den 15 Maj. Jag kommer inte göra mig hörd här före det. PS. Jo någon kommer vara snabbast oavsett å kanske den inte ens har tangentbordshysteri. DS.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar