Klassen har ju varit väldig populär tidigare så jag tänkte att vi skulle försöka komma fram till vad som har hänt.. För 2 år sen i BC5 var klassen den näst största med 37 maskiner, ifjol var ett värdelöst år med 13 maskiner varav få körde mer än en tävling, och i år var det inte mycket bättre heller. Det vore jävligt dumt om klassen försvinner för det är ju med dom maskinerna allt började (tänker på 60 tals maskiner då det nästan enbart fanns enstånkare).
Så frågan är, vad hänger det på? Varför bygger ingen enstånk och varför kör inte dom som har färdiga maskiner sen tidigare?
Både Marino och jag har hört lite olika svar på den frågan men inte nog många svar för att riktig få klarhet i det hela. Dom åsikter jag själv har hört är att det har spårat ur för mycket, det är för mycket jobb för att kunna vara med i toppen. Ett annat svar var att det var för dyrt att vara med. Ingen har sagt att det är tävlingsformerna som körs det hänger på men jag kan tänka mig att många kanske inte tycker det är så häftigt att pröjsa 350 spänn för att köra dragrace med en enstånka.
Nu ska reglerna kastas om lite för att få ett jämnare startfält så det borde förhoppningsvis lösa det första problemet. Ett förslag till nya regler är:
Enstånk mod -75
Och som i alla andra klasser ingen överladdning.
(uppdaterat förslag)
1cyl FC/FA, fri trimning, endast skoter motorer (ej cross cylindrar) upp till 75.
Chassi från 75 eller äldre måste ha funnits med enstånksmotor, men motorn behöver inte vara originalmotor till chassit. Chassin upp till 85 med hjulboggi och motor som fanns 75 tillåten, t.ex Elan och Ockelbo 300.
Fri uppdatering av bromsar, sekundärvariator/kedjehus inom årsmodellsbegränsningen dvs 75.
Skidor, styre, dyna får bytas ut mot andra inom årsmodellsbegränsning eller tidsenlig/original liknande, ej cross styren, plastskidor eller RMK dynor
Fri uppdatering av förgasare, pipa, primärvariator.
Glidboggi av originalmodell tillåten endast om chassit fanns med glidboggi från fabriken. Ej tillåten att byta till annan modell glidboggi på dom maskinerna.
Matta max 20 (??) mm, tillåten att kapa ner mattor som har haft högre kammar.
Det är alltså ganska restriktivt jämfört med dom reglerna vi har haft dom senaste åren och borde minimera antalet timmar och kronor man behöver lägga ner på en maskin för att kunna vara med och slåss om pallplatserna.
Snotten som vann sista tävlingen i Bocksliden är beviset, den har en Sachs 320 cylinder (som en 290 fast med 76 borr) på en helt orörd 290 bottendel, portningen gjordes på några timmar (och då är det en gjutjärnscylle så det gick inte fort), toppen tog 2 minuter att svarva upp från 73 till 76 mm annars är den orörd och pipan tog 2 kvällar att bygga. Så det är varken mycket tid eller pengar i en konkurrenskraftig motor. Chassit är inget märkvärdigt heller, allt är original förutom att det är bytt till glidboggi.
Marino har lovat att kolla på kostnadsfrågan, det kanske kan gå att få billigare licens/försäkring för enstånkorna. Det går ju ändå inte riktigt lika fort som i dom flesta andra klasser och är det nu det som krävs för att folk ska komma och köra så tycker jag att dom andra klasser kan stå ut med att enstånkorna kanske kan komma undan lite billigare.
Så låt höra nu vad ni tycker, jag får ju hoppas att vi blir fler än 3-5 st per tävling nästa vinter!
Har ni fler förslag på vad som behövs göras för att få fler deltagare så vill vi såklart höra om det
Själv åker jag på byta motor och boggi på Olympicen men det gör jag gärna bara det blir fler deltagare och jämnare race.