Ovala funderingar

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Ovala funderingar

Inlägg av sled-ex » 10 feb 2013, 22:05

Efter helgens ovalrace börjar man fundera på hur man kan ta ner farten för att minska risken för olyckor.
Att bygga chikaner på rakorna skulle absolut minska farten men samtidigt tillföra risk för kollisioner, dessutom är riktiga ismaskiner byggda endast för vänstersvängar och skulle bli läskiga att ta en chikan med.
Jag tror att vi måste köra på kortare banor på plan is, på sjö eller på land med kortare rakor och snävare kurvor, självklart med dubb.
Då blir det även tajtare intensivare race men lägre fart, utgifter för kolvar minskar också. ;)

Ovalracing är den klart roligaste tävlingsformen (tycker jag) att köra och även kul att se på, men säkerheten måste gå först.

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Linka » 10 feb 2013, 23:15

Håller helt klart med föregående talare. :thumbright:
#108

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Holländaren » 10 feb 2013, 23:44

Måste också hålla med. Nog för att det är jävulskt rolig att pressa maskinen på rakorna men som sagt säkerheten måste gå först.
Filmklippet som Conny la upp där Tajjas hamnade på banan ger nog många en tankeställare, det var mest bara tur att ingen körde på han.

Eagle River har ju mycket kortare bana så det kanske är nåt att gå efter, jag tror den är 1/3 mile eller 536 meter.

Ska tilllägga att om det blir en ren isbana så måste det vara säkrare att tillåta dubb i alla klasser.. Vi såg ju hur det gick i Korpis för nåt år sen. Utan dubb var jag mest bara livrädd. Finns iofs dom som inte ramlade av lika många gånger som mig ;) Men det måste väl ändå vara bättre att ha lite kontroll över vars man kör och åt vilket håll skotern pekar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 11 feb 2013, 01:48

Har funderat en hel del jag med ikväll och isoval är ju givet en bra lösning med att själv bestämma längden och utformningen på banan. Känns som att vi inte ska köra mer på ovalen nu när farterna börjar bli så hiskeliga på så många maskiner. Dubb är ett måste på sjöis och kör man med bara skruvdubb i resterande klasser så blir det varken dyrt eller besvärligt samtidigt som det förmodligen räcker för att få ett tillfredsställande fäste. Tar man dessutom fram en dubb som får vara standard så är det lika för alla. Tävlingsformen är för rolig för att avsluta så vi får tillsammans göra det bästa för att göra den bättre/säkrare.

Jag har en förhoppning om en bra lösning för oss i Lycksele men återkommer om det längre fram. Krävs några beslut jag/vi själva inte kan ta.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

twich
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 okt 2007, 15:57
Ort: kalix

Re: Ovala funderingar

Inlägg av twich » 11 feb 2013, 06:44

is maskiner är gjorda att köras på blankis, och i vänstersväng!
även om de int e gjord för att som i lycksele köra på sk snöoval , så funkar det hyfsat!
har man bara ställt upp fjädringen på maskin går de bra, men riskfactor(pga av underlaget= oplogad snö 3-15cm och maskin konstruktion) ökar då ordentligt!
-det är således i första hand en personlig säkerhetesbedömning om man ska köra!..

på travbanan i lycksele 2013 handlar de inte om dubb /ismaskin/ifs fjädring/kurvhastighet utan
om man ska köra på en bana som har snörök eller inte!?

tror att då man köra på snö och även om man skrapar av, så får man leva med snöröken!..-jag tycker att sån körning ska undvikas, då risk är nog redan då man kör under bättre förhållanden!..för tex. man kan få maskinfel/vurpa o bli påkörd klockrent även då det råder fri sikt!...

köra isoval gör man bäst på bana som är 550-600 meter lång ,avskrapad tilll kärnis dvs snöröksfri körning, skarpa kurvor men med stor banbredd!
lämpligast är dubb, o styrstål(10-20cm) monterats!
-behöver inte vara nå heerejösses prylar!..typ full matta m skruvdubb går bra..

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 11 feb 2013, 12:53

Also have to remember, when organize races on natural ice, surface might be dangerous. I mean cracks and grooves that ice have normally. So if there is race on lake ice, it is good to make holes / pump water on ice to get it smooth.

I also agree that horse tracks are too long and it takes lot of efort to make good ice on it. We where lycky during weekend that nothing serious happend during races, actually i did not notice any ambulance by track? Should there be? Truth is that with off-set ice machine it is almoust imposible to change lane quickly with out flipping it over.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Användarvisningsbild
Conny
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 17 mar 2009, 15:55
Ort: Cornercreek

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Conny » 11 feb 2013, 13:34

Jag provade med Best grip med kormant spets ca 8 mm utstick från kammarna för två år sedan.Det funkade perfekt i kurvorna med kontrollerad sladd genom hela kurvan men lite för klent i starten men det blir likt för alla + att dom inte är så dyra..Lätt att montera lätt att ta bort utan mattbyte.Det vore kanske ett alternativ genom hela cuppen!!!???
Ski-doo Blizzard 645 Trippel 1972
Polaris Centurion 500 1980
Polaris Indy Centurion 500 1981
Polaris Indy XLT SKS 94
Polaris ultra SPX SE 1997
Polaris Cutlas 340
Yamaha EX 440 1978
Skiroule 440 +
Ski-Doo TNT 440 1974

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 11 feb 2013, 17:49

Ambulance is on 5 min stand by thats why we dont ned it there.

Conny, du menar väl att man bara ska ha dubb på ovalen å eventuellt dragracingen..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 11 feb 2013, 17:51

Har idag påbörjat operation isoval inför kommande säsong.. Centralt och bra till.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Phazer-85 » 11 feb 2013, 18:41

marino carlsson skrev:Har idag påbörjat operation isoval inför kommande säsong.. Centralt och bra till.
:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

twich
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 okt 2007, 15:57
Ort: kalix

Re: Ovala funderingar

Inlägg av twich » 11 feb 2013, 18:45

marino carlsson skrev:Har idag påbörjat operation isoval inför kommande säsong.. Centralt och bra till.
TRYCKER PÅ GILLA KNAPPEN!..

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Haggla » 11 feb 2013, 19:03

twich skrev:
marino carlsson skrev:Har idag påbörjat operation isoval inför kommande säsong.. Centralt och bra till.
TRYCKER PÅ GILLA KNAPPEN!..
Mitt utanför hotellet.......

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 11 feb 2013, 19:15

marino carlsson skrev:Ambulance is on 5 min stand by thats why we dont ned it there.
Hello,
Thank you for clearing.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Användarvisningsbild
ThomasSRX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 mar 2007, 21:14
Ort: Örnsköldsvik.
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av ThomasSRX » 11 feb 2013, 20:26

Hej Marino, du har ju en "på byn" som har åkt isoval ( n Fredrik ) och kan han ge
tips och råd för att det ska bli så säkert som möjligt, för som vad som kommer
fram så är ovalen en trevlig del i Burkarcupen som många tycker om både tävlande
och publik...
V-max 600 XT -96

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 11 feb 2013, 21:04

Rough track is not the problem, you can adjust your corner speed to meet track conditions. Straight speeds is the problem if something happens.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 11 feb 2013, 22:11

Jag samlar all den information som jag kan få. Är väldigt ödmjuk i denna fråga och lyssnar obarmhörligt på er förare. Kändes direkt att det var nära i helgen så nu när allting smällt tar vi nya tag och gör det bättre. Vi avslutar långbana och siktar på en fin isoval istället. Håller på att jobba på ett samarbete med kommunen för att resterande tid använda banan som skridskobana för barn och motionärer så kanske vi kan få stöttning. Kommunen säger att utmätning av exakta mått är inga problem då dem har såväl kunskapen som utrustningen som krävs. Även så vattenpumpar för att spola och göra det bra. Då kan vi även i paus inför exempelvis finalerna spola upp om så behövs. Fryser ju direkt på isen i stort sett och med bra vattenpumpar ska det inte behöva vara någon långdragen historia. Funderar om vi kortar av Burkarcupssäsongen en helg och lägger den första helgen i mars så är det marknad i Lycksele och chans till stor publik samt bra med ljustimmar och stadig is. Detta är givetvis bara mina egna funderingar som jag spånar och jobbar på men detta ska förankras med våra egna samt lyftas i kommunen etc. Det är mycket med regler osv när det kommer till kommunen. Vi har en väldigt bra sådan som går samarbeta med så med rätt väg så kan vi kanske göra något riktigt bra utav detta.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Re: Ovala funderingar

Inlägg av yamaton » 11 feb 2013, 22:14

Reimond skrev: Also have to remember, when organize races on natural ice, surface might be dangerous. I mean cracks and grooves that ice have normally. So if there is race on lake ice, it is good to make holes / pump water on ice to get it smooth.

I also agree that horse tracks are too long and it takes lot of efort to make good ice on it. We where lycky during weekend that nothing serious happend during races, actually i did not notice any ambulance by track? Should there be? Truth is that with off-set ice machine it is almoust imposible to change lane quickly with out flipping it over.
I second this. Often when building tracks for ice racing with cars and they make holes and pump up water to fill out cracks and grooves in the ice.

Det som är bra med travbanan i Lycksele är dess väl tilltagna bredd som ger visst handlingsutrymme, dock ger längden på banan alltför höga farter samt att underlaget är hårdpackad snö/is ger riklig snörök vid kallare väder. Har själv legat "bumper to bumper" i en klunga ett år när det var lite snöaktigare förhållanden och man ser inte ett jota emellanåt, inte ens maskinen som ligger två meter framför. Bara försynen skonade oss från en ordentlig krasch denna gång och det är bra att diskussionen kommer igång innan något händer.
Senast redigerad av 1 yamaton, redigerad totalt 11 gånger.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Re: Ovala funderingar

Inlägg av yamaton » 11 feb 2013, 22:14

marino carlsson skrev:Jag samlar all den information som jag kan få. Är väldigt ödmjuk i denna fråga och lyssnar obarmhörligt på er förare. Kändes direkt att det var nära i helgen så nu när allting smällt tar vi nya tag och gör det bättre. Vi avslutar långbana och siktar på en fin isoval istället. Håller på att jobba på ett samarbete med kommunen för att resterande tid använda banan som skridskobana för barn och motionärer så kanske vi kan få stöttning. Kommunen säger att utmätning av exakta mått är inga problem då dem har såväl kunskapen som utrustningen som krävs. Även så vattenpumpar för att spola och göra det bra. Då kan vi även i paus inför exempelvis finalerna spola upp om så behövs. Fryser ju direkt på isen i stort sett och med bra vattenpumpar ska det inte behöva vara någon långdragen historia. Funderar om vi kortar av Burkarcupssäsongen en helg och lägger den första helgen i mars så är det marknad i Lycksele och chans till stor publik samt bra med ljustimmar och stadig is. Detta är givetvis bara mina egna funderingar som jag spånar och jobbar på men detta ska förankras med våra egna samt lyftas i kommunen etc. Det är mycket med regler osv när det kommer till kommunen. Vi har en väldigt bra sådan som går samarbeta med så med rätt väg så kan vi kanske göra något riktigt bra utav detta.
Låter bra Marino!
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Användarvisningsbild
johnf
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 13 nov 2008, 18:12
Ort: Vindeln
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av johnf » 11 feb 2013, 23:21

Det verkar som det var bra tävlingar både i Gargnäs och Lycksele
:thumbright: :thumbright: :thumbright:

Arctic Thundercat 1050-94
Arctic Cat El-Tigre 6000-79
Arctic Cat Pantera 5000-77
Ski-doo Scandic 277-83

Användarvisningsbild
Conny
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 17 mar 2009, 15:55
Ort: Cornercreek

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Conny » 12 feb 2013, 08:35

Jo Marino, till oval samt dragrace ev backe.

Det vore kul med is oval på udden,men lite tufft att göra bra bankning. ;) ;)
Ski-doo Blizzard 645 Trippel 1972
Polaris Centurion 500 1980
Polaris Indy Centurion 500 1981
Polaris Indy XLT SKS 94
Polaris ultra SPX SE 1997
Polaris Cutlas 340
Yamaha EX 440 1978
Skiroule 440 +
Ski-Doo TNT 440 1974

Skriv svar