Veteranskoterracens framtid

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Veteranskoterracens framtid

Inlägg av marino carlsson » 20 jan 2014, 22:58

Babyboomen är över men intresset är fortsatt stort. Renoveringar och uppstickare av tävlingar har dykt upp i flertal.
Det byggs flertalet ismaskiner och stånkacupen är populär.

Burkarcupens reglemente kan och måste justeras inför Vol. 8 och en sak är tex att göra om reglementet i Enstånk så det passar efter tex Stånkacupen, typ rakt av kopiera de reglementet. Som det varit nu ett par år med ett par anmälda vissa tävlingar är helt ohållbart. Vi måste också se över hur vi ska göra med klassindelning och kanske ska vi ha vissa klasser för dragrace/oval som endast är för oval och dragrace men kan köras i BC iaf? Vi och eventuellt en till arrangör jag pratat med är intresserade att arrangera isoval nästa år till dessa nybyggda maskiner..

Ni som kör tävlingar etc hoppas jag kan avvakta lite tills säsongen är över så vi kan sammanföras för att diskutera framtida reglemente. 10 klasser är inte hållbart de tävlingar det är 50 startande..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av FunnyCar » 21 jan 2014, 14:54

:thumbright:
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av mogge » 21 jan 2014, 17:42

Håller med ! :thumbright:

Med tanke på dom erfarenheter som finns efter så många säsonger av tävlande så borde det gå att komma fram till ett reglemente och klassindelning som håller över tid.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 22 jan 2014, 12:15

Nu har ju jag bara sett bilder men just för cross ser ju själva banorna som stånkacupen kör på betydligt mer anpassad för just stånka, sen är kan jag tro att komma med en 68as snorre blå med sa 290 som har crosspipa å halvmåne och köra race mot en våldsamt perpad 3500 med 277@ typ 50-60 hp blir nog tyvärr trist i längden... Obs det här är bara mina tankar. Men där ser jag fördelen med stånkacupen bla blir som jämnare melan maskiner helt.enkelt ..

Användarvisningsbild
martinmxz
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 feb 2011, 20:15
Ort: harads

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av martinmxz » 22 jan 2014, 15:40

jag tycker ni ska börja med en open mod klass för de börjar vara så många open mod maskiner nu.. :)
Ski-doo Citation ss 583 -80
Ski-doo Everest 500
Ockelbo 300 -67

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 22 jan 2014, 16:02

:thumbright: :thumbright: kan inte annat än hålla med här ! men sammtidigt har jag förståelse för att dom inte gör det, kan bli nog så spännande som arangör av en crosstävling eller oval för den delen att ha 150 hästars maskiner på tävling, nog för att om vi titta på tidern från dragaracen så har ju inte open mod maskinerna varit snabbare än veteranerna så igentligen ser jag då inget hinnder för en sån här klass jaja nu ska jag sluta skriva ;);)...
martinmxz skrev:jag tycker ni ska börja med en open mod klass för de börjar vara så många open mod maskiner nu.. :)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Gunnar » 22 jan 2014, 19:26

försöker du skaffa pluspoäng nu eller??? sätt in kubikgränser, för det är inte kul att möta en 1100cc F/A med en sr433

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Phazer-85 » 22 jan 2014, 20:05

Det här blir sköj att följa:-)
Låter iaf strålande att det ska lyftas fram lite ovalräsers, som sagt....det börjar finnas ett gäng. Håller även med om att det är för mycke klasser. Tänk om det va så enkelt att det räckte med enstånk, dam std, lilla/stora std och lilla/stora räser.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 22 jan 2014, 23:15

Kollar man på hur många klasser som behövs idag för moderna maskiner som är mycket närmarare varandra när det gäller allt, så är det ju ett mirakel att vi klarar oss med så få klasser när vi håller på med maskiner från den tiden där utbudet var så olika och utvecklingen gick som fortast. Tycker att alla kan ha det i bakhuvudet innan dom gnäller..

Det man kanske kan kolla på är hur det är löst idag med 2T och 4T maskiner i olika tävlingsformer och kanske sno några idéer där.
Jag börjar också tro på kubiksgränser, dock har vi då kvar problemet att vi vill köra med så många olika motorer men det måste gå att hitta på nåt där precis som dom har gjort idag med 2T/4T motorer. T.ex köra luftkyld upp till 500 kubik tillsammans med LC upp till 440. Samma kanske går att göra beroende på årsmodell, äldre motorer kanske kan få ha lite extra volym för att kompensera för att det är kass portning i dom.
En klass skulle kunna ha enstånk obegränsad, flercyl FC upp till 340, FC före 75 upp till 400, LC upp till 250 (var kanske å ta i men det är bara ett exempel).
Nästa klass luftkyld upp till 440, LC upp till 340.
Osv osv.. Siffrorna är bara exempel :)
Man kanske rentav måste göra en lista med tillåtna motorer i alla klasser, en Rotax 440 FC från 79 är inte mycket bättre än en från 71 när man börjar trimma, men i en 447 som bara är ett år nyare finns det nog betydlig mer att hämta.
Blir kanske inte det allra lättaste men jag tror man klarar sig med relativt få klasser på det viset.

Sen har vi ju då kvar problemet med framvagn och icke framvagn men det får nån annan lösa ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Soderberg » 22 jan 2014, 23:52

Jag har hållit mig från att tycka till de senaste två åren. Detta för att jag fick kritik eftersom jag inte själv körde BC. Anledningen varför det aldrig blev någon BC-start för mig var för att reglerna snabbt anpassades till i stort sett vilken skoter som helst. Till att börja med får jag inte ihop tankarna bakom 1985. I USA som jag tar för givet är en förebild är årgången för retro 1980. Direkt man kliver in några årgångar in på 1980 talet så skenar det iväg med både framvagnar och större motoralternativ. Det lämnar ganska många av de riktiga retroskotrarna på efterkälken. Att skylla på att det finns alldeles för få 70-tals skotrar köper jag inte. Det dräller av dem. Sen har vi traditionellt tre klasser, 250, 340 och 440. Alla märken har ett flertal modeller som är klippta och skurna för dessa kubikgränser. Varför kubikgränserna blev som de blev får någon som vet svara på. Själv har jag ingen aning.

Nu säger någon att Arctic hade 500 cc på Eltigren 1980 å Polaris hade sin Centurion, plus ett gäng storkubikare från Skidoo under 70-talet. Än sen? De fick inte köra när de begav sig heller. Mitt förslag är 1980 och 6 klasser. 250, 340 och 440 LC och samma för FA/FC. Antal cylindrar utan betydelse. Har man en 380 enstånk, så är det 440 som gäller.

Förstår om en del nu skriker rakt ut och dömer ut mig totalt. Ber om ursäkt i så fall, för det är inte min mening. Anledningen om nu någon blir förbannad är i så fall mest troligt att dessa äger 277:or som får köra med 340, eller 377:or som får konkurrera med en EX 440 eller liknande. Å andra sidan är det exakt som idag. Det är alltid någon modell som hamnar mitt emellan två kubikgränser. Skillnaden är att 250, 340 och 440 varit standardiserade och framförallt vid den tid som detta handlar om.

Mitt intresse finns kvar och även skotrarna. Jag är den första att anmäla mig när det blir retro på riktigt. Sen behöver det inte se ut exakt som mina tankar. Det ska dock vara på hyffsat lika villkor. Och framförallt........ det ska vara enkelt att hitta sin klass.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 23 jan 2014, 00:19

Man kan ju inte sätta 440 som tak och bara utesluta alla som har större motor än så.. Då tappar man dom fränaste maskiner... Sen vill jag tycka att det måste ha funnits en anledning till att det byggdes 650 och 800 kubiks tävlingsmaskiner så jag vill nog påstå att dom fick köra på den tiden det begav sig också ;) Kanske gick värre efter oljekrisen dock men det lär nog ha funnits en unlimited klass till dom iaf.
Även om man skulle köra med årsmodellsgräns på 80 (vilket jag personligen skulle tycka var bra men det är kanske lite sent att börja ändra nu efter 7 år, man skulle tappa många maskiner) så löser det inte mycket, utvecklingen mellan 1970-80 gick mycket fortare än mellan 80-85. i USA kör dom f.ö också med 85 som övre gräns i dom flesta klasser.
Man kan inte ha samma regelverk nu som man hade på den tiden det begav sig, det var väl ingen som var konkurrenskraftig med en maskin från 71 i 1979.. Så det funkar inte idag om det nu inte är så att vi bara vill se maskiner från det året man har satt som övre årsmodellsgräns.
Och så är många inte intresserad av att trimma och dom måste ju få köra också men vill knappast köra mot mod maskiner med samma kubik, så där dubblar man genast antalet klasser också.

F.ö så kör ju jag 277a och skulle inte ha nåt emot att hamna i en 340 FC/FA klass med den ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 23 jan 2014, 07:48

Enklast för att få ett fungerande reglemente måste ändå vara ju mindre regler ju mindre finns att fuskas med dom som då i så fall skulle gnälla över kan man enkelt hänvisa till en std klass ;) !!!!! I övrigt håller jag med och tänker som Gunnar i båda avseenden!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 23 jan 2014, 10:14

Och jag tror tvärtom.. Att det förmodligen krävs många regler för att det ska fungera för så många olika maskiner som möjligt. Man ska ju inte överkomplicera det men jag tror inte man behöver vara rädd för att ha många regler. Är bara reglerna tydliga och lätt att hitta så ska det väl inte vara ett problem. Är man nog gammal för att köra så tycker jag man bör lyckas läsa lite regler också.

Kan väl klistra in ett exempel på hur reglerna ser ut i USA.. Det här gäller då Stock klasserna.
ENGINE
1. The engine must be OEM-for-the-model and year.
2. Engine, engine mounts and exhaust must remain in original OEM-for-the-model locations (of the chassis).
3. Any internal modifications allowed to the engine.
4. No external modifications allowed. Engine must maintain OEM-for-the-model appearance.
5. Engine bore size may be increased up to class limit (see above).
6. Aftermarket pistons allowed.
7. Intake concept (for the engine) must be maintained (i.e. piston port, reed valve, etc.)
8. Any round slide carburetor from a stock qualified snowmobile is allowed. Flat slide carburetors not allowed. Air intake silencers (air boxes) may be removed.
9. Cooling system concept (for the engine) must be maintained and fully functioning (i.e. free-air, fan, etc.).
10. Must be naturally aspirated.
11. OEM-for-the-model exhaust system must be used.

DRIVE
1. Any snowmobile brand OEM primary clutch allowed.
2. Secondary clutch must be OEM-for-the-model chassis
3. Chain case must be OEM. For model and year.
4. Chain case may be moved up to two inches
5. Any track drive shaft and track drive sprockets may be used.
6. Track drive shaft may be relocated a maximum distance of 2 inches.
7. For chassis’ without jackshaft, a jackshaft may not be added.
8. Jackshaft models must use OEM for the model jackshaft.
9. Brake components may be replaced. Must be commercially available and not modified.

SKI SUSPENSION AND STEERING
1. Skis must be OEM-for-the-model and year or an exact aftermarket replacement.
2. Leaf springs must be steel and functional.
3. Ski spreaders allowed. Maximum increase 3 inches (each ski).
4. Only oil filled shocks can be used on the skis. Shocks must mount in original position.(No Gas Shocks)
5. Spindles must be enclosed.
6. No Cobra skis allowed.
7. Steering column must be OEM-for-the-model chassis. The handlebars and/or handlebar mounting bracket may be replaced.
8. Any commercially available handlebar allowed.

TRACK SUSPENSION
1. Any track suspension from a stock qualified, 1985 or older model is allowed. Suspension must be used
with no modification allowed. With the exception for widening or narrowing, for rubber track fitment limiter
straps may be added. Marginal snow wheels can be added or deleted.
2. Remote Adjusters are not allowed
Ja det är många regler, men dom är inte det minsta svåra att tyda. Det står ju klart och tydligt vad som gäller. Skriver man bara reglerna på rätt sätt i en sån här lista istället för en "wall of text" som det ibland kan bli, så tror jag inte nån har problem att läsa dom.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 23 jan 2014, 10:50

Jag håller med dej Nico det där var ett bra reglemente och bör vara modelen för standard klasser! Mod klasser står jag fortfarande för ska vara fri förutom chassi och motor för att slippa allt jävla gnäll, om att han har sånt och han har sånt, och jag vet att det är måååååånga som håller med mej i den frågan, och det.är oxå så det ser ut i mod klasser i usa. Titta på vilken värsting oval maskin som helst så sitter allt som oftast en splitter ny whalbros boggi från 2013! Nu är det här ju då det här en cup oxå, så vill man då bygga sin citation optimalt för cross låt dom då göra det i mod klass!

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Soderberg » 23 jan 2014, 11:53

Ber om ursäkt på en gng. Läste för nått år sen att det va 1980, men har bevisligen inte läst så noga. Nått med 1980 vet jag däremot att jag läst, men om det bara gällde nån enstaka klass eller inte alls låter jag vara osagt. Hursom........ Istället för att hitta på egna regler, så tycker iallafall jag att amerikanernas regler ska följas. Det du skrev här ovan är ju ett utmärkt facit. Sen tycker jag personligen att lustgas inte har med dessa klasser att göra. Häftigt är det, men inte speciellt basic. Lustgas i ett dragrace är i mina ägon inte ett dugg annorlunda än turbo eller nitrometan. Jag gissar att publiken gillar jämna race där han/hon bakom verktygen avgör finalen. Konventionell trimning och soppa från macken. Vad är det för fel med det? Många som var med från starten av BC har kvar sina maskiner, men kör idag bara enklare tävlingar för att de innehåller enklare regler. Nån anledning måste ju det bero på. BC:s regler är idag på många sätt mer komplicerade än SVEMOS. Komplicerade är kanske fel ord. Att de ändrats lite varje år är nog största anledningen tror jag. Well........ Marino och övriga som hjälps åt har gjort ett grymt jobb alla år. Att skapa detta intresse ur något som från början bara var tankar är kanske inte unikt inom motorsporten, men i modern tid vette fasen om det finns något liknande.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 23 jan 2014, 12:16

Det hade varit så enkelt att följa deras regler men jag tror tyvärr inte vi har maskinparken till det :( Stock är inte bara stock utan delas först upp i FC, FA och LC klasser, och sen kubiksklasser på det (250, 300, 340, 440, 650, 800). Det blir alltså 18 st Stock klasser.. Sen har dom likadan i Super stock, relic mod, sport mod, super mod, pro mod 73, IFS Sno-Pro och mod stock.. Allt tillsammans blir det mååånga klasser, men kommer det nu 800+ maskiner så lyckas man fylla dom flesta. Men nu är vi ju i lilla Sverige här ;)

Värt att notera är att dom verkar helt enkelt skita i att det finns maskiner med framvagn, det är bladfjäder som gäller där borta. Den enda klassen där framvagn är tillåten är Sno Pro IFS/X och där är det endast tävlingsmaskiner från 82 och äldre som är tillåten. Det var ju också ett sätt att lösa framvagnsproblemet...

Länk till hela deras regelverk: https://www.derbytrack.com/files/2014_vintage_rules.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Tripple from hell » 23 jan 2014, 12:24

Håller Nico att det är lite sent att börja rubba på årsmodellerna nu, men självklart så ser bag det ju även ur mitt perspektiv . Sen är det jättesvårt att genomföra ett rättvist reglemente till en så bred tävling som BC .
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 23 jan 2014, 15:34

Soderberg det har funnits en retro veteran klass -79 men tror den försvann på grund av för dåligt intresse, alternativt slogs den ihop med storafläkt mod-85 på grund av att det var typ samma maskiner som körde den klassen..

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 23 jan 2014, 16:01

Det var nog för att det bara var 79:or som kördes i den klassen, så det var lika bra att slå ihop den med 80-85. Inte pga dålig intresse iaf, fläkt veteran var en av dom största klasser när den kördes.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Evervärst 444 » 23 jan 2014, 16:25

Onödigt att ta bort den då kam väll tycka..kunde.bara konstatera att den var borta.

Skriv svar