Enstånk mod klassens framtid i BC

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 09 sep 2014, 10:26

19 mm är ju knappast en högkamsmatta :) Kimpex mattor med 1,97 delning har 19 mm kammar och det är jävligt onödigt att behöva kapa ner dom för dom är ju inte gratis.

Kan hålla med om att det vore mer konsistent att inte tillåta nyare grejer, men personligen skiter jag i vilket. Tror inte det är nån större fara och tror att man bara tappar maskiner genom att inte tillåta det. Och det var ju det som är huvudproblemet här, att det inte finns tillräckligt med deltagare. Men jag har ju haft fel förut också :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 09 sep 2014, 10:49

Nej inte är 19 högkams men det var det så sent som på 90 talet ;-) .. Ingentligen är jag inte så brydd hade tänkt köra några enstånka tävlingar i vinter oavsett 75 eller 85 som brytpunkten, men visst är det ju roligare att det är så jämt som möjligt :)

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Pinjongen » 09 sep 2014, 17:20

Tänkte bara påminna om en detalj som står på första sidan i tråden. Kedjehuset ska vara inom årtalsbegränsningen, före 75.

Det kommer att ställas krav på goda kunskaper på besiktningen, så ingen kommer med kedjehus som är nyare......
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 09 sep 2014, 17:56

Sammanfattar till ett förslag då:

1cyl FC/FA, fri trimning, endast skoter motorer upp till 75, luftkylda crosscylindrar upp till 75 tillåten.
Chassi från 75 eller äldre måste ha funnits med enstånksmotor, men motorn behöver inte vara originalmotor till chassit. Chassin upp till 85 med hjulboggi och motor som fanns 75 tillåten, t.ex Elan och Ockelbo 300.
Fri uppdatering av bromsar.
Sekundärvariator/kedjehus inom årsmodellsbegränsningen dvs 75.
Fri uppdatering av förgasare, pipa, primärvariator.
Glidboggi av originalmodell tillåten endast om chassit fanns med glidboggi från fabriken. Ej tillåten att byta till annan modell glidboggi på dom maskinerna.
Matta max 19 mm, tillåten att kapa ner mattor som har haft högre kammar.


Som sagt bara ett förslag, inte jag som bestämmer. Har nån annan bättre förslag så skriv.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 09 sep 2014, 18:20

Det var ett bra reglementet! Angående kedjehus tror jag det syftar på att man på en elan inte ska bytta kedjehus till ett jackshaft kedjehus och därmed inte heller kunna montera en bättre ljusår bättre sekundär om än av original typ så finns där rätt många fler helixar och fjädrar att välja ;)

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Pinjongen » 09 sep 2014, 21:10

Jo Evervärst, det är riktigt. Det går att ha stora fördelar med bytt kedjehus. Mycket utväxlingar och en team-sekundär är ju inte direkt meningen i den här klassen.

Nu är ju det heller inte meningen att tillåta fly-cross-styren och freestyle dyna fastän det inte direkt är skrivet att se är förbjudna i reglementet.

Jag är möjd med det här reglementet och att de ska se gamla ut i stilen.
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Bennet » 09 sep 2014, 23:45

Har inte orkat brytt mig om ge mig in i diskussionen för tycker vissa saker är ganska oväsentliga
Men jag är en av dom få som har kört i enstånk klassen sen starten så kanske är bäst att säga något så att klassen kan leva vidare och man får lite medtävlande.
En sak jag undrar över är vad det är som har ”skrämt” bort alla deltager dom senaste åren?
Har inte varit så många som kört med varken glidboggie eller crosscylindrar och det går att konkurera med en gammal Ockelbo, Yamaha mm med hjulboggie mot modernare maskiner.
Tycker det är viktigt att det är samma reglemente som gäller mellan dom olika cuperna som finns så om man vill vara med så ska man inte behöva byta matta eller bygga om något utan ska bara vara att dra till tävlingen och gasa och ha roligt
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av holmgren » 10 sep 2014, 17:02

DITT FÖRSLAG SER JU BRA UT MEN JAG FATTAR INTE VARFÖR MAN SKA TILLÅTA CROSS CYLINDRAR OM VI SKA STRÄVA EFTER EN JÄMNARE KLASS.
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 10 sep 2014, 17:48

Största anledningen till att jag anser det ok att tillåta crosscylindrar är för att dom redan i tidernas begynnelse tilläts crosscylindrar. Exempelvis ockelbos med Huskvarna cyllar från fabrik , hur kul skulle det vara att utesluta den/dom?

