Enstånk mod klassens framtid i BC

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2014, 15:48

Har själv under 4års tid samlat grejer för att bygga en riktigt udda 1 stånka f/a motor som inte växer på träd och därför tagit lång tid att få ihop den har i dagsläget kostat mej ca 5000 kr ( 3 st dåliga motorer för att få en bra inte värst mycke igentligen). Tyvärr så klassar den inte in eftersom den är från 1976-1980 typ en.riktig veteran motor.. Som sagt det ändras liiiite för ofta på reglerna..

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2014, 15:50

Som sagt reglerna har varit samma i 3 år och fortfarande är man överlägsen när det gäller motor iaf, och då har jag knappt ändrat nåt på den på 4 år. Då är det ju nåt som inte stämmer. Och när inte jag var med så har jag hört att det var Kronberg som var överlägsen med Husqvarna motorn.
Det är ju bevisat att reglerna vi har haft inte funkar så det är ingen idé att försöka ha kvar dom. Ett regelbyte efter 3 år tycker jag inte är för ofta när det inte funkar som det är och när dom som faktiskt kör inte blir drabbat allt för hårda. Det är ingen höjdare att tävla med 3-5 stycken varav en då är en halv minut före alla andra på vissa tävlingar, det fattar väl alla att det inte funkar.

Friare går det inte att få men ingen vill bygga. Men då när det ska ändras regler då helt plötsligt finns det intresse för dom gamla regler och byggen som var på gång och det ska klagas på allt och lite till, oftast av dom som aldrig har kört... Bygg fortare då nästa gång så det finns folk som kör för då kan reglerna vara kvar :!: Är man verkligen intresserat av att köra så lyckas man faktiskt bygga en maskin inom 3 år.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2014, 16:02

Ja jag pratar om hela cupen i mina inlägg det som har gjort en intresserad av stånka mod är ju att reglerna inte ändrats där trotts dominans från 2-3 st :)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2014, 16:13

Sen finns det en till parameter, jag glömde ta upp.. Det behöver inte vara den största tävlingen/ cupen för att ha roligast! Oftast är dom mindre roligare och det.är oxå därför jag oftast kommer på dom arrangemangen.. Och tror det är en stor förtjänst att den så kallade #plojtävlingen# stånkcupen (som i mina ögon är hur frän som helst) går så bra!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2014, 16:30

Alla regler i hela cupen har varit spikade i 2 år just pga att det inte skulle ändras efter varje år. Nu hade vi samma regler i våran klass redan året innan dom spikades så vi har haft samma regler i 3 år, jag vet inte hur det var med dom andra klasser men det har varit samma regler där i minst 2 år iaf. Under dom senaste 3 åren har det kommit en med crosscylinder (som dominerade) och 0 med LC.
Det är nog uppenbarligen väldigt få som tycker det är intressant att bygga nåt när det är några som dominerar, kan ju tänka mig att känns lite hopplöst att börja vara med i en klass när vissa ser väldig svårslagna ut.

Håller helt med dig att det inte behöver vara störst för att vara roligast :) Det finns ju tävlingar utanför BC där man får köra med cross/LC cyllar, lustgas osv.. Det går ju att bygga och köra där istället om inte BC reglerna passar. Sen när det finns maskiner för att fylla en klass så kanske det kan bli en klass för dom också?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Kronjocke » 04 apr 2014, 17:01

Jag har varit en sväng till stan, och handlat grejjer, inför morgondagens åka på Ljusvassaratracken. Och, funderat på mitt nästa inlägg här,,,,,, Men. Gunnar, Evervärst och Hollandarn ni han alla listat ut det.
Om en, eller två, maskiner totalt dominerar en klass. Så dör, den klassen ut. Så simpelt kan det vara.
Jag har sett det tidigare,,,, (snöcuppen, Isdragracing)
Att nu förbjuda folk, som vill bygga maskiner, som kan ta upp kampen, med dessa 50hk monster från Harads.
Är det rätt ? eller är det fel !!
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2014, 17:08

Som sagt ni skulle ha gjort det tidigare.. Jag får ju inte köra med min motor längre nästa år utan får köra med en äldre motor istället så förhoppningsvis blir det jämt och bra nu.
Sen finns det alltid dom som vill lägga mer tid på sina byggen än andra men genom att begränsa i reglerna blir skillnaden mellan maskinerna förhoppningsvis inte lika stor.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Kronjocke » 04 apr 2014, 17:24

Det är inte säkert, att alla dom som körde Enstonk, en gång i tiden. Kommer tillbaka, trots att du nu, stoppar i en tröttare motor.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2014, 17:48

Nej det tror jag ju inte heller att det kommer hända, men några kanske. Jag är övertygen om att det är mycket mer troligt att folk vill börja köra i klassen igen när det blir jämna och spännande race och inte några som superdominerar.
Det räcker med att det kommer några maskiner till så man iaf blir tvungen att köra sina kvalheat för att komma till A-finalen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2014, 19:18

Och Nico inga sura miner från min sida :) jag tycker du Lars och kronoberg har gjort det ruskigt bra!!! Jag vet hur mycket av framförallt tid och uträkningar plus tester och funderationer för att komma så långt och presterat så bra som ni verkligen har gjort :) jag tycker bara det är tråkigt att det blir som det troligen blir speciellt nu då man har samlat på sej alla grejer för dröm stånkan oxå blir det som det blir.. Sammtidigt finns det fler tävlingar där jag kan köra den, och när det gäller bc är det endast 2 max 3 tävlings tillfällen jag skulle ha kört den! Dragrace hos er oval och möjligen backe

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Snöped » 04 apr 2014, 20:03

Är dom nya reglerna spikade redan, så här drygt en dag senare?

Var inte tråden tänkt som en Diskussion för att få upp deltagar antalet i stånk?

Många potentiella deltagarna läser nog här och är det då inte vettigt att bara lyssna av vad folk vill och inte och sen försöka göra nån typ av sammanfattning eller skulle man inte kunna rösta om hur reglerna ska va?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2014, 20:09

Inget är spikat :)
Om vi skulle ändra gränsen till 76 så skulle väl både din och uffes motor kvala in? Du får ju byta topp då isf. Det kan vi ju diskutera, för min del går det då bra även om det är lite bättre utgangsobjekt än t.ex en 290 eller 299.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Haggla » 04 apr 2014, 21:09

Inte för att jag har någon stånka,men erfarenheten från tidigare år genom swemo är att hur ni än kommer vända,o vrida så finns det alltid Butter gökar som kommet klaga o vill ändra reglementet för att komma på 1-2 tävlingar o sedan försvinna. Det kommer och finns alltid oavsett vad man har för Reglemente att finnas de som alltid är i toppen, mest pga att de är kunniga, intresserad av att utveckla, och far på många tävlingar.
Men tror alla tjänar på att inte ändra för mycket och om det ska ändras se till det är hugget i sten i några år iaf så de som tänker bygga kan köra några,sesånger iaf.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2014, 21:36

Ja jag kan sätta ihop en ganska lovande och vettig motor som klarar av 76års model på motorn och 75 på chassi och vara med och tävla, du Nico vet ju precis vad jag har för grejer och att garanterat är färdig för race till nästa säsong. Och inte bara sitter och hittar på för att jävlas med arrangören :)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2014, 21:44

Kan tycka att det är viktigt som tusan att vi som har grejer I ordning och långt gångna projekt verkligen ser till att komma överens nu om något vettigt sen måste det som Haggla säger spikas i sten!!!! Under en lång period framåt, och även att ställa upp och komma på tävling när tillfälle och tiden ges!!

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Snöped » 04 apr 2014, 21:46

Gör då inga regler bara för nästan bara mig, jag hade tänkt prova köra till vintern med dom regler som va och särskilt nu när Marino fixat det mindre kostsamt att "prova".
försöka att göra regler som är enkla och som flest tycker är ok så bör det vell ge flest deltagare? att endel kommer i kläm är nog omöjlig..

Är det ingen som kört i guldhjälmscupen som har erfarenheter? jag va in på deras sida och läste och deras regler verkar tillåta cylinder byte men inte vevhus.

åker alla cross cylinder där?

Hur har dom justerat reglerna över åren?

Nu har jag 0 erfarenhet i det här men, finns det inte en risk med -75 att det bara blir några gamla tävlings motorer och att ingen ids försöka fila ikapp dom eller trycker det är värt att lägga dom pengarna det kosta att köpa en?

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av SRX8R9 » 04 apr 2014, 21:55

Holländaren skrev:Som sagt reglerna har varit samma i 3 år och fortfarande är man överlägsen när det gäller motor iaf, och då har jag knappt ändrat nåt på den på 4 år. Då är det ju nåt som inte stämmer. Och när inte jag var med så har jag hört att det var Kronberg som var överlägsen med Husqvarna motorn.
Det är ju bevisat att reglerna vi har haft inte funkar så det är ingen idé att försöka ha kvar dom. Ett regelbyte efter 3 år tycker jag inte är för ofta när det inte funkar som det är och när dom som faktiskt kör inte blir drabbat allt för hårda. Det är ingen höjdare att tävla med 3-5 stycken varav en då är en halv minut före alla andra på vissa tävlingar, det fattar väl alla att det inte funkar.

Friare går det inte att få men ingen vill bygga. Men då när det ska ändras regler då helt plötsligt finns det intresse för dom gamla regler och byggen som var på gång och det ska klagas på allt och lite till, oftast av dom som aldrig har kört... Bygg fortare då nästa gång så det finns folk som kör för då kan reglerna vara kvar :!: Är man verkligen intresserat av att köra så lyckas man faktiskt bygga en maskin inom 3 år.

Går det inte att lägga till en Enstånk X klass för dom som experimenterar typ med överladd ,lustgas finns väl inge roligare på en tävlingsbana än fart o fläkt. Publik mässigt iaf. Det som sticker ut lockar publik samt intresset av att skruva ihop dessa bestar och komma o tävla. Går ju ändå att hålla års gränserna. Då slipper man justera reglerna och får tydligare status på maskinerna. Kategori att komma och köra i princip original. Och kategori att köra X-Mod och utforska gränserna :lol:
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2014, 23:02

Snöped skrev:Nu har jag 0 erfarenhet i det här men, finns det inte en risk med -75 att det bara blir några gamla tävlings motorer och att ingen ids försöka fila ikapp dom eller trycker det är värt att lägga dom pengarna det kosta att köpa en?
Det går ju att köra om tävlingsmotorerna med en filat konsumentmotor så jag tror inte det är så farligt. Tävlingsmotorer är dyra så det är inte många som törs porta sönder dom, vilket man inte är lika rädd för att göra på en dussin motor :) Filade tävlingsmotorer kanske blir värre men inget är väl omöjligt bara man vill nog mycket. Dom flesta är ju ganska rädd om sina prylar så jag tror det blir ganska jämt.

Jag håller helt med om att det vore bra om vi kunde spika reglementet nu för all framtid. Tiden får väl visa om vi lyckades komma fram till nåt bra eller inte. Är vi nu i samma sits igen om 2 år kan de ju bli problem.. Men maskinerna finns så det ligger inte i det iaf. Jag tror att det måste bli en förbättring!

SRX8R9 skrev:Går det inte att lägga till en Enstånk X klass för dom som experimenterar typ med överladd ,lustgas finns väl inge roligare på en tävlingsbana än fart o fläkt. Publik mässigt iaf. Det som sticker ut lockar publik samt intresset av att skruva ihop dessa bestar och komma o tävla. Går ju ändå att hålla års gränserna. Då slipper man justera reglerna och får tydligare status på maskinerna. Kategori att komma och köra i princip original. Och kategori att köra X-Mod och utforska gränserna :lol:
Jo det vore ju jävligt kul med en sån klass där motorbyggarna får hitta på det dom vill. Vi gjorde ju ett försök med att ha en Lilla Open mod klass på våran tävling men det blev bara en enda anmälning där innan vi fick ställa in tävlingen, Lars nitro-Citation. Han är sugen som få på att köra, men han får inte köra på så många ställen pga lustgasen. Varför det inte blev fler kan man ju fråga sig med tanke på alla färdiga eller så gott som färdiga byggen som det låter som att det finns där ute :roll:
Men det verkar alltså inte riktig finnas underlag för en sån klass i nuläget. Det blir i fel ordning om man måste göra en klass först och sen hoppas att folk får tummen ur och bygger maskiner till den.


Här är reglementet för Guldhjälmscupen för dom senaste 3 åren. Jag läste bara lite snabb men det ser ut som att dom har haft ungefär dom regler som i det nuvarande förslaget, förutom att det är lite otydligt för mig vad man får använda för cylindrar. En CR500 -06 cylinder med påsvetsade kylflänsar skulle funka, en cylinder och luftkyld står det bara. Jag tror vi måste vara lite tydligare än så.
http://www.jmk.nu/dokument/veteranskote ... e_2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jmk.nu/dokument/veteranskote ... e_2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jmk.nu/dokument/veteranskote ... e_2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 05 apr 2014, 07:44

En grubblare som slog mej nu i morse!! Det här med cross cylle är ju en grej som kanske skrämmer några, men är det verkligen rätt att #förbjuda# det? Tänker på Engströms ockelbo racer med hva motorn, hur roligt är det igentligen att utesluta en sån motor ett stycke svensk tävlings historia!!! jag tycker inte det känns rätt

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 05 apr 2014, 08:23

Håller med dig egentligen, men samtidigt kan det ju låta lite farligt :) Men jag minns att Lars 340C var väldigt nara Engströms 350 på dragracet i Skellefteå för 4-5 år sen, jag är ganska säker att Lars slog honom men det var nog inte med många hundradelar. Lars hade då bromsat motorn till 40 hk och sån effekt går ju att få ur dom flesta motorer med lite vilja. En Blizzard 340 har 36 hk så helt standard skulle inte en sån vara långt efter, skulle nog mest hänga på drivlinan och vikt på skotern tror jag. Skiroulen som 340C:n satt i var tung, med en lättare maskin hade man kanske bara behövt 34 hk för att hänga på 350:n. Men 40 hk går ju att få ur icke tävlingsmaskiner också, kanske blir svårt med en Elan 247a men har man bara lite mer volym så.. Det kan låta mycket med 40 jämfört med 22 hk eller vad det är man får i en standard 290 men man ska komma ihåg att dom här gamla motorerna reagerar mycket bra på lite portning eftersom det är så snäll portning i dom från fabriken.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar