Veteranskoterracens framtid

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Kronjocke » 07 feb 2014, 17:09

marino carlsson skrev:Babyboomen är över men intresset är fortsatt stort. Renoveringar och uppstickare av tävlingar har dykt upp i flertal.
Det byggs flertalet ismaskiner och stånkacupen är populär.

Burkarcupens reglemente kan och måste justeras inför Vol. 8 och en sak är tex att göra om reglementet i Enstånk så det passar efter tex Stånkacupen, typ rakt av kopiera de reglementet. Som det varit nu ett par år med ett par anmälda vissa tävlingar är helt ohållbart. Vi måste också se över hur vi ska göra med klassindelning och kanske ska vi ha vissa klasser för dragrace/oval som endast är för oval och dragrace men kan köras i BC iaf? Vi och eventuellt en till arrangör jag pratat med är intresserade att arrangera isoval nästa år till dessa nybyggda maskiner..

Ni som kör tävlingar etc hoppas jag kan avvakta lite tills säsongen är över så vi kan sammanföras för att diskutera framtida reglemente. 10 klasser är inte hållbart de tävlingar det är 50 startande..
Öh, Du vet om att, Stånka cuppen endast tillåter hjulboggi och äldre än -75. Vilket får mitt, enstånka bygge, som är baserat på en ET-250 -82, Det är tänkt att det blir lc cylle på den. Så, ska jag lungt bygga vidare, på min racer,, eller ska jag baxa ut den, och dumpa den i en snödriva på gården. Och baxa in en annan skoter på dess plats,,,,????
Jag pratade, med Rickard Bergner, för en stund sen, och han har inte tänkt, ändra sina regler en tum,,,,
Jag vet, att det här är en "diskusions" tråd. Men,,,Jag har nu 5 st project skotrar. Det går bara, att ägna sig, åt en åt gången.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Haggla » 08 feb 2014, 06:46

Vad skulle möjligheterna vara att gå tillbaks lite och skippa alla typ mina o andras hybrider och ev införa rena klasser där motor o maskin ska matchas, finns nog många tex stora lc maskiner och kubiken hamnar ju inte mercän max 650 då på.en Indy. Tror i just denna klass finns det massor av 440 som går hårt och har bra chans mot en tex reed Indy. Men i övrigt fri trimning.

Bom Bom Mike
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jan 2013, 16:37
Ort: bureå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Bom Bom Mike » 08 feb 2014, 12:02

:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Tripple from hell » 09 feb 2014, 15:34

Det låter väl vettigt Stefan , om det du menar är att motorer bara får monteras i såna chassien som dom satt i från början ?
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Haggla » 09 feb 2014, 19:02

Ja ungefär så att har du en blizzard 95 så ska du ha en 454a eller srx,Indy 600 ska det va en sådan motor som sätt i från början men i övrigt fri trimning och tänker på stora lc sedan om man vill ha en Open mod klass så är det ju på papper att många i olika klasser kör inte alltför ojämna tider typ min txl o Gunnars o Tomas skiroule mm mm för där skiljer det ju i vikt vid start o effekt jämnar nog ut sig räknat kilo/hp.
Och tror på ha en mod klass för det är ju lite byggen som sticker ut men samla de över 499cc då i samma.

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av mogge » 09 feb 2014, 21:31

Jag tror inte det är bra att göra några stora förändringar utifrån dagens reglemente, som dessutom funkar rätt så bra i de flesta klasser.
Om ni tittar på de skotrar som är på tävlingarna så är det väldigt många som har motorer och chassien som inte hör ihop. Att ändra detta skulle nog innebära färre startande, en del skulle nog få problem att hitta chassie till sin motor eller tvärt om motor till sitt chassie.

Ta bort dom klasser som har visat sig ha få deltagare, och i stället göra fler räserklasser (Lc/Fc tillsammans) indeladedelade efter cc oavsett årsmodell. Hur man sen delar upp dessa räserklasser efter cc mellan lc och fc får man väl diskutera. Det som rör till det mest gällande reglementet är fjädringen när det gäller cross.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Kronjocke » 10 feb 2014, 02:12

Jag håller med dig Morgan. Varför ändra på nått som funkar. Det låga deltagandet i Enstonk mod, får en att dock, att inse att klassen är hotad.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 10 feb 2014, 11:31

Jag förstår inte att inte fler satsar på enstånk mod, reglerna är rätt fria och det är just nu ingen som utnyttjar dom, ingen som kör LC eller crosscylle just nu.
Det finns gott om objekt och det är ju enklare och billigare att trimma en encyl än en 2-3 cyl motor. Tycker man hör mycket om diverse dräparprojekt men dom verkar aldrig bli färdiga :(
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av spider66 » 10 feb 2014, 12:59

