Ovala funderingar

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Kronjocke » 01 mar 2013, 22:17

Det låter bra.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Southern Hill Custom » 01 mar 2013, 22:53

marino carlsson skrev:Har idag varit i kontakt med Bestgrip som säljer skruvdubb och dem är intresserade av att göra ett bra pris med en veteranskoterkampanj om vi ska ta fram en gemensam dubb som alla använder sig utav. (Inte Racermaskinerna då som har valfritt)

Deras bubb användes på bilar som körde Speed Weekend och ena bilen som det var monterat på körde 278km/h å inte en dubb hade släppt. Låter som ett bra alternativ. Deras dubb är inte billigast om man jämför med cold cutter men man brukar få vad man betalar för.

Tror ni man ska ha en MAX antal dubb och att man har ett par olika dubb (beroende på matta) att välja på från samma tillverkare och så får vi bra pris och det är så lika som möjligt för alla som är med å kör? MAX utstick etc?

Bara förslag, vad tror ni?
Bästa är att någon som har möjlighet, provar båda typerna av dubb. ( riktiga ovaldubb och skruv dubb.)
Och inte bara prova några varv, utan även prova när det blir modd på banan.

Personligen tror jag det säkraste sättet att ta sig runt en oval med skoter är när man har grepp både i styrstålen och mattan. Då slipper man riskmomentet att det "hugger" när det sladdar eller hasar med skidorna i kurvorna.

Kan man få fram skruvdubb som håller i så är det perfekt. Då blir det enkelt att modifiera skotern till ovaltävlingar.

Max antal dubb? Fritt tycker jag, ingen vill köra med mera dubb än nödvändigt men ändå ha tillräckligt grepp i förhållande till vikt, effekt etc.

Utstick? Tillräckligt, För att få grepp.



// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 01 mar 2013, 23:00

Ja ju mindre restriktioner ju lättare att arrangera, helt klart bästa alt för oss.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

tompa502
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 feb 2013, 21:08
Ort: Umeå

Re: Ovala funderingar

Inlägg av tompa502 » 02 mar 2013, 19:40

sätt en låg kamm gräns och x antal dubb från en tillverkare som du nämnde M. sätt valfri dubb i racer men en begränsad höjd över kammen. är mitt förslag.

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Haggla » 02 mar 2013, 20:06

tompa502 skrev:sätt en låg kamm gräns och x antal dubb från en tillverkare som du nämnde M. sätt valfri dubb i racer men en begränsad höjd över kammen. är mitt förslag.
då tror jag man är ute och cyklar, vissa har ju mer HP andra mindre och det är ju rätt avgörande i förhållande till fästet. annars kan man ju säga alla ska ha en ripsaw matta så blir det jämt?? nä utelämna det till chaförren så man gör en egen set up i förhållandfe till variatorer, Hp etc etc..... och gör det enkelt:
Skruvdubb alt /dubb och i alla klasser

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 02 mar 2013, 21:36

Det finns en aspekt till också rent säkerhetsmäsdigt å det är om bängtbjarne väljer att trixa själv med skrotdubb som inre sitter så det börjar vina dubb runt banan..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Evervärst 444 » 02 mar 2013, 22:37

Jag provade coldcutter dubb på en gammal orginalmatta och ca 70 hp, resulta bra grepp och roligt efter byavägarna men efter 5 km hade hälften av dubben tappats, förmodligen på grund av åldern på den torkade mattan. Tror mest på bestgripp..

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 03 mar 2013, 01:42

Cold Cutter är väl heller inte den bästa dubben så att säga å det är ju det som är risken att det börjar yla dubbar hej vilt. Men som sagt, det här är absolut ni med möjlighet att testa och med kunskap som ska lägga era åsikter i. Jag lägger bara fram vad jag tror är viktigt att tänka på utan att klura till det för mycket samt att vi kan få lite rabatt om vi enas om en bra dubb.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Emeren
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 sep 2010, 17:18
Ort: Vikarbyn
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Emeren » 03 mar 2013, 13:12

Woodys dubb som skruvas igenom en gummimatta kostar här hemma ca 10kr st komplett med bricka och mutter Jag har i min Blizzard 192st
Det finns Dubbvässare som sätts i bormaskin enkelt att vässa på ett flertal ggr
Har man en maskin med ca 70hk räcker 144st eller mindre det är bara och prova
P.S den sitter fast och är då billig i längden för ni tänker väl åka mer än en gång.

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Ovala funderingar

Inlägg av sled-ex » 03 mar 2013, 23:14

I Usa har dom flesta serier ett max utstick på dubben 3/8" (ca9,5mm) över kammarna.
Eftersom man vill ha så kort dubb som möjligt (viker sig mindre) så är en lågkamsmatta perfekt.
Storpajka over there vässar dubben med vanlig turbinslip med koniskt slipstift som man bara håller mot och låter den snurra runt dubben.
Trodde att dom skämtade först men det går snabbt och blir sylvasst, pennvässar modellen är ju också enkel att använda men den hade dom som reserv.

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 06 mar 2013, 19:18

What you think about to add rear tunnel enclosure as a must have?
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 08 mar 2013, 21:48

Some day, some where we can have banked 600m track again...

These where golden times in Finland, begining of 2000. shure was fun to race o n real ice.
was bleeding when i heard two years ago that this track was tore down.

Bild
Bild
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Ovala funderingar

Inlägg av sled-ex » 11 mar 2013, 23:06

Reimond skrev:What you think about to add rear tunnel enclosure as a must have?
I beleave it`ll do with a recommendation so far?
I`d rather see a full face helmet and neck brace as a must have?

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Ovala funderingar

Inlägg av sled-ex » 11 mar 2013, 23:12

Reimond skrev:Some day, some where we can have banked 600m track again...

These where golden times in Finland, begining of 2000. shure was fun to race o n real ice.
was bleeding when i heard two years ago that this track was tore down.

Bild
Bild

Look like a very nice little banked racetrack for sure!
A smaller version of the Lycksele horse track.
To bad it`s gone!

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 12 mar 2013, 06:44

Yes, It was 600m wide track and banks where quite high (really can not tell from pictures).

I just edited 3,5 hours these late model oval races from VHS in other day. This race pictured reminded me about this rear enclosure thing.. even when we had these in use one racer had accident and he's arm was sucked in tunnel and was.. not so good after that.

I agree about helmet and i think they need to be E or Snell approved as well.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Skriv svar