Enstånk mod klassens framtid i BC

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 08 apr 2014, 10:38

Hade igentligen inte tänkte igentligen skriva mer Meeen jaja ;) guldhjälmscupen är ju ändå den organisation som verkar ha flest stånka deltagare i alla fall får man den upplevelsen när man ser alla bilder på Facebook.. Kan väll tycka att reglerna inte ska tjorvas till utan gör det så enkelt som det överhuvudtaget är möjligt! exempelvis väldigt lite matta 75 årsmodell på chassi eftersom dom flesta vill det och fri års modell till 85 fläkt/ free air puffra på grund av utbudet på motorer även 75 årsmodell funkar ju finns än gott om typ sachs 290 isar men hur ser det ut med den marknaden på 10 år? ..

Användarvisningsbild
mRetro
Inlägg: 253
Blev medlem: 28 dec 2008, 15:40
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av mRetro » 08 apr 2014, 15:17

Jag tycker det ser ut som att kamhöjden på matta enl omröstning lutar åt 13mm :thumbright:
Om vi bestämmer att kamhöjden max får vara 13mm så anser jag att vi har begränsat den viktigaste punkten i stånk reglerna. Det kommer helt klart leda till klart skojigt tajta race :D
För övrigt kan jag förlika mig med i stort sett vad som helst.... förutom då moderna inslag så som disco färgade rmk dynor, cross styren och plastskidor.
Tycker dock att en stånka är 75 och äldre i mitt sätt att se på saken vad gäller chassi.
/mRetro (Team Snopro Sweden)

Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av FunnyCar » 10 apr 2014, 00:23

Om man skulle leka med tanken
Enstånk standard = Junior
Enstånk retro -1975 motor och chassie före -75 , gamla racemaskinsklassen med hjulstuds.
Enstånk Mod -1885 motor och chassie före -85 , inovationsklass där man kan använda gas, turbo, v-kylt crosscylle riktig boggie mm...
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

rally_ante
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 feb 2009, 21:05
Ort: Storuman

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av rally_ante » 10 apr 2014, 07:28

Mitt förslag är att så enkla regler som möjligt. Så årsmodell max 85. Sen vilket chassie och motor kombination man använder sig av är upp till var man så länge det är blad fjäder och årsmodellen är rätt. Man kanske även ska begränsa sig till att man endast får använda sig av skoter relaterade delar.

En lite fråga hur ser ni på clone byggen före 75? Om den klassen blir aktuell.


jag personligen tycker det skulle vara fränt att se mer specialbyggen med cross cylindrar och lc stånkor.
Men nu handlar det om att locka fler åkare.
Indy trail x 2

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 10 apr 2014, 10:12

FunnyCar skrev:Om man skulle leka med tanken
Enstånk standard = Junior
Enstånk retro -1975 motor och chassie före -75 , gamla racemaskinsklassen med hjulstuds.
Enstånk Mod -1885 motor och chassie före -85 , inovationsklass där man kan använda gas, turbo, v-kylt crosscylle riktig boggie mm...
Tror ju att det är ungefär dit man vill! I BC kommer nog aldrig överladdning vara tillåten men i övrigt så...
Men det är lite svårt att argumentera att vi måste ha 2 klasser när man inte ens lyckas fylla en :(
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av FunnyCar » 10 apr 2014, 17:18

Jo så är det, men ibland kan det vara åt rätt håll också att ha 2 klasser, (om än det skapar mer jobb och pokalkostnader etc) vi märkte att vi nästan inte hade några så 340 lc maskiner på våra race, då dessa var placerade i stora lc , så vi delade upp i lilla lc och stora lc så fick vi helt plötsligt mer deltagare totalt än om vi bara kört en med en lc klass. Om än en klass förlorade några deltagare så vann man tillbaka på den andra och fick fler på köpet
Vi märkte att folk kom en gång och då det var långt upp till dom snabbaste stanna man hemma ,
men då vi dela upp kom många tillbaka. Samma sak var då började dela upp och std och mod klasserna.

Min personliga åsikt är att det känns som man stryper deltagar antalet om man har -75.