Många ids nog inte satsa på ett udda bygge när reglementena ändras så ofta. Har man otur så skotern laglig en vinter.
En sak som jag tycker är konstigt är att man får använda eftermarknads tändningar som även jag använder och bygga egna 3-4 cylindriga motorer men inte använda billet toppar i alla reglementen.
En sak man hade kunnat införa i dragracing för att det skulle bli mer rättvist och jämnare är att ha en super mod klass där dom med öveladdning,billet toppar,hemma byggda motorer och eftermarknads tändningar kör i.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 10 feb 2014, 16:32

Reglerna i enstånk mod eller enstånk -85 som klassen hette från början har knappt förändrats på 6 år, det enda som har hänt är att det blev tillåten att köra med cross och LC cyllar. Det var inget förbud mot crosscyllar från början, sen kom det en som körde skiten ur alla andra så dom blev förbjudna i ett år, sen visade det sig att det inte berodde på att det var just en cross cylle så då fick dom vara med igen. Under BC5 (första säsongen efter andra ändringen) var enstånk mod den näst största klassen i deltagarantalet, men crosstävlingarna verkar inte vara populära bland enstånksfolket.
Sen året efter var det helt plötsligt helt värdelöst med folk i klassen och det verkar inte vara mycket bättre i år, det såg lite lovande ut med 9 anmälda inför Bygdsiljum men 3 av dom avanmälde sig.
Skulle gissa att stånkacupen kan vara lite skyldig till det minskade antalet i BC. Menar det inte på ett negativt sätt, men det är knappast en tillfällighet att deltagarantalet droppade reält precis när stånkacupen drog igång.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av marino carlsson » 10 feb 2014, 18:23

Å kronjocke jag är mycket väl medveten om stånkacupens reglemente. Är deras mer intressant så är de ju bättre än vårt så då kanske vi ska ändra oss också. Burkarcupen är inget rättesnöre utan jag vill vi ska sträva mot att bli men då måste vi ju ha regelverk som folket vill ha.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Southern Hill Custom » 11 feb 2014, 20:50

Veteranskoterracens framtid....
jag tror att framtiden inte hänger på dubbla tändstift, toppar variationer mm
Det tekniska reglementet är viktigt men inte allt.

Mycket annat spelar in också.
glädje, gemenskap mm.


Några personliga funderingar.........

:!: Det viktigaste anser jag är att det ska vara roligt att deltaga i tävlingarna. Om publiken också tycker det är kul är det bra, men det viktigaste är att de tävlande har kul...

:!: att ha samma reglemente i alla discipliner funkar inte. Tex. oval kräver vassa dubb och sylvassa styrstål. Cross är det rent farligt om någon kör med ovaldubb.

:!: Vi kör ( Rättvik) 121 meter på dragracingen rekordet ligger på 4.710 sek hastighetsrekordet är 124 km/h vid målet. Det anser jag räcker.Bättre att minska tävlingssträckan än att förbjuda alla maskiner över en viss kubik eller hk.
Bara som en kuriosa så ligger sluthastigheten på enstånkor upp mot 80 km/h

:!: Bort med "skoterskrot" Tävlande skotrar ska vara säkra!!! ett avbrutet styrstag är förödande. även en enstånka i 80 km/h !!

:!: Försök att samordna tävlingskalendern! Vi har många tävlingar som konkurrerar om tävlande och i viss mån publik också, SYND!! Ta tex. 22/2-14 Då är Guldhjälmscupen, CCW (inställt), burkarcupen, Classic träff på gång samtidigt. Hur många tävlande finns det i Sverige? räcker de tävlande till?

//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Stickan
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mar 2011, 21:36
Ort: Storuman

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Stickan » 16 feb 2014, 15:32

Som tävlande i enstånk-mod så ser inte jag lösningen med deltagandet i klassen att ha stånka regler, för då byter ja klass!
Sen vill ja INTE va elak på nått vis men skippa MC-relaterat så kanske vi blir fler?
De jobb som tex Fredrik Kronberg lagt ner på sin motor kan ja ju bara drömma om ,så all heder till honom, men dyker han upp på en crosstävling så brukar
vinsten va given å de ser nog folk i allmänhet!
Så för att enbart tänka på att få upp deltagandet i klassen så vill ja säga endast FC / FA å skoterrelaterat!

Sen om man har en typ Enstånk promod klass avskilt på tex backe å dragrace då skulle ja jubla för då kunde man ha en cuppmaskin å en frisläppt dräpare
där fantasierna fått härja fritt, FC FA LC MC -85 å sen skulle allt va fritt å då menar ja fritt:D Allt för publiken
Hade varit skoj att se den turboladdade et 250 som va här på forumet:)
Be careful what you wish for, you might get it!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Veteranskoterracens framtid

Inlägg av Holländaren » 16 feb 2014, 21:00

Jag tror jag är den enda som kör med en crosspryl i enstånk mod just nu, bara toppen, resten är vanliga skoterprylar. Kan gärna lägga den toppen åt sidan om det skulle hjälpa att få fler deltagare i klassen :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar