Ovala funderingar

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: Ovala funderingar

Inlägg av elanmannen » 12 feb 2013, 09:29

Kurt och Joann Kreuger som kör provintage cupen i staterna skrev till mig för några år sedan angående banlängd.

"50 foot wide surface, 500 foot starights, 120 foor radius curves. This is the best size for any modified sleds reaching the 80 mph range" (130km/h)

Tror de kör max 440cc men å andra sidan har de extremt bra ordning på grejorna och stor raceerfarenhet- bromsar, korrekta skydd etc.
Chez nous c´est Ski-doo!

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Ovala funderingar

Inlägg av sled-ex » 12 feb 2013, 22:34

marino carlsson skrev:Håller på att jobba på ett samarbete med kommunen för att resterande tid använda banan som skridskobana för barn och motionärer så kanske vi kan få stöttning. Kommunen säger att utmätning av exakta mått är inga problem då dem har såväl kunskapen som utrustningen som krävs. Även så vattenpumpar för att spola och göra det bra. Då kan vi även i paus inför exempelvis finalerna spola upp om så behövs. Fryser ju direkt på isen i stort sett och med bra vattenpumpar ska det inte behöva vara någon långdragen historia. Funderar om vi kortar av Burkarcupssäsongen en helg och lägger den första helgen i mars så är det marknad i Lycksele och chans till stor publik samt bra med ljustimmar och stadig is. Detta är givetvis bara mina egna funderingar som jag spånar och jobbar på men detta ska förankras med våra egna samt lyftas i kommunen etc. Det är mycket med regler osv när det kommer till kommunen. Vi har en väldigt bra sådan som går samarbeta med så med rätt väg så kan vi kanske göra något riktigt bra utav detta.
Låter kanon det där! Bra med en kommun som ser möjligheter. :thumbright:

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Southern Hill Custom » 25 feb 2013, 18:53

Ovalen i rättvik ca 480 meter (innermått) oval i rättvik ca 42-45 meters radie i kurvorna.( Måtten Enl. Emerén )

Jag tror att de flesta var nöjda med längden på banan.

Jag pratade lite ingående om banan med Lars Ingvarsson från Malung som var där med sin Artic-Cat snopromaskin.
(Jag tror att han började köra isoval för närmare 40 år sedan. Han har också bl.a varit nordisk mästare några gånger på isoval.

Han tyckte banans längd och kurvradie var bra.

Hastigheten tror jag räcker också för oss vanliga amatörer. Nu vet jag inte topp hastigheten men jag skulle tro att det var 120 -130 km/h för vissa.

(Jocke hade i alla fall över 100 km/h i slutet av raksträckan och då hade han inte styrning alls i kurvorna vilket gjorde att det gick mycket sakta i kurvorna.)


//Lars
Senast redigerad av 1 Southern Hill Custom, redigerad totalt 26 gånger.
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 25 feb 2013, 21:02

Jag är nog också inne på att vi inte behöver nå de enorma hastigheterna för det är då påkörningsolyckorna ökar i risk. Det är ju som sagt omöjligt att undvika på annat sätt än att sänka farten och därmed risken.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 25 feb 2013, 21:14

En fundering till

Jag såg från Rättvik så var det inte spolad is utan mer vanlig plogad sjöis, som de syns iaf.
Hörde att ni spolat i Skellefteå när ni testkörde.

Hur och vad tror/vet ni är bäst?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 25 feb 2013, 21:43

There might be some challenges to make track on river.. Prefer lake racing.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 25 feb 2013, 22:11

Can you explain?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Southern Hill Custom » 25 feb 2013, 22:46

marino carlsson skrev:En fundering till

Jag såg från Rättvik så var det inte spolad is utan mer vanlig plogad sjöis, som de syns iaf.
Hörde att ni spolat i Skellefteå när ni testkörde.

Hur och vad tror/vet ni är bäst?
vi körde på vanlig blank sjöis i Rättvik.

vi hade tur med isen. Den var så pass bra att vi inte behövde göra något alls.

Vi räknade annars med att spola isen, och om det behövdes ta en ismaskin som hyvlade den plan.

Här kommer det några kring "fakta" från mig
Vi körde totalt omkring 500 varv de allra flesta hade riktiga oval dubb i mattan.
Någon maskin hade över 130 hk någon kring 50 hk.
Det var -7 grader på morgonen men blev +1 under dagen
Isen blev skrapad ett par gånger under dagen.
Isen höll bra, jag tror inte någon kände obehag p.g.a.. dålig is. Men jag tyckte att den slets hårdare och hårdare under dagen.
(Sista heatet filmat av Ruschpojken kameran sitter på en Merc Sno-Twister.)
Isen var jämn sliten utan några "ideal" spår.
Vid starten gick det hårdast åt isen men ändå inga problem.
Stor skillnad i grepp mellan skruv dubb och "riktiga dubb"
Man kan nästan likna med att skruv dubb tar sig igenom kurvorna som speedway cyklar. ( med sladd)
Och de som hade"riktiga" dubb åkte som isracing cyklar. ( vissa hade problem med styrningen)





jag tror att det viktigaste med isen är att den är plan och utan stora sprickor.




//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 25 feb 2013, 22:59

Tack för de. Bra om vi uppdaterar allt vi vet och luskar fram så vi kan fortsättningsvis ha bästa förutsättningar när det vankas tävlingar.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 26 feb 2013, 06:31

Of course it depends on river but need to be carefull if there is more "flow" in some places = enough ice. Second, water level can vary so ice could be up and down and problem with any natural ice is that if you like to have one solid ice layer, you need to plow it long before races so there is no several ice layers.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Leffa » 26 feb 2013, 07:52

Har kört ovalen i Lycksele 2012 och nu på ovalen Rättvik 2013, i Lycksele tyckte jag banan hade lite för långa rak sträckor, men det som var den stora skillnaden mellan banorna var kurvornas radier i Lycksele kunde man hålla full gas genom kurvan vilket var helt omöjligt i Rättvik vilket gör tävlingsmomentet mycket roligare.

Emeren
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 sep 2010, 17:18
Ort: Vikarbyn
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Emeren » 26 feb 2013, 11:41

Kurvradie i Rättvik ena kurvan 42m andra var 45m
Jag har ritning på eagle river skall få någon kunnig att lägga ut den här.
I USA får man inte åka utan dubb. det finns dubb längds krav beroende på vilken bana man åker på.
Nu kommer jag tror avdelningen
Oval ger mer folk som tittar
banan skall ej vara längre än den vi hade i rättvik jag hade byggt en i Vikarbyn på 600 för lång
Rättvik blev nog 480m
Styrstål 60gr 8tum långa INGET annat Woodys har de.
Dubb kan vara fritt har du för mycket måste du höja boggien fram för att kunna svänga,och det går tungt.
Oval ger äldre deltagare som inte kan köra gupp racing slitna knän rygg och stor buk. men har lite att göra när barnen har flyttat.

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Haggla » 26 feb 2013, 12:30

Tror man får en mer intressant tävling vid kortare bana och ren is det lilla jag hann pröva innan lycksele känndes strået roligare att åka men jag svängde ju både höger och vänster på det varv jag åkte :-).
nackdelen är väl att man måste vara mer smidig än mig.....
Sedan personligen var ju Lycksele riktigt roligt och farten kändes inte okontrollerbar så länge allt höll men så här i efterhand så gick det nog lite fort på rakan egentligen för säkerhetens skull / snöröken som låg kvar av kylan etc.

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Ovala funderingar

Inlägg av sled-ex » 26 feb 2013, 17:20

Ovalen på Skråmträsket är 660m lång, 153m långa kurvor -radie ca 49m, rakorna 177m långa.
Rakorna kunde få vara 50-75m kortare och även något tajtare kurvor, alltså ner emot eller under 500m/ varv.

Kjell Engström berättade att när dom åkte is på 70-80 talet så fick förarna bestämma banlängden, det blev kortare och kortare banor, till slut var dom nere på 400m.

Det nöts mera is ju snävare kurvorna är, jag läste i en tråd på vintagesleds.com att dom hade förbrukat 12 tum is på en tävlingshelg.
Detta bekräftades av Kjell som berättade att dom förbrukade 30cm is på nån tävling.
Men det är stor skillnad på is och is beroende på temp mm.

Vi spolade en kurva på Skråmträsk ovalen för att det var sprickor och en svacka där, enkelt och blev kanonbra. (konstigt med svackor på en sjö?!)

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Ovala funderingar

Inlägg av spider66 » 26 feb 2013, 17:51

sled-ex skrev:Ovalen på Skråmträsket är 660m lång, 153m långa kurvor -radie ca 49m, rakorna 177m långa.
Rakorna kunde få vara 50-75m kortare och även något tajtare kurvor, alltså ner emot eller under 500m/ varv.

Kjell Engström berättade att när dom åkte is på 70-80 talet så fick förarna bestämma banlängden, det blev kortare och kortare banor, till slut var dom nere på 400m.

Det nöts mera is ju snävare kurvorna är, jag läste i en tråd på vintagesleds.com att dom hade förbrukat 12 tum is på en tävlingshelg.
Detta bekräftades av Kjell som berättade att dom förbrukade 30cm is på nån tävling.
Men det är stor skillnad på is och is beroende på temp mm.

Vi spolade en kurva på Skråmträsk ovalen för att det var sprickor och en svacka där, enkelt och blev kanonbra. (konstigt med svackor på en sjö?!)
Det har tvärfrusit mitt i en våg ;)
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Niklas67
Inlägg: 37
Blev medlem: 15 feb 2012, 23:32
Ort: Jörn

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Niklas67 » 26 feb 2013, 18:54

Bara ett litet minne jag är att det sades att då dom körde med dubb i cross och endel arrangörer använde sjöis så hände det att det nöttes hål i racelinjen . så gäller nog se till att isen är nog tjock

Reimond
Inlägg: 213
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:58
Ort: Finland, Oulu

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Reimond » 26 feb 2013, 20:57

Would be super to have copy track from ER, with out banks of course :)
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm

Emeren
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 sep 2010, 17:18
Ort: Vikarbyn
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av Emeren » 01 mar 2013, 14:23

http://i.imgur.com/RjZnfLy.jpg

Eagle River ritning länk

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Ovala funderingar

Inlägg av RetroR » 01 mar 2013, 16:53

Emeren skrev:http://i.imgur.com/RjZnfLy.jpg

Eagle River ritning länk
Ser ut som vi behöver mycke parkeringar för husbilar.... :mrgreen:
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ovala funderingar

Inlägg av marino carlsson » 01 mar 2013, 22:08

Har idag varit i kontakt med Bestgrip som säljer skruvdubb och dem är intresserade av att göra ett bra pris med en veteranskoterkampanj om vi ska ta fram en gemensam dubb som alla använder sig utav. (Inte Racermaskinerna då som har valfritt)

Deras bubb användes på bilar som körde Speed Weekend och ena bilen som det var monterat på körde 278km/h å inte en dubb hade släppt. Låter som ett bra alternativ. Deras dubb är inte billigast om man jämför med cold cutter men man brukar få vad man betalar för.

Tror ni man ska ha en MAX antal dubb och att man har ett par olika dubb (beroende på matta) att välja på från samma tillverkare och så får vi bra pris och det är så lika som möjligt för alla som är med å kör? MAX utstick etc?

Bara förslag, vad tror ni?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar