Veteranskoterracens framtid

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 23 jan 2014, 16:35

Det var ju så att framvagnsmaskinerna körde i 80-85 klassen, vilket dom inte längre fick året efter. Så då blev det en hel del tommare i 80-85 klassen och dom som var kvar i 80-85 var samma maskiner som körde i 76-79, alltså mest Blizzard 5500, EX och Pantera. Fanns ingen anledning till att skilja på dom, det är ju exakt samma maskiner om det nu är en 79a eller en 82a.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av FunnyCar » 23 jan 2014, 19:13

Vi har grubblat lite runt Lightwater racet och ett förslag vi grubblat på är:
0-300 Standard
0-300 Mod
301-400 Standard
301--400 Mod
401-500 Standard
401-500 Mod
501-600 Standard
501-600 Mod
601- Open cc !

"Open mod", just for fun" lustgas, turbo mfl. Mer bara en lek klass och inte så mkt för cup status.

Oavsett cylinderantal , kylning, årsmodell.
Men vi kör dragracing på våra race.
Tror i ärlighetens namn att det är svårt att fylla alla race i Bc med dessa klasser.
Vi har ju också problem att fylla klasserna och flera ggr fått stryka klasser och slå ihop dem strax före start.

Men i Bc räknas poäng och då borde man få en grundpoäng för deltagande. Då gör det mindre om man alternerar tex som nu mer stora racer.
Så då som kanske bara åker backe eller dragrace men inte cross missar "värdefulla grundpoäng(kvalpoäng)".
Då jag var aktiv inom bilracingen så minns jag att vi låg 2:a i en cup inför sista racet men med dåliga resultat, men låg lika fullt tvåa för att vi åkt nästan alla race istället gento motståndarna.

Ovalracing skulle jag kunna tänka mig att det såg ut så här:
Leaf (bladfjädrat) 0-300cc
Leaf (bladfjädrat) 301-350cc
Leaf (bladfjädrat) 351-500cc
IFS (framvagn) klass 0-500cc årsmodell stopp 1995 på IFS och begränsa kubik istället !
För att få större deltagande i klassen.
Krav på Dubb i alla klasser som vill åka på is.

Thats my 50 cent.
Vill inte trampa nån på tårna utan se saker från vårt håll...
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av spider66 » 23 jan 2014, 19:24

Enda nackdelen jag ser med erat förslag på reglementet Marcus är att det stänger ute dom som vill åka oval med en gammal stor kubikare
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 23 jan 2014, 20:40

Tycker det ser kanon vettigt ut Marcus! Stenhårt!! Och upplagt för jämn racing precis som det ska vara!

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Gunnar » 23 jan 2014, 20:55

FunnyCar skrev:Vi har grubblat lite runt Lightwater racet och ett förslag vi grubblat på är:
0-300 Standard
0-300 Mod
301-400 Standard
301--400 Mod
401-500 Standard
401-500 Mod
501-600 Standard
501-600 Mod
601- Open cc !

"Open mod", just for fun" lustgas, turbo mfl. Mer bara en lek klass och inte så mkt för cup status.

Oavsett cylinderantal , kylning, årsmodell.
Men vi kör dragracing på våra race.
Tror i ärlighetens namn att det är svårt att fylla alla race i Bc med dessa klasser.
Vi har ju också problem att fylla klasserna och flera ggr fått stryka klasser och slå ihop dem strax före start.

Men i Bc räknas poäng och då borde man få en grundpoäng för deltagande. Då gör det mindre om man alternerar tex som nu mer stora racer.
Så då som kanske bara åker backe eller dragrace men inte cross missar "värdefulla grundpoäng(kvalpoäng)".
Då jag var aktiv inom bilracingen så minns jag att vi låg 2:a i en cup inför sista racet men med dåliga resultat, men låg lika fullt tvåa för att vi åkt nästan alla race istället gento motståndarna.

Ovalracing skulle jag kunna tänka mig att det såg ut så här:
Leaf (bladfjädrat) 0-300cc
Leaf (bladfjädrat) 301-350cc
Leaf (bladfjädrat) 351-500cc
IFS (framvagn) klass 0-500cc årsmodell stopp 1995 på IFS och begränsa kubik istället !
För att få större deltagande i klassen.
Krav på Dubb i alla klasser som vill åka på is.

Thats my 50 cent.
Vill inte trampa nån på tårna utan se saker från vårt håll...
Ser kanon bra ut, kanske lite synd om Bigblock killarna som vill åka oval.. kanske är ett tryck fel??
Nu ska jag dit med mina billet hjul iallefall ;-)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Tripple from hell » 23 jan 2014, 20:59

Det där är väl helt rätt tänkt Markus ! Men att se ur t.e.x stora LC mod perspektiv som jag åker i så ser jag inte vitsen att dela upp den med över och under 600 cc eftersom tiderna inte skiljer nåt speciellt mellan typ 440 och dom större , speciellt inte efter förra årets inträde av en viss Finländare på en Ski-doo :twisted: . Tävlingarna blir bara skojjigare med fler i klassen.
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av FunnyCar » 23 jan 2014, 22:06

Jo det är klart det skulle utelämna några få stackare, men hellre det än att nån kör ihjäl sig, jag vill inte stå som arrangör efter ett gäng 650-800 F/A kört av styrspindlarna i 150 knyck och totalskrotat... En riktig ovalracer går nått så in i h-vete hårt att det går inte att jämföra med de maskiner vi åker runt på idag. Men självklart skulle man bjuda in dem uppvisningsköra eller liknande.
Efter 7 år vet man ju hur en del ser ut på startlinjen det är inte direkt nå pinntjurar till horn, snarare kapital skoveltjurar :twisted: :lol: . Ni som kör dragrace kan ju testa att tvärsvänga vänster på mållinjen och försök hålla fullt och ta en snäv böj för att känna hur det känns.

Jo Tomas risken är att det inte blir en sån stor klass i största och skillnaden är inte så stor heller mot de lägre klasser. Man vill ju helst att det ska finnas klasser som folk åker i så deltagar antalet ökar.
Mycket folk i klasserna är ju det man drömmer om på alla typer av race som anordnas.
Vad jag inte kan förstå är Lilla F/C klassen. I mitt tycke finns det fulla byar med gamla 340 maskiner, men inga på tävlingarna vi kör, till och med när det finns standard klass.
Är grymt svårt vart man ska dra gränser ? Helst skulle man vilja ha 3 klasser =) .
Till slut når man max på sin maskin och man kan inte göra så mkt mer med sin skoter och grannen kanske startar med din dubbla kubik och effekt i samma klass och då vet jag att vissa känner sig slagna på förhand och stannar hemma tyvärr.
Men stommen av racers har funnits med sen begynnelsen. Det tycker jag känns kul!

Brukar ofta sitta och titta på tider och försöka hitta en röd tråd inom dragracingen. vikt,vätska, inte vätska, cylinderantal kubik mattor dubb mm...
Man vill ju först av allt att få alla med gammskoter att delta sen att det ska vara många i varje klass och att få det så tight som möjligt i alla klasser.

Själv har man inte rygg numera att åka tex cross eller långlopp och då är man inte lika insatt vad som händer där... Men jag vet att jag är inte ensam om att ha dålig kropp och där har vi en sak som gör att det kommer att dippa i deltagarantal.
Jag tror ju inte det skulle fungera där med så många klasser som i dragrace.
Det hade varit kul om vi kunde hitta ett nått gemensamt så man hade samma vart än man åker.