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av holmgren » 11 sep 2014, 00:07

ja men tillåt exakt dom cyl den eller dom använde då,
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 11 sep 2014, 00:18

Det har nog byggts på allt möjligt då också gissar jag, om inte i Sverige så finns det ju fler länder där man tävlade med enstånkor.
Och om nån maskin ställer till det för det här reglementet så är det ju din ;) Hur jämt tror du det blir på en crossbana när det står en trimmad Elan och en SR292 bredvid varann på startlinjen? Tror att Elan chauffören ska ha tränat ganska hård för att ha en chans att hänga på..

Har iaf lämnat förslaget till Marino och han ska grubbla på det.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av holmgren » 11 sep 2014, 07:08

jag ä inget bekymmer för jag kommer inte att ha nån sr som blir laglig,
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 12 sep 2014, 17:24

Jag är för att ha samma regler som Guldhjälmen. Stånkacupen verkar det inte vara helt fasta regler på vad som är ok och inte utan att det ska vara rimligt å inte så noga bara alla går ungefär lika. Det skulle jag tycka också men de går inte bygga vårt regelverk efter det.

Mitt förslag är att köra som Guldhjälmen kör. Det har bevisligen fungerat bra där. Ang matta så är det inte så många som har så mycket krut att 32matta gör någon större skillnad. Dumt att dem inte ska få komma utan att byta matta å då kommer man inte.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av holmgren » 14 sep 2014, 21:51

Vad har dom för regler då?
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 15 sep 2014, 11:10

Står citerade på förra sidan:
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f= ... 100#p97425" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av holmgren » 15 sep 2014, 12:28

:thumbright:
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av holmgren » 15 sep 2014, 16:37

om vi nu kör dom reglerna, kan man inte ha en klass där resten är tillåtet på anmälan, å är det då så att det blir minst 6 st då kör man, för om det nu är fler som är sugen på ett annat bygge då kan man ju visa att man har en maskin som är startklar än fast man kanske inte få köra på hela vintern,det blir kanske som en mer seriös intressekontroll.
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 15 sep 2014, 20:30

Tycker det låter som en vettig ide Holmgren !

Användarvisningsbild
ocklahomare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:11
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av ocklahomare » 15 sep 2014, 22:46

Vi inom BOP har förespråkat lägre kammar (19MM) på mattorna i flera år. Känns som man har förlorat redan innan start
utom vid oval där kam höjd inte spelar någon roll. Som tur är har vi inte kapat sönder våra chassin för att få dit högre kammar. 19 mm matta var det värsta man hade på ockelboarna på 70 talet. Så inför lägre kammar i retro och enstånksklassen så är det lättare att vara med. Det känns som Bc har blivit en cup där det ska byggas om till max vilket jag tycker inte är rätt utveckling, själv har jag kört med Ockelbos plåt sekundär vilket har funkat jätte bra men bytt primären till en Comet pga. explosions risken med en gammal Ockelbo klocka. Hoppas ni får till ett bra reglemente så alla tycker det är kul och inte kostnaderna skenar iväg.
MVH! Ante
Hirth me!

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 16 sep 2014, 12:01

Du har helt klart en poäng i vad du skriver oklahomare.. Vad gäller retroveteran har det blivit en bigblock klass, så jag tror många tävlingsmänniskor stannar hemma, då dom känner sej slagna redan i anmälan, i alla fall i klasser motorstyrka har fördel. Men för att återgå till huvudämnet, idén med en "intresse" outlaw klass på sidan om där dom mee nyare maskiner\eller motorer osv än 75 har chansen att vara med borde ju vara det bästa för alla!

Skriv svar