Det är som med retro veteran med fri cc, kanske den fränaste klassen av dom alla men många retromaskiner hade inte så mkt kubik och hur många ser vi på banan eller körandes i den klassen, tror jag vet av fler maskiner i garagena än som tävlar med dem, nu är det ju så att det sitter inte bara i klasserna här utan alla som äger skoter kanske inte är kapabel att köra cross eller backe rent kroppsligt sett.
Till slut blir det dom med mest motor som åker i den klassen och dom andra kanske dyker upp nån enstaka gång bara för att visa upp maskin då dom vet att dom är slagna å förhand...
Glöm inte att Kjell Engström blev sm 2:a med Ockelbon stånkan efter Fredrik Holmgren med Blizzard trippeln 340cc... 0-350cc tror jag klassen hette. Fast det är ju en annan femma.

Men det kan ju vara något att titta på kanske om man vill strypa redan vid -75.
Dela retroklassen i 2 steg så får man in lite fler maskiner... eller mindre ?
Nåväl nu åker ju inte jag vare sig i klassen eller så mkt tävlingar över huvudtaget,
utan försöker bara putta in lite ideér till er =) och man svävar ju ibland iväg utom ramarna ;) .

Men åter till tråden det är ju jättefränt med stånkamaskiner och man vill ju ha 100st per tävling, men det är nog så att det inte är så många som åker 30 mil för att tävla med stånkor , speciellt om man kör "just for fun" och vet att man är slagen på förhand... Men rent ekonomiskt sett så borde det ju vara billigaste alternativet då man bygger.
Som arrangör ser jag hellre 80 tävlande i 10 klasser om det innebär 30 pokaler att inhandla än om det kommer 40 tävlande fördelat på 4 klasser .
Men som tävlande vill man ju ha 80 startande i varje klass =) , det är ju då först man kan titulera sig vinnare mot att man kör mot någon enstaka och vinner :lol: .
Hoppas ni hittar nått som lockar in mer folk att åka klassen.

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Pinjongen » 06 jun 2014, 21:37

Är den diskussionen avslutad nu?
Tycks minnas att reglementet skulle bestämmas 15/5.
Ingen har skrivit nåt i tråden sedan 10/4.
En detalj som jag vill hålla fram är att vi bestämmer kamhöjden till max 20mm.
Vore bra om reglementet blir klart så alla intresserade kan börja bygga!
Trevlig sommar på er!
/Robert
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 11 jun 2014, 14:25

Efter den 15/5 iaf.. Jo vi måste börja komma till ett end på det här. Kan inte ni enstånkare diskutera ihop er via fb eller något liknande å så bestämmer ni själva? Skulle de funka? Gör de inte de så må jag ju göra de ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 11 jun 2014, 19:29

gör det enklast för åkarna kopiera stånkacupen ! det vinner nog mest tävlande i längden

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Pinjongen » 12 jun 2014, 13:54

Ja jag håller med Evervärst att det bästa vore att vi har samma reglemente i de cuper som finns för Enstånk. Det skulle göra klassen större och enklare.
//Robert
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av L-Å » 18 jun 2014, 22:52

Hej på Er!
Det var ett tag sedan jag var inne här, men jag börjar att känna suget igen.
Jag har med glädje följt denna tråd, Blir det en klass Enstånk/hjulboggie/skotermotor -76 och äldre.
Då kommer det att bli svårt att låta bli :thumbright:
mvh L-Å

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 06 aug 2014, 18:14

Hur går det här Marino? Känns som att ett beslut skulle behöva redovisas snart..

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av RetroR » 08 aug 2014, 13:00

-75
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 28 aug 2014, 21:21

Nico kan du göra en sammaställning efter diskussionerna och allt vi pratat om?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 07 sep 2014, 18:19

Här hade jag missat nåt...

Chassi 75 och äldre det verkar vara klart, och 67% tycker att det ska ha varit ett enstånkschassi från början.
Bottendel 75 och äldre.
Cylinderfrågan vet jag inte, verkar vara tillåtet (om än kanske inte officiellt) med cross- och lite nyare cyllar (-85) överallt annat så varför inte.
Matta är det lite 50/50, 47 st tycker 13 ska vara max, 56 st tycker 19+ mm. För mig kvittar det egentligen men det känns inte som att vi är i ett läge där man har råd att utesluta maskiner pga kamlängden.
Sen boggi där tycker jag vi kan tillåta glidboggi om den är original för den modellen.


Vet f.ö inte om jag själv kommer köra enstånk i vinter, beroende på hur reglerna blir måste jag nästan bygga en helt ny skoter och jag vet inte om jag hinner, tänkte prioritera ett retro veteran bygge nu.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 08 sep 2014, 17:57

Känns helt otroligt att det här "reglementet" skulle locka fler deltagare än "fritt-1985", sen är jag även förvånad att man vill ha motor som är äldre än 1975 fast man får köra med cylinder -85, som att det är blocket som ger pulvret till mattan :-)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 08 sep 2014, 18:48

Vad är det som är problemet? Argumentera...

För min del kan vi också skippa nyare cyllar och cross cyllar, eller bättre sagt så har jag ingen åsikt om den frågan egentligen. men iom att det är tillåtet i guldhjälms cupen och att det har körts med såna i stånka cupen också trots att reglerna säger annat, så vore det kanske dumt att utesluta dom maskiner som uppenbarligen redan finns. Bottendelen begränsar ju rejält. Du vet ju också att det inte bara är att bulta dit en annan cylinder.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 09 sep 2014, 08:17

Tänkte mer på att det stryps bort många maskiner från 76-85 så där faller ännu fler potentiella maskiner bort. Jag tänker som dej angående cylinder! Men har problem med att chassi och bottendel ska vara strikt 75 men att man får ta cylle från 85 då faller ju hela principen med att köra -75 på bittendelen

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 09 sep 2014, 08:40

Jag tror inte det är nån större fara med tanke på att flera gamm Sachsar började vara rätt nära min 277a i vintras iaf uppför en backe. Tror att resten begränsar nog mycket faktiskt, motorn har ju inte lika stor betydelse på alla tävlingar heller. Sen kommer det alltid finnas dom som utnyttjar reglerna till max, och dom som bara sätter dit en pipa eller planar toppen och nöjer sig med det. Så hur man än gör kommer det aldrig bli ett superjämt startfält, om man nu inte totalförbjuder all trimning men det har vi sett att det inte var intressant heller. Det är kanske det som är problemet, att många vill att dom ska ligga bäst till utan att behöva göra nåt, men så funkar det ju inte i nån klass och kommer nog aldrig göra det heller.
Men iaf tror jag det blir bäst om vi har reglerna så nära dom andra cuper som går. Det finns minst 2 st söderut som bygger/har byggt maskiner efter guldhjälms reglementet som vill köra BC också med dom maskinerna (och har kört BC tidigare).

Det var ju det där med mattorna igen då som vi inte verkar riktig överens om... 32 eller 13mm det var ju en rejäl skillnad. 19 mm kanske är en bra kompromiss för dom flesta?


Kan väl slänga in deras enstånksregler:
http://www.jmk.nu/dokument/veteranskote ... e_2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Klass 1 (vuxen)
Snöskotern skall vara av årsmodell 1975 eller äldre.
En cylinder, endast luftkyld.
Ingen överladdning (turbo, kompressor, lustgas) är tillåtet.
Fri trimning så som variator, pipor, förgasare och cylinder.
Vevhus skall härstamma från snöskoter och får modifieras. Vevhuset skall
överensstämma med årsmodellsbegränsningar för respektive klass.
Originalboggie får byggas om för att anpassas till modernare mattor. Boggie får
flyttas i chassiet om original fjädringsväg bibehålles.
Endast icke justerbara oljestötdämpare är tillåtna. Gasdämpare typ "öhlins" mm.
är ej tillåtna.
Max kamhöjd på matta är 32mm. Ingen dubbning är tillåten. Matta modell
"järngräv" är tillåten.
Framvagn är ej tillåten. Godkänd fjädring är bladfjädring samt "gummibandstyp".
Skidbrättens avrundning skall ha en minsta diameter av 100mm.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 09 sep 2014, 10:13

Fast jag förstår ändå inte vitsen med att strypa vid -1975 och ändå tillåta cyllar till 1985?, cross cyllar -75 eller valfri skotercylinder-75 låter mer rätt i mina öron dessutom högkamsmattor? 13 mm eller liknande original ersättning typ våffel mönster så det inte spelar roll om man har 18 eller 50 hp, och glidboggie -75 om det fanns original. Håller man inte så mycket det bara går till 1975 som det bara går så ser då jag ingen som helst annledning att ha just 1975 som brytpunkten

Skriv svar