Fick frågan under en tävling för nått år sen då en Gubbe ur publiken kom fram och undra vad som menades med stora fläkt ? Han hade gått runt och tyckte "hälften av dom åkt ju utan fläkt" hur kan ni då avgöra vilken fläkt han ska ha om den inte sitter där ? :lol: . Kanske lite svårt för den oinvigde att förstå logiken om än det är glasklart för oss :D ...
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 24 jan 2014, 03:58

Jag tror inte på att köra LC och FC/FA med samma kubik i samma klass, skillnaden är för dom flesta maskiner för stor, jag tror man tappar många luftkylda isf för att dom inte vill köra mot LC maskiner. Finns ju några F/A maskiner som är snabbare än många av LC maskinerna men tittar man på resten av tiderna i stora LC och stora fläkt mod så är LC maskinerna i snitt ca en sekund snabbare (skillnaden verkar variera lite på olika DR tävlingar men nu kollade jag tiderna från Lightwater 2013). Det tycker jag inte låter rättvis.. Det gäller då bara dragracing, kanske har mindre betydelse på andra tävlingar, men det skadar ju aldrig att ha mer effekt än en annan.
Att dom ska köra i samma klass tycker jag är en bra idé men dom ska ha olika maxkubik isf. Blir lite jobbigt med klassnamn kanske men jag tror verkligen inte det blir bra att köra dom i samma.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Soderberg » 24 jan 2014, 07:40

Att tiderna skiljer sig mellan fc å lc i dr beror till 90% på att lc-maskinerna i de flesta fall ligger på +80 hk redan från start, medans fc/fa är 40-50 hk maskiner som behöver mycket jobb och framförallt kunskap. Är det hyfsat kallt ska det inte skilja mycket om den luftkylda cylindern är utformad så att den bjuder på möjlighet till likvärdig portning. Störst skillnad bör det vara i oval, där man ligger på nästan max under lång tid. En 100 hk fc 440 skulle smälta under dessa förutsättningar. Ett bra exempel är Brännans fa Yamaha. Vet inte effekten på den, men den passerar säkert 75 hk och skäms inte mot någon lc-maskin. Fast jag föstår poängen. LC har alltid ett litet övertag och det blir större och större beroende på hur långt racet är.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 24 jan 2014, 07:44

Äsch om vi tittar lite allmänt istället för på siffrorna! 150m är en väldigt kort sträcka att köra race på, effekten på motorn blir därför inte lika viktigt som på 201m. Lilla lc vanns i fjol av en luftkylld maskin Erlandsson! Gunnars f/a 500 byggd av fläktkylld ex/phazer är snabbare än alla svenska L/C maskiner. Seriösa mc har oxå ingen direkt delning melan lc/f/a och har då aldrig hört någon klaga där! Phazer Danne vart 2a i klass 3 och förlorade mot kronjockes lc 521 dragrace maskin med väldigt liten marginal.. Jag påstår att på 150m gäller det att ha variatorerna i ordning jämfört om motorn kylla av luft eller vatten. En rolig grej för dej Nico är ju att du kan bygga en l/c stånka på 300cc och få andvända den!

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Gordini » 24 jan 2014, 08:02

En gång i tiden fanns det en klass baserat på hk (56 hk klassen) detta kanske är något i standardklasserna. Eller som rallyreglementet var när jag körde rally, std A och std B baserat på förhållandet vikt effekt. En et340 och sw440 bör ju vara jämbördiga hk mässigt och även vikt/effekt. Nu hamnar dessa jämnbördiga maskiner i olika klasser. Det är inte ett lätt jobb att klura ut den optimala klassindelningen, och vad göra när det trots detta inte dyker upp tävlingsugna. Det viktigaste är att få jämna och breda klasser.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av FunnyCar » 24 jan 2014, 08:58

Problemet vi upplevt är att vi redan tappat flera Lc 440 då de inte vill åka mot bigblockare.
Nu är det inte bara min åsikt jag skriver utan jag har samtal varje dag gällande klasser under skotersäsongen och det är inte bara en timme som jag pratat klasser med tävlande snarare veckor.

Nått jag har saknat är alla Srx440 , Blizzard 9500 , Arcticar som varit med och åkt tidigare år ?
Lägger man till den parrametern att dubb spelade en väldigt stor roll på våran tävling ifjol så är nog maskinerna rätt jämnlika bortsett en snabb finne... Annars är skillnaden mellan näste 440 LC maskin och kvalettan i stora fläkt 6,89 -6-80 Dubb vs odubbat .
På eran tävling var det bättre förhållande och mindre isigt så där blev det åt andra hållet, de som åkte med lite mer matta hade fäste medans låga ismattor spann hej vilt. Men i ärlighetens namn är det nog ojämnare i dom mindre klasserna.

Men själv spelar det ingen roll om jag åker mot en 800:a , man blir bara mer hungrig i starten.
Jag är inte så brydd hur långt i stegen jag kommer, jag kör mot mig själv och har alltid gjort och jag är nog en av få som var nöjd med att åka ut i första rundan ifjol (men med nytt pers istället).

Jag tror inte det är så många som skulle sätta sig i bilen och åka 50 mil för att på förhand vara slagen tyvärr...

I en annan gren gör det mindre , då kan du försöka köra om det, men i dragracing så är allt på ett kort.

Målet är ju att få fler startande på varje race.
Fylla de klasser som erbjuds och framför allt göra det enkelt för tävlande och även för förstagångs tävlande.

Men det är samma visa varje år man hela tiden ska stå och försvara de klasser som finns och hur ojämna de är...
Det är snarare veckor jag än timmar jag har i telefon efter tävlingarna.
Ett tag funderade jag på att höja startavgiften och köpa en pokal till varje racer så kanske folk blir nöjd !!!
Det är ju så att tjusningen med det hela är att nån vinner och nån förlorar...
Nån har en bra dag och gör holeshots.
Dom som har kunskap och får det att lira är till slut dom som står överst. Men även dessa kommer tillslut till en vägs ände "they need more cubic inch" .
Den frågan har etsat sig fast sista årena.

Ta tex Retro veteran, varför vi valt att inte ha med den, flera har visat stort intresse och vill köra den men dom flesta har kanske nån gammal 1 stånkräcer eller 250, 340 440 maskin från tidigt -70 men ett fåtal har 650 maskiner och ibland även större cc...
Och som arrangör hur ska du kunna göra det rättvist och kunna motivera nån att åka med en 250 mot en 650 ?
Vi valde att inte åka den klassen trotts många förtret,
jag vet att det finns många maskiner före -75 som vi inte ens fått se på banan eller fått se i annan klass för att dom känner sig felplacerad och då stannar hemma istället eller åker nån annan klass där dom har en större chans.

Men som arrangör har det blivit ett rent h-vete sista åren !!!
Första 3 åren var folk nöjd med att det anordnades race men nu ska man helst anordna en seger åt alla.

Man börjar förstå varför Dragracingen dog ut.
Hamnar vissa utanför pallen så ska det bytas klassindelningar.

Men jag köper helt att kubik har en jäkla betydelse!
Det går inte att komma ifrån.

Men den här förslaget med klassindelningen är inget som hoppat upp nu utan det har funnits nedskrivet i säkert 3 år i våra funderingar.
Det hade varit kul att testa en tävling och sen se efter tävlingen hur bra det blev ? Bra eller dåligt ?

Men sen får vi inte glömma marinos inlägg, hitta en röd mellan BC och övriga små race så reglementena går in i varandra... Det ska vara enkelt att komma och åka övriga race utan att behöva bygga om skotern från ett race till en annan.

Stånkagänget verkar ha fått igång en bra grej !

För oss handlar det om att arrangera roliga tävlingar där folk gärna kommer tillbaka och åker igen och kanske tar med polaren och fyller de klasser som erbjuds. Men jag vet att det finns ett 30-40 tal som tycker att det är för ojämnt och åker hellre dit och tittar än tar med skotern.
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av spider66 » 24 jan 2014, 11:20

Kubik är inte allt ;) Jag tycker jag har klarat mig ganska bra med konsument 433 cylindrar från -72 när allt har lirat :)
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 24 jan 2014, 12:01

Jo det är klart, skillnaden i tiderna kanske beror mer på banan och mattorna än på effekten på den dagen. Men det går inte att komma ifrån att det alltid kommer vara en fördel att köra LC. Maskinen blir några kg tyngre pga kylare o lite slangar men man får cylindrar med betydligt bättre förutsättningar istället. Vassare portning från fabriken och på dom LC cyllar jag har sett finns det betydligt mera gods att fila bort också pga att pinnbultarna inte är genomgående (bredare bultmönster alltså). På 277an hade jag behövt bredare spolportar men det går inte eftersom jag genast hamnar i pinnbultshålen då. Kollar man då på en 521 cylinder så har den betydligt bredare spolportar från fabriken och dessutom går det att ta hur mycket som helst på avgasporten också utan att man portar till dagsljus. Och sen tål LC ju mer portning också utan att överhetta och tappa effekt om man nu skulle köra längre än 150m, vilket man gör i alla tävlingsformer förutom dragrace. Tänk dig 3 varv runt en jobbig crossbana.. Jag har testat en gång med en F/A maskin (640:n) och efter några 100 meter höll motorn på smälta, och då var ju inte den motorn speciellt våldsamt trimmat. Var bara att vika av.. (var kanske lika bra det för kroppen ville inte vara med längre heller ;))
Det kommer i mina ögon iaf aldrig vara rättvist att köra vätske mot luftkyld såvida inte LC maskinerna får en handikapp, eller luftmaskinerna en fördel då..

Men att testa en klassindelning skadar ju aldrig, jag tycker du ska testa :) Vet inte hur pass bra koll man har efter en tävling men det lär då inte bli sämre iaf.

För att få lite bättre koll så har jag nördat reält här med tiderna jag hade på datorn.. Samlade ihop alla tider från Stora fläkt mod och Stora LC från Lightwater, Ededraget och BC dragracet och analyserade lite. Då har jag satt luftkylda repor som kördes i LC som luftkyld samt plockat bort alla repor som var över 10 sek för där måste ju nått ha gått snett.
LC maskinerna var i snitt 0,34 sek snabbare, snittiden för LC var 7.035, FC 7.377 sek.
Har även kört alla LC repor mot alla FC repor för det var kanske ännu intressantare. LC vinner 66,4% av reporna, och FC då alltså 33,6%. LC har mao dubbelt så stor chans att vinna när det står en FC maskin på andra sidan.
Mer allmänt än såhär blir det inte.. För eventuella beslut måste väl ändå baseras på hela klassen och inte några enskilda maskiner som en viss klassindelning kanske skulle funka bra eller dålig för. Här finns data och jag tycker inte det ser speciellt bra ut för luftmaskinerna men ni får såklart tycka nåt annat :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Soderberg » 24 jan 2014, 13:16

Nu har inte jag tillgång till alla tider som nämns här ovan, men lc vs fc där lc vinner 2/3 race, beror inte på kylningen. Det beror helt och hållet på två anledningar. Räknar då naturligtvis med att kubiken är densamma på båda.

1. Trimningsgrad: LC har här fördelen av att redan från scratch passera 70-80 hk. Varenda FC/FA behöver portas, planas och förbättras hela vägen från förgasare till pipa. Den som har kunskapen kan efter en massa jobb vinna över majoriteten av LC-maskinerna. Den som inte har möjliheter eller kunskaper att trimma motorer kör enklast en redan från start vass LC. Allt de behöver förkovra sig i blir då istället optimering av drivlinan.
2. Cylinderns utseende från start: Precis som nämnts här ovan är det få FC-cylindrar som medger samma portningsmöjligheter som en LC-cylinder. De finns dock och för egen del tycker jag det är konstigt att inte fler lagt krut på att hitta dessa FC-motorer.

Sist är min personliga åsikt att förbjuda allt som inte från början har med snöskoter att göra. Jag tycker det är skithäftigt att läsa om diverse byggen där både cylindrar och toppar hämtats från allehanda tvåtaktare. Hur många har kunskap och möjlighet att fräsa/svarva och anpassa delar från andra fordon till sin skoter bottendel? Inte tycker jag det är justare när någon cementfyller en LC-cylinder och tiggar dit kylflänsar. Det finns mängder av saker att ta upp, men än en gång.......... jag är en av de som inte tävlar trots att jag äger skotrar för att delta i åtminstone 4 klasser. Enkelhet är a och o.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av holmgren » 25 jan 2014, 22:36

hur skulle det bli om man räknar poäng på föraren, oavsett maskin han hon kör? då kan man tex köra oval med en cross med en och ändå vara med i hela cupen.
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av marino carlsson » 26 jan 2014, 05:57

Då faller hela grundidén med Burkarcupen. En förare, en maskin, olika discipliner. Bygger du för dragrace är du förmodligen borta i cross etc. En välbyggd skoter som är bytt ut de mesta på, borrad å nya kolvar. Fixad vev etc har i många fall passerat 15000kr för en vanlig skotet i Byggkostnad. Ska man då ha flera optimala maskiner för de olika disciplinerna så blir de fort jättedyrt.

Vi ska inte glömma:

Bygdsiljum 1/2 102 anmälda nu. 10 klasser med hyggligt med startande om än man kan önska fler i vissa.

Burkarcupen står för bredden av maskiner också. Jag vill att man ska kunna få se en bonnfilad olympique göra upp med likasinnade. Typ Stånkacupen. Jag vill också att std Et340 ska boxas. Jag vill också att det ska finnas utrymme för kreatörerna som tycker hobbyn och garaget är grejen.

Tjejer/kvinnor och barn ska ha utrymme.

Jag säger inte att det är katastrof för oss i Burkarcupen å reglerna kommer inte ändras efter några amerikanska normer då vi kämpat länge för att komma så långt å vettigt som vi ändå kommit.
Alla som förlorat = alla utom 1/klass/tävling vill ha en ny klass utefter sin maskin. Det kommer vi aldrig ifrån men kan heller inte ta hänsyn till.

Open Mod kommer aldrig på fråga under mitt ansvar iaf. Det är mycket pengar å jobb med att få de gamla att gå riktigt hårt å den som har den kunskapen och intresset har också någon form av förstånd att använda dem därefter tillika ha övriga maskinen i skick efter effekten. Är lite rädd att byggtrådarna många avskyr blir ännu fler om de går ta en dyngslut Everest å pula 120-150 hk i å sen ut å gasa med trasig självjusterande vajerbroms..

När man gör klasser måste man tänka på ytterligheter för det är dem som ställer till det. En professor så är alla frånåkta. En hibbert är resten frånåkta.

Skoterfolkrace = gå på gymmet å sen köp en svets å förstärk de som går sen va du kör är mindre noga.

Det är så mycket ni glömmer kring intresset veteranskoter när allt florerar i USA, tävling å dragrace.

Glöm inte människorna!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 31 jan 2014, 18:30

Ja du Marino, igentligen tänkte jag inte skriva någonting alla kan inte tycka lika, du säger att folk hatar Openmod, jag tror inte du riktigt har hajat vilket enormt sug den klassen framkallar i publiken ! Enligt publik folket är det två klasser folk jubblar när det körs, och det är enstånk std-75 och open mod! Föresten ta och köpa sista snowrider och studera omslagsbilden :)

Richard
Inlägg: 88
Blev medlem: 22 dec 2009, 16:37
Ort: Skellefteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Richard » 31 jan 2014, 19:22

Som publik kan jag iaf konstatera att enstånk std-75 inte är nåt som faller mig direkt på läppen ;)
Men det som lockar i mina ögon kanske inte funkar 10-15mil bort (om det ens behövs det avståndet)...

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 31 jan 2014, 19:57

Richard skrev:Som publik kan jag iaf konstatera att enstånk std-75 inte är nåt som faller mig direkt på läppen ;)
Men det som lockar i mina ögon kanske inte funkar 10-15mil bort (om det ens behövs det avståndet)...
Ja precis, i harads är den populär och en av dom större klasserna! Sen att folk jubblar bero inte på prestanda utan mer på att piloterna verkligen bjuder på sej själv när dom pressar vad dom kan under dom 1,5m höga rutorna ;)

Skriv svar