Ett riktigt långlopp på G! - 10mil 2014

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Ett riktigt långlopp på G! - 10mil 2014

Inlägg av marino carlsson » 04 nov 2012, 22:28

Skoterns dag för vår del innehöll en ljugarkväll med tillhörande dryck och skoterfilm. Efter att kirpisjärvi-filmen rullat nog många gånger frågade jag grabbarna om vi inte skulle göra slag i saken och anordna ett riktigt långlopp för veteranare.

För att genomföra detta på ett bra sätt så krävs en hel del folk. Eftersom man måste gå i mål någonstans så tänkte jag att Tvärålund är ju ett finfint ställe och en duktig arrangörsstab så jag ringde upp Mikael Sundling där och ungefär som jag trott slog han en frivolt och tänkte att det gör vi.

Bollen är kastad och ikväll på mötet så tog vi ett formelt beslut om att titta vidare på genomförandet av detta inför Säsongen 2014. Sundling skulle ta upp detta med de sina och kolla om inte Granö skoterklubb var intresserad av att haka på detta också då dem är efter vägen.

Genomförande: I Burkarcupen, startar klassvis med tidsglapp samt tanke på snabbast först för att minimera antalet omkörningar.

Sträcka: Lycksele - Tvärålund

Detta långlopp skulle som topic lyder bli ungefär 10 mil. Detta är 10mil av skog och myrar, inge älvkörning. Sträckningen ligger nära E12:an sånär som sträckan upp mot Vindeln. Det ger goda förutsättningar för bärgning ut mot en väg. Tanken som slog oss var att var och en deltagare skulle få ansvara för att hämta upp sin egen skoter vid närmaste bilväg om den totalstrejkade. Vi bärgar alltså från skoterbanan till bilväg. Detta för att göra det möjligt att arrangera utan allt för höga avgifter.

NU till diskussionsämnet.

Givetvis har vi spekulerat en hel del själv också på hur vi ska kunna lösa detta men kom gärna mer era synpunkter.
Vi är som vanligt intresserad av att direkt göra en bra tävling och detta kan påhjälpas av er deltagare med erfarenheter
från tiden de begav sig eller andra motorsporter av liknande art. Typ nyskotran.

Sjukvårdare kommer givetvis vara inräknade i arrangemanget. Likaså följeskotrar med kommunikation. Både före, efter och mitt i fältet.

Ös på med infallsvinklar, säkerhetsaspekter, allmänna tips, tank/vilo-station 1 eller 2?, etc etc..

Sen får ni såklart säga vad ni tror och tycker om initiativet ifall ni inte har andra åsikter i ämnet.

Tror ni det skulle bli kul? Jobbigt, JA men man kör ju det tempo man själv behagar köra..

Mvh Marino
Senast redigerad av 1 marino carlsson, redigerad totalt 3 gånger.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av RetroR » 04 nov 2012, 22:38

Låter trevligt ocj jobbigt.... =)

Vad är det för skotrar som får köra?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Ballan » 04 nov 2012, 22:42

Tanken är att tävlingen ska bli en deltävling i burkarcupen så det är dom skotrar som faller under reglementet som är tillåtna.
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

rally_ante
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 feb 2009, 21:05
Ort: Storuman

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av rally_ante » 05 nov 2012, 06:59

ska dubb tillåtas? hur stort tidsglapp och hur många skotrar får starta åt gången? i sm startar man 2st å tgången med 30 sek mellan rum. funderat på varningar för kurvor? Vilka regelr kommer att gälla vid tankstationer, tex köra som i usa att man hoppar av skoter vid en viss markering och leda in den till tankplatsen och sen leda ut den till nästa markering? En sån grej kräver iofs lite mer folk som övervakar..
Indy trail x 2

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av marino carlsson » 05 nov 2012, 13:20

Vår tanke var nog att starta klassvis med typ 5-10 min mellanrum. Tanka var tanken att göra på en uppsamlingsstation där tiden stannar för att sedan vila kanske äta en korv å sen en omstart exempelvis en viss utsatt tid för varje klass efter att första i aktuella klassen kommit in för tankning.

Varningsmarkeringarna som Tvärålund körde med hörde jag inga klagomål på? Borde fungera.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
johnf
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 13 nov 2008, 18:12
Ort: Vindeln
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av johnf » 05 nov 2012, 18:22

Ja det lät som väldigt,väldigt trevligt.
:thumbright: :thumbright: :thumbright:

Arctic Thundercat 1050-94
Arctic Cat El-Tigre 6000-79
Arctic Cat Pantera 5000-77
Ski-doo Scandic 277-83

Stina

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Stina » 06 nov 2012, 19:53

Det lät ju hur kul som helst och hur jobbigt som helst också...
Träningsvärk.se :thumbright: :thumbright:

Spåret får gärna vara så pass brett att man kan göra en omkörning om det skulle behövas..
Varningar innan skarpa kurvor är toppen!
Kanske en toalett efter halva vägen, på samma ställe som "vilo" samt tank och "matplatsen" är?

Användarvisningsbild
Snedgnistan
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mar 2012, 13:52
Ort: Sverige

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Snedgnistan » 07 nov 2012, 21:21

Kul ide.
Samma skyltning som i Tvärålund och en paus på halva vägen.
Sen är det väl bara att åka .

_______________________
SS 440 -81
SRV 540 -83
SRV 540 -88
Karibo -86
INDY 500 SKS -91
INDY TXL -83

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av marino carlsson » 07 nov 2012, 21:32

Har idag samtalat lite med Fredrik Holmgren om hur saker å ting gick till på den gamla goda tiden för att få lite influenser och lufta lite av mina idéer. Till veckan skall Tvärålund snacka med Granögänget också. Gäller att sätta ihop en stark arrangörsgrupp till detta. Tror det kommer bli riktigt riktigt fränt. I vinter blir det att reka sträcka samt se över bärgningsmöjligheter och sjukvårdstransporteringen.

Hade en liten idé om ett alternativ för barnen också då man ogärna släpper iväg en 12 åring 10 mil på långlopp. En tanke jag har i ärendet är att man skulle kunna ha en enklare bana vid starten som skall köras typ 20-30min för att sedan lasta skotrarna och åka till målgången där en liknande bana finns och man kör ytterligare 20-30min.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Holländaren » 07 nov 2012, 21:51

Låter ju helt klart fränt :)
Hade det inte varit smidig om start och mål är på samma ställe? Annars måste varje bil/släp ha med sig en chaufför som kör till målstället. Om man nu inte rentav är så hård att man kör skotern tillbaks till start dvs ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av marino carlsson » 07 nov 2012, 22:14

20 mil är för långt och jag vill göra detta med Tvärålund och då får man se till att göra det gemensamt. Alla måste få sin del i kakan. Vilket håll vi kör åt får vi se till att titta på efter övernattningsmöjligheter etc men första tanken var iaf LSE-Tvärålund
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Lindner
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 dec 2008, 18:20
Ort: Sävar

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Lindner » 07 nov 2012, 22:49

Vore en idé att först ha kval till pausen, sen jaktstart mot Lycksele. Alltså 5mil tidskval, 5mil jaktstart. Så går det till:)
Polaris

Lindner
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 dec 2008, 18:20
Ort: Sävar

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Lindner » 07 nov 2012, 23:04

Eller mot tvärålund, vilken sträcka det nu blir.
Polaris

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av marino carlsson » 08 nov 2012, 06:51

Förklara närmre
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Lindner
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 dec 2008, 18:20
Ort: Sävar

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Lindner » 08 nov 2012, 13:29

Man startar klassvis. Dem snabbaste klasserna först.
Vi säger kl 1000 går första start med 10 min mellanrum. Den som kommer först halvvägs/depån/bränslepåfyllning nollas.
Exempel: jag kommer först till depån efter 5mil. Då klockas dom som är efter mig, kommer då Erik tengman 52 sekunder efter så får han starta 52 Sekunder bakom mig. Vise versa. Då jagar man den som leder. Ganska mycket att hålla koll på för funktionärerna vid halvvägs, men allt går att lösa.
Polaris

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av marino carlsson » 08 nov 2012, 17:04

Vi lägger de i förslagslådan
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Lindner
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 dec 2008, 18:20
Ort: Sävar

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Lindner » 08 nov 2012, 17:08

Frågan är ju hur ni annars skall göra? Efter 5mil med paus. Ska vi starta hela klassen samtidigt igen?
Polaris

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Phazer-85 » 08 nov 2012, 19:16

Vet inte om de blir enklare men går de inte bara kolla placeringen efter första målgången och sen starta efter den med exempelvis 30 sek intervaller eller nåt.
Borde bli lättare för funktionärerna att hålla rätt på.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av Invader » 08 nov 2012, 22:06

Lindners förslag verkar vettigt, och mest rättvist. Borde inte va ett problem att skriva startnummer och klockslag
på inkommande skotrar, och sen starta efter ett tidtagarur. Kan förstås va så att första och sista skotern i en klass har 25 minuter mellan sig, eller mer, kan man då släppa iväg "sisten" mitt i en annan klass? Eller blir det så att efter kvalet så startar man bara på tid och inte klassvis ?

Men största problemet blir att köra i 2 klasser!! ;)
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ett riktigt långlopp på G! - 10mil

Inlägg av marino carlsson » 08 nov 2012, 22:14

Ja alternativet är ju enkelt å det är att man har bara ett frivilligt stopp aka tankställe. 10 mil i ett bräde och det är upp till var och en om man vill stanna å vila helt enkelt.. Det lutar nog mot det alternativet pga mer gammeldags upplägg samt betydligt mindre strul att lösa med tiderna för det kommer vara skotrar från de senare släppta klasserna som kommer vara före ändå vid en halvtidsstopp.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar