Enstånk mod klassens framtid i BC

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 19:23

Du är en hjälte :thumbright: :thumbright:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

brylle
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 jan 2008, 14:32
Ort: Lycksele

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av brylle » 03 apr 2014, 21:02

Hmmm...undra om man skulle försöka att övertala L-Å att få köpa tillbaka Rajdstånkan :twisted:
HÄ KUNN HA VURE VÄRRE

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Snöped » 03 apr 2014, 21:17

Jag har kört endel i stånka cupen och tyckt att det är sjukt kul, väl arrangerade tävlingar och enkelt. Jag tror att många som kör där gör det för skojs skull, inte bara för att vinna..

Dock har jag även sneglat åt burkar hållet så..

Hur menar ni med fri trimmning? Och sen "Fri uppdatering av förgasare, pipa, primärvariator"

Innebär det att man måste ha -75 cylinder, kolv, topp osv förutom ovan nämda?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 03 apr 2014, 21:26

Menas att man får bygga egna pipor eller ta från valfri maskin om man tror det passar ihop. Fria förgasare som de låter.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 03 apr 2014, 21:28

Kolvar är ju drygt å jaga gamla av men motor från 75 å bakåt om de inte är samma 78 som 75.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 03 apr 2014, 21:29

22-23 mm matta tycker jag isf borde vara lagomt för kostnadens skull för de är många Bombardier å polarismattor som ligger däromkring som folk kastar bort i stort sett.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Snöped » 03 apr 2014, 21:39

Jag har själv mixtrat ihop och nyss fått hygglig snurr på min -70 oly med original botten och en -76 arctic cylle med 503 topp så det var därför jag undra?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av marino carlsson » 03 apr 2014, 22:45

Det man får enligt Stånkacupen ska man väl få i BC så det finns möjlighet att delta i båda på lika villkor
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2014, 22:56

Nu blir det lite snett här.. Cross styren är det tydligen noga med men inte årsmodell på motordelar? Förklara gärna hur det går ihop.
Vill som tycka att motordelarna är en aning viktigare detalj....

Eller går det bra om jag sätter en 277 cylinder och topp på en 247 bottendel också då?

Jag tycker att om vi ska ha regler som säger tillverkningsstart senast 75 så ska alla följa dom. Inget mot just ditt bygge men tillåter man en måste man tillåta alla isf så då kan man lika gärna ha en nyare gräns.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Snöped » 04 apr 2014, 11:36

Ja det här med regler blir lätt knepigt.
277 cylle blir är lika "fel" Samtidigt blir det betydligt billigare om man ska va lite snabb, istället för att man ska trolla fram dyra bitar som sachs 340R etc. risken är kanske då att bara dom med gamla tävling stånkor kör, vad vet jag??

Vilka regler har dom i dom andra cuperna och hur funkar det.

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Kronjocke » 04 apr 2014, 11:53

Om ni vill ha fler tävlande, så kanske en åtstramning av reglementet , inte är rätt väg att gå. :roll:
Mitt eget stonka projekt. ( Et 250 förklädd till Rv 245 -75 och lc 250cc motor) kommer nog aldrig se dags ljus, jag la ned allt byggande, så fort ni börja diskutera, regel ändringar. :(
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av spider66 » 04 apr 2014, 12:09

Ska det vara tillåtet att använda cylinder och block från olika motorer? Hade tänkt använda en cross cylinder men det kanske bara är att lägga ner om alla arrangörer börjar använda detta reglemente
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2014, 12:44

Båda era projekt är bra exempel på maskiner som skrämmer bort folk. Det har ryktats om många såna byggen men när dom aldrig blir färdiga och är med och kör så hjälper det inte. Dom här reglerna som vi hade i vintras har vi haft i 3 år så det sitter inte i tiden.

Jag personligen gillar ju sånt men uppenbarligen tycker många redan nu att det har spårat ur för mycket och vill inte köra pga det.
Att backa tillbaka till hur det var förut med mer restriktiva regler är ett steg åt rätt håll för klassen, mångfalden verkar föredra det.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Kronjocke » 04 apr 2014, 12:50

Har nån ens nån, dykt upp med en Enstonk LC ??

Är folk så rädda, för glykolblandat vatten ??

Jag tror INTE, Att det är här skon klämmer...
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av spider66 » 04 apr 2014, 13:11

Holländaren skrev:Båda era projekt är bra exempel på maskiner som skrämmer bort folk. Det har ryktats om många såna byggen men när dom aldrig blir färdiga och är med och kör så hjälper det inte. Dom här reglerna som vi hade i vintras har vi haft i 3 år så det sitter inte i tiden.

Jag personligen gillar ju sånt men uppenbarligen tycker många redan nu att det har spårat ur för mycket och vill inte köra pga det.
Att backa tillbaka till hur det var förut med mer restriktiva regler är ett steg åt rätt håll för klassen, mångfalden verkar föredra det.
Ibland går byggen fort och ibland tar man det lugnt ;) Anledningen till att det blev en cross cylinder är att dom är så fräna med sina feta kylflänsar. Men det är lugnt för jag har en skotercylinder jag kan använda om jag nu skulle få lust att åka hjulboggie och stålchassie
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2014, 13:17

Det är ju precis det som är problemet.. På 3 år har ingen byggt en lc stånka så det är inte så svårt att räkna ut då att det är för lite intresse för såna byggen. Kommer det då en iaf och risken finns ju om reglerna tillåter det, så lär han köra skiten ur alla andra och då är klassen sabbat.

Dom flesta maskiner som faktiskt har kört dom senaste åren kvalar in på det nya förslaget, med några små ändringar i vissa fall.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Kronjocke » 04 apr 2014, 14:22

Min Enstånk LC torde hamna på ca 45 hk. Har inte du, och Forsnärmopar bromsat till 50hk. Jag väger 140kg. Så det blir ingen raket, om jag kör. Dom som inte tror, att vikten har betydelse, väger vanligtvis 70kg eller mindre.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Gunnar » 04 apr 2014, 15:31

Kan ju inte vara motorn som är problemet att ingen kommer och kör???
Är det inte för att just en person är överlägsen och folk orkar inte lägga den tiden på motorn som krävs för att vinna.
Istället kanske man byter klass eller cup.

Jag tror att ni håller på och döda sporten me alla nya regler varje år.
Jag hade tänkt bygga en stånka till nästa år och körs lite backe men jag lägger ner det nu.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2014, 15:39

Det känns helt klart som att reglerna ändras för ofta för att det ska vara intressant att vara med i burkarcupen tyvärr, kommer någon med ett dräparbygge är sannolikheten rätt stor att det är förbjudet till nästa säsong. Finns exempel på detta.. Exempelvis rotax rv 532 f/a lc motorn.. Och i andra klasser är folk överlägsen i några år utan att någonting händer, då tappar man helt plötsligt tävlande ;) inget ovanligt förekommande i arrangemang där 2 av 10 ständigt eftersträvar att bli snabbare och ser det som nöjet medans dom 8 andra kör för skojs skull men lessnar till sist.. Helt plötsligt kommer en ny värsting från ingenstans och total dominerar med sitt hemmabygge typ lc f/a. Portat från h.vettet dragrace stånka på 80 hp som på något oförklarligt sätt i själva verket var en sachs 280 och klart som tusan dom som köpt en 340 r dyrköpt och gör allt i sin makt för att få fart på den blir less.. Jag tror att även om reglerna ändras till 1975 och äldre kommer man troligen även där få se en total dominans av 2-3 st vilket till sist gör att dom 10 andra lessnar på grund av tid och personliga möjligheter..

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Enstånk mod klassens framtid i BC

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2014, 15:41

Haha Gunnar skönt att se att vi tänker likadant ;)

Skriv svar