Ovala funderingar
Re: Ovala funderingar
Det låter bra.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Ovala funderingar
Bästa är att någon som har möjlighet, provar båda typerna av dubb. ( riktiga ovaldubb och skruv dubb.)marino carlsson skrev:Har idag varit i kontakt med Bestgrip som säljer skruvdubb och dem är intresserade av att göra ett bra pris med en veteranskoterkampanj om vi ska ta fram en gemensam dubb som alla använder sig utav. (Inte Racermaskinerna då som har valfritt)
Deras bubb användes på bilar som körde Speed Weekend och ena bilen som det var monterat på körde 278km/h å inte en dubb hade släppt. Låter som ett bra alternativ. Deras dubb är inte billigast om man jämför med cold cutter men man brukar få vad man betalar för.
Tror ni man ska ha en MAX antal dubb och att man har ett par olika dubb (beroende på matta) att välja på från samma tillverkare och så får vi bra pris och det är så lika som möjligt för alla som är med å kör? MAX utstick etc?
Bara förslag, vad tror ni?
Och inte bara prova några varv, utan även prova när det blir modd på banan.
Personligen tror jag det säkraste sättet att ta sig runt en oval med skoter är när man har grepp både i styrstålen och mattan. Då slipper man riskmomentet att det "hugger" när det sladdar eller hasar med skidorna i kurvorna.
Kan man få fram skruvdubb som håller i så är det perfekt. Då blir det enkelt att modifiera skotern till ovaltävlingar.
Max antal dubb? Fritt tycker jag, ingen vill köra med mera dubb än nödvändigt men ändå ha tillräckligt grepp i förhållande till vikt, effekt etc.
Utstick? Tillräckligt, För att få grepp.
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Ovala funderingar
Ja ju mindre restriktioner ju lättare att arrangera, helt klart bästa alt för oss.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Ovala funderingar
sätt en låg kamm gräns och x antal dubb från en tillverkare som du nämnde M. sätt valfri dubb i racer men en begränsad höjd över kammen. är mitt förslag.
Re: Ovala funderingar
då tror jag man är ute och cyklar, vissa har ju mer HP andra mindre och det är ju rätt avgörande i förhållande till fästet. annars kan man ju säga alla ska ha en ripsaw matta så blir det jämt?? nä utelämna det till chaförren så man gör en egen set up i förhållandfe till variatorer, Hp etc etc..... och gör det enkelt:tompa502 skrev:sätt en låg kamm gräns och x antal dubb från en tillverkare som du nämnde M. sätt valfri dubb i racer men en begränsad höjd över kammen. är mitt förslag.
Skruvdubb alt /dubb och i alla klasser
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Ovala funderingar
Det finns en aspekt till också rent säkerhetsmäsdigt å det är om bängtbjarne väljer att trixa själv med skrotdubb som inre sitter så det börjar vina dubb runt banan..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Ovala funderingar
Jag provade coldcutter dubb på en gammal orginalmatta och ca 70 hp, resulta bra grepp och roligt efter byavägarna men efter 5 km hade hälften av dubben tappats, förmodligen på grund av åldern på den torkade mattan. Tror mest på bestgripp..
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Ovala funderingar
Cold Cutter är väl heller inte den bästa dubben så att säga å det är ju det som är risken att det börjar yla dubbar hej vilt. Men som sagt, det här är absolut ni med möjlighet att testa och med kunskap som ska lägga era åsikter i. Jag lägger bara fram vad jag tror är viktigt att tänka på utan att klura till det för mycket samt att vi kan få lite rabatt om vi enas om en bra dubb.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Ovala funderingar
Woodys dubb som skruvas igenom en gummimatta kostar här hemma ca 10kr st komplett med bricka och mutter Jag har i min Blizzard 192st
Det finns Dubbvässare som sätts i bormaskin enkelt att vässa på ett flertal ggr
Har man en maskin med ca 70hk räcker 144st eller mindre det är bara och prova
P.S den sitter fast och är då billig i längden för ni tänker väl åka mer än en gång.
Det finns Dubbvässare som sätts i bormaskin enkelt att vässa på ett flertal ggr
Har man en maskin med ca 70hk räcker 144st eller mindre det är bara och prova
P.S den sitter fast och är då billig i längden för ni tänker väl åka mer än en gång.
Re: Ovala funderingar
I Usa har dom flesta serier ett max utstick på dubben 3/8" (ca9,5mm) över kammarna.
Eftersom man vill ha så kort dubb som möjligt (viker sig mindre) så är en lågkamsmatta perfekt.
Storpajka over there vässar dubben med vanlig turbinslip med koniskt slipstift som man bara håller mot och låter den snurra runt dubben.
Trodde att dom skämtade först men det går snabbt och blir sylvasst, pennvässar modellen är ju också enkel att använda men den hade dom som reserv.
Eftersom man vill ha så kort dubb som möjligt (viker sig mindre) så är en lågkamsmatta perfekt.
Storpajka over there vässar dubben med vanlig turbinslip med koniskt slipstift som man bara håller mot och låter den snurra runt dubben.
Trodde att dom skämtade först men det går snabbt och blir sylvasst, pennvässar modellen är ju också enkel att använda men den hade dom som reserv.
Re: Ovala funderingar
What you think about to add rear tunnel enclosure as a must have?
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm
Re: Ovala funderingar
Some day, some where we can have banked 600m track again...
These where golden times in Finland, begining of 2000. shure was fun to race o n real ice.
was bleeding when i heard two years ago that this track was tore down.
These where golden times in Finland, begining of 2000. shure was fun to race o n real ice.
was bleeding when i heard two years ago that this track was tore down.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm
Re: Ovala funderingar
I beleave it`ll do with a recommendation so far?Reimond skrev:What you think about to add rear tunnel enclosure as a must have?
I`d rather see a full face helmet and neck brace as a must have?
Re: Ovala funderingar
Reimond skrev:Some day, some where we can have banked 600m track again...
These where golden times in Finland, begining of 2000. shure was fun to race o n real ice.
was bleeding when i heard two years ago that this track was tore down.
Look like a very nice little banked racetrack for sure!
A smaller version of the Lycksele horse track.
To bad it`s gone!
Re: Ovala funderingar
Yes, It was 600m wide track and banks where quite high (really can not tell from pictures).
I just edited 3,5 hours these late model oval races from VHS in other day. This race pictured reminded me about this rear enclosure thing.. even when we had these in use one racer had accident and he's arm was sucked in tunnel and was.. not so good after that.
I agree about helmet and i think they need to be E or Snell approved as well.
I just edited 3,5 hours these late model oval races from VHS in other day. This race pictured reminded me about this rear enclosure thing.. even when we had these in use one racer had accident and he's arm was sucked in tunnel and was.. not so good after that.
I agree about helmet and i think they need to be E or Snell approved as well.